پیام خراسان

آخرين مطالب

مشهد، بهشت هنر هفتم فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - مشهد بهشت هنر است؛ هنری که قرن ها بر دیوارها و گنبد و مناره حرم مطهر امام رضا (ع) خودنمایی کرده و همچنین چهره شهر را به دست پرتوان هنرمندانی بزرگ آراسته است چنانچه زیبایی شش هنر در آمیزه ای از رنگ و نقش چشم ها را نوازش می دهد.

اما مدتی است که هنر هفتم در این شهر اقبال خود را بلندیافته، گویی پرده نقره ای بار دیگر جادو کرده و مردم را به سمت سالن های سینما کشانده است، هر زمان که این پرده نقره ای به تفکر، عشق و هنر آمیخته شده اثری ناب آفریده و آن چنان مشتاقان را به سوی خود جذب کرده که جای خالی در سینما نمانده است.
به یمن استقبال پرشور دوستداران سینما، پرده نقره ای در سطح شهر گسترده شده است. دوستداران سینما یا کمر همت به بازسازی سینماهای قدیمی بستند یا دست به گشایش سالن های جدید منطبق بر استانداردهای روز زده اند و سرمایه گذاری آنها نیز بی ثمر نبوده است.
مدیر پردیس سینمایی گلشن به عنوان یکی از سالن های سینما که به تازگی فعالیت خود را در مشهد شروع کرده است گفت: شهروندان مشهدی اهل سینما هستند و از فیلم های خوب استقبال می کنند، با اینکه سینما گلشن تبلیغات محیطی گسترده ای ندارد اما استقبال مردم از فیلم ها بسیار عالی است.
فرزین جیرانی اظهار داشت: سینما گلشن که در مجتمع تجاری آرمیتاژ قرار گرفته و امسال کار خود را آغاز کرده است در ایام عید و تابستان جاری مورد استقبال دوستداران سینما قرار گرفت به ویژه اینکه امسال زائران بارگاه رضوی نیز به تماشای فیلم ها در این سینما شتافتند و فیلم دیدن را جزو برنامه های تفریحی خود در مشهد قرار دادند.
وی افزود: در مجموع در شرایطی که انتظار می رفت سینما گلشن مورد استقبال عمومی قرار گرفت. شاهد حضور خیل دوستداران فیلم های سینمایی در این پردیس بودیم و بهار و تابستان خوبی را پشت سر گذاشتیم.
مدیر پردیس سینمایی گلشن ادامه داد: سینما در سراسر دنیا تعریف یکسانی دارد. اگر فیلمی که بر پرده نقره ای اکران می شود ساختار و قصه خوبی داشته باشد یه طور قطع مخاطب خود را دارد لذا پردیس گلشن نیز در زمان نمایش فیلم های خوبی مانند «هزارپا» یا «خاله قورباغه» و فیلم های پرفروش دیگری از این دست، صندلی خالی نداشت.
وی گفت: مخاطب در هر برهه ای از زمان یک نوع فیلم را می پسندد. در شرایط کنونی فیلم های کمدی و ماجراجویانه مخاطبان زیادی در سینما دارد و در چند ماه گذشته فیلم های کمدی خوش ساخت مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.
جیرانی سالن های سینمایی مشهد را به لحاظ استانداردهای دنیا و سامانه صوتی و تصویری مطلوب ارزیابی و بیان کرد: مخاطب امروز سینما امکانات را ارزیابی می کند. انتظار جای مناسب برای نشستن، سامانه صوتی و تصویری خوب و محیطی دلچسب را دارد و توجه به این مسایل مخاطبان سینما را افزایش می دهد.
مدیر پردیس سینمایی گلشن افزود: سالن های سینما در مشهد پیشرفته و تماشاگرپسند هستند و می توان فضای مناسب این سالن ها را یکی از مولفه های مهم در افزایش تماشاگران فیلم ها در سینماهای این شهر دانست.
وی اظهار داشت: سینما در مشهد در مجموع اقبال بلندی یافته و مسیر پیشرفت را در پیش گرفته و به امید ساخت فیلم های خوب سینما به یک مولفه پررونق برای جذب گردشگر تبدیل خواهد شد و در سبد تفریحات مردم مشهد قرار خواهد گرفت.
** توان فیلم سازی و لزوم حمایت از فیلم سازان
مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی نیز گفت: بیش از 35 سال است که سینمای جوان در 60 شهر فعال بوده و 15 نمایندگی در کل کشور دارد. همچنین سینمای جوان که فعالیت خود را بر ساخت فیلم کوتاه و مستند متمرکز کرده در صنعت سینمای بین المللی نیز شناخته شده است.
نسرین شاه محمدی افزود: استقبال از فیلم های کوتاه و مستند روز به روز در حال افزایش است به ویژه فیلم هایی که توسط هنرمندان خراسانی ساخته می شود مورد استقبال قرار می گیرند. مردم فیلم کوتاه و مستند خوب را می شناسند و برای تماشای آن به سینما می آیند.
وی ادامه داد: اگر سازمان ها و نهادها برای موضوع های فرهنگی مختلف به سینماگران جوان که در این انجمن دوره های آموزشی را گذرانده و صاحب دانش و تجربه هستند سفارش تولید فیلم کوتاه یا مستند بدهند به طور قطع روند ساخت فیلم و تماشای آن در سینماها رو به افزایش خواهد گذاشت.
مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی گفت: این انجمن در صدد برپای نشست های مشورتی هر سه ماه یک بار است تا فیلم سازان جوان با سرمایه گذاران آشنا و فیلم نامه و تجربه های خود را مطرح کنند با این هدف که حمایت سرمایه گذاران را برای ساخت فیلم به دست بیاورند.
وی افزود: سالانه به طور میانگین 100 فیلم کوتاه یا مستند حرفه ای، نیمه حرفه ای و آماتور توسط فیلم سازان جوان عضو انجمن خراسان رضوی ساخته می شود؛ ساخته های آنها شامل فیلم های کوتاه داستانی، پویا نمایی و تجربه گرا است. تاکنون فیلم های ساخته شده توسط فیلم سازان این انجمن موفق به کسب جوایز ملی و بین المللی در جشنواره های مختلف نیز شده اند.
شاه محمدی ادامه داد: در ارتباط با موضوع های اجتماعی مانند حمایت از کالای ایرانی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مواردی از این دست تاکنون فیلم های مستند و آموزشی توسط فیلم سازان جوان این مجموعه ساخته شده لذا نهادهای مختلف می توانند با اطمینان و بدون هدر دادن بودجه خود، به فیلم سازان جوان انجمن اعتماد کنند و به آنها سفارش تولید فیلم دهند. تحقق این مهم ضمن اشتغالزایی باعث رونق فیلم کوتاه در خراسان رضوی نیز می شود.
وی سینما «اصغرزاده» واقع در بوستان ملت مشهد را محل اکران فیلم های کوتاه و مستند معرفی و بیان کرد: هر چهارشنبه پاتوق فیلم کوتاه در سینما اصغرزاده برگزار شده و مورد استقبال سینمادوستان قرار می گیرد.
مدیر دفتر انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی گفت: امسال دوره های فیلمسازی به صورت کارگاهی، نیمه حضوری و همچنین مجازی توسط این انجمن برگزار شد و از مهرماه امسال دوره ها با حضور اساتید برجسته مطرح در سطح جهان دنبال می شود.
** برای همه ذائقه ها در جامعه فیلم نساخته ایم
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز چند روز پیش در چریان بازدید از سینماهای قدیمی شهر مشهد در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود که برای افرادی که ذائقه آنان با محتوا فیلمهای سینمای امروز همسو نیست، برنامه ای نداریم و این یک اشکال اساسی است.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: سینما در سه بعد سالن نمایش، تعداد صندلی و محتوای فیلم قابل بررسی است ضمن اینکه مخاطب سینما از دو قشر متفاوت هستند. قشری که تولیدات سینمایی کنونی را می پسندند و قشری که فیلم های سینمایی امروز را نمی پسندند.
وی ادامه داد: سینماگران ایرانی هنوز محتوای فیلم را بر سالنهای سینما مقدم نشمرده اند و سینما را متعلق به یک یا دو میلیون مخاطب می دانند. این در حالی است که باید بتوان برای همه اقشار جامعه با هر تفکر و ذائقه ای تولید محتوا داشت و فیلمهای مرتبط با مخاطبان مختلف را ساخت. این رمز موفقیت سینما است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: زائران برای زیارت به مشهد می آیند و انتظار دارند وقتی به سینما می روند یک فیلم معناگرا و مذهبی مرتبط با موضوع زیارت تماشا کنند لذا باید در این زمینه اندیشید و تدبیر کرد.
وی افزود: اگر فرصت تماشای فیلم‌های معناگرا را در مشهد برای زائران حرم منور حضرت علی بن موسی الرضا (ع) فراهم کنیم منجر به اشتغالزایی و رونق اقتصادی بیشتر در این منطقه نیز می شود.
پژمانفر ادامه داد: فیلمهای «به ‌وقت شام، تنگه ابوقریب و لاتاری» امسال نسبت به ‌کل کشور در مشهد فروش بیشتری داشتند. این موضوع نشان می دهد که ذائقه زائران و مجاوران در مشهد با سایر نقاط کشور متفاوت است.
** تدبیر برای بازسازی سینماهای قدیمی
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بعد از تولید محتوا مولفه دوم در جذب مردم به سینما ایجاد سالن های استانداردهای سینما است اما به نظر می رشد که سالن های سینما در ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارند.
وی افزود: سالن های سینمایی قدیمی مشهد که هم اینک تعطیل هستند در ابتدا در اختیار بنیاد مستضعفان و سپس در اختیار حوزه هنری بوده اند و چون موفق به اختصاص اعتبار لازم برای بازسازی آنها نشدیم در تلاش هستیم با بسترسازی لازم بخش خصوصی را نسبت به بازسازی سالنهای سینمایی قدیمی ترغیب کنیم.
حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: راه ‌اندازی سینما و استقبال مردم از آن نیاز به محتوا و فیلمهای سینمایی خوب دارد، اگر سینما بسازیم اما مخاطب برای فیلمهای اکران شده در آن نداشته باشیم در واقع راه اندازی سالنهای سینمایی بیشتر کاری عبث خواهد بود.
** اقبال بلند هنر هفتم در مشهد
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: هم اینک 44 سالن سینما در سطح این استان وجود دارند که از این تعداد 31 سالن در مشهد مستقر هستند. در صورت بهره برداری از 40 سالن سینمایی دیگر تا پایان امسال تعداد سالنها در خراسان رضوی 100 درصد افزایش خواهد داشت.
افشین تحفه گر افزود: ظرف شش ماه نخست امسال 40 سالن سینما در شهرهای تربت حیدریه، طرقبه شاندیز و مشهد در دست ساخت بوده و تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
وی به سینماهای قدیمی و تعطیل شده در مشهد نیز اشاره و بیان کرد: این سالنهای سینمایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط مناسبی برای استفاده نداشتند لذا در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفتند. بعد از چند سال سالن ها به حوزه هنری واگذار شدند و چون بودجه کافی در اختیار نبود هنوز مورد بازسازی قرار نگرفته اند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: با این حال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سالنهای سینمایی زیادی در سطح استان به ویژه در مشهد ساخته و برخی سالنهای قدیمی مانند هویزه، قدس، آفریقا که شرایط نامناسبی داشتند بازسازی و به سالنهای سطح پررونق سینما در این شهر تبدیل شده اند.
وی گفت: سینما در خراسان رضوی شرایط مطلوبی به لحاظ تعداد و کیفیت سالنها و شمار تماشاگران دارد. بعضا پردیسهای سینمایی مشهد در ردیف پرفروش ترین سالن های سینمای کشور قرار گرفته اند. به عنوان مثال دو سال پیش پردیس هویزه مشهد به بالاترین میزان فروش بلیت سینما در بین سایر پردیس های سینمایی کشور دست یافت و از سوی رئیس سازمان سینمایی مورد تشویق قرار گرفت.
تحفه گر افزود: امسال با راه اندازی پردیس اطلس و پردیس گلشن در مشهد فضاهای جدید برای سینمادوستان این شهر ایجاد شد و میزان فروش بلیت سینما نیز افزایش یافت.
وی ادامه داد: با توجه به اقبال بلند هنر هفتم در مشهد و خراسان رضوی و افزایش تماشاگران سینما به نظر می رسد بخش خصوصی تمایل زیادی نسبت به ساخت پردیسهای سینمایی در مشهد داشته باشد زیرا در این شرایط توسعه سالنهای سینمایی توجیه اقتصادی دارد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین به تعداد فیلم هایی که سالانه برای اکران در سینماهای این استان ساخته می ‌شوند نیز اشاره و بیان کرد: پروانه نمایش فیلم‌های بلند سینمایی در تهران متمرکز است اما شورای ساخت فیلم‌های ویدیویی بلند در استان مستقر می باشد که تقاضای متقاضیان را بررسی و پروانه ساخت فیلم نیز برای آنان صادر می کند.
وی گفت: اکنون چهارمین فیلم سینمایی بلند توسط فیلم سازان مشهدی در حال ساخت است که از بین این چهار فیلم مراحل ساخت دو فیلم به پایان رسیده و تصویربرداری دو فیلم دیگر در حال انجام است.


لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/195314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی