پیام خراسان

آخرين مطالب

انتخاب استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی محمودرضا جعفری، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور انتخاب شد.

امروز، 26 آذرماه در افتتاحیه بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری(فن بازار)، از استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور تقدیر شد.
در این مراسم که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد از دکترمحمودرضا جعفری، استاد گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور تقدیر شد.
بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمودرضا جعفری که در ردیف دانشمندان برتر یک درصد جهان نیز قرار دارد، با تولید 165 مقاله و نمایه‌شدن در پایگاه‌های بین‌المللی و بیش از 3000 ارجاع به این مقالات توانسته است در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری را کسب نماید.
فعالیت و پژوهش دکتر جعفری در حوزه نانو داروها و اجرای پژوهش‌های فناورانه موجب شده است که در سال‌های اخیر داروهای مختلفی از جمله ژل نانولیپوزومی موضعی کورکومین با نام تجاری "سینانومین "، ژل موضعی سیناآمفولیش برای درمان بیماری سالک و نانو داروی ضد سرطان سینا دوکسوزوم را به مرحل تولید انبوه برساند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد :باید به سمت اجرای پژوهش‌های فناورانه پیش رفت. اگر فقط 10 نفر از همکاران ما در عرصه فناوری ورود پیدا کنند نه‌تنها بخش عمده‌ای از داروها و تجهیزات پزشکی قابل تولید در کشور خواهد بود بلکه نرخ بیکاری کاسته خواهد شد.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر نسل سوم و چهارم دانشگاه ها در جهان مطرح است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها به سمت تولید محصول فناورانه حرکت کرده‌اند و ضمن ارتباط مناسب با صنعت، موجب تولید ثروت و اشتغال نیز شده‌اند.
وی که سال 88 با حمایت ستاد ویژه توسعه نانو فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش‌بنیانی را ایجاد کرده، گفت: تقریبا پس از گذشت 10سال در حال حاضر این شرکت دارای 23 نیروی دانش‌آموخته دانشگاهی است که علاوه بر گسترش علم به نحوی باعث ایجاد کار نیز شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کرد که افراد با قابلیت شناسایی و حمایت شوند، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تاکید بر تولید مقاله بود و اعضاء هیأت علمی بیشترین تمرکز خود را بر روی تولید مقاله داشتند اما در حاضر اجرای پژوهش‌های فناورانه مورد توجه قرار گرفته است و تمام ستادهای زیست فناوری و بیوتکنولوژی محصول را حمایت می‌کنند.
جعفری با اشاره به نقش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تولید محصولات فناورانه، اظهار کرد: در حال حاضر روحیه ابتکار و خلاقیت در بین دانشجویان دانشکده در حد مطلوب است که اغلب این ایده‌ها در صورت وجود بودجه می‌تواند به اقدامات ارزشمندی تبدیل شود.
تولید داروی سینا کورکومین با خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد توموری
جعفری در تشریح تولیدات دارویی‌اش، اظهار کرد: داروی"سینا کورکومین" که از ماده موثره زردچوبه (کورکومین) تولید شده یکی از فرآورده‌های دارویی به شمار می‌رود که با همکاری دانشجویان و دیگر اعضاء هیأت علمی پس از طی مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی وارد مراحل تولید شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: این دارو به شکل کپسول ژلاتینی نرم حاوی نانو میسلهای کورکومین است. "سینا کورکومین" از ماده موثره زردچوبه (کورکومین) گرفته شده و فرمولاسیون آن منحصر به فرد و مخصوص ایران است و نمونه مشابه خارجی ندارد.
جعفری ادامه داد: مهمترین خواص کورکومین اثر ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد توموری است و می‌تواند در بیماری‌های زیادی به عنوان مکمل دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به موارد استفاده این کپسول در بیماری‌های مختلف، خاطرنشان کرد: این کپسول می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر امراض مفصلی، بیماری‌های التهابی روده، کبد چرب، آب مروارید، برخی از بیماری‌های پوستی، تنظیم چربی خون، کاهش کلسترول، رقیق کردن خون، آلزایمر، کنترل تشنج و پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد.
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: همچنین به دلیل خاصیت ضد تکثیر سلولی این دارو، کپسول کورکومین می‌تواند در پیشگیری از سرطان نیز مؤثر باشد.
جعفری خاطرنشان کرد: کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که کورکومین در بیماری‌هایی چون کولیت اولسراتیو، بیماری روده ملتهب، سرطان کولون، سرطان پانکراس، هیپرکلسترمی، آترواسکلروز، التهاب پانکراس، پسوریازیس، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های التهابی چشم نظیر کاتاراکت می‌تواند نقش درمانی بالقوه داشته است.
سینا آمفولیش؛ دارویی برای درمان سالک
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تولید ژل موضعی نانولیپوزومال آمفوتریسین B به منظور درمان سالک را از دیگر اقدامات در سال‌های اخیر عنوان و اظهار کرد: ژل موضعی نانولیپوزومال آمفوتریسین B تاثیرگذاری بیشتری نسبت به داروهای رایج مورد استفاده در درمان این بیماری دارد.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر درمان رایج سالک با تزریق آمپول‌های گلوکانتیم به صورت عضلانی و یا موضعی است که متاسفانه پاسخ به درمان بسیار پایین است و مقاومت دارویی نیز بسیار دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش عدم پاسخ بالینی بیماران مبتلا به سالک در برابر تزریق گوکانتیم و عدم پذیرش مناسب تزریق‌های مکرر توسط بیماران به ویژه کودکان که درصد بالایی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند یکی از مشکلات جدی در درمان سالک است.
وی با اشاره به اینکه این فراورده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است. به مزیت فرآورده سینا آمفولیش اشاره و بیان کرد: بر اساس مطالعات بالینی فاز یک، دو و سه، مصرف روزانه دو بار از این فرآورده به صورت موضعی برای بیماران کاملا بی خطر بوده است.
جعفری خاطرنشان کرد: در تاثیر سینا آمفولیش در درمان سالک شهری میزان عود بیماری به صفر می‌رسد و طول درمان به یک ماه کاهش می‌یابد.
وی بیشترین میزان سالک در کشور را از نوع سالک روستایی دانست و گفت: راحتی در مصرف، قابلیت استفاده توسط بیمار و تاثیر بالای درمان این دارو در درمان هر دو نوع سالک روستایی و شهری از مزایای سینا آمفولیش می باشد.
سینا دوکسوزوم ؛داروی ضد تومور
جعفری با اشاره به نانو داروی ضد تومور سینا دوکسوزوم، گفت :داروی سینا دوکسوزوم یک داروی ضد التهاب است که از سال 2012 پس از کسب مراحل دانش فنی به مرحله تولید رسید و در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: سینادوکسوزوم دارویی شامل هیدروکلرید دوکسوروبیسین لیپوزومی است. این فرمولاسیون دارویی، دوکسوروبیسین واردشده در حامل‌های نانولیپوزومی‌ است که پایداری و نفوذپذیری آن در بافت‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. حامل لیپیدی، به علت مقدار کم تراوش، عوارض جانبی دوکسوروبیسین و به ویژه، سمیت قلبی ایجاد شده که خطرناک‌ترین عارضه‌ جانبی این دارو است را کاهش می‌دهد.
وی گفت: سینادوکسوزوم برای درمان انواع زیادی از سرطان‌ها استفاده می‌شود و به خاطر طبیعت و ساختار لیپوزومی‌اش برای درمان سرطان‌های متاستاتیک مانند سارکومای Kaposi، میلوما، سرطان پستان و تخمدان، کارایی بسیار بالایی نشان می‌دهد.
جعفری به تولید این دارو در شرکت سبحان انکولوژی توسط شرکت دانش بنیان اکسیرنانوسینا اشاره کرد و افزود: این دارو حدود 6 سال است که در کشور در حال مصرف است و توانسته نتایج خوبی را از خود به جا بگذارد.
در این مراسم علاوه بر دکتر محمودرضا جعفری از 16 پژوهشگر و 6 فناور برگزیده کشوری دیگر نیز قدردانی شد.
در بیستمین نمایشگاه فن‌بازار 400 محصول پژوهشی و فناورانه عرضه می شود.این نمایشگاه با بیش از 100 غرفه دانشگاه‌ها و 30 غرفه پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برپاست.علاوه بر آن در نمایشگاه ساخت ایران 350 شرکت دانش‌بنیان محصولات خود را عرضه می‌کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/194184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود