پیام خراسان

آخرين مطالب

مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون کودک همسری را در اولویت قرار دهد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: این معاونت برای اصلاح قانون در زمینه کودک همسری وارد عمل شده و از کمیسیون لوایح مجلس شورای اسلامی درخواست پرداختن با اولویت به این موضوع را داشته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، معصومه ابتکار در نشست هم اندیشی با زنان اقشار مختلف خراسان رضوی در مشهد اظهار کرد: از نظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، افراد با سن کمتر از 13 سال کودک محسوب می‌شوند و ازدواج آنان پدیده‌ای با عنوان کودک همسری است و در این شرایط او نمی‌تواند به وظایف همسری و مادری خود به درستی عمل کند.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی در این معاونت، عدالت جنسیتی است که برای همه شناخته شده است و هر فرد از دیدگاه خود نظر متفاوت نسبت به آن دارد اما در همه ادوار تاریخ جهت گیری بشریت اتخاذ نگاه جامع به عدالت بوده و قرآن هم به برقراری قسط و عدالت بین زن و مرد تاکید کرده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، برتری افراد نسبت به همدیگر فقط از نظر میزان تقوای آنهاست و به هیچ وجه قوم، رنگ، نژاد و جنسیت به عنوان برتری نسبت به یکدیگر در نظر گرفته نشده لذا تلاش شده است در قانون برنامه ششم نیز توسعه این نگاه در برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لحاظ شود.
ابتکار تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان رضوی را کار بزرگی دانست و افزود: این سند نقشه راه و برنامه عملیاتی استان برای رسیدن به عدالت جنسیتی خواهد بود که در محورهای هشت گانه با 89 شاخص به استانداران و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه‌ای که یک سال قبل در زمینه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با استانداران به امضا رسیده بود ادامه داد: براساس این سند برنامه‎های هر استان مبتنی بر آمار سرشماری و شاخص‌های جنسیتی آن منطقه تدوین شده و این سند ملاک عمل برای همه استان‌ها در برقراری عدالت جنسیتی خواهد بود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابراز کرد: برای تحقق برنامه‌های سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده باید همه مشارکت داشته باشند تا بتوان عدالت جنسیتی را در مناطق مختلف برقرار کرد.
ابتکار با اشاره به توسعه فضای ورزشی برای بانوان افزود: هرچند 12 فضای ورزشی مناسب در مشهد ویژه بانوان ایجاد شده اما هنوز کافی نیست، عقب ماندگی‌های بسیار در زمینه تامین فضای ورزشی برای بانوان در کشور وجود دارد که باید با همکاری شوراهای شهر و روستا جبران شود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: برای اجرای برخی طرح‌ها در حوزه زنان و خانواده، اعتبارات ملی تخصیص می‌یابد اما تلاش می‌شود با مشارکت استان‌ها بویژه بخش خصوصی بتوان این طرح‌ها را به نتیجه رساند.
وی همچنین با اشاره به آمار ترک تحصیل دختران در روستاها گفت: این آمار را باید بتوانیم به صورت منطقه‌ای و خاص هر شهرستان استخراج کنیم و اگر این تعداد زیاد باشد باید برنامه‌ریزی کنیم که علت یابی شده و برای آن چاره‌اندیشی شود که از جمله این علل ازدواج‌های زودهنگام یا کودک همسری است.
ابتکار افزود: در موضوع کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار با همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" برای جمعیت 12 هزار نفری این زنان در کشور هدفگذاری شده که در این استان برای 770 نفر از زنان سرپرست خانوار اجرا و برای آنان شغل ایجاد شده است.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای در زمینه ارتقای تاب‌آوری اجتماعی که امروز در خراسان رضوی به امضا رسید اظهار داشت: این طرح توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با همکاری مدیران کل امور زنان و خانواده در استانداری‌ها، تشکل‌ها و دانشجویان تهیه شده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طرح تاب‌آوری اجتماعی طرحی موفق برای استان‌هاست که نقشه راه در این موضوع برای استان‌ها مشخص می‌کند، این نقشه راه در خراسان رضوی به دست آمده و امید است بتوان نشست تخصصی در این زمینه با حضور تسهیلگرانی که طی چهار سال گذشته در این استان با این موضوع درگیر بودند برگزار کرد تا بتوان ارزیابی از نقشه راه و استفاده از ظرفیت زنان در این خصوص انجام داد.
وی افزود: دختران جوان از موضوعات دیگر مورد بررسی در این معاونت است که در حوزه برقراری عدالت جنسیتی به مطالبات آنان توجه و تلاش شده است بتوان مطالبات آنان بویژه دختران تحصیلکرده را در حوزه اشتغال از طریق فناوری‌های نوین، پارک‌های علم و فناوری در استارتاپ‌ها برآورده کرد که در این زمینه مشارکت شوراهای شهر بسیار اهمیت دارد.
ابتکار با اشاره به حوزه گردشگری زنان نیز اظهار کرد: موافقتنامه سه جانبه‌ای با وزارت کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی امضا شده و در حال اجراست که موضوع آن مربوط به تربیت تسهیلگرانی است که بتوانند در حوزه بوم گردی آموزش‌هایی را به زنان روستایی ارایه دهند.
وی گفت: اتحادیه تعاونی‌های زنان و فعالیت آنها نیز مورد حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است و طی تفاهمنامه‌ با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به توان افزایی اقتصادی و مشارکت اجتماعی و سیاسی آنان پرداخته می‌شود.
وی خراسان رضوی را در تشکیل پارلمان‌های مشورتی زنان پیشگام دانست و افزود: این طرح در برخی استان‌های کشور اجرا شده و راه ثبت این مجامع مشورتی از مسیر ثبت فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد می‌گذرد.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: در تمام سیاست‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بویژه بیانیه گام دوم انقلاب توجه شده است.
وی گفت: یکی از جهت گیری‌های مهم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موضوع خانواده است که از طریق ستاد ملی زن و خانواده به صورت ارایه آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج و همچنین از طریق اجرای طرحی با عنوان "گفت و گوی ملی خانواده" برای ارتقای مهارت ارتباطی بین اعضای خانواده تلاش می‌شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بذری را برای ارتقای وضعیت خانواده‌ها در کشور کاشته که برای پرورش آن دست نیاز به سوی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده، تشکل‌های فعال در حوزه خانواده و دانشجویانی که دانش لازم در این خصوص دارند، دراز کرده است تا بتوان با کمک نیروهای داوطلب به کمک خانواده‌ها رفت.
ابتکار ابراز کرد: توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد و جامعه مدنی از جمله تشکل‌ها مورد تاکید دولت دوازدهم است و با اتکا به این سازمان‌ها می‌توان تحولاتی را در جامعه رقم زد، از طریق توسعه این نهادهاست که می‌توان توسعه اجتماعی و انسانی را محقق کرد.
وی گفت: نشست‌های منطقه‌ای را برای توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد پایه‌گذاری کردیم که تاکنون هفت نشست منطقه‌ای برگزار شده و در این استان نشست منطقه ای با حضور 40 تشکل در قالب یک کارگاه آموزشی چهار روزه برای افزایش مهارت‌های سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد تا اثرگذاری اجتماعی در جامعه داشته باشند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده توان افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی منطقه‌ای و حمایت از پروژه‌های مرتبط با راهبرد اصلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را دو محور اصلی ارتقای سطح مهارتی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اجتماعی برشمرد که توسط این معاونت در کشور دنبال می‌شود.
وی افزایش انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی را از دستاوردهای دولت دانست و افزود: رییس جمهوری در ابتدای دولت دوازدهم بنا بر در اختیار گذاشتن 30 درصد پست‌های دولتی به زنان داشت که در این راستا سهم زنان در پست‌های مدیریتی از 13.6 درصد در سال 1396 به 20 درصد در سال جاری رسیده است.
ابتکار ادامه داد: در حال حاضر 42 درصد از کارکنان دولت زن هستند و تحصیلات دانشگاهی زنان کارمند بیشتر از مردان کارمند است اما به دلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی زنان نتوانستند پست‌های مدیریتی بیشتری به دست آورند.
وی با اشاره به برنامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حوزه توان‌افزایی زنان در بخش بین‌المللی و برگزاری نشستی در این خصوص با وزارت امور خارجه گفت: هم اکنون معاونان 11 استاندار در کشور زن هستند و 60 زن در این دولت معاون وزیر یا هم تراز با معاون وزیر می‌باشند.


پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/203750/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد