پیام خراسان

آخرين مطالب

سند مالکیت و هویت روستا اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - صدور سند مالکیت یکی از برنامه‌هایی است که از حدود 24 سال پیش تاکنون در برنامه‌های توسعه کشور دنبال شده است و هویت انکارناپذیر به خصوص برای روستاها محسوب می‌شود.

کارشناس مسوول امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مزایای سنددار کردن املاک روستایی گفت: این سند یک پشتوانه محکم برای فرد روستایی به شمار می‌رود که کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد.
رضا اکبری با اشاره به حادثه‌ای که چند سال پیش در یکی از روستاهای اطراف شهرستان بیرجند پیش آمده است افزود: در این حادثه جوانی با موتور با شخصی تصادف کرده بود و باید روانه زندان می‌شد که سند منزل پدری او در روستا ضمانت وی شد و توانست از زندان آزاد شود.
وی با بیان اینکه اسناد املاک روستایی در بحث وثیقه بانکی نیز کاربردهای متفاوت دارد اظهار داشت: تا قبل از سند روستایی افرادی که ساکن روستا بودند برای دریافت تسهیلات به خصوص در بحث ضامن با مشکلاتی مواجه می‌شدند و مجبور به روش ضمانت زنجیره‌ای بودند اما اکنون فردی که ملک مسکونی او سند تک برگ دارد می‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.
کارشناس مسوول امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: صدور سند گامی در راستای بهره‌مند شدن جوامع روستایی از مزایای مالکیت تثبیت‌ شده در توسعه موزون است تا منابع در میان مردم روستا به گونه‌ای تقسیم شود که همه روستاییان امکان استفاده از حقوق خود را پیدا کنند.
وی یکی از مهمترین مزایای سند مالکیت روستایی را کمک به توسعه و رونق اقتصاد دانست و افزود: ساماندهی نظام مالکیت اراضی واقع در بافت روستاها، امکان بهره‌گیری روستاییان از تسهیلات بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک واقع در روستاها، تثبیت مالکیت و از بین بردن اختلافات ملکی و کاهش سطح دعاوی املاک روستایی در مراجع قضایی از دیگر اهدافی است که در برنامه‌های توسعه برای صدور سند مالکیت روستایی دنبال می‌شود.
اکبری در خصوص هزینه‌های صدور سند مالکیت نیز گفت: برابر قانون الحاقی تا 400 مترمربع زمین مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت مبلغ 295 هزار و 550 تومان بابت نقشه برداری، تهیه نقشه کلی، تشکیل پرونده، نقشه تفکیکی و سایر هزینه‌ها از متقاضی اخذ می‌شود.
وی با بیان اینکه هزینه‌های امور ثبتی در شهرهای زیر 25 هزار نفر 50 هزار تومان است اظهار داشت: در روستاها نیز تا 400 مترمربع زمین مسکونی مبلغ 155 هزار و 960 تومان از متقاضی دریافت می‌شود و هزینه امور ثبتی نیز 25 هزار تومان است.
وی یادآور شد: برای هر جلد سند مالکیت تک برگی در شهر و روستا مبلغ 50 هزار و 500 تومان از متقاضی دریافت می‌شود و اخذ هزینه برای اراضی بالاتر از 400 متر، واحدهای خدماتی- اداری و غیره بر اساس تعرفه پیش بینی شده در قانون خواهد بود.
صدور سند، راهی برای افزایش ارزش اقتصادی املاک روستایی
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: سنددار شدن املاک منوط به تقاضا از سوی مالکان است و نداشتن سند تبعات زیادی برای ساکنان روستاها و شهرها دارد.
قاسم تنها اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 987 جلد سند مالکیت برای اهالی روستا و شهرهای کوچک این استان صادر و تحویل متقاضیان شده است.
وی گفت: از این تعداد 285 جلد سند مربوط به مناطق شهری (شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت) و 702 جلد سند مربوط به مناطق روستایی ( بالای 20 خانوار) بوده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: با هدف ساماندهی نظام مالکیت منازل مسکونی روستایی، از ابتدای برنامه سوم توسعه تاکنون بیش از 68 هزار و 800 جلد سند مالکیت منزل در روستاهای بالای 20 خانوار و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت این استان صادر شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 500 روستای استان متقاضی صدور سند بوده‌اند اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت اداره کل ثبت اسناد و املاک آمادگی دارد هر ملکی را که در محدوده روستا یا شهر دارای حصار باشد، سنددار کند.
تنها ادامه داد: طبق سرشماری نفوس و مسکن واحدهای مسکونی روستایی که در خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند 88 هزار و 835 واحد بوده که نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد چند تعداد دارای سند مالکیت هستند، زیرا اسنادی که صادر می‌شود صرفا کاربری مسکونی نیست بلکه املاک تجاری، آموزشی و زراعی نیز در روستاهای هدف، دارای سند شده‌اند از سوی دیگر ممکن است برخی از واحدهای مسکونی برای هر دانگ آن سند جداگانه‌ای داشته باشد.
وی یکی از تصورات غلط در بین روستاییان برای دریافت سند املاک روستایی را افشا اطلاعات بانکی آنها دانست و افزود: برخی از روستاییان گمان می‌کنند اگر برای سند روستایی اقدام شود ممکن است به حساب‌های بانکی آنها دسترسی پیدا کنند در صورتی که اینطور نیست و آن یک تصور غلط است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به استقبال زیاد روستاییان شمال کشور از بحث سنددار کردن املاک گفت: البته در خراسان جنوبی همواره از آن میزان که سهمیه سالانه است جلوتر رفته‌ایم اما هنوز هم نیاز به کار فرهنگی است تا مردم از مزایای سنددار کردن املاک باخبر شوند.
وی با اشاره به مزایای صدور سند برای خانه‌های روستایی و شهرهای کوچک اظهار داشت: این مهم تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی بوده و علاوه بر اینکه از تعارض مالکان جلوگیری می‌کند، وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات است.
تنها ادامه داد: افزایش ارزش اقتصادی ملک، کاهش دعوای مراجع قضایی و اختلاف ملکی از دیگر مزایای سنددار شدن املاک روستایی و شهرهای کوچک است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از آنجا که دولت پیگیر طرح کاداستر است لذا در راستای این قانون همه املاک باید سنددار شوند چرا که این مهم از برخی کلاهبرداری‌ها و خرید و فروش‌های قولنامه‌ای پیشگیری خواهد کرد.
وی اظهار داشت: در راستای طرح کاداستر تمام اطلاعات مربوط به املاک در قالب سند تک برگی وارد سامانه‌ای به نام کاداستر شده و حد و حدود هر ملک در این طرح مشخص می‌شود.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/201785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق