از حاکمیت مقالهها تا رشد قارچ گونه دانشگاهها علمي بزرگنمايي: پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی در نشست مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی با قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیات علمی دانشگاههای استان از حاکمیت مطلق مقالهها بر فضای دانشگاهی و عدم توجه به توسعه انسانی و ازدیاد دانشگاههای مختلف گلایه کردند.به گزارش ایسنا، مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی با قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نشستی داشتند و به بررسی سیاستهای وزارتخانه و همفکری برای بهتر شدن فضای علمی دانشگاهها پرداختند. حاکمیت مقالهها در فضای علمی محمدرضا آقاابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در این نشست با بیان اینکه اعضای هیات علمی دانشگاهها تحت فشار هستند، اظهار کرد: حقوق اعضای هیات علمی به تناسب کاری که دارند نیست. وی با گلایه از حاکمیت مسئله تعداد مقاله در سالهای اخیر، افزود: همه دانشگاهیان بر این امر واقف هستند، اما ضوابط هچنان همان است که باید قوانین بازنگری شوند. پژوهش به حاشیه رانده شده محمد بهنام فر، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و مسئول کمیسیون تخصصی علوم انسانی نیز با اشاره به دغدغهها، گفت: در دهه 70 اساتید بیشتر به آموزش اهتمام داشتند، اما اکنون آموزش به حاشیه رانده شده و پژوهش حرف اول را میزند. وی با بیان اینکه زمانی میتوانیم به خوبی پژوهش کنیم که آموزش خوبی داشته باشیم، افزود: باید در آیین نامه ارتقا وضع آموزش را ارتقا دهیم. عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: در آییننامه رشتهها و دانشکدههای مختلف با یک روش ارتقا مییابند در حالی که بین دانشگاهها و رشتههای مختلف تفاوت ماهوی وجود دارد. بهنام فر با بیان اینکه مقالات باید به زبان انگلیسی نوشته شود تا حائز رتبه شود که درخواست داریم زبان علم برمبنای زبان فارسی تقویت شود. وی با تاکید بر حضور اعضای هیات علمی در مجامع جهانی، افزود: باید به اعضای هیات علمی که مقاله مینویسند امتیاز تشویقی داده، اما باید اصالت را به تولید علم به زبان فارسی دهیم. وی بیان کرد: اگر میخواهیم هویت فرهنگی خود را حفظ کنیم باید علم خود را نیز به زبان فارسی منتشر شود. آمایش خاورمیانه و جهانی را تعریف کنیم سیدمهدی رحیمی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در حال توسعه است، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند توانسته ماموریتهای خوبی را برای خود تعریف کند و قطب علمی شرق کشور باشد. وی افزود: در سطح کلان مطالعات گسترده و خوبی شده و لازم است در بحث توسعه دانشگاهها به بحث آمایش سرزمین توجه شود. عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه باید آمایش خاورمیانه و جهانی تعریف کنیم، تصریح کرد: دانشگاه بیرجند نه تنها توانمندی پاسخگویی به تمام علاقمندان آموزش عالی در منطقه دارد، بلکه متقاصیان ادامه تحصیل از طرف کشورهای شرق کشور را نیز میتواند پوشش دهد. رحیمی ادامه داد: اگر به هر دلیلی آموزش عالی در این موضوع توقف ایجاد کرده، باید دانشگاه بیرجند را به گونهای دیگر ببیند. محدودیتها حذف شوند وی با اشاره به اینکه باید قابلیتها دیده شده و رشتههایی که متقاضی دارد تاسیس شود، افزود: دانشگاه بیرجند توانمند است و نیروهایی که در این دانشگاه فعالیت دارند نشان دادهاند که اگر اعتماد شود میتوانند به خوبی فعالیت کنند. وی با اشاره به اینکه وزارتخانه باید محدودیتها را حذف کند، ادامه داد: اصلاحات مکرر در آیین نامههای ارتقا از دغدغههای اعضای هیات علمی است و تقاضا داریم سیاستی که در آموزش عالی کشور اعمال میشود، جامع بوده و تمام رشتهها را پوشش دهد. عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند بیان کرد: در آیین نامهها تنها علوم تجربی و فنی دیده شده و علوم انسانی به صورت تبصره دیده میشود، بنابراین باید بازنگری شود تا به اهداف ارتقای آموزش عالی نزدیک شویم. تعلل در فعالیتهای بینالمللی اساتید حسین نویدی نیا، رییس دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی نیز در این جلسه اظهار کرد: باتوجه به سیاست دانشگاه بیرجند 100 نفر اتباع خارجی پذیرش شد. وی ادامه داد: به خاطر تحریمها در فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها تعللی ایجاد شد که اگر این فعالیتها ادامه مییافت، میتوانست علم و تکنولوژی را برای دانشگاه به ارمغان آورد، اما متوقف شد. وی با بیان اینکه باید برای اساتید فرصت مطالعاتی در نظرگرفته شود، افزود: این فرصت خواهد توانست به رشد علمی کشور کمک کند. غفلت از آموزش و سبقت پژوهش محمدحسن سیاری، رئیس دانشکده کشاورزی بیرجند نیز اظهار کرد: آموزش مغفول باقی مانده و پژوهش از آموزش سبقت گرفته است. وی با بیان اینکه قطار وزارت علوم باید برای دانشگاهیان تشریح شود، افزود: طرحهای ملی به دلیل دور بودن از تهران موفق نمیشود. رئیس دانشکده کشاورزی بیرجند با بیان اینکه دانشگاه هیچ امکانات رفاهی برای اعضای هیات علمی ندارد، اظهار کرد: سال گذشته بودجه کارورزی اختصاص داده شد، اما امسال متوقف شد. دشواری نقل و انتقالات اعضای هیات علمی محمدعلی شهیدی، عضو هیات علمی دانشکاه بیرجند بیان کرد: وضعیت ارزی کشور باعث شده همایشهای خارجی کاهش یابد. وی با اشاره به اختلاف در اعتبار پژوهشی دانشگاهها، افزود: نقل و انتقالات اعضای هیات علمی نیز بسیار سخت است که باید تدبیری اندیشیده شود. آییننامههای جدید اعضای هیات علمی را شگفتزده میکند سیدعلیرضا ذوالفقاری، عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک و رئیس گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند نیز اظهار کرد: باید سیاستهای وزارت علوم مشخص باشد تا سوگیری اعضای هیات علمی جوان مشخص شود تا با آییننامههای جدید شگفت زده نشوند. وی با اشاره به انحراف آموزش عالی، تصریح کرد: در برخی از رشتهها با درصد منفی دانشجو پدیرش میشود که پیشنهاد میشود کنکور یکپارچه شود. عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک با اشاره به ظرفیتهای خالی دانشگاهها، اظهار کرد: باید عدالت در رشتههای آموزش عالی دیده شود. توسعه انسانی نادیده گرفته شده است محمد رضا میری، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از وظایف عمده آموزش عالی که توسعه انسانی است، مورد غفلت قرار گرفته است. وی با بیان اینکه مسیری که طی کردهایم مطلوب نیست، افزود: ما باید ریشهایتر به این مسئله بنگریم. ضرورت توجه به امور رفاهی اساتید سیدناصر رییس السادات، عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز اظهار کرد: باید دید چند درصد بودجه وزارت در امور رفاهی اعضای هیات علمی صرف میشود که باید به این امر توجه شود. وی با بیان اینکه ارتباط با خارج کشور و فرصتهای مطالعاتی در دو سال اخیر کاهش یافته است، تصریح کرد: حرمت اعضای هیات علمی در جامعه رعایت نمیشود. عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: کمتر در بین مسئولان وزارت دیدهایم که از اعضای هیات علمی دفاع کنند که نیازمند اهتمام وزارتخانه است. مهارتپروری بدون بودجه امکانپذیر نیست سیدعاطفه حسینی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به مهاجرت مغزها و دانشجویان ممتاز از کشور، افزود: وزارت علوم چه سیاستی در مقابل از دست دادن این دانشجویان ممتاز دارد. وی با اشاره به تاکید وزارت علوم بر مهارت پروری، تصریح کرد: باتوجه به این تاکیدات و با این شرایط موجود، مهرتپروری نیاز به تجهیزات و وسایل بروز و خرید وسایلی با هزینههای بالا دارد که گاهی باید از خارج وارد شود که نمیتوان آن را تامین کرد. مدیر استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند با بیان اینکه بودجههای خاصی برای مهارتآموزی تخصیص نمییابد، تصریح کرد: به نظر میرسد وزارت علوم تنها به گونهای شعاری ترویج مهارتآموزی را مطرح میکند. حسینی یادآور شد: دانشگاه بیرجند در حال تدارک موزه مفاخر استان است که لازم است سیاستهای وزارت علوم در مورد موزههای علم و مفاخر مشخص شود چراکه بودجه خاصی در وزارت ندارد. انتهای پیام پنجشنبه ۲۶ دي ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰:۳۱ ۵۶ بازديد ایسنا - علمی - خراسان جنوبی پیام خراسان لینک کوتاه: https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/202514/