پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی:

هدف ما رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دانش‌بنیان در استان است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی گفت: هدف انجمن رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد استان تا 1401 است؛ بدین معنا ما تا آخر سال 1401 برنامه‌ریزی کردیم که سهم اقتصاد دانش‌بنیان در استان حداقل به 10 درصد اقتصاد برسد.

سیدمهدی مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: در کشور ما تمایل و فرهنگ به استفاده از کالاهای خارجی بسیار بالاست اما خوشبختانه در این چند سال اخیر شرکت‌ها هم از داخل به خودشان باور پیدا کردند و هم مردم به این باور رسیدند. بزرگترین مشکل مجموعه شرکت‌های عضو انجمن و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان مانند همه شرکت‌های دیگر به خصوص آن‌هایی که به تازگی کار خود را آغاز کردند، فروش است که بتوانند در این مسیر موفق‌تر شوند تا بازار بهتری را کسب کنند.
وی افزود: دومین مشکلی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن دست به گریبان هستند، بازاریابی است که برای این شرکت‌ها به درستی شکل نگرفته است؛ در نتیجه باید در بخش فروش توانمندتر شوند. تامین مالی یکی دیگر از مشکلات دارای اولویت است که شرکت‌های کوچک و بزرگ به شدت با آن درگیر هستند و با توجه به وضعیت نقدینگی و مشکلات اقتصادی که وجود دارد بحث تامین مالی، سرمایه‌داری، سرمایه‌ در گردش و سرمایه ثابت مطرح می‌شود و شرکت‌ها به شدت با آن درگیر هستند.
رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکل بخش خصوصی است، ارتباطات خیلی خوبی با بخش دولتی، استانداری، پارک علم و فناوری استان و…. ایجاد کرده‌ایم. هدف انجمن رسیدن به سهم 10 درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد استان تا سال 1401 است بدین معنا ما تا آخر سال 1401 برنامه‌ریزی کردیم که سهم اقتصاد دانش‌بنیان در استان حداقل به 10 درصد اقتصاد برسد.
بسیاری از دولتی‌ها به صورت جزیره‌ای بر اقتصاد دانش‌بنیان کار می‌کنند
وی اضافه کرد: درحال حاضر آمار دقیقی درزمینه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در استان وجود ندارد اما حداکثر حدود یک درصد است و خیلی وضعیت خوبی نیست، اینکه گفته می‌شود سهم اقتصاد دانش‌بنیان به 10 درصد برسد اصلا چشم‌انداز بالایی نیست چراکه اگر کشور بخواهد به رونق خوبی برسد باید آن را به 40 درصد برساند اما اگر تا سال 1401 به 10 درصد برسیم کار بزرگی در استان انجام شده است. موضوعی که خیلی برای ما مهم است. این است که در سیستم نقش حاکمیتی و دولتی به صورتی باشد که موازی کاری در اجرای این کارها رخ ندهد. متاسفانه اکنون به سمتی رفتیم که خیلی از دولتی‌ها به صورت جزیره‌ای بر روی اقتصاد دانش‌بنیان کار می‌کنند و هر کس با سیستم و تعریف‌های خودش اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهد و باعث هدر رفتن منابع می‌شود.
مدنی عنوان کرد: ما انتظار داریم تمام سیستم حاکمیتی و دولتی به این سیستم خصوصی کمک کنند. در حال حاضر اقدامات بسیار زیادی در سطح کشور و استان آغاز شده است و ما می‌خواهیم این حرکات را هم‌جهت کنیم و آنهایی که هم‌جهت نیستند منابع و انرژی را به هدر می‌دهند و بعضا همدیگر را خنثی می‌کنند به همین خاطر ما از استاندار، اتاق بازرگانی خراسان رضوی، دولتی‌ها و حاکمیتی‌ها خواستیم تا به ما کمک کنند که همه را در مسیر رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان هم‌راستا کنیم و برای دستیابی به آن، کار خیلی سختی نیست چراکه تنها عزم و اراده لازم است.
وی در خصوص حمایت‌های استاندار از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: ما اخیرا در انجمن با استاندار جلسه داشتیم و ایشان نسبت به بخش خصوصی و دانش‌بنیان استقبال کردند و حتی تصمیم گرفته شد کارگروه ویژه‌ای در استانداری تشکیل شود. گروه کاری دانش‌بنیان ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری شورای توسعه استان که رئیس آن استاندار و دبیر کارگروه رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی است. این گروه‌کاری با دبیری انجمن شکل گرفته و انجمن به عنوان دبیر این گروه‌کاری انتخاب شده است. این حرکت باعث هم‌جهت شدن همه دستگاه‌های اجرایی در استان می‌شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مهم است که به صورت دقیق به این مقوله بپردازند. هنگامی که گفته می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و یا مراکز رشد باید ببینیم دنبال چه هدفی هستیم و می‌خواهیم چه اقداماتی انجام دهیم. باید متذکر شد رسالت پارک علم و فناوری توانمندسازی شرکت‌های فناور و مراکز رشد است. معاونت علم و فناوری تعاریف خود را دارد. صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت‌های مالی را انجام می‌دهد و این تعاریف در بعضی از مباحث با تشکیل یک مرکز نوآوری؛ به عنوان مثال تشکیل شتاب دهنده‌ها یا مراکز نوآوری تا حدودی در جامعه دچار سطحی‌نگری می‌شود و آن مشکلی که باید از شرکت‌ها رفع شود، مرتفع نمی‌شود.
مدنی بیان کرد: برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است چراکه در گذشته اغلب هزینه‌ها در دستگاه‌های دولتی صرف تحقیق می‌شد بدین معنا که اقدامات پژوهشی صرف انجام می‌دادند درحالی که کار پژوهشی که خروجی بازار نداشته باشد، ارزش چندانی ندارد. اگر هزینه‌ای بابت کار پژوهشی صرف شود، اصلا به بازار نگاه نکنیم و یا محصولات را آنقدر حمایت نکنیم که به فروش برسد. این‌ها اتلاف منابع و یا سطحی‌نگری است. ما می‌گوییم این هزینه‌ها به سمت بخش خصوصی بیاید و این بخش، مدیریت را انجام دهد و بخش دولتی نظارت کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/194884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند