پیام خراسان

آخرين مطالب

در نشست صمیمی فعالان گردشگری مطرح شد؛

درد و دل 4ساعته فعالان گردشگری با استاندار خراسان جنوبی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- استاندار خراسان جنوبی در یک نشست چهار ساعته پای درد و دل فعالان بخش گردشگری استان نشست.

 استاندار خراسان جنوبی با جمعی از فعالان گردشگری استان نشستی برگزار کرد که در این جلسه چهار ساعته فعالان بخش گردشگری استان دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این نشست، بخش گردشگری را یکی از حوزه‌های جوانان استان دانست و گفت: بحث گردشگری در استان سابقه طولانی ندارد و اولین دوره‌ای است انجمن صنفی در این بخش شکل گرفته است.
حسن رمضانی اظهار امیدواری کرد: با تشکیل این انجمن‌ها مسیر پیش رو در بخش گردشگری هموارتر شده و بتوانیم برای گشایش در بخش صنایع دستی و گردشگری استان قدم‌های مثبتی برداریم.
جنگ هتل داران با رقیب قدرتمند دولتی
رئیس جامعه هتل داران خراسان جنوبی نیز در این نشست گردشگری را مطمئن‌ترین، سریع‌ترین و پاک‌ترین راه رسیدن به توسعه استان دانست و گفت: خراسان جنوبی در بخش گردشگری شرایط ویژه ای دارد.
آذرکار با بیان اینکه گردشگری در استان به بخش کشاورزی توأم شده است، بیان کرد: در حال حاضر محصولات استراتژیک خوبی در بخش کشاورزی داریم که می‌تواند زمینه‌ای برای جذب گردشگر باشد.
وی با بیان اینکه نخستین محک مردم از یک شهر از رهگذر هتل‌ها و مراکز اقامتی اتفاق می‌افتد، عنوان داشت: از این رو نیازمند نگاه ویژه به این بخش هستیم.
رئیس جامعه هتل داران خراسان جنوبی از احداث مهمانسراهای مختلف توسط دستگاه‌های اجرایی انتقاد کرد و گفت: احداث مهمانسراها توسط ادارات مراکز استاندارد اقامتی را به چالش کشیده و آنها را در روبروی رقیب توانمند بهره‌مندی از خدمات دولت قرار داده است.
آذرکار با بیان اینکه این مراکز نخواهند توانست خدمات استاندارد مراکز اقامتی را در اختیار مهمانان خود قرار دهند، بیان کرد: از طرف دیگر این مراکز هزینه‌های مالی را بر دوش ادارات خواهد انداخت و در حالی که با 50 درصد هزینه می‌توانیم خدمات بهتری در هتل‌ها به گردشگران ارائه دهیم.
وی، عدم معرفی شایسته استان از طریق رسانه‌ها را یکی از موانع دیگر بخش گردشگری استان عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات این بخش نبود سهولت سفر به استان بوده و باید شرایطی فراهم شده تا گردشگر راحت‌تر وارد استان شود.
رئیس جامعه هتل داران خراسان جنوبی با بیان اینکه هزینه‌های هتل با سایر مراکز اقامتی قابل مقایسه نیست، عنوان داشت: تدارک این زیرساختار نیاز به هزینه‌های بیشتری دارد بنابراین سرمایه گذاران رغبتی در حوزه اقامتی بخصوص در بخش هتل‌ها ندارند که نیازمند حمایت ویژه دولت است.
وی اضافه کرد: ارزش و جایگاه هتل‌ها و مراکز اقامتی شبیه بیمارستان و یا کتابخانه است از این رو دولت باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد.
نماینده یکی از هتل‌های بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه در شرایط حاضر ایجاد اشتغال بزرگترین جهاد در کشور است، اظهار داشت: بخش گردشگری نقش زیادی در ایجاد اشتغال داشته از این رو باید مورد توجه ویژه مسئولان استان قرار گیرد.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی قول ایجاد زیرساخت‌ها را در ابتدای شروع به کار این هتل داده بودند، بیان کرد: اما این هتل هشت سال است که آب خوردن ندارد هرچند در حال حاضر قول‌های مساعدی از سوی شرکت آب منطقه‌ای در این زمینه داده شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر درصد اشتغال تخت‌های این هتل 10 درصد است، بیان کرد: اگر دستگاه‌های دولتی هزینه‌های مهمانسراها را به هتل‌ها بدهند می‌توانیم همان میزان خدمات را با قیمت مناسب‌تر به آنها ارائه دهیم.
وی همچنین خواستار اختصاص تسهیلات برای توسعه این هتل شد.
هتل‌های محکوم به فنا
مدیر هتل جهانگردی بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر اقامت در هتل‌ها زیر 25 درصد است، اظهار کرد: هتلی که کمتر از 70 درصد اقامت داشته باشد محکوم به فناست.
میرزایی تأکید کرد: اگر قرار است هتل‌ها بقا داشته باشند باید حمایت ویژه‌ای انجام شود تا این میزان به حداقل 50 درصد برسد.
پروسه طولانی حل مشکلات بخش گردشگری در دستگاه‌های اجرایی
وی همچنین از روند نظارت امکان و فرهنگ و ارشاد بر مراکز اقامتی انتقاد کرد و گفت: در این زمینه نباید سلیقه‌ای عمل شود بلکه یک استاندارد تعریف و بر اساس قانون عمل شود تا فعالان گردشگری نیز بتوانند آن را اجرا کنند.
وی با بیان اینکه اثر حمل و نقل هوایی بر حوزه گردشگری بسیار زیاد است، عنوان داشت: در حال حاضر جذب گردشگر از تهران و کرج برای استان خیلی سخت است و توسعه حمل و نقل هوایی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.
میرزایی با انتقاد از عدم آشنایی بسیاری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی از اماکن گردشگری استان، بیان کرد: اماکن گردشگری استان در وهله نخست باید به خود متولیان امر شناسانده شود.
مدیرعامل آبگرم معدنی هلال فردوس در این جلسه بر لزوم تهیه سند گردشگری استان تاکید کرد و گفت: اجرای خط به خط قانون مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات بخش گردشگری استان برویم.
محمد نبیلی مقدم ادامه داد: در حال حاضر پروسه برخورد دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات بخش گردشگری به خصوص در شهرستان‌ها بسیار طولانی است که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.
سخت گیری های خاص خراسان جنوبی
مدیر مؤسسه فرهنگی هنری عرفان نیز در این نشست با انتقاد از اینکه در حال حاضر گردشگری در استان تنها به صورت کلان دنبال می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر به دنبال سرمایه گذاران کلان در استان هستیم و سرمایه گذاران کوچک در این بخش دیده نمی‌شوند.
اکبری با بیان اینکه هم اکنون مصوبات فرهنگی هنری استان با جغرافیای استان سنجیده می‌شود و گردشگری به طور کامل نادیده گرفته شده است، افزود: سخت‌گیری‌های موجود در این بخش در شهرهای دیگر دیده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مجوزهای خاص برای نقاط خاص به سختی گرفته می‌شود، عنوان داشت: این در حالی است که در استان‌های دیگر این مجوزها به راحتی گرفته می‌شود.
مدیر مؤسسه فرهنگی هنری عرفان با بیان اینکه در گذشته برگزاری کنسرت‌ها و جشن‌ها سبب رونق مراکز اقامتی شده بود، بیان کرد: اما در حال حاضر با تعطیل شدن کنسرت‌ها این زمینه نیز تعطیل شده است.
اکبری اضافه کرد: همچنین ممنوعیت هتل‌ها و مراکز اقامتی برای فروش بلیط کنسرت‌ها نیز سبب شده که بخش زیادی از اقامت این هتل‌ها کاهش یابد.
وی تاکید کرد: باید گردشگر را با برنامه وارد استان کنیم که برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری یکی از راه‌ها خواهد بود.
مدیرعامل کمپ گردشگری کویر نوردی دهسلم نهبندان نیز در این جلسه از روند طولانی بروکراسی اداری برای اخذ مجوز در بخش گردشگری انتقاد کرد و گفت: برای احداث یک واحد گردشگری ناچار به اخذ 14 استعلام از دستگاه‌های اجرایی شده ایم که این امر تعداد زیادی از سرمایه گذاران را بی رغبت کرده است.
کرباسچی بر لزوم همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی برای توسعه بخش گردشگری استان تاکید کرد و افزود: تاکنون شهرستان نهبندان در بخش گردشگری دیده نشده و بیرجند در این زمینه به استان بدهکار است.
نماینده آژانس‌های مسافرتی نیز در این جلسه، کویر لوت را یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان دانست و گفت: در حالی که بخش زیادی از جاذبه‌های این کویر در منطقه خراسان جنوبی است اما هنوز هم بسیاری از گردشگران از مسیر کرمان وارد این کویر می‌شوند.
اعتبارات گردشگری متناسب با حوزه گردشگری استان نیست
کاشانی با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان گردشگری در اخذ مجوز، بیان کرد: این امر سبب شده که تورهای گردشگری از استان کرمان وارد و از امکانات استان استفاده کنند در حالی که پول آن به جیب کرمان می‌رود.
رئیس هیئت مدیره انجمن خدمات حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات گردشگری متناسب با حوزه گردشگری استان نیست، اظهار کرد: وقتی که اعتبارات به میزان کافی نباشد به میزان درست نیز نمی‌توان برنامه ریزی کرد.
بهمنش با بیان اینکه محتوای لازم برای گردشگری استان وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر شاهد ناهماهنگی‌های زیادی بین سازمان‌ها و ارگان‌ها در حوزه گردشگری هستیم.
وی با بیان اینکه کارشناسان برخی دستگاه‌های اجرایی فراتر از قانون خودسانسوری انجام می‌دهند، عنوان داشت: به عنوان مثال برای احداث یک پارک گردشگری ناچار به اخذ 29 استعلام از دستگاه‌های مختلف شدم که طولانی شدن این زمان سبب افزایش هزینه‌های سرمایه گذاران می‌شود.
وی خواستار تسریع در اخذ مجوز برای کمک به سرمایه گذاران بخش گردشگری شد.
بهمنش با اشاره به اینکه دو ماه گذشته دو دفتر خدمات مسافرتی استان به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه‌ها تعطیل شدند، بیان کرد: مشکل اصلی بخش گردشگری دخالت ارگان‌ها و نهادهایی است که این حوزه هیچ ربطی به آنها ندارد.
گردشگری سلامت در دستور کار است
وی یادآور شد: با این اعتبارات خیلی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان در خطر نابودی قرار دارد.
مدیر کل دفتر جذب سرمایه گذاری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 اتاق فکر در حوزه جذب سرمایه گذاری تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین این اتاق‌ها تشکیل اتاق فکر گردشگری بوده است.
عباس جرجانی با بیان اینکه تولید محتوا در بخش گردشگری استان در دستور کار میراث قرار گرفته است، بیان کرد: همچنین به دنبال تدوین تقویم گردشگری استان هستیم که در این تقویم پتانسیل‌ها و جاذبه‌های همه شهرستان‌ها لحاظ خواهد شد.
وی با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از بحث‌های عمده در استان است، عنوان داشت: در این زمینه اتاق فکری تشکیل شده و طرح آن به زودی تهیه می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر سامانه رصد سرمایه گذاری استان راه اندازی شده که سرمایه گذاران می‌توانند استعلامات خود را در این سامانه ثبت کنند تا عملکرد دستگاه‌ها مشخص شود.
تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت سرمایه در گردش برای آژانس‌های مسافرتی، لزوم آموزش راهنمایان گردشگری در استان، لزوم تأمین اعتبار برای حضور در نمایشگاه‌های ملی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/195311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق