پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا نرگس بی رمق شده است!؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان -  با وجود تفاهم‌نامه‌های منعقد شده برای رونق تولید گل نرگس در طول سال‌های اخیر، اما آنچه بیشتر رخ می‌نمایاند این است که اکثر نرگس‌کاران از این خدمات بهره نمی‌برند، حال به دلیل عدم آگاهی از آن و یا طولانی بودن روند ارائه سود به آنان. هرچه که هست از بی‌رمقی بازار فروش نرگس حکایت دارد.

اواخر مرداد و شهریور، بهترین زمان کاشت پیاز نرگس است تا ریشه‌ها قبل از زمستان فرصت رشد کافی داشته باشند. البته تا آبان ماه نیز می‌توان آن را کشت کرد.
  در طول سال‌های اخیر در شهرستان خوسف که مرکز گل نرگس خراسان جنوبی است، فعالیت‌های بسیاری انجام شده است تا کمی از مشکلات نرگس‌کاران مرتفع شود، از راه‌اندازی اولین مرکز خرید توافقی گل نرگس در شهرستان خوسف به منظور کوتاه کردن دست دلالان تا امضای تفاهم‌نامه‌ها و ارائه تسهیلات به کشاورزان.

راه پرپیچ و خم فروش نرگس
محمدرضا نخعی، یک کشاورز در شهرستان خوسف اظهار کرد: نرگس را برداشت کرده و بسته‌بندی می‌کنیم و با ماشین‌های نامناسب به شهرهایی چون مشهد ارسال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه کاشت نرگس برای کشاورزان سود خاصی ندارد، افزود: قیمت نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است.
این کشاورز با بیان اینکه قیمت از سوی دلالان تعیین می‌شود، تصریح کرد: کشاورز باید قیمت حمل و نقل به شهرهای دیگر را بپردازد که عملا سودی به جیبش نمی‌رود.
نخعی بیان کرد: اگر مسئولان تدبیری بیندیشند که سود این محصول به جیب کشاورز برود بسیار در زندگی کشاورزانی که جز کاشت این محصول کاری ندارند، تاثیرگذار خواهد بود.
تسهیلاتی که به دست کشاورز نمی‌رسد
یکی دیگر از کشاورزان که می‌گوید تمام زندگی اجدادش از این راه بوده و حال نیز خود و خانواده‌اش به کاشت نرگس مشغولند، از عدم حمایت مسئولان شکایت دارد.
او ادامه می‌دهد: تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شده عملا کار زیادی برای نرگس‌کاران نکرده و مشکلی از دوش آنان برنداشته است.
وی افزود: برای ارائه تسهیلات به بانک معرفی شدم، اما با سنگ‌هایی که بانک جلوی پایم گذاشت از گرفتن وام منصرف شدم؛ در حالی که این وام می‌توانست به کسب و کارم رونق دهد.

گل نرگس بیمه می‌شود
مهدی عصمتی پور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: وزارت جهاد کشاورزی، با تلاش‌های بسیار بعد از دو سال پیگیری و مکاتبه با بیمه گل نرگس موافقت شد.
وی با بیان اینکه از سال آینده باغات گل نرگس خراسان جنوبی بیمه خواهد شد، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم بهره‌برداران گل نرگس در استان، موضوع بیمه بود که وزارت جهاد کشاورزی با آن موافقت کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت گل نرگس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: امسال 20 میلیون شاخه گل نرگس با درآمد 10 میلیارد تومان از شهرستان خوسف برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات نرگس استان از 22 هکتار به 37.5 هکتار افزایش یافته است، ادامه داد: پنبه مله، یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد شهرستان خوسف است که اکنون کشت نشایی پنبه در استان در حال افزایش است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش سطح کشت در اولویت جهاد کشاورزی نیست، اما با کشت نشایی عملکرد محصول در واحد سطح افزایش می‌یابد؛ در حالی که مصرف آب نیز روند کاهشی دارد.
عصمتی پور با اشاره به احداث مزرعه تحقیقاتی چهار رقم گل نرگس، تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه کارهای تحقیقاتی، تسهیلات بند الف تبصره 18 با کارمزد هفت درصد و بازدپرداخت پنج ساله با هدف کمک به نرگس‌کاران منعقد شده است.
وی با بیان اینکه در انجمن نرگس‌کاران کشور موضوع فرآوری گل نرگس در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: اشتغالزایی گل نرگس بسیار بالا است در حالی‌که مصرف آب آن پایین است؛ در نتیجه باید همه دست در دست دهیم تا میزان عملکرد و برداشت گل در منطقه افزایش یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی دارای اقلیم بسیار سختی است، اما با این شرایط دو سال متوالی خراسان جنوبی رتبه دوم تولیدکنندگان برتر ملی را به خود اختصاص داده است.

حل مشکل نرگس‌کاران در اولویت برنامه‌ها
محمد شفیعی، فرماندار خوسف در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستاهای آریش، دستگرد، مهدیه، تقاب، معصوم‌آباد، کلاته ملک، و شهر خوسف بیشترین سطح زیر کشت گل نرگس در شهر خوسف را داراست.
وی با بیان اینکه بیشتر گل نرگس تولیدی در شهرستان به استان‌های خراسان رضوی و تهران ارسال می‌شود، افزود: هر چند از نظر تولید رتبه پنجم در کشور را دارا هستیم ولی از نظر کیفیت و بو عطر در کشور با توجه به شرایط اقلیمی استان بهترین نوع است.
فرماندار خوسف بیان کرد: یک جشنواره گل نرگس طی سال‌های گذشته و دو جشنواره به صورت استانی برگزار شده و سومین جشن شکرگزاری برداشت گل نرگس نیز در امسال برگزار خواهد شد.
شفیعی تصریح کرد: چهار تفاهم‌نامه در راستای توسعه گل نرگس و رفع مشکلات نرگس‌کاران خوسفی بین دستگاه‌های مختلف خراسان‌جنوبی امضا شد.
وی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان، تفاهم‌نامه‌ای از سوی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در زمینه شارژ چاه‌های کشاورزی این منطقه برای تشویق کشاورزان به تغییر الگوی کشت، تفاهم‌نامه ‌ای نیز از سوی بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بند «الف» تبصره 18 و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای کشت ارقام گل نرگس متناسب با اقلیم منطقه امضا شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها میزان تولید گل نرگس در شهرستان بیش از 15 میلیون شاخه گل نرگس در سال است که با توجه به قیمت حداقلی آن، درآمد خوبی برای نرگس‌کاران خواهد داشت‌.
فرماندار خوسف اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی محمدیه نسبت به کاشت مزررعه الگوی کاشت گل نرگس در سال جاری اقدام کرده و می‌تواند الگوی بسیار مناسب برای کارهای تحقیقاتی در زمینه گل نرگس باشد.
شفیعی تصریح کرد: سال گذشته از محل تفاهم نامه‌های منعقد شده در جشنواره گل نرگس میزان 7 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به نرگس کاران شهرستان پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: شارژ میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی که نسبت به کاشت گل نرگس اقدام کرده‌اند از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در جشنواره گل نرگس سال گذشته بود.
فرماندار خوسف یادآور شد: بیش از 70 درصد جمعیت شهرستان به کارهای کشاورزی و دامداری مشغول هستند؛ لذا رفع مشکلات این قشر از اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی است.
بی شک توجه به نرگس‌کاران و حتی تلاش برای فرآوری این محصول می‌تواند سهم مهمی در رونق تولید و سودآوری برای کشاورزان و شکوفایی اقتصاد استان داشته باشد.

 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/202178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد