پیام خراسان

آخرين مطالب

ردپای آیین های رمضانی در کوچه های قدیمی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - ماه رمضان از گذشته های دور با آیین های مختلفی در محله های قدیمی شهر بیرجند همراه بود که هنوز هم اجرای آن در برخی مناطق و روستاها زنده است و احیای این سنت ها نیز می تواند فضای همدلی و نشاط را در جامعه ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، محله «چهار درخت» مشهور به قدیمی ترین محله شهر بیرجند جایی است که گمان می رود هنوز هم بوی آیین های سنتی رمضان در آن به مشام رسد. اما این طور نیست قدیمی های محل یا از دنیا رفته اند یا این محله را ترک کرده اند و ساکنان جدید هم به یاد ندارند که سحرگاهان و شامگاهان رمضان در روزگارهای قدیمی چطور سپری می شده است.
پرسان پرسان سراغ قدیمی ترین ساکن محل را می گیریم و به دنبال رد پایی از تاریخ گویایی هستیم تا کورسویی از گذشته را به یاد داشته باشد. آدرس می دهند به منزل سید محمد لامعی کسی که 79 سال از عمرش را در بیرجند زندگی کرده و پس از چندین سال سکونت در محله چهاردرخت اکنون به محله دیگری رفته است.
در یکی از کوچه های باریک خیابان منتظری با جست و جوی فراوان بالاخره به منزل سید محمد می رسیم درکوب کوچک حیاط را می زنیم و چند دقیقه ای بعد با چهره خندان سید محمد روبه رو می شویم.
همین که می شنود به جست و جوی آیین های رمضان هستیم به گرمی استقبال کرده و ما را به اندورن خانه اش دعوت می کند. در اتاق کوچک ساعتی را پای حرفهایش می نشینیم و او از رمضان های دور در محله چهار درخت برایمان سخن می گوید.
** نوای کربلایی علی اکبر دباغ در سحرگاهان چهاردرخت
در خاطراتش ما را به سال هایی می برد که نوجوانی 10 ساله بوده و آن زمان کربلایی علی اکبر دباغ در محله چهاردرخت بیرجند نوای رمضانی را در سحرها پشت بام منزلش سر می داده است.
وی به اولین شبی که باید مردم سحر را بیدار می شدند اشاره می کند و می گوید: آن زمان ساعتی نبود که کوک کنیم یا رادیو و تلویزیونی که مردم بتوانند تشخیص دهند چه موقع وقت سحر است برای همین کربلایی علی اکبر دباغ ساعتی قبل از موقع اذان بر پشت بام می رفت و با مناجات خوانی او اهالی متوجه می شدند وقت سحر شده است.
کمی مکث می کند انگار کورسویی از نوای خوش دباغ را در گوشه و کنار ذهنش به یاد آورده است و ادامه می دهد: این مرد خوش صدای چهاردرخت معمولا سه نوبت پشت بام می رفت و دعا می خواند تا زمانی که بیشتر چراغ های خانه ها روشن می شد بعضی وقت ها هم همسایه ها اگر می دیدند چراغ کسی خاموشی است به دیوارش می کوبیدند تا بیدار شود.
سید محمد لامعی یادی هم از کربلایی عباس خادم می کند که همیشه در مسجد قدیمی چهاردرخت خدمت نمازگزاران را می کرده و می گوید: او هم یکی از افرادی بود که « شوخوانی و سحرخوانی» می کرد تا زمانی که مردم بیدار شده و سحری می خوردند.
وی ادامه می دهد: زمانی که صدای توپ بلند می شد مردم دیگر دست از خوردن سحری می کشیدند و می فهمیدند که نزدیک اذان رسیده لذا جمعیت به سمت مسجد چهاردرخت سرازیر شده و در کنار هم پشت سر « آیت الله تهامی» نماز جماعت می خواندند.
سید محمد « رمضو خوانی» را از نمونه آیین های کهن ماه رمضان در بیرجند قدیم عنوان می کند و می افزاید: شب های رمضان بعد افطار 12 تا 15 نفر از پسران نوجوان محله دور هم جمع می شدند و یک نفر هم سرگروه می شد تا برای مردم رمضو خوانی کند.
وی ادامه می دهد: وقتی که گروه تکمیل می شد همه با هم به در خانه ها می رفتند و استاد گروه با صدای بلند می‌گفت: « رَمِضاْنی مارْ وَاْ مِدِیْ یا وَرْ خُانِمْدِ؛ رمضانی ما را می‌دهید یا بخوانیمش». صاحبخانه اجازه خواندن می داد، کودکان هم با صدای بلند می گفتند« رمضو یارب / یارب رمضو، رمضو آمد / خوشنام خدا، رمضو آمد مهمانش کنید/ بز و بزغاله قربانش کنید / این سرا از کنه رو ور باده/ دو پسر داره که نو داماده، این سرا از کنه رو ور روزه/ دو دختر داره که مخمل دوزه / این سرا از کنه رو ور قبرستو / پدر مو گفته برو دو قرو بستو ».
سید محمد با یادآوری این آیین و شعرهایش لبخندی عمیق به لب می نشاند و می گوید: وقتی این شعرها را می خواندند بعضی از خانواده ها با تنقلات به استقبال کودکان می آمدند و بعضی که اعیانی بودند غذا یا پول می دادند و بعضی هم ظرف آبی را از بالا روی سرشان می ریختند تا بچه ها با شادی از کوچه عبور کنند.
** سفره های افطار وقفی
وی یکی دیگر از آیین های قدیمی رمضان در محله چهاردرخت بیرجند را افطاری دادن در برخی خانه ها عنوان می کند و ادامه می دهد: همه این افطاری ها از محل وقف بود که مردم در خانه افرادی از جمله آیتی و نمازی یا حسینیه امام رضا(ع) میهمان سفره های افطاری می شدند.
لامعی با بیان اینکه همه می توانستند در این افطاری ها شرکت کنند اضافه می کند: کسی نبود که از غذای متبرک سفره افطار وقفی بی بهره باشد حتی اگر کسی در خانه مریض یا معلول بود و نمی توانست در افطاری شرکت کند روی یک مجمع ( سینی مسی بزرگ) برایشان به اندازه افطار و سحر غذا می گذاشتند و می برند.
وی به یاد مزه افطاری های آن روزگار می افتد و می گوید: بعضی وقت ها برنج می پختند و گاهی هم آبگوشت اما به حدی این غذاها خوشمزه بود که آوازه آن به همه جای شهر می رسید.
** کماچ و کاچی بیست و هفتم رمضان
سید محمد لامعی یکی دیگر از آیین های رمضانی در قدیم را بیست و هفتمی معرفی می کند و می گوید: هر سال شب 27 رمضان دو نفر از زنان محل به صورت ناشناس چادر سفید سر کرده، صورت خود را می پوشاندند و با یک سینی که روی آن آینه، شانه، سرمه دان و یک کاسه آب و ملاقه بود درکوب خانه های مردم را می زدند.
وی با بیان اینکه نحوه کوبیدن درب توسط این زنان متفاوت بوده است ادامه می دهد: این افراد به در هر خانه‌ای که می‌رسند با کفچلز یا همان ملاقه خود، چند بار به در خانه می‌کوبیدند و اینطوری صاحبخانه متوجه حضور آنها شده و با تنقلاتی مثل آرد، شیرینی یا پول از آنها پذیرایی کرده و به هر نیتی که داشتند نگاهی به آیینه داخل سینی کرده، شانه را به هم به سر کشیده و از سرمه هم مقداری روی چشم می کشیدند.
وی اضافه می کند: روز بعد هم با آردی که از منازل جمع کرده بودند کماچ و کاچی پخته و بین مردم محله به نیت تبرک توزیع می کردند.
سید محمد یکی از آیین ها و سنت های رمضان در محله چهاردرخت را خواندن یک جزء از قرآن در هر روز عنوان می کند و می افزاید: روزهای آخر رمضان هر نفری 2 یا پنج قِران کمک می کرد که با این پول ها خرما و شکافته ( نوعی قند سنتی) می خریدند و روز آخر به هر کسی به اندازه یک مشت از این شیرینی ها می دادند.
** نماز عید فطر در کشمان بیرجند
وی آخرین سنت رمضان در قدیم را برپایی نماز عید فطر می داند و می گوید: روز عید که می شد همه مردم از محله های دیگر هم با پای پیاده به صورت دسته جمعی به کشمان بیرجند می رفتند و آنجا پشت سر آیت الله تهامی نماز عید می خواندند.
وی با سیری در خاطراتش از آن روزها به نیکی یاد می کند و ادامه می دهد: کسانی که اجرا کننده آیین های رمضانی بودند سال هاست که مرده اند و دیگر کسی نیست که سحرخوانی و شوخوانی کند یا شب 27 رمضان در کوچه ها بگردد حتی بچه ها هم در این دوران رمضوخوانی نمی کنند.
** ثبت ملی سه آیین رمضانی در خراسان جنوبی
مسئول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی هم به پژوهش های انجام شده در خصوص آیین های رمضان اشاره می کند و می گوید: حاصل این پژوهش ها ثبت ملی شدن سه آیین رمضو خوانی، طبل زنی و بیست و هفتمی است.
سید احمد برآبادی با بیان اینکه این آیین ها هنوز در برخی روستاهای خراسان جنوبی زنده است و اجرا می شود ادامه می دهد: در برخی محلات قدیمی بیرجند هم هنوز هستند کسانی که تمایل به اجرای نمادین این آیین ها دارند.
وی تاکید می کند: اجرای این سنت ها باید از شکل دولتی خارج و در محلات به مردم سپرده شود چرا که احیای همین آیین های قدیمی یکی از راه های افزایش نشاط اجتماعی است.
مسئول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی می افزاید: احیای سنت های قدیمی ضمن ایجاد فضای همدلی می تواند شادی هایی را در جامعه خلق کند که ماندگاری و اثرگذاری آن عمیق و گسترده است.
وی یادآور می شود: آیین سنتی رمضان خوانی به شماره 811 ، ملاقه زنی (کفچلزی) به شماره 816 و مراسم طبل زنی طبس به شماره 189 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
گزارش میدانی از عصمت برزجی
9893 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی