پیام خراسان

آخرين مطالب

نیش مشکلات بر پیکر صنعت زنبورداری خراسان شمالی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خراسان شمالی یکی از استان هایی است که به لحاظ شرایط آب و هوایی و وجود گیاهان متنوع ظرفیت خوبی در صنعت زنبورداری و تولید عسل دارد.

رشد گیاهانی همچون گون، کتیرا، و ... در دشت و کوهستان های این استان سبب شده تا فصل تابستان تعداد زیادی از زنبورداران، کندوهای زنبور خود را در مناطقی همچون گردنه اسدلی، شاه جهان، چهار بید و ... مستقر کنند.
میزان تولید عسل طی سال جاری در خراسان شمالی دو میلیون و 874 هزار و 855 کیلوگرم، تولید ژله 76.68 و گرده گل 9 هزار و 747 کیلوگرم بوده است اما متاسفانه زنبورداران خراسان شمالی با مشکلات متعددی همچون توانایی اندک در فروش محصول تولیدی خود مواجه هستند.
عسل هایی که روی دست زنبورداران باد کرده است
علیزاده یکی از اعضای شرکت تعاونی زنبورداری ملکه اسفراین  فروش عسل را یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران بیان کرد و گفت: همه عسل ها در خانه مانده است و به راحتی نمی توان این محصول را فروخت.
وی با اشاره به تسهیلاتی که زنبورداران برای ارتقا و توسعه کاری خود از بانک ها دریافت کرده اند، اظهارکرد: به علت اینکه زنبورداران در فروش محصول خود مشکل دارند در بازپرداخت این تسهیلات نیز دچار مشکل شده اند و تقاضای تمدید این وام ها را از باتک ها داریم.
علیزاده به جاری شدن سیل و بروز خسارت به زنبورداران نیز اشاره کرد و افزود: تمام کشور خسارت های مرتبط با این موضوع را دریافت کرده اند اما زنبورداران خراسان شمالی تسهیلات بلاعوض مرتبط با این موضوع را دریافت نکرده اند.
بیمه زنبوردار و کارگران زنبورداران از مشکلات اساسی صنعت زنبورداری
فرهود عضو شرکت تعاونی زنبورداران شیروان نیز بیمه زنبورداران و کارگران زنبورداران را یکی از مشکلات اساسی افراد فعال در این حوزه دانست، بیان کرد: چندین سال است که این اتحادیه این موضوع را پیگیری می کند اما هنوز به جایی نرسیده است.
وی مشکل با محیط زیست یکی دیگر از مشکلات زنبوردارن بیان کرد و ادامه داد: در منطقه مرزی گلیل در شهرستان شیروان حدود 50 سال است که هیچ سمی برای اراضی استفاده نشده است و می توان بهترین عسل را تولید کرد اما زمانیکه زنبوردار می خواهد کندوهای زنبورعسل را در حاشیه اراضی مستقر کنند، محیط زیست اجازه نمی دهد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر بازار عسل در دست زنبوردار نیست و این دلال است که قیمت عسل را مشخص می کند.
ملکه هایی که با خود بیماری می آورند
رضازاده یکی دیگر از زنبورداران خراسان شمالی همچنین  با اشاره به مشکلات زنبورداران اظهارکرد: هنوز در کشور هزینه گرده افشانی برای زنبورداران ساماندهی نشده است.
وی تصریح کرد: بیشتر باغدارها هر نوعی سمی که می خواهند استفاده می کنند و هنوز موضوع جلوگیری از خسارت به زنبورداران به وسیله باغداران به علت مسائلی همچون انجام سمپاشی نظام مند نشده است.
رضازاده خاطرنشان کرد: دامداران موفق شده اند برای استفاده از مراتع پروانه دریافت کنند و از مراتع منتفع شوند اما زنبورداران هنوز از این موضوع منتفع نشده اند.
این زنبوردار خراسان شمالی گفت: زنبورداران در کوچ کندوهای عسل با مشکل مواجه هستند بطوریکه ابتدا برای کوچ باید استعلام از استان مقصد به منظور استقرار کندوها دریافت کنند اما یا پاسخ استعلام داده نمی شود و اگر انجام شود نیز خیلی دیر انجام می شود.
وی به عملکرد ایستگاه های اصلاح نژاد نیز گلایه و اظهارکرد: زمانیکه ملکه به مرحله تولید می رسد در حوزه کمیت و کیفیت پاسخ گو نیست، گاهی عملکرد خیلی پایین و گاهی عملکرد خیلی بالایی دارد و این امر موجب شده تا به سوی ملکه خارجی برویم ولی ملکه های وارداتی نیز تحت نظارن هیچ کسی نیست و گاها بیماری هایی را با خود وارد می کند و مسئله ساز می شود.
نبود پوشش کامل مخاطرات و بیماری ها توسط صندوق بیمه کشاورزی از مشکلات زنبورداران
معاون توسعه و بهبود امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: عدم خرید محصولات زنبورداران به خصوص سایر فرآورده های جانبی زنبورعسل یکی از مشکلاتی است که زنبورداران با آن مواجه هستند.
وی نبود پوشش کامل مخاطرات و بیماری ها توسط صندوق بیمه کشاورزی، عدم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جهت تجهیز زنبورستان ها و عدم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تشکل ها جهت تامین نقدینگی را از دیگر مشکلات زنبورداران عنوان کرد.
ایجاد برند واحد برای فروش محصولات زنبور عسل در کشور
بانکی پور رئیس صندوق حمایت از صنعت توسعه زنبورداری کشور نیز در ادامه از ایجاد برند واحد برای فروش محصولات زنبورعسل خبر داد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی زنبورداران نبود برند برای فروش محصولات بوده است، گفت: در همین راستا یک برند واحد تدوین شد تا بخشی از مشکلات زنبورداران مرتفع شود.
وی با بیان اینکه پاشنه آشیل فعالیت زنبورداران در حال حاضر فروش محصولات آن ها است، اظهارکرد: شعار دادن و طرح مسئله دردی را دوا نمی کند و برای اینکه مشکلات زنبورداران حل شود باید تشکل ها به صورت قوی و جدی پای کار بیایند.
بانکی پور افزود: در بخش خصوصی برندی با نام اکسیر تدوین شد اما منافع آن به جیب افرادی می رفت که سرمایه گذار ایجادکننده این برند بودند و چیزی عاید زنبوردار نمی شد و به همین دلیل یک برند واحد برای زنبورداران تدوین شد.
وی تاکید کرد: باید قدرت زنبورداران بالا رود و برندسازی در سطح تشکل ها انجام شود.
رئیس صندوق حمایت از صنعت توسعه زنبورداری کشور تصریح کرد: با ایجاد این برند حداقل رهبری و قیمت گذاری محصول در اختیار تشکل های زنبورداری قرار می گیرد و دیگر دست و پای زنبورداران برای قیمت گذاری عسل بسته نیست.
وی توضیح داد: تاکنون برای ایجاد این برند یک و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، اما برای این برند 11 شعبه ایجاد شده که 9 شعبه متعلق به بخش خصوصی و سه شعبه مربوط به تشکل ها هستند و این جای تاسف دارد که چرا تعداد تشکل ها آنقدر کم است.
بانکی پور خاطرنشان کرد: هیچ راهی جزء تدوین برند برای فروش محصولات زنبورعسل وجود ندارد و باید تشکل ها در این زمینه به صورت قوی وارد عرصه شوند.
وی در ادامه گفت: دیگر کسب و کار سنتی در این دوره جایگاهی ندارد و با همکاری بانک توسعه تعاون امکانی را فراهم کرده ایم تا زنبورداران محصولات خود را در سامانه ای که تدوین شده است، عرضه کنند.
رئیس صندوق حمایت از صنعت توسعه زنبورداری کشور افزود: با این سامانه تمام کشور می توانند محصولات یک زنبوردار را مشاهده کنند و از سوی دیگر تمامی معاملات صورت گرفته در این سامانه امن است و هیچ پولی سوخت نمی شود.
انجام پیگیری برای صادرات عسل به اربیل عراق
مشیرغفاری مجری طرح های توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی همچنین  از انجام پیگیری برای صادرات عسل به اربیل عراق خبر داد.
وی گفت: البته طی سال گذشته یک هزار و 800 تن عسل به اربیل عراق صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه تشکل ها نقش بی بدیلی در بازاریابی عسل و سایر فرآورده های صنعت زنبورداری دارند، اظهارکرد: اگر تشکل ها برای صادرات عسل ورود پیدا کنند بازارهای بسیار مهیایی وجود دارد که در این زمینه می توان در محقق شدن شعار اقتصاد مقاومتی نیز نقش آفرینی کرد.
مشیرغفاری با بیان اینکه تمایل برای خرید عسل ایران به دلیل تنوع گیاهی و چهار فصل بودن این منطقه وجود دارد، افزود: برای صادرات عسل و سایر فرآورده های تولیدی زنبورعسل حتی کارگروه تخصصی رفع موانع صادرات نیز ایجاد شده و در این کارگروه از صادرکنندگان قوی و صاحب نام نیز دعوت شده است و در حال ارزیابی مشکلات هستیم.
وی در ادامه تصریح کرد: البته استانداردهای مربوط به عسل طبیعی و تغذیه ای در حال به روز شدن است و تشکل های زنبورداری به دنبال تدوین برند برای محصولات خود باشند تا به تدریج عسل تقلبی از سطح بازار حذف شود.
مشیرغفاری در ارتباط با گرده افشانی زنبورعسل نیز اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا ستاد گرده افشانی را نیز فعال کنیم.
به گفته وی علاوه بر آن موفق شدیم تا در سال جاری سند راهبردی توسعه زنبورداری را نیز تدوین کنیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/196893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی

سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد دستگیر شد

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان

از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

واریز 7000 میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان 15 روز قبل از اعزام ادغام کنند

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

100 هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

(ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم 300 میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

مراسم نکوداشت امام‌جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

مشارکت 4000 دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است