پیام خراسان

آخرين مطالب

چابک سواران خراسان شمالی به آرزوی خود می رسند؟ ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی سرزمین اسب و ابریشم هر سال با آغاز بهار زیر سم اسبان ترکمنی می‌لرزد که در کورس‌های بهاره می‌تازند، اما تاخت‌وتاز آن ها در پیست اسب‌دوانی نیمه‌تمام باغلق انجام می‌شود که همواره هراس صاحبان اسب‌ها از زمین خوردن حیوان خود در این پیست را به دنبال دارد.

خراسان شمالی به خصوص شهرستان راز و جرگلان مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور است، بطوریکه اگر سری به روستاهای این شهرستان بزنید کمتر منزلی به چشم می خورد که در آن اصطبلی برای نگهداری و پرورش اسب وجود نداشته باشد.
همین امر سبب شده تا چابک‌سواران بسیار خوبی در این استان تربیت شوند بطوریکه این چابک سواران همیشه در کورس های اسب دوانی گنبد نقش آفرینی می کنند و قهرمان می شوند اما چه افسوس و درد آور که بیشتر این قهرمانان وضعیت مالی نامناسبی دارند و همیشه چشم به برگزاری کورس دارند تا بتوانند در آن مسابقات مقامی کسب کنند و نانی به خانه آورند.
وقتی چابک سواران از نبود پیست افسرده شده اند
به گزارش ایسنا، نجم الدین یزدانی یکی از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن در منطقه مرزی راز و جرگلان است و همیشه از داشتن اسب افسانه ای دلشاد، قهرمان مسابقات کورس و برنده مسابقات زیبایی اسب به خود افتخار می کند اما از وضعیت کنونی به شدت گلایه دارد و نوک پیکان گلایه هایش به سمت مسئولان استانی است.
چابک سواران راز و جرگلانی همیشه قهرمانان مسابقات کورس گنبد هستند، این را نجم الدین می گوید، اما حیف تبدیل به افرادی افسرده شده اند چراکه مسئولان به صنعت اسب در این استان اهمیتی نمی دهند.
نجم الدین می گوید نبود یک پیست مناسب برای مسابقات، چابک سواران این منطقه مرزی را ناامید کرده است، در واقع چابک سواران و اسب های این استان هرچقدر دوندگی می کنند برای استان گلستان است و چیزی عاید ما نمی شود.
اگر به اسب ها و چابک سواران خراسان شمالی میدان داده شود، حداقل اقتصاد مردم شهرستان راز و جرگلان از اینی که است بهتر می شود، متاسفانه اسب های راز و جرگلان هیچ ویترینی برای نشان دادن خود ندارد و فقط تبدیل به تماشاچی شده اند.
فقط عشق به اسب ما را در میدان نگه داشته است
امید برادر نجم الدین است و یکی و دو هفته ای با کره دلشاد به گنبد برای انجام مسابقات رفته، نفر اول مسابقات کورس در هفته گذشته شده و به ایسنا می گوید تا سال 95 در میانگین امتیازی نفر اول مسابقات کورس در کشور بوده ام اما بعد از آن به علت مشغله هایی که وجود داشت کمتر در مسابقات شرکت کردم.
سالیان سال است که فریاد می زنیم اسب های اصیل ترکمن در خراسان شمالی نیاز به پیست مناسب برای عرض اندام دارد، من و یا چند دیگر می توانیم اسب ها را برای شرکت در مسابقات زیبایی و کورس به استان گلستان بیاورم و یا بفروشم اما در جرگلان بیشتر خانواده ها حتما یک سر اسب را دارند ولی توانایی شرکت در این مسابقات را ندارد.
امید از تعیین تکلیف نشدن ساخت پیست اسب دوانی در منطقه علی آباد بجنورد به شدت گلایه دارد و می گوید پیست باغلق در خود جرگلان نیز بلاتکلیف است، هزینه های زیادی برای ساخت آن انجام شد اما قابل استفاده نیست، زمین آن را تسطیح نکرده اند و فقط یک رینگ آماده است.
وی بر راه اندازی یک پیست استاندارد اسب دوانی در استان تاکید می کند و می گوید: به علت نبود پیست ما مجبور هستیم تا اسب ها را برای آماده سازی برای شرکت در مسابقات به شهر گنبد منتقل کنیم چراکه باید اسب ها در زمینی مناسب تمرین داده شوند و کره های مبتدی که برای شرکت در مسابقات در حال آماده شدن هستند و هنوز"دپار" را ندیده اند، آشنا شوند.
بگذرد از اینکه حال یک چابک سوار راز و جرگلانی که بیشتر آن ها تولیدکننده اسب نیز هستند چه هزینه های را متحمل می شوند.
می گوید از هزینه حمل و نقل اسب که نگو، در دو هفته گذشته برای منتقل کردن یک سر اسب یک میلیون 200 هزار تومان کرایه ماشین داده ام و هزینه های یک ماهی که باید آنجا باشم نیز به کنار.
یزدانی ادامه می دهد: اگر در مسابقه برنده شوم چیزی عایدم می شود، آن هم چقدر؟! در هفته گذشته که مبلغ جایزه 10 میلیون تومان بود 4 میلیون 500 هزار تومان به من چابک سوار و مربی تعلق گرفت اما باید از این رقم پول کارگر و کرایه و ... نیز داده شود، حال حساب کنید چقدر باقی می ماند که باید خرج خانه و خانواده شود!.
او رو به کره دلشاد می کند و می گوید فقط عشق به اسب است که باعث شده تا به الان مربی و چابک سوار باقی بمانم وگرنه اصلا صرف نمی کند.
امید با اشاره به اینکه به خاطر هزینه های زیاد فقط در کورس های پاییزه و زمستانی گنبد شرکت می کند، معتقد است که اگر پیستی مناسب در خراسان شمالی ساخته شود حتی با جایزه اندک به دلیل هزینه های خیلی بالا در کورس های گنبد شرکت نمی کند.
وی آهی از ته دل می کشد و نگاهی به کره دلشاد می اندازد و می گوید دلشاد 100 کره دارد که آن هایی که بزرگتر هستند در مسابقات شرکت می کنند و آن هایی که کوچکتر در مسابقات زیبایی اما حیف سرمایه هایی که در حال هدر رفتن هستند.
امید در مورد دلشاد هم توضیحاتی می دهد که با اسب‌های جرگلان از 15 تا 16 ماهگی شروع به تمرین کردن می‌کنند و از 18 ماهگی در مسابقات کورس در مسافت‌های کوتاه شرکت می‌کنند این درحالی است که دلشاد از سن دو سالگی و در سال 84 می‌توانست به صورت قانونی در مسابقات کورس شرکت کند و در همین سن، رکورد سرعت را با یک دقیقه و سه ثانیه در مسافت 1000 متر را توانست به نام خود ثبت کند و 64 امتیاز کورس را از آن خود کرد.
دلشاد در سن دو سالگی با اسب‌های سه ساله و در سن سه ساله با اسب‌های پرامتیاز مسابقه داد و توانست امتیاز مسابقات کورس را از آن خود کند و به همین دلیل لقب دلشاد افسانه‌ای را به خود گرفت.
او بر قابلیت دلشاد در مدیریت کورس‌ ها تاکید می‌ کند و می‌ گوید: دلشاد افسانه‌ای تنها اسبی است که به خاطر داشتن دست و پای قوی تا سن 15، 14 سالگی در مسابقات کورس شرکت کرد و از سوی دیگر قابلیت بالایی در مدیریت کورس را دارد به طوریکه سوارکار فقط سوار بر این اسب است.
این اسب خود سرعت را کنترل می‌ کند به شکلی که وقتی از "دپار" خارج می‌شود باید از حریفان خود جلو بزند و اگر عقب باشد گوش‌هایش به پشت خوابیده و زمانیکه حس می‌کند پوزه اش از اسب حریف جلوتر رفته، گوش‌هایش را جلو می‌دهد و خیالش راحت می‌شود که برنده مسابقه است. زمانیکه با اسب‌های ضعیف مسابقه می‌دهد با یک فاصله با آنها حرکت می‌کرد چراکه دوست نداشت به خود فشار بیاورد.
هم اکنون دلشاد افسانه‌ای 15 سال سن دارد و هنوز توانایی خوبی برای شرکت در مسابقات را دارد اما از آنجاییکه سنش بالا رفته ترجیح داده می ‌شود که از این حیوان "کشش" انجام شود تا کره‌های زیادتری از این اسب تولید شود و بنابراین همین شده که تاکنون دلشاد یک صد کره اسب به دنیا آورده است.
حسرت از اینکه کسی اسب و چابک سواران خراسان شمالی را نمی بیند
دهش یکی دیگر از چابک سواران همیشه قهرمان خراسان شمالی در کورس های گنبد است که از دیده نشدن خود و اسب های این استان حسرت می کشد؛ همیشه چابک سواران و اسب های خراسان شمالی در گنبد برنده می شود اما هیچ کسی از این استان آن ها را نمی بیند، اسمی به خراسان شمالی در این مسابقات به بزرگی نمی آید.
وی از اقامت های یک ماهه خود در گنبد هم توضیح می دهد که برای اینکه هزینه های اقامت بالا نرود کلبه ای در حاشیه پیست برای خود ساخته ایم و در کمترین امکانات به تمرین اسب ها می پردازیم تا برنده شویم و پول جایزه را برای خرج خانه به جرگلان ببریم.
تمایل ارتش بر رعایت کردن ضوابط برای انجام هرگونه همکاری به منظور ساخت پیست در زمین علی آباد
سال های سال است که ساخت پیست اسب دوانی در زمینی در منطقه علی آباد بجنورد مطرح است و تاکنون پیگیری های مختلفی نیز در این ارتباط شده و حتی سرمایه گذاری نیز برای انجام سرمایه گذاری در این زمین اعلام آمادگی کرده است، این زمین متعلق به ارتش است و گویا ساخت پیست در این زمین منتفی شده است که سرهنگ احمد دلاور سرپرست تیپ 130 شهید دلجویان ارتش خراسان شمالی در ا گذشته در گفت و گو با ایسنا در این ارتباط تاکید کرده بود: ارتش بر انجام هر گونه همکاری در این خصوص منوط به رعایت کردن ضوابط و مقررات تمایل دارد.
وی گفت: هر سازمانی یک سری قوانین و مقررات دارد که باید بر طبق آن عمل کند و آن مقررات را فصل الخطاب کارهای خود قرار دهد.
دلاور افزود: اخیرا وظایف و مقررات نیروهای مسلح در باب اجاره واگذاری به شکل قطع مشخص و به آن ها اعلام شده است و نمی توان خارج از دستوالعمل های مذکور کاری انجام داد.
وی ادامه داد: طبق دستوالعمل املاک نیروهای مسلح فقط برای انجام طرح های عمرانی اجاره داده شود و زمان اجاره نیز بین سه تا پنج سال مشخص شود
سرپرست تیپ 130 شهید دلجویان ارتش خراسان شمالی اظهار کرد: علاوه بر آن از احداث مستحکم و دائمی نیز در ملک اجاره داده شده پرهیز شود بطوریکه بعد از بازگشت ملک، ملک مذکور قابل بهره برداری باشد.
خراسان شمالی دارای بیش از یک هزار اسب اصیل ترکمن است که بیشتر آن ها در شهرستان راز و جرگلان پرورش می یابند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/195042/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود