پیام خراسان

آخرين مطالب

ناز ایمیدرو و نیاز معدن آلبلاغ اسفراین سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- وفا نکردن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به تعهداتش در قبال معدن آلبلاغ اسفراین، انتقاد استاندار و برخی دیگر از مسوولان خراسان شمالی را برانگیخته است اما چنانکه از ظواهر امر برمی‌آید گویا این انتقاد و گلایه‌ها تاثیری بر اراده این سازمان نداشته است.

ایمیدرو، در سفر تیرماه امسال ریاست جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، بر اساس تفاهم منعقد شده، باید با فراهم ساختن مقدمات استقرار خود در معدن آلبلاغ اسفراین، نسبت به ساماندهی این منطقه معدنی اقدام می کرد اما با گذشت 6 ماه از آن موعد، هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده است.
ذخایر سرب و روی معدن تازه کشف شده آلبلاغ، در یکسال اخیر هدف دست اندازی و برداشت غیرمجاز سودجویان و برخی افراد محلی قرار گرفته که به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در برداشت و ریزش چندین باره کوه، تاکنون به مرگ 6 نفر و مصدومیت شماری دیگر انجامیده است.
صدای هر تیشه که بر دل کوه زده می شود، نغمه شومی است که می‌تواند پیام‌آور مرگی باشد
علاوه بر تفاهم منعقد شده در سفر کاروان دولت به استان، شورای تامین استان و شهرستان نیز ایمیدرو را مکلف کرده اند که نسبت به حفاظت از منطقه اقدامات لازم را انجام دهد اما این امر هم انجام نشده و این معدن همچنان آبستن حوادث ناگوار است.
صدای هر تیشه که بر دل کوه زده می شود، نغمه شومی است که می تواند پیام آور مرگی باشد. حضور گاه و بیگاه برداشت کنندگان در حفره ها و تونل های معدن در دل کوه، تن و جان خانواده های آنان را می لرزاند که نکند با هر تیشه و کلنگی که فرود می آید سنگ ها دوباره ریزش کنند و دامان کوه، چون گوری دهن گشوده و زندگی دیگری در کام تاریک خود فروبرد.
برداشت کنندگان که روزی خود را در این معدن ممنوعه جست و جو می کنند، علیرغم همه موانعی که ایجاد شده، همچنان دست از اقدامات غیرمجاز خود برنداشته اند. در این میان، مسوولان، حضور ایمیدرو و استقرار نیروهای حفاظتی را نقطه پایانی بر این اوضاع تراژیک و غمبار عنوان می کنند، که همچنان تحقق نیافتنی می نماید.
مسوولان می گویند عملیات پاک سازی معدن آلبلاغ از حفاران و برداشت کنندگان غیرمجاز، تقریبا هر هفته انجام می شود و تا کنون در هفت مرحله، این معدن از حضور سودجویان و برداشت کنندگان پاکسازی شده است اما، آنان دست بردار نیستند.
تعلل ایمیدرو خسارت‌زا است
فرماندار اسفراین با انتقاد از اینکه ایمیدرو، با طفره رفتن از انجام تکالیف خود، سامان بخشی اوضاع این معدن را بلاتکلیف گذاشته، گفت: این سازمان، در نامه ای به مسوولان استان، برای حضور خود در منطقه، شروطی تعیین و اعلام کرده است که اگر این شراط مهیا باشد، حضور می یابد.
فرماندار اسفراین: به نظر می‌رسد ایمیدرو، درک درستی از شرایط معدن آلبلاغ ندارد و اکنون کار را در بلاتکلیفی نگه داشته و حال آنکه نباید به‌راحتی از انجام تعهدات خود شانه خالی کند
طاهر رستمی اظهار داشت: انجام تعهدات ایمیدرو، در سفر رییس جمهوری به استان، مورد توافق قرار گرفته بود و این سازمان اکنون نمی تواند برای انجام وظایفش شرط تعیین کند.
وی افزود: ایمیدرو، هنوز تصمیم قطعی نگرفته است، یک بار گفته شد که خود عهده دار تامین هزینه های حفاظت از منطقه است، بار دیگر گفته شد که با سازمان حفاظت محیط زیست توافق کرده و قرار است محیط بانان تقویت شده و کار حفاظت را برعهده بگیرند و همچنان ایمیدرو، هر روز سازی نو کوک می کند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ایمیدرو، درک درستی از شرایط معدن آلبلاغ ندارد و اکنون کار را در بلاتکلیفی نگه داشته است که نباید به راحتی از انجام تعهدات خود شانه خالی کند.
فرماندار اسفراین، تعلل ایمیدرو در انجام تعهدات خود در قبال معدن سرب و روی آلبلاغ این شهرستان را خسارت‌زا دانست و گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان در تیرماه امسال، تفاهم شد تا ایمیدرو برای انجام مطالعات مربوط به پی‌جویی و اکتشاف، در منطقه آلبلاغ حضور یابد اما این امر نیز تا کنون محقق نشده است.
رستمی اظهار داشت: ایمیدرو، پاییز امسال، تیم کارشناسی خود را به منطقه اعزام کرد و کارشناسان در آن منطقه حضور یافتند اما همه اقدام آنان به همین یک مراجعه محدود شد.
وی افزود: در آن زمان، اعلام شد که برودت هوا، اجازه انجام عملیاتی را نمی دهد، کارشناسان رفتند و پس از آن دیگر مراجعه ای به شهرستان نداشته اند.
رستمی اظهار داشت: براساس مصوبات شورای تامین شهرستان و استان، ایمیدرو مکلف شده برای حفاظت از منطقه، اقداماتی را به عمل آورد.
وی افزود: قرار بود ایمیدرو، با عقد قرارداد با شرکت های حفاظتی مورد تایید نیروی انتظامی، در منطقه معدنی آلبلاغ نیرو مستقر کند و کار حفاظت از این منطقه را بر عهده بگیرد اما تا کنون این اقدام انجام نشده است.
فرماندار اسفراین اظهار داشت: در این مدت کار حفاظت از این منطقه و پاکسازی ها، هزینه های زیادی را بر شهرستان تحمیل کرده و بخش زیادی از توان و انرژی مدیریت اجرایی را به خود اختصاص داده است.
انتقاد چندین باره استاندار خراسان شمالی
استاندار خراسان شمالی هم که تاکنون چندین نوبت از بی عملی ایمیدرو در قبال انجام وظایف و تکالیفش در قبال معدن آلبلاغ انتقاد کرده است، گفت: ما متوجه نمی شویم ایمیدرو برای انجام دادن تکالیفش، چه می گوید و چه می خواهد، گویا بار این بی‌مسوولیتی بر دوش استان است.
استاندار خراسان شمالی: مکاتبات حکایت از آن دارد که آنها قصد دارند کارها را به استان محول کرده و بر دوش مسوولان خراسان شمالی بیندازند
محمدعلی شجاعی اظهار داشت: در آخرین نامه ای که از مدیر ایمیدرو به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری رسیده، مواردی مطرح شده که ربطی به صورتجلسه ها و وظایف و تکالیف سازمان مزبور ندارد.
وی افزود: به صورت شفاهی به ایمیدرو پیام داده ایم که خود را راحت کرده و رسما اعلام نماید که تفاهم نامه منعقد شده در سفر ریاست جمهوری به استان، اجرایی نمی شود و عملی نیست. اگر ایمیدرو دوست ندارد و یا نمی تواند تعهدات خود در قبال معدن آلبلاغ را اجرا کند چرا ما را 6 ماه معطل کرده است؟
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: مکاتبات حکایت از آن دارد که آنها قصد دارند کارها را به استان محول کرده و بر دوش مسوولان خراسان شمالی بیندازند.
وی اظهار داشت: ایمیدرو اعلام کرده است که امنیت در منطقه برقرار نیست، این در حالی است که خراسان شمالی از امن ترین استان ها است و ناامنی را خود ایمیدرو ایجاد کرده است.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه ایمیدرو تنها به یک نوبت حضور در منطقه آلبلاغ، بسنده کرده است، گفت: در آن زمان هم اعلام کردند که به علت بارش برف امکان مستقر شدن وجود ندارد.
رییس صمت خراسان شمالی: بر اساس توافق ایمیدرو با سازمان حفاظت محیط زیست، قرار است کار حفاظت از منطقه آلبلاغ توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود
محیط زیست، عهده‌دار حفاظت از آلبلاغ
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این باره گفت: بر اساس توافق ایمیدرو با سازمان حفاظت محیط زیست، قرار است کار حفاظت از منطقه آلبلاغ توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.
رضا فیروزه اظهار داشت: قرار است اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شمار محیط بانان خود در این منطقه را بیشتر کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: البته این موارد اخیرا اعلام شده و هنوز چیزی به صورت کتبی به دست نرسیده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم به خبرنگار ایرنا گفت: به زودی، تیمی کارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست در استان حضور می یابند تا مشکلات معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین را بررسی کنند.
مهدی الله پور اظهار داشت: حفاظت از معدن، بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و البته از توافق میان ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست در باره حفاظت از معدن مزبور، اطلاعی ندارم.
سرما، کارشناسان ایمیدرو را از کار انداخت
مدیر اکتشاف ایمیدرو نیز گفت: این سازمان با گرفتن مجوز ماده 32، نسبت به تعیین مشاور برای انجام اقدامات لازم در خصوص مطالعه و شناسایی معدن آلبلاغ اسفراین اقدام کرد و تیمی از کارشناسان در منطقه حضور یافتند اما در آن موعد، به علت بارش برف و سرمای هوا در ارتفاعات، امکان فعالیت وجود نداشت و به همین علت، ادامه کار به مناسب شدن شرایط مناسب آب و هوایی موکول شد.
علی اصغرزاده اظهار داشت: البته در این مدت مطالعات مربوط به شناسایی انجام شده است و قرار است در نشستی، ارائه شود و در صورتی که اعضای کمیته فنی، نتایج این مطالعات را تایید کردند، نسبت به اقدامات مربوط به پی‌جویی در منطقه آلبلاغ نیز اقدام می شود.
مدیر اکتشاف ایمیدرو: این سازمان با تعیین مشاور، تیمی از کارشناسان خود را به آلبلاغ فرستاد اما به علت بارش برف و سرمای هوا در منطقه، امکان فعالیت وجود نداشت
وی با اشاره به اینکه ایمیدرو برای بررسی بیشتر منطقه، نیازمند دریافت مجوزهای اکتشاف است، افزود: منطقه آلبلاغ، زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و برای ادامه فعالیت ها، باید آن سازمان مجوزهای لازم را بدهد و البته در این زمینه، مسوولان خراسان شمالی هم باید پیگیری و همراهی لازم را داشته باشند.
مدیر اکتشاف ایمیدرو با بیان اینکه هنوز مجوزهای مزبور گرفته نشده است، گفت: برای انجام اقدامات مربوط به اکتشاف و ساخت جاده، که با اندکی تخریب همراه است، باید مجوزهای لازم صادر شود.
وی با تاکید بر اینکه ایمیدرو نسبت به اجرای تعهدات خود در قالب تفاهم نامه سفر ریاست جمهوری پایبند است، گفت: اجرایی شدن بندهای این تفاهم، نیازمند مهیا شدن شرایط برای انعقاد قرارداد است اما هنوز شرایط برای عقد قرارداد مهیا نشده است.
اصغرزاده تصریح کرد: اکنون بر اساس قانون، حفاظت منطقه بر عهده حفاظت محیط زیست است و ایمیدرو هم آماده است کمک های لازم را در این زمینه انجام دهد.
ایمیدرو هم نگران حوادث آلبلاغ است
وی با بیان اینکه ریزش تونل های حفر شده در آلبلاغ، سبب نگرانی ما هم هست، گفت: کار حفاظت از این منطقه بر عهده حفاظت محیط زیست است، در نشست شورای تامین، کار حفاظت این منطقه به ایمیدرو واگذار شده و این در حالی است که هنوز مجوزهای لازم در این زمینه دریافت نشده است و بر اساس قانون، نمی توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
علیرغم واگذاری حفاظت منطقه به ایمیدرو توسط شورای تامین، هنوز مجوزهای لازم در این زمینه دریافت نشده و بر اساس قانون ما نمی توانیم اقدامی انجام دهیم
مدیر اکتشاف ایمیدرو تصریح کرد: نمی توانیم برای رفع یک مشکل، قانون را زیر پا بگذاریم، اجرای مصوبه شورای تامین خراسان شمالی، نیازمند دریافت مجوزهای قانونی برای حفاظت از منطقه است.
معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.
تاکنون در هفت حادثه ریزش معدن در این منطقه 6 نفر جان باخته اند و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی این منطقه معدنی نیز مصدوم شده اند.
برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از سال گذشته آغاز شده بود اما از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.
واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده است.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.
برچسب‌ها
اسفراین صنعت و معدن خراسان شمالی حوادث

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/202867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید