پیام خراسان

آخرين مطالب

تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی خراسان شمالی از مشکلات می‌گویند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- شماری از تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی خراسان شمالی گفتند: کاهش سهم مواد اولیه پلیمری، تولید را با مشکل جدی روبه‌رو کرده و برخی از واحدها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

مواد پلیمری، به عنوان ماده اولیه مورد نیاز تولید در صنعت پلاستیک، پاییز امسال بر اساس سهمیه و بر مبنای میزان تولید محصولات در سال های گذشته، اختصاص می یابد.
مسوولان خراسان شمالی اعلام کرده اند که این امر، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های مالی و پیشگیری از فروش مواد پلیمری در بازار آزاد، اجرایی شده است اما تولیدکنندگان استان معتقدند که اختصاص سهمیه بر اساس میزان مصرف ماده اولیه و تولید محصول در سال های گذشته، مبنای منطقی برای اختصاص این مواد نیست.
ماده اولیه صنعت پلاستیک بر اساس میزان تولید، تجهیزات کارخانه خطوط تولید، اختصاص می یابد و تولیدکنندگان باید ماده اولیه مورد نیاز را در بورس خریداری کنند.
تولیدکنندگان خراسان شمالی معتقدند که بسیاری از واحدهای تولیدی در سال های گذشته، به علت هایی با ظرفیت مناسب تولید نداشته و امسال با توسعه واحد تولیدی، افزایش میزان ظرفیت و تلاش برای یافتن بازارهای جدید، نیاز به ماده اولیه بیشتری دارند اما سهمیه، کاهش یافته است و تولید را با مشکل جدی روبه رو کرده است.
تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی خراسان شمالی گفتند: مواد اولیه قابل تامین، تنها برای یک هفته تا 10 روز از ماه کفایت دارد این در حالی است که فعالیت خط تولید در این واحدها به گونه ای است که ماشین آلات باید فعالیت مستمر داشته باشد، روشن و خاموش کردن زود به زود ماشین آلات، راندمان تولید را کاهش می دهد و این امر، برای تولید ضرر است.
در این شرایط، تولید کنندگان تنها برای یک هفته و یا 10 روز از ماه، مواد اولیه دارند و به ناچار باید باقی روزها، تجهیزات خاموش و تولید متوقف است.
این فعالان اقتصادی بر این باورند که اگر مواد اولیه را دپو و در یک ماه به صورت مداوم کار کنند، به اتهام احتکار مواد اولیه، دچار مشکل می شوند و اگر محصول تولیدی را دپو کنند تا یکجا روانه بازار خارج کرده و صادر کنند هم در مظان اتهام احتکار محصول تولیدی هستند.
برخی واحدهای تولید پلاستیک در معرض تعطیلی
مدیر فروش شرکت آوا پلاستیک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش سهمیه مواد اولیه، تولید را به شدت دچار مشکل کرده و این واحد را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
احمد گل کار اظهار داشت: نیاز ما، تامین 100 تن مواد اولیه در ماه است اما اکنون سهمیه ای که برای ما در نظر گرفته شده، ماهانه 17 تن است.
وی با بیان اینکه کمتر از یک پنجم نیاز به مواد اولیه قابل تامین است گفت: میزان فعالیت در سال های 96 و 97، مبنای اختصاص مواد اولیه قرار گرفته است اما این امر، به هیچ عنوان منطقی نیست، آن سال ها به علت هایی، میزان تولید کم و نیاز به ماده اولیه هم پایین بود اما اکنون باید بررسی درستی از نیاز به مواد اولیه انجام شود تا تولید دچار مشکل نباشد.
وی افزود: اکنون به علت مشکل در تامین مواد اولیه، میزان تولید کاهش یافته و متاسفانه به علت انجام نشدن تعهداتمان، بازارهای خارجی را از دست داده ایم.
مدیر فروش شرکت آوا پلاستیک خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی ما به کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان صادر می شد اما اکنون این بازارها از دست رفته است.
تولید پلاستیک گرفتار تامین مواد اولیه
عامل توسعه خوشه پلاستیک در خراسان شمالی هم در این باره گفت: پیش از این، دلالان و یا افرادی که در عرصه تولید نبودند و یا تنها پروانه ای برای تولید داشتند، مواد اولیه پلیمری را دریافت و در بازار آزاد می فروختند، این امر سبب شد تا برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها، سهمیه اختصاص مواد اولیه به تولیدکنندگان صنعت پلاستیک، محدود شود.
سید مرتضی حسینی اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت پلاستیک یا همان مواد پلیمری، یکی از محصولات پتروشیمی است که در داخل تهیه می شود و تولیدکنندگان بخش صنعت، آن را در بورس، خریداری می کنند.
وی افزود: اکنون سهمیه صنایع پلاستیک کاهش یافته است و تولید در این واحدها، محدود شده است.
وی گفت: در این سال ها، تولیدکنندگان در صنعت پلاستیک، نسبت به توسعه کار اقدام کرده و هزینه های زیادی برای خرید تجهیزات و افزایش ظرفیت تولید صرف کرده اند و بر این اساس به مواد اولیه بیشتری نیاز دارند، علاوه بر آن، نسبت به بازاریابی و شناسایی بازارهای جدید اقدام کرده اند اما با مشکل تامین مواد اولیه، این بازارها از دست می رود.
حسینی گفت: با کاهش سهمیه مواد اولیه، تولید محصول در واحدهای پلاستیک استان با ظرفیت محدود در حال انجام است که البته صرفه اقتصادی را از این فعالان اقتصادی گرفته است.
عامل توسعه خوشه پلاستیک در خراسان شمالی اظهار داشت: در این استان، حدود 50 واحد تولید محصولات پلاستیک وجود دارد که با کاهش سهمیه مواد اولیه، 80 درصد از آنان در تولید دچار مشکل شده اند.
تولیدکنندگان، نیازمند بازار ثانویه تامین مواد اولیه پلیمری
رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی هم گفت: کاهش سهمیه اختصاص مواد اولیه به تولیدکنندگان پلاستیک، این فعالان اقتصادی را به شدت دچار مشکل کرده و تولید را کاهش داده است.
امید حیدریان اظهار داشت: از اول آذرماه امسال، سهمیه مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پلاستیک، به طور چشمگیری کاهش یافته، این در حالی است که واردات این مواد هم ممنوع است.
مدیرعامل شرکت بجنورد پلاستیک افزود: در این شرایط که واردات مواد اولیه ممنوع است و سهمیه کاهش یافته، تولیدکنندگان مواد پلاستیکی، خواستار تامین بازار ثانویه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید هستند.
وی افزود: تولیدکنندگان پلاستیک، مواد اولیه مورد نیاز را از بورس خریداری می کنند، از آذرماه امسال، سهمیه این نوع مواد بر اساس میانگین تولید محصول در سال های گذشته اختصاص می یابد.
وی تصریح کرد: کاهش سهمیه اختصاص مواد اولیه و مبنا قرار دادن میانگین تولید در سال های گذشته، منطقی نیست، زیرا در آن سال ها میزان تولید کم بوده است اما اکنون بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به افزایش ظرفیت تولید، راه اندازی خط تولید جدید و نوسازی، اقدام کرده اند و بر این اساس نیاز به مواد اولیه افزایش یافته است.
رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: افزایش ظرفیت تولید به یقین با یافتن بازار جدید همراه بوده است اما اکنون که تامین مواد اولیه با مشکل روبه رو شده، کاهش تولید هم تامین بازار را با معضل همراه می کند.
حیدریان گفت: اکنون میزان مواد اولیه قابل تامین، به یک سوم کاهش یافته است، این بدان معنا است که مواد اولیه، تنها برای 10 روز کاری کفایت دارد و 20 روز در ماه کارخانه و خط تولید باید تعطیل شود.
مدیرعامل شرکت بجنورد پلاستیک خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته هزینه و سرمایه های زیادی برای به روزرسانی خط تولید، خرید تجهیزات و افزایش ظرفیت تولید صرف شده است و با افزایش ظرفیت تولید، نیازمند مواد اولیه بیشتر برای تولید بیشتر محصول هستیم اما به ناچار تنها 10 روز فعال هستیم.
وی افزود: تولید در خط تولید واحدهای پلاستیک به گونه ای است که در دو سه روز نخست، راندمان و کیفیت محصول پایین است و تجهیزات پس از هر خاموش و روشن شدن زمان زیادی نیاز دارند تا به تولید مناسب برسند بر این اساس نمی توان تولید را در فاصله زمانی کم، متوقف کرد.
رییس خانه صنعت و معدن خراسان شما تصریح کرد: تعطیل و متوقف کردن تولید در یک ماه و خاموش و روشن کردن تجهیزات، ضرر و زیان زیاد برای ما تحمیل می کند، علاوه بر آن، هزینه های کارگری و نیروی انسانی، که در ازای فعالیت تنها یک سوم روزهای ماه پرداخت می شود، ضرر دیگری را بر دوش ما گذاشته است.
قول استاندار خراسان شمالی برای حل مشکل تولید پلاستیک
استاندار خراسان شمالی هم در این باره، برای حل مشکل قول داد و گفت: مشکل تامین مواد اولیه تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی، با ارائه مستندات لازم از میزان نیاز به این مواد پلیمری، حل می‌شود.
محمدعلی شجاعی اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت پلاستیک، بعضا توسط سودجویان به خارج از کشور منتقل یا در جایی غیر از تولید مصرف می شد از این رو اختصاص این مواد به صنعت پلاستیک کاهش یافته است.
وی افزود: سهمیه مواد اولیه قابل اختصاص به تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی، برای جلوگیری از سوء استفاده ها، کاهش یافت اما در استان پیگیری های لازم انجام می شود تا مواد اولیه مورد نیاز به تولیدکنندگان استان اختصاص یابد.
استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: پیگیر هستیم تا تولیدکنندگان استان با ارائه مستندات خود از میزان تولید محصول، مصرف مواد اولیه و صادرات، می توانند مواد اولیه مورد نیاز را دریافت کنند.
رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: اکنون و با افزایش قیمت ارز، فرصت مناسبی ایجاد شده تا با رونق صادرات و مبادلات تجاری، ارز آوری بیشتری به کشور داشته باشیم، اما برخی موانع، صادرات را دچار مشکل می کند.
محمد جاجرمی اظهار داشت: باید کمک کنیم تا با رونق تولید، صادرات هم بیشتر شود.
وی درباره کاهش سهمیه مواد اولیه پلیمری و مشکل تولید پلاستیک گفت: به نظر می رسد برای رونق تولید، باید سهمیه مواد اولیه بیشتر شود، نه اینکه کاهش یابد، البته با پیگیری های استاندار، قرار است با ارائه مستندات گمرکی، فروش و صادرات مواد پلاستیکی، مواد اولیه مورد نیاز به این تولیدکنندگان اختصاص یابد.
رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی درباره فروش مواد پلیمری در بازار آزاد گفت: شناسایی افرادی که مواد اولیه مورد نیاز صنعت پلاستیک را در بازار آزاد می فروشند، کار سختی نیست، باید این افراد را شناسایی و جلوی سوءاستفاده ها را گرفت نه اینکه سهمیه مواد اولیه تولیدکننده را کاهش داد.
در خراسان شمالی بیش از 30 واحد تولید محصولات پلاستیکی، از کاهش سهمیه مواد اولیه، متاثر و دچار مشکل شده اند.
برچسب‌ها
رونق تولید صنعت پلاستیک خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/202161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت