پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد؛

راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در کشور خبر داد.

محمد صادق خیاطیان یزدی، امروز 3 بهمن‌ماه در گردهمایی سالانه پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در کل کشور یکی از پیشتازان بوده است. صندوق نوآوری و شکوفایی به واسطه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در سال 1389، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تشکیل شد و از سال 92 کار خود را آغاز کرد. وظیفه این صندوق تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان به طور مستقیم است.
وی افزود: طبیعی است که ورودی ما با توجه به ظرفیت‌هایی که قانون پیش‎بینی کرده است، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و در حال حاضر در کشور حدود 4600 شرکت‌ دانش‌بنیان وجود دارد که توانسته‌اند توسط کارگروهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احراز صلاحیت شوند؛ شرکت‌ها بعد از احراز صلاحیت می‌توانند از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.
عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: دوره پنج ساله‌ای از سال 92 تا 97 را گذرانده‌ایم و صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات خوبی را ارائه دادند. از سال 97 هیأت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، با حکم ریاست جمهوری منصوب شدند و سعی کردیم با خدماتی که دوستان در دوره گذشته داشتند، مبتنی بر ظرفیت‌های قانونی و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده، توسعه بسیار خوبی را در قالب این صندوق ارائه دهیم.
خیاطان خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت متمرکز فعالیت خود را انجام می‌دهد و طبیعتا آسیب‌هایی را برای این مجموعه به بارآورده و نتوانسته بود خدمات مناسبی را به شرکت‌ها ارائه دهد. سیاست و رویکرد ما در دوره جدید تمرکززدایی است.
وی اضافه کرد: رویکرد دوم نگاه فعالانه به حوزه فناوری است. ما باید مسئله‌یابی کنیم و به سراغ مسائل و دغدغه‌های کشور برویم و توانمندی‌های خود را ارائه کنیم. به همین جهت در این مسیر حرکت کردیم تا اعلام کنیم که ظرفیت‌های صندوق به عنوان تامین‌کننده مالی چگونه می‌تواند در اختیار کشور قرار بگیرد.
عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: اساسا سه دسته خدمات توسط صندوق ارائه می‌شود که شامل تسهیلات، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی است. تسهیلات ما شامل وام نمونه‌ساز قرض‌الحسنه، وام تولید صنعتی، وام برای ایجاد دفاتر کاری و سرمایه در حال گردش است. هدف اصلی در توانمندسازی، رساندن شرکت‌ها به بازار و توسعه بازار، آموزش، مشاوره، عارضه‌یابی و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و ثبت مالکیت فکری است. همچنین اخذ استاندارد و تاییدیه‌ها نیازمند هزینه‌های بعضا سنگین است که در این راستا ما به وسیله صندوق از شرکت‌ها حمایت می‌کنیم.
خیاطان تصریح کرد: می‌دانیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در چرخه عمر خود نیازمند تامین مالی هستند و از ایده تا تبدیل به شرکت بزرگ مراحل مختلفی را طی می‌کنند و در این مراحل تامین‌ مالی‌های مختلفی را باید داشته باشند. موضوع اول گرنت است. ما گرنت فناوری و تحقیق و توسعه را در صندوق راه‌اندازی کرده‌ایم؛ به این معنی که اگر شرکت دانش بنیانی نیاز به تحقیق و توسعه داشته باشد، ما در کنار او قرار می‌گیریم. ما در قالب گرنت به شرکت دانش‌بنیان خدمت می‌دهیم. این موضوع گسترده‌ای است و تا یک الی دو هفته آینده این موضوع را عملیاتی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: موضوع دوم سرمایه‌گذاری است. دریافت وام نیازمند شرایط خاصی است و افراد باید قابلیت بازپرداخت داشته باشند و بیزنس‌پلن آن‌ها توجیه‌پذیر باشد اما سرمایه‌گذاری نوعی مشارکت است و تشکیل صندوق‌هایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی برای این است که ریسک صاحبان فناوری را تامین کنیم.
عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: مدل به این شکل است ما نهادی به عنوان همکار خود انتخاب می‌کنیم. افراد صاحب فناوری به صندوق پژوهش و فناوری استان و یا به زودی به صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی مراجعه می‌کنند و پس از تایید، صندوق قبول می‌کند که بین 5 تا 20 درصد سرمایه‌گذاری را انجام دهد و اگر طرح پذیرفته شود به صندوق اعلام و ما 80 درصد نهایی را سرمایه‌گذاری می‌کنیم و به این شکل در سود و ضرر طرح شریک خواهیم بود.
خیاطان گفت: خواهشمندم جهاددانشگاهی استان و یا مجموعه‌های مالی استان برنامه‌هایی برای این موضوع داشته باشند تا افراد صاحب ایده از این خدمات استفاده کنند. نکته آخر این است که ما در بسیاری از جهات نیازمند نهادسازی هستیم، گرچه من با برخی از توسعه‌ها موافق نیستم اما به نظرم در حوزه فناوری نهادسازی از جنس مشارکت بخش خصوصی یا بخش عموم می‌تواند تاثیرگذار باشد و یکی از این نهادها مراکز نوآوری هستند.
وی افزود: اگر جهاد دانشگاهی استان در این زمینه اهتمام بورزد و شتاب‌دهنده‌ها مستقر شوند، می‌تواند موثر باشد و شتاب‌دهنده‌ها به تیم‌های دارای ایده قابلیت تجاری‌سازی و رساندن به بازار ارائه دهند.
عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: امروز دو خبر را اعلام کردم که خبر اول ایجاد صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در کشور است که جهاد دانشگاهی استان نیز می‌تواند در این زمینه فعال باشد و خبر دوم سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز نوآوری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/203735/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی

سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد دستگیر شد

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان

از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

واریز 7000 میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان 15 روز قبل از اعزام ادغام کنند

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

100 هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

(ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم 300 میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

مراسم نکوداشت امام‌جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

مشارکت 4000 دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است