پیام خراسان

آخرين مطالب

حمل و نقل مسافران روی ریل نارضایتی/رانندگان سوار بر موج بی رغبتی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- اگرچه افزایش نرخ بنزین تغییری در رشد نرخ کرایه ها نداشته اما افزایش قیمت دیگر کالاها و خدمات مرتبط باعث نارضایتی هایی بین مردم و رانندگان شده که می طلبد با تدابیری ویژه رفع شود.
 بنا بر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز از ساعت صفر 24 آبان ماه سال جاری آغاز و بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای هزار و 500 تومان و بنزین آزاد سه هزار تومان شد.
اگرچه مسئولان بارها اعلام کرده اند که افزایش قیمت بنزین تأثیری در نرخ کالاها و نرخ کرایه‌ها ندارد اما باز هم شاهد افزایش قیمت‌هایی در گوشه و کنار بازارها هستیم. بر اساس گزارش‌های میدانی، برخی از آژانس‌ها تغییراتی در افزایش قیمت‌ها داشته اند که رانندگان رشد نرخ قطعات خودرو را دلیل این امر می‌دانند.
ناگفته نماند بسیاری از وسایل حمل و نقل مسافری علی رغم اینکه دارای سوخت بنزینی هستند، افزایشی در نرخ هزینه‌ها نداشته اند اما افزایش دیگر کالاها رانندگان را نسبت به ادامه فعالیت در این عرصه بی انگیزه کرده است.
رشد نامحسوس برخی کرایه‌ها
یکی از شهروندان  بیان کرد: اکثر روزها برای رفت و آمدم به محل کار از تاکسی‌های خطی استفاده می‌کنم.
حکیمه مؤمن زاده ادامه داد: قبل از طرح سهمیه بندی سوخت، مسیر ابتدای طالقانی تا معلم را با هزار و 500 یا دو هزار تومان رفته ام اما این روزها دو هزار تا دو هزار و 500 تومان می‌گیرند.
وی با بیان اینکه افزایش بنزین در قیمت تمام کالاها تأثیر داشته است، افزود: اگرچه هزینه‌های تاکسی‌ها تغییر چندانی نداشته اما طی سال آینده قطعاً شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها هم خواهیم بود.

مؤمن زاده خواستار نظارت‌های بیشتری از سوی مسئولان شد و بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد آژانس و تاکسی‌ها باید سیستمی دقیق برای رصد و پایش تخلفات باشد.
خسروی از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه تا قبل از افزایش نرخ بنزین برای هزینه سرویس مدرسه فرزندم ماهیانه 90 هزار تومان به راننده پرداخت می کرده ام، گفت: بعد از سهمیه بندی بنزین راننده تقاضای افزایش نرخ را کرده است.
وی عنوان کرد: هم اکنون برای سرویس مدرسه فرزندم 120 هزار تومان پرداخت می‌کنم و ظرفیت سرویس نیز بیشتر از استاندارد تعیین شده است.
ضرورت توجه به سهمیه سوخت تاکسی‌ها
یکی دیگر از شهروندان هم با اشاره به افزایش قیمت بنزین بیان کرد: اگرچه این طرح باعث افزایش برخی از کالاها شده اما در هزینه تاکسی‌ها تأثیری نداشته است.
ابوالفضل کرامتی نیک بیان کرد: به طور متوسط در هر هفته دو بار از تاکسی دربستی استفاده می‌کنم اما تاکنون شاهد افزایش قیمتی نبوده ام.
وی با اشاره به افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی‌ها گفت: مسئولان باید در تأمین سوخت مورد نیاز تاکسی‌ها همت ویژه ای داشته باشند تا افزایشی در نرخ کرایه‌ها رقم نخورد.
سهمیه‌هایی که واریز نشد
یکی از راننده آژانس‌های درون شهری  بیان کرد: ورودی هر مسافر برای آژانس‌های دربستی دو هزار و 300 تومان بوده و به ازای هر کیلومتر، 300 تومان بر کرایه افزوده می‌شود.
محمد عبدالهی بیان کرد: قبل از طرح سهمیه بندی سوخت برخی از آژانس‌ها برای جذب مشتری بیشتر زیر این قیمت فعالیت داشته اند که اکنون با همین نرخ کار می‌کنند.
وی با اشاره به سهمیه سوخت آژانس‌ها بیان کرد: قرار بود 200 لیتر بنزین برای هر راننده واریز شود که هنوز واریز نشده است.
عبدالهی با بیان اینکه در حال حاضر همه کالاها به ویژه قطعات خودرو افزایش داشته است، گفت: افزایش این کالاها در کنار ثابت ماندن نرخ کرایه مقرون به صرفه نیست.

موج بی رغبتی در بین رانندگان
یک راننده تاکسی برون شهری هم  با بیان اینکه هزینه تاکسی‌ها افزایشی نداشته است، گفت: در حال حاضر به ازای هر کیلومتر 750 تومان از مسافر اخذ می‌شود.
رضا هاشمی ادامه داد: اگرچه تمام کالاها به غیر از کرایه‌ها افزایش یافته اما سهمیه سوخت تاکسی‌ها کمکی به کسب درآمد رانندگان است.
بنا به گفته وی طی ماه گذشته 750 لیتر سهمیه سوخت برای تاکسی‌های برون شهری واریز شده است.
این راننده بیرجندی با بیان اینکه اگر این سهمیه به موقع واریز نشود، رانندگان دیگر هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند، افزود: هرچند این سهمیه بر اساس کارکرد خودرو واریز می‌شود اما باز هم نقطه امیدی برای رانندگان است.
هاشمی ادامه داد: در شرایط پیش رو افزایش تمام کالاها به ویژه قطعات خودرو، لاستیک و دیگر اجناس رغبتی برای رانندگان نگذاشته است.
مشکلی دیگر پیش روی رانندگان
یک راننده تاکسی‌های اینترنتی هم با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایشی نداشته است، گفت: باتوجه به افزایش قیمت قطعات و خدمات مانند تعمیر، فعالیت در این عرصه صرفه اقتصادی ندارد.
محمد رحمتی با بیان اینکه سهمیه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هنوز واریز نشده است، گفت: بر اساس گفته‌ها سهمیه را به نرخ لیتری هزار و 500 تومان به کارت اعتباری واریز می‌کنند در صورتی که بسیاری از راننده‌ها کارت سوخت ندارند و باید بنزین آزاد مصرف کنند.
وی با بیان اینکه برای تغییر رمز کارت سوخت حتماً باید مدارک فردی که شماره پلاک ماشین به نام وی است، داشته باشیم، گفت: علی رغم اینکه تمام مدارک تکمیل است، از دو هفته پیش به دنبال صاحب پلاک می‌گردم اما اثری از وی نیست.

22 مورد تخلف به تعزیرات ارسال شد
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: بعد از طرح سهیمه بندی سوخت هیچ افزایش قیمتی در نرخ کرایه تاکسی‌ها نداشته ایم.
یدالله غلامپور با بیان اینکه تاکنون 22 مورد از تخلفات رانندگان به تعزیرات ارسال شده است، افزود: راننده‌ها حق هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورا، ورودی هر مسافر دو هزار و 250 تومان و هر یک کیلومتر مسافت طی شده 300 تومان است.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: راننده نباید از نرخ مصوب بیشتر کرایه بگیرد اما کمتر از نرخ مصوب مشکلی ندارد.
سهمیه سوخت رانندگان واریز می‌شود
غلامپور سهمیه سوخت تاکسی‌ها بر اساس قولی که داده شده، طی روزهای آینده واریز می‌شود، افزود: اطلاعات راننده‌ها به وزارت کشور و ستاد سوخت فرستاده شده و تفاوت قیمت بنزین به حساب کارت‌شان واریز می‌شود.
وی بیان کرد: فعلاً هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت کرایه‌ها نداریم و تنها بر اساس مصوبات وزارت کشور عمل می‌کنیم.
غلامپور با اشاره به میزان سهمیه‌ها بیان کرد: سهمیه سوخت برای تاکسی‌های پلاک زرد داخل شهری دوگانه سوز 250 لیتر و تک گانه سوز 400 لیتر است.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی رانندگان مراتب را با شماره گیری 32338034 گزارش دهند.
وی بیان کرد: در حال حاضر دو گشت سیار به صورت مستمر در داخل شهر بر وضعیت حمل و نقل و خدمات نظارت دارند.
آنچه مسلم است افزایش قیمت نرخ خودروهای حمل و نقل عمومی و آژانس‌ها با عدم استقبال از سوی شهروندان مواجه بوده و نتیجه آن چیزی جز استفاده از خودروهای شخصی و به وجود آمدن عواقب آن نخواهد بود. علاوه بر این موج بی رغبتی رانندگان می‌تواند اثرات نامطلوبی در وضعیت حمل مسافر ایجاد کند که می‌طلبد نظارت شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/194957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است