پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد

ساز ناکوک حمایت از موسیقی خراسان/جای خالی سازهای ایرانی در رسانه فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- جای خالی معرفی موسیقی اصیل ایرانی و خراسانی در رسانه‌ها و تبلیغ موسیقی غربی در شبکه های مجازی موجب ناآشنایی نسل نو با موسیقی وطنی و گرایش به سمت آواهای بیگانه با فرهنگ داخل شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: آذرماه سال جاری و در واقع کمتر از یک ماه قبل یک خبر علاقمندان موسیقی سنتی و به ویژه خراسانی‌ها را مسرور کرد و آن ثبت جهانی دو تار خراسان در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به نام ایران اسلامی بود.
این اقدام ارزشمند بار دیگر نگاه‌ها و را معطوف به جایگاه موسیقی اصیل خراسانی و وضعیت آن در رقابت با رقیبی چون موسیقی‌های غربی کرد.
خراسان‌جنوبی به عنوان بخشی از زادگاه موسیقی اصیل خراسانی مهد بسیاری از نواها و آواهای اصیلی است که با سازهایی چون دو تار، سُرنا و یا دهل همراه شده است. اما به راستی امروزه چقدر از این بخش از فرهنگ اصیل خویش حمایت می‌کنیم و آیا میدان را در این عرصه واگذاشته‌ایم؟
عادل قاسمی مسئول انجمن موسیقی شهرستان بیرجند درباره ویژگی‌های موسیقی اصیل خراسانی به خبرنگار مهر گفت: موسیقی خراسانی در شمال، شرق و جنوب خراسان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
وی اظهار کرد: در جنوب خراسان که به استان ما مربوط می‌شود یکی از ویژگی‌های موسیقی استفاده از سازهای خاص چون سرنا، دهل، دایره و البته دو تار است که این روزها ثبت جهانی شده است.

موسیقی مقامی ریشه در رنج‌ها و شادی‌ها دارد
مسئول انجمن موسیقی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه موسیقی مقامی ریشه در شرایط جغرافیایی، رنج‌ها و شادی‌ها و آداب و رسوم هر منطقه دارد، ادامه‌داد: به عنوان مثال از آنجایی که در یک منطقه خشک و کم آب هستیم، در موسیقی‌های قدیم منطقه سخن از طلب باران است.
قاسمی با بیان اینکه بخش دیگری از موسیقی جنوب خراسان، موسیقی کار نامیده می‌شود، افزود: در این نوع از آواها در هنگام کار مثلاً در هنگام قالیبافی یا بام اندود کردن، آهنگ‌هایی را زمزمه می‌کردند که هدف از آن دادن انرژی مضاعف در هنگام کار بوده است.
وی گفت: برخی از حرکات آئینی در هنگام موسیقی نمادی از برخی از کارها چون داشت و برداشت، نیایش پروردگار و طلب باران بوده است.
متأسفانه فراگیران سازهای غربی بیشتر از سازهای سنتی و مقامی است
مسئول انجمن موسیقی شهرستان بیرجند اظهار کرد: خوشبختانه علاقمندان به فراگیری سازهای مرتبط با موسیقی سنتی و مقامی در خراسان‌جنوبی کم نیست و اما متأسفانه باز هم تعداد هنرجویان و فراگیران سازهای غربی چون پیانو و گیتار بیشتر است.
قاسمی یادآور شد: اینکه تعداد فراگیران سازهای غربی از سازهای سنتی و مقامی بیشتر است را می‌توان در این نکته جست‌وجو کرد که در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها متأسفانه بیشتر سازهای غربی ترویج، تبلیغ و دیده می‌شود.
وی گفت: این در حالی است که ما در رسانه‌های داخلی اقدام خواستی در راستای حمایت از فرهنگ خویش در عرصه موسیقی و سازهای اصیل خودمان چون دوتار و سه تار انجام نداده‌ایم که این مهم را حتی در آواها و تیتراژهای رسانه ملی می‌توان دید.

میدان را برای علاقمندی جوانان و کودکان به موسیقی غربی بازگذاشته‌ایم
مسئول انجمن موسیقی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه جوانان بیشتر به سمت آن چیزی می‌روند که می‌بینند، اظهار کرد: ما چقدر در رسانه‌های خود سازهای اصیل ایرانی مثلاً سازهای استادی چون کمانچه استاد کلهر و یا تار استاد حسین علی‌زاده را نشان می‌دهیم و یا حتی آوای آن را پخش می‌کنیم.
قاسمی بیان‌کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی جوان و کودکان متولد شده در دهه 80 به سمت آن سازهایی می‌رود که در سایر رسانه‌ها چون فضای مجازی و رسانه‌های غربی می‌بینند.
سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر همواره بر ترویج موسیقی‌های سنتی، بومی و نواحی بوده است.
وی بیان‌کرد: در این راستا امسال جشنواره موسیقی جوان استان را داشتیم و علاقمندان جوان به موسیقی اصیل خراسان‌جنوبی را شناسایی کردیم.
معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در خراسان‌جنوبی نیز یکی از اهداف ما در حوزه موسیقی توسعه و ترویج موسیقی نواحی و سنتی است چرا که باور ما بر این است که نقش مهمی در فرهنگ مردم ایفا می‌کند.
مکتب خانه موسیقی مقامی در بیرجند راه اندازی می‌شود
زمزم یادآور شد: همچنین در جهت توجه به موسیقی اصیل خراسانی پیگیر راه اندازی مکتب خانه موسیقی مقامی در خراسان‌جنوبی هستیم که امیدواریم تا پایان سال 98 بتوانیم این مکتب خانه موسیقی را راه‌اندازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه آموزشگاه‌های آزاد موسیقی در خراسان‌جنوبی تنها در فردوس و بیرجند وجود دارد، گفت: یک آموزشگاه در فردوس و سه آموزشگاه نیز در بیرجند وجود دارد و یک درخواست مجوز نیز در بیرجند برای یک آموزشگاه داریم.
مجید کریمیان رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: حوزه هنری خراسان‌جنوبی در سال‌های اخیر دو آلبوم در حوزه موسیقی اصیل خراسانی و موسیقی مقامی منتشر کرده است.

دو آلبوم موسیقی اصیل خراسانی را روانه بازار کردیم
وی با اشاره به اینکه نام این دو آلبوم آوای صحرا و هفت شهر عشق است، اظهار کرد: کار این آلبوم‌ها تنها به تدوین و نشر ختم نشد بلکه برای بازاریابی و تجاری‌سازی آن نیز تلاش‌های لازم صورت گرفته است و امیدواریم در آینده نیز شاهد چنین اقداماتی باشیم.
رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان‌کرد: از دیگر اقدامات حوزه هنری برگزاری همایش موسیقی مقامی و همچنین برگزاری همایش موسیقی خراسان‌جنوبی در هفته هنر انقلاب اسلامی در سال جاری بود.
ضرورت توجه به پیوست اجتماعی موسیقی
مجید کریمیان گفت: اقداماتی چون ثبت جهانی دو تار خراسانی در حوزه فرهنگ بی‌شک بسیار ارزشمند و دارای اهمیت است اما بیش از آن توجه به پیوست اجتماعی موسیقی را باید مد نظر قرار دهیم.
وی اظهار کرد: موسیقی در خراسان متن- محتوا است به این معنا که همواره در بستر و بطن یک اتفاق مهم اجتماعی چون کار کشاورزی، دروی گندم و دعای باران سروده شده است که در پژوهش‌های مرتبط با موسیقی خراسانی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.
شکی نیست که اگر نسبت به حمایت از موسیقی اصیل ایرانی و از جمله موسیقی نواحی و مقامی خراسان که برگرفته از فرهنگ ما و با محتواهای بسیار غنی و در بسیاری از مواقع آمیخته با اشعار شاعران اصیل و کهن چون باباطاهر، مولوی، عطار و حافظ است کم‌کاری کنیم، میدان را برای آن دسته از موسیقی‌هایی که ارتباطی با آئین‌ها و فرهنگ ما ندارد، باز کرده‌ایم. تا دیر نشده باید شروع کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/198136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران