پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان رضوی:

مشخص نیست تکالیف دانش‌آموزان چقدر مبتنی‌بر دانش روز است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون در شیوه‌ و سبک آموزش دادن آنگونه که باید عمل نمی‌کنیم، هنوز در روش‌های سنتی گذشته تکالیفی به دانش‌آموزان می‌دهند که اجباری بوده، و مشخص ‌نیست چقدر مبتنی بر دانش روز است.

علیرضا رزم‌حسینی امروز پنجشنبه 26 دی ماه در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امروز در همه عالم پذیرفته شده‌ که نظام آموزش و پرورش سرمایه‌ای نه هزینه‌ای است، بنابراین هرگونه کمک در این حوزه سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی است.
وی افزود: شاید به همین دلیل قانون‌گذار برای کمک به نظام آموزش و پرورش، شورای آموزش و پرورش استان‌ها را تشکیل داده‌ که‌ نهادی حکومتی بوده و همه اعضای موثر که‌ می‌توانند به نظام آموزش و پرورش کمک‌ کنند، عضو آن هستند. این قانون خوب بوده، کارنامه بدی ندارد و توانسته در حد توان در حوزه اختیارات به ارتقای سطح آموزش و پرورش کشور کمک‌ کند.
رزم‌حسینی بیان کرد: ما در نقش تئوری‌پردازی و نظریه‌پردازی آموزشی نیستیم، اما دوران نظام یکپارچه آموزشی در دنیا منسوخ شده و اکنون آموزش‌های دنیا مبتنی بر آموزش‌های بومی، محلی و روزآمد است که دانش‌آموزان را علاقه‌مند می‌کنند تا دروسی را انتخاب کرده و آموزش ببینند. ما نتوانستیم در روش‌هایی که چندین سال است در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، تحولی ایجاد کنیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما امروز سه مشکل دارد، عنوان کرد: یک مشکل امکانات و تجهیزات آموزشی یعنی ابزار آموزشی است که فرسودگی مدارس را شاهد هستیم و در تجهیزات مدرن آموزشی کمبودهایی داریم، البته کمبود منابع بودجه دولت را درک می‌کنیم. در این حوزه باید خیرین و افراد متمول به نظام آموزشی کمک کرده و امکاناتی را فراهم کنند، البته از خیرین مدرسه‌سازی که به کمک دولت آمدند سپاسگزاری می‌کنیم که تعداد آنها روز به روز نیز فزاینده است. باید ابزارهای آموزشی را روزآمد کنیم.
وی ادامه داد: دوم‌ محتوای آموزشی است. شاید هنوز بعد از تمام‌ مطالعاتی که در نظام آموزش و پرورش انجام دادیم نتوانستیم محتوای آموزشی را کارآمد و کاربردی کنیم. درس‌های فشرده و سنگین برای دانش‌آموزان و حجم درسی زیاد موجب زدگی نسبت به آموزش می‌شود که باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم شخصیت دانش‌آموزان را پرورش داده، اعتمادسازی کنیم و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم، بنابراین باید راهی پیدا کنیم که دانش‌آموزان گریز از مدرسه نداشته باشند، بلکه مشتاق باشند.
رزم‌حسینی اضافه کرد: سوم‌ روش‌های آموزشی است. اکنون در شیوه‌ و سبک آموزش دادن آنگونه که باید عمل نمی‌کنیم. هنوز در روش‌های سنتی گذشته تکالیفی به دانش‌آموزان می‌دهند که اجباری بوده، و مشخص ‌نیست چقدر مبتنی بر دانش روز است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی استان بزرگی بوده و از جمعیت قابل ملاحظه آموزشی و ‌دانش‌آموزی برخوردار است، اما عقب‌افتادگی‌هایی دارد، تصریح کرد: سرانه آموزشی ما نسبت به کل کشور پایین است. سرانه ما باید متناسب با کل کشور باشد، بنابراین باید این شرایط را فراهم کرد. باید با کمک نخبگان و همراه‌ کردن آنها در نظام آموزشی راهکار و راه حلی پیدا کنید.
وی خاطرنشان کرد: شوراهای آموزشی باید پشتیبانی کنند و نیز امکانات و اختیاراتی داشته باشند، اما هنوز اینگونه نیست، مصوباتی در نظام یکپارچه تمرکزگرا در تهران تصویب می‌شود که نمی‌دانیم با فرهنگ‌ بومی، ادبیات و سنت‌های آن منطقه سازگار هست یا نه.
رزم‌حسینی گفت: ما آمادگی داریم که کمک‌ کنیم. همه اعضای شورای آموزش و پرورش باورشان بر این است که هرچه نظام آموزش و پرورش کشور و استان کارآمدتر و باکیفیت‌تر شود، در آسیب‌های اجتماعی موثرتر خواهد بود و آن‌ها را کاهش خواهد داد. باید از روش‌های جذابی برای دانش‌آموزان استفاده کنیم تا جذب مدرسه شده و فراری نباشد. باید در ارتقای سطح سواد و شخصیت خوب به وی‌ کمک کنیم تا در این جامعه پرتلاطم ایمنی خوبی پیدا کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/202648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود