پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارگردان تئاتر مطرح کرد

لزوم ورود به مسائل شهری از طریق تئاتر کودک فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر گفت: تئاتر کودک و نوجوان یک پیوست اجتماعی بسیار مهم است و مسؤولان می‌توانند از این طریق به مسائل مختلف شهری ورود پیدا کنند.

محمد جهان‌پا با حضور در تحریریه ایسنا و گفت‌وگو با خبرنگاران این خبرگزاری، در خصوص اهمیت تئاتر کودک و نوجوان در مشهد و لزوم توجه مسئولان شهری به آن اظهار کرد: تئاتر کودک و نوجوان یک پیوست اجتماعی بسیار مهم است؛ چرا که به گفته ماکتو هاوی بزرگ‌ترین ابداع بشر در قرن بیستم، تئاتر کودک و نوجوان است و اگر ما کمی جدی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که با این پیوست خوب از تئاتر کودک و نوجوان، می‌توانیم در مسائل مختلف شهری وارد شویم. به این معنا که شهرداری می‌تواند از این ابزار قدرتمند، یعنی تئاتر کودک و نوجوان، برای شکل‌گیری فرهنگ شهروندی کودک و نوجوان در شهر، معضلات موجود اجتماعی، مسائل آموزش و پرورش که کودکان در مدارس به آن مبتلا هستند، به گونه‌ای خلاق استفاده کند.
وی افزود: اگر بخواهیم درباره تئاتر کودک و نوجوان به ویژه در مشهد سخن بگوییم، نباید از تئاتر دانش‌آموزی غفلت کنیم؛ چرا که خراسان رضوی و به‌خصوص مشهد در دوران استاد داود کیانیان درخشش خوبی داشت. همچنین به نوعی می‌توان گفت کیانیان پدر تئاتر کودک و نوجوان کشور است. خاستگاه فعالیت ایشان نیز شهر مشهد بوده و اولین جرقه‌های نمایش‌های کودک در دوره ایشان در مشهد زده می‌شود. ضمن این که ایشان اجراهای موفقی دارد که در تالار هلال احمر فعلی یا شیر و خورشید سابق، به گواه تاریخ و شاهدان صف‌های طولانی برای دیدن آثار نمایشی داشته و این نشان می‌دهد استاد کیانیان چه میزان در آن دوره موفق بوده و توانسته به یک جریان‌سازی نزدیک شود.
این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: سابق بر این اتفاق تلخی در این حوزه می‌افتاد و آن این بود که به باور غلط برخی هنرمندان، هر آن کس که می‌خواست وارد بدنه تئاتر شود، با تئاتر کودک و نوجوان راه خود را آغاز می‌کرد که این امری بسیار اشتباه است. در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته و غربی، تنها کارشناسان ارشد یا کسانی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان تخصص دارند، اجازه دارند با کودکان ارتباط داشته و فعالیت کنند.
جهان‌پا بیان کرد: در دوره استاد کیانیان و با حضور ایشان در مدارس، تئاتر دانش‌آموزی نیز شکل می‌گیرد. همچنین با ورود استاد حمید قلعه‌ای که سکان‌دار جریان تئاتر در آموزش و پرورش بودند، هنرمندان زیادی پس از فارغ‌التحصیلی در مقاطع متوسطه تشویق می‌شوند که در حوزه تئاتر دانش‌آموزی فعالیت کنند. لذا این فعالیت‌ها در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 پررنگ است و پس از آن در دهه 80 دوره طلایی تئاتر کودک و نوجوان را می‌توان رصد کرد. به این معنا که این اساتید چراغی فروزان را روشن می‌کنند و نسلی که وارد این عرصه شده، در دهه 80 بعالیت خود را آغاز می‌کند.
دهه 80؛ آغاز شکل رسمی تئاتر کودک و نوجوان در مشهد
وی عنوان کرد: به صورت جدی می‌توان گفت دهه 80 آغاز شکل رسمی تئاتر کودک و نوجوان در مشهد با فعالیت آقایان حمید قلعه‌ای، سیدجواد رحیم‌زاده و نیز اجرای خوب افرادی چون محمد برومند است. لذا در حوزه کودک یک‌سری اتفاقات خوب نمایشی رقم می‌خورد و برای اولین‌بار پس از دهه 70 اولین جرقه‌های حضور در جشنواره‌هایی مثل تئاتر کودک و نوجوان رضوی و جشنواره حوزه هنری تئاتر همدان دیده شده و این باعث شکل‌گیری و معرفی تئاتر کودک و نوجوان در کشور می‌شود.
این بازیگر و کارگردان تئاتر اضافه کرد: همان‌طور که اکنون می‌بینیم، اوج این اتفاقات در دهه 90 برای تئاتر کودک و نوجوان رخ می‌دهد و شکل جدی‌تر و رسمی‌تری یافته و لذا تبدیل به جریانی قوی در کشور شده است. همچنین آثاری که اکنون از مشهد به جشنواره‌ها راه یافته یا در شب‌های اجرای عمومی شاهد آن هستیم، گواهی بر این قضیه است.
جهان‌پا افزود: همچنین اکنون می‌بینیم که سالن اصلی تئاتر شهر مشهد نسبت به اجرای نمایش‌های کودک و نوجوان روی خوشی نشان می‌دهد؛ چراکه سابق بر این رسم بود که سالن اصلی تئاتر شهر در اختیار گروه‌های بزرگسال قرار داده شود. اما خوشبختانه این فضای ذهنی با اجرای نمایش‌های مختلف قوی و دارای پتانسیل اجرا در این سالن، تغییر کرد و این اتفاق را رقم زد که تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند به اقتصاد تئاتر هم کمک کند. چرا که وقتی یک کودک وارد سالن تئاتر می‌شود، به همراه خود پدر، مادر و به طور کلی طیفی گسترده از مخاطب را برای دیدن اثر وارد سالن می‌کند. بنابراین اگر بتوانید فرزند یک خانواده را جذب کنید، با فروش یک بلیت توانسته‌اید سه بلیت دیگر را بفروشید و این اهمیت حوزه تئاتر کودک و نوجوان را می‌‎رساند.
وی با بیان اینکه «تئاتر کودک و نوجوان تئاتری پرقدرت است، اما مسئولان ما آن را به خوبی نشناخته‌اند»، خاطرنشان کرد: مسئولان ما به خوبی نتوانسته‌اند این حوزه را فعال کنند، از این لحاظ که ما هیچ‌گاه دارای یک سالن تخصصی در این شهر نبوده‌ایم. با این که مشهد به عنوان یک کلان‌شهر در سطح کشور مطرح است و به واسطه وجود مبارک امام رضا(ع) سالانه زوار زیادی با فرزندان خود در این شهر رفت‌وآمد داشته و نیز جامعه دانش‌آموزی هدف در این شهر گروه زیادی را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین غفلت بزرگی در این‌باره شده و ما می‌توانستیم سالن تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم و روی این موضوع کار کنیم، نمایش‌نامه‌های ایده‌آل تولید کنیم، جوانان جویای نامی که علاقه‌مندند در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به صورت علمی و آکادمیک کار کنند را آموزش و به آنان فرصت اجرا دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/202228/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور