پیام خراسان

آخرين مطالب

خیز خراسان شمالی برای گسترش تجارت با 3 کشور منطقه سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- خراسان شمالی، واقع در شمال شرق کشور در 2 روز گذشته، میزبان مقاماتی از کشورهای قزاقستان و پاکستان، تولیدکنندگانی از ترکیه است تا راه‌های توسعه و گسترش مراودات تجاری با این سه کشور بررسی شود.

خراسان شمالی سالانه یک میلیون و 400 هزار تن محصول باغی و کشاورزی، 45 هزار تن فولاد و 900 هزار تن محصولات پتروشیمی تولید می کند که به گفته کارشناسان بخش زیادی از این ظرفیت قابلیت صادرات دارد.
نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی، وجود 300 کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان و دارا بودن مشترکات تاریخی و فرهنگی از مزیت‌های مهم این خطه برای توسعه تجارت خارجی است.
همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از 230 هزار تن آلومینا از قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی و صادراتی استان است.
44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند و این مزیت بسیار خوبی برای پرداختن به بخش کشاورزی با رویکرد صادرات این محصولات است.
استاندار خراسان شمالی که هفته جاری روزهای پرکاری را پشت سرگذاشت، اعلام کرده است که رویکردش تنها برقراری ارتباط با کشور همسایه نیست و تلاش دارد این ارتباط با کشورهای دیگر بویژه آسیای مرکزی نیز ایجاد شود.
محمدعلی شجاعی در سفر خود به تهران، با سفیر کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و آذربایجان در ایران در محل دفتر استانداری تهران دیدار کرد و از آنان برای سفر به خراسان شمالی برای برگزاری نشست های کارشناسی و تشکیل کمیسیون های تخصصی دعوت کرد.
در دیدار جداگانه استاندار خراسان شمالی با اورازبای، نظام الدین زاهدی و بنیاد حسین اف سفیران کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و آذربایجان توسعه صادرات محصولات کشاورزی، کشت فرا سرزمینی، سرمایه گذاری مشترک در حوزه های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه گردشگری در تمامی بخش های ورزشی، پزشکی، فرهنگی و هنری، ایجاد شهرک صنعتی مشترک محورهای اصلی گفت و گو آنان بود.
مقامات کشورهای پاکستان و قزاقستان و نیز اعضای هیات مدیره انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه در نشستی با استاندار و شماری از مدیران دستگاه های اجرایی، فرصت ها و توانمندی های این استان برای توسعه مراودات را بررسی کردند.
مقامات کشورهای قزاقستان و پاکستان و نیز اعضای موسیاد شعبه ایران (انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه)، در نشست های مختلف با مسوولان این استان، با ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف آشنا شده اند.
بر اساس اعلام مسوولان خراسان شمالی، مزیت ها و پتانسیل های موجود دراین استان به مذاق این مقامات کشورهای خارجی خوش آمده است.
بر اساس اعلام مسوولان خراسان شمالی، مزیت ها و پتانسیل های موجود در این استان به مذاق این مقامات کشورهای خارجی خوش آمده است.
مقامات قزاقستان از کارخانه گرانول بازدید کرده و به خرید این محصول از خراسان شمالی اعلام آمادگی کرده اند، همچنین توسعه همکاری در زمینه گردشگری، از دیگر پیشنهادها به این کشورها است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: رویکرد ما توسعه و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با این کشورها است و در این زمینه تلاش داریم تا ظرفیت ها به این مقامات معرفی شود.
سعید پورآبادی اظهار داشت: سیمان، رب گوجه فرنگی و بتن سبک از جمله محصولاتی است که از خراسان شمالی، به کشور قزاقستان صادر می شود و پاکستان هم هدف صادرات محصولات تولیدی همچون رب گوجه فرنگی، آمونیاک، شیشه و ظروف شیشه ای است.
وی افزود: در بازدیدی که از کارخانه تولید بتن سبک انجام شد، مقامات قزاقستان اعلام کرند که خواستار ایجاد این واحد تولیدی در کشورشان توسط خراسان شمالی هستند همچنین در بازدید از کارخانه الکترود شرق هم مقامات خارجی برای خرید این محصولات اعلام آمادگی کردند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: آمادگی داریم تا اعزام و پذیرش هیات های تجاری به این کشورها را افزایش دهیم و برای برگزاری نمایشگاه هم برنامه ریزی کنیم تا مراودات تجاری و صادرات بیشتر شود.
معاون سفیر و رایزن اقتصادی قزاقستان هم گفت: خوشبختانه استاندار خراسان شمالی اثبات کرد که مرد عمل است و در انجام کارها، متعهد و جدی است.
حایروف قمزت اظهار داشت: در خراسان شمالی فرصت ها و قابلیت های بسیاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد که تلاش داریم تا از آن استفاده کنیم، رویکرد بر این است تا قابلیت های این استان را به کشورم معرفی کنم تا تعاملات توسعه یابد.
وی افزود: دولت قزاقستان، فرصت ها و بسته های تشویقی خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی دارد و از آنها برای انجام فعالیت ها حمایت می کند.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که خراسان شمالی، نمایندگی برخی از واحدها تولیدی را در کشور قزاقستان راه اندازی کند.
استاندار خراسان شمالی پیشنهاد کرده که نمایندگی برخی از واحدها تولیدی را در کشور قزاقستان راه اندازی کند
قمزت به برگزاری رقابت های کشتی پهلوانی در بجنورد اشاره کرد و گفت: این ورزش، ویژه ایران است و امید می رود در این زمینه هم بتوانیم تعامل و مراودات را بیشتر کنیم.
معاون سفیر و رایزن اقتصادی قزاقستان اظهار داشت: دو کشور اشتراکات زیادی در فرهنگ و تاریخ دارند و این اشتراکات می تواند زمینه توسعه هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی، فرهنگی و هنری باشد.
سرکنسول پاکستان در مشهد نیز در این نشست با اشاره به قابلیت ها و توانمندی بالای خراسان شمالی، بر گسترش روابط تجاری میان پاکستان، ایران و خراسان شمالی تاکید کرد.
عرفان محمود بخاری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از نیازهای کشور پاکستان در خراسان شمالی قابل تامین است همچنین این استان می تواند نیازهای خود را در بازار پاکستان جویا شود و تامین کند.
وی با بیان اینکه پاکستان اشتراکات زیاد در زمینه فرهنگی، زبانی و تاریخی با ایران دارد و این امر، زمینه ساز توسعه مراوادات است افزود: به عنوان نماینده کشور پاکستان، رسالت دارم تا روابط کشورم را در چهار استان ایران از جمله خراسان شمالی، جنوبی و رضوی و نیز گلستان تقویت کنم.
پاکستان اشتراکات زیاد در زمینه فرهنگی، زبانی و تاریخی با ایران دارد و این امر، زمینه ساز توسعه مراوادات است
وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی از استان های توانمند و دارای قابلیت های خوب در زمنیه تجاری و اقتصادی است، تنوع بالای محصولات کشاورزی از محاسن این استان است و امیدوارم بتوانیم این مراودات را افزایش دهیم.
سرکنسول پاکستان در مشهد با اشاره به اینکه سالانه 500 هزار تا 700 هزار زائر پاکستانی به ایران سفر می کنند گفت: انتظار این است ایران هم گردشگرانش را به پاکستان بفرستد.
رییس انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه هم در این نشست با اشاره به شرایط تحریم ایران گفت: آمادگی داریم تا تجارت را با ایران با واحد لیر و ریال انجام دهیم.
فاتح چایاباتماز اظهار داشت: 15 سال است که در ایران، نسبت به تولید فعالیت دارم و صادرات و واردات انجام می دهم، کالاهای تولیدی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عمان و تاجیکستان صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه انجمن موسیاد، در 220 نقطه از جهان نمایندگی دارد و در 90 کشور شعبه دایر کرده است افزود: پیشنهاد می شود خراسان شمالی، دفتر کالای صادرات ویژه کالای تولیدی خود را در ترکیه راه اندازی کند و ما آمادگی داریم در این اقدام کمک کار باشیم.
پیشنهاد می شود خراسان شمالی، دفتر کالای صادرات ویژه کالای تولیدی خود را در ترکیه راه اندازی کند
یکی از فعالان اقتصادی خراسان شمالی هم در این نشست، با اشاره به مشکلات برای صادرات انگور این استان به پاکستان گفت: انگور خراسان شمالی، یکی از با کیفیت ترین محصولات کشاورزی است که البته بازار خوبی در پاکستان داشت و پیش از این میزان قابل توجهی به آن کشور صادر می شد.
محمد صمدی اظهار داشت: اما پاکستان، تعرفه واردات این محصول به کشورش را افزایش داد و بر این اساس، تجار پاکستانی اعلام کردند که خرید انگور از خراسان شمالی صرفه اقتصادی ندارد، و انگور ما را نخریدند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: این استان، بر پایه کشاورزی است و اقتصاد آن هم بر مبنای بخش کشاورزی است.
عبدالله یوسفی اظهار داشت: یکی از مزیت های تولیدات بخش کشاورزی این استان، سالم و پاک بودن آن است، میزان سم و کود شیمایی مصرف شده توسط کشاورزان استان در تولید، بسیار کم است.
یکی از مزیت های تولیدات بخش کشاورزی خراسان شمالی سالم و پاک بودن آن است، میزان سم و کود شیمایی مصرف شده توسط کشاورزان استان در تولید، بسیار کم است
وی افزود: سیب، گیلاس، گردو، بادام، انگور، کشمش، پسته و زعفران از محصولاتی است قابلیت صادرات آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: ما آمادگی داریم تا برای تامین نیازهای آن کشور برای محصولات صیفی و سبزی جات، تولید ویژه داشته باشیم همچنین آن کشورها می توانند در تامین نیاز این استان به واردات جو، ذرت و کنجاله مراوده داشته باشند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در صورت لزوم، تشکل ها در این زمینه وارد عرصه شوند.
یوسفی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم برای انتقال دانش فنی و سرمایه گذری در زمنیه کشت فرا سرزمینی در آن کشورها اقدام کنیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در این استان، ظرفیت های خوبی در زمینه سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارد و آماده پذیرش سرمایه گذاران در این زمینه هستیم.
یک فعال اقتصادی که از اعضای سابق اتاق بازرگانی ایران هم است گفت: خراسان شمالی، استان نوپا است اما قابلیت های فراوان برای توسعه اقتصادی دارد که باید مورد توجه باشد.
محسن مهرعلیزاده، اظهار داشت: کشاوزی بودن، مناسب بودن شرایط آب و هوا، پرورش اسب ترکمن و مسایگی با کشور ترکمنستان از قابلیت های مهم خراسان شمالی است.
وی افزود: برای حل مشکلات تجارت باید نظام اداری و بروکراسی ها، کاسته شود تا اهداف برای توسعه محقق شود.
میزان صادرات کالای تولیدی خراسان شمالی، در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی 15.5 و از نظر وزنی 2.4 درصد افزایش یافته است.
در این بازه زمانی 289 هزار تن کالای تولیدی استان به ارزش 87 میلیون دلار به دیگر کشورها صادر شده است که عمده آن محصولات پتروشیمی ، پلاستیکی، فولادی و مواد غذایی بوده است.
در این مدت بیشترین صادرات استان معادل 22.6 درصد به کشور افغانستان صادر شده است و مقصد 15.6 درصد از کالاهای تولیدی استان نیز هند، 7.1 درصد چین و 6.5 درصد ترکیه بوده است.
برچسب‌ها
بجنورد تجارت خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/203575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند