پیام خراسان

آخرين مطالب

تلاش دانشگاهها و نهادهای نظارتی برای درک مشترک از قوانین علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- همایش دو روزه "تبیین نظام حقوقی دانشگاهها و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعامل با نهادهای اداری، قضایی و نظارتی" که در مشهد برگزار شد تلاشی برای برقراری تعامل بیشتر بین مراکز آموز عالی و نهادهای نظارتی، قضایی و اداری به منظور رسیدن به درکی مشترک از قوانین و مقررات بود.

این رویداد کم‌نظیر با محوریت امور حقوقی و قوانین مراکز آموزش عالی با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیوان عدالت اداری به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی از جهت جایگاه شرکت‌کنندگان و محتوای نشستها اتفاقی برجسته بود و به عنوان یک همایش حقوقی و تخصصی تجربه مطلوبی را رقم زد.
یکی از کلیدیترین اهداف این همایش بررسی مهمترین مسایل و چالشهای حقوقی دانشگاهها از طریق تبادل نظر و هم‌اندیشی میان صاحب نظران و اساتید حقوقی کشور، قضات عالی رتبه، معاونان دیوان عدالت اداری و نهادهای اداری و نظارتی در راستای کاهش پرونده‌ها و شکایات در دستگاه‌های اداری و نظارتی بود.
تعامل و همفکری میان بخشهای تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها با نهادهای قضایی و اداری و نظارتی در راستای درک مشترک از مقررات نظام آموزش عالی کشور در راستای تقویت ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و تامین حقوق شهروندان را می‌توان از اهداف دیگر این همایش ذکر کرد.
این همایش با حضور مسوولان برجسته از جمله قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، معاون دیوان عدالت اداری، معاونان ارشد دستگاه‌های اداری و نظارتی، هیات رئیسه دانشگاه جامع علمی – کاربردی، روسای دانشگاه‌های جامع علمی – کاربردی استانها، حقوق دانان برجسته کشور و صاحب نظران و پژوهشگران تخصصی برگزار شد.
سه کارگروه تخصصی برای این همایش پیش بینی شده بود که عبارت بودند از "نظام حقوقی حاکم بر اداره دانشگاه‌ها و تاسیس موسسات و مراکز علمی – کاربردی"، "مسایل حقوقی دانشگاه‌ها در تعامل با دیوان عدالت اداری" و "ابعاد حقوقی انحلال موسسات و مراکز آموزش عالی علمی – کاربردی و آثار ناشی از آن"
رییس کارگروه نخست با موضوع "نظام حقوقی حاکم بر اداره دانشگاه‌ها و تاسیس موسسات و مراکز علمی – کاربردی" درباره جمع بندی موضوعات مطرح شده در این کارگروه گفت: تبیین مقررات حاکم بر دانشگاه‌ها محور اصلی مباحث این کارگروه بود که چهار موضوع اصلی را در بر داشت.
غلامرضا مولابیگی گفت: یکی از سوالات مطرح شده در این کارگروه این بود که آیا اداره دانشگاه‌ها فقط مبتنی بر مصوبات هیات امنای آنهاست یا خیر؟ که پاسخ این سوال این است که اداره دانشگاه فقط مبتنی بر مصوبات هیات امنا نبوده و نهادهای دیگری برای مقررات گذاری در این خصوص دخیل هستند که از جمله آنها روسای دانشگاه‌ها و وزیران مربوطه هستند.
معاون قضایی در امور نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری افزود: سوال دومی که در این کارگروه تخصصی مطرح شد این بود که وقتی نهادهای متعدد برای مقررات گذاری در حوزه دانشگاه‌ها وجود دارد، نحوه اداره دانشگاه‌ها در صورتی که مقررات در تعارض با همدیگر باشند چگونه خواهد بود؟
مولابیگی افزود: در صورتی که مقررات در تعارض قرار گیرند باید دید که جایگاه حقوقی هر یک از این مقررات چیست و اینکه هر یک از نهادهای مقررات گذار برای دانشگاه چه اختیاراتی دارند و مشخص شود که این مهم منوط به تشکیل جلسه یا کارگاهی برای تبیین و تصمیم گیری در این موضوع است.
وی اضافه کرد: سوال سومی که در این کارگروه مطرح شد این بود که موسسات غیردولتی که با مجوز دانشگاه جامع علمی – کاربردی به عنوان مرکز علمی – کاربردی فعالیت می‌کنند به لحاظ اداری، تشکیلاتی، استخدامی تابع چه مقرراتی هستند که در این حوزه قایل به تفکیک در هر بخش شدیم.
او افزود: سوال چهارمی که در این کارگروه مطرح شد این بود که آیا دانشگاه جامع علمی- کاربردی می‌تواند برای مراکز علمی – کاربردی مقررات گذاری کند یا خیر؟ که این موضوع محل تردید اعضای کارگروه بود اما اعضا به این نتیجه رسیدند که هیات امنای دانشگاه با توجه به اختیاراتی که در ماده یک احکام دایمی دارد برای این مراکز خصوصی حق مقررات گذاری ندارد با این حال این موضوع نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.
رییس کارگروه دوم با موضوع "مسایل حقوقی دانشگاه‌ها در تعامل با دیوان عدالت اداری" نیز درباره جمع بندی این بخش گفت: اعضای کارگروه بر انسجام بخشی لوایح تقدیمی به دیوان عدالت اداری، ایجاد ساز و کارهایی برای حضور قضات دیوان عدالت اداری در نشستهای روسای دانشگاه‌ها، حضور حقوقدانان در نشستها و تصمیم گیریهای هیات امنای دانشگاه‌ها تاکید کردند.
حسین آقابابایی افزود: وزارت علوم و دانشگاه‌ها این آمادگی را دارند تا در مسائل مربوط به آموزش، پژوهش و همه حوزه‌های تخصصی مربوط به جذب اعضای هیات علمی یا مسائل مختلف در تعامل و فهم مشترک برای اجرای بهتر قانون با قضات همکاری کنند.
مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسایل قابل بحث در این کارگروه آیین نامه استخدامی و مالی – معاملاتی دانشگاه‌ها، قواعد حاکم بر نحوه به کارگیری مدرسان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و مراکز، آرا و دعاوی مرتبط با مدرسان و انواع شکایات و دعاوی مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی بود.
آقابابایی افزود: از دیدگاه اعضای این کارگروه در فرآیند نظارت قضایی بر دانشگاه جامع علمی – کاربردی باید به وضعیت خاص دانشگاه توجه شود، هیات امنای دانشگاه‌ها جزء تخصصی ترین هیاتها هستند و باید در مورد مسایل آموزشی و پژوهشی برای نظرات آنان اهمیت قایل شد و مدرسان حق التدریس دانشگاه‌ها باید از پرداخت مالیات معاف باشند.
یکی از اعضای کارگروه این همایش با عنوان "ابعاد حقوقی انحلال موسسات و مراکز آموزش عالی علمی – کاربردی و آثار ناشی از آن" نیز درباره جمع بندی مباحث این کارگاه گفت: در خصوص مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر ممنوعیت پذیرش دانشجو توسط دستگاه‌های اجرایی، پیشنهاد می‌شود جلسه مشترکی در آینده با حضور قضات دیوان عدالت اداری برای رفع ابهام در خصوص این موضوع تشکیل شود.
فرهنگ فقیه لاریجانی افزود: در راستای حل مشکلات اجرایی ناشی از اجرای این مصوبه و انجام فرآیند انحلال، بهتر است دبیرخانه شورای عالی اداری سازمان اداری و استخدامی نظرات تفصیلی و دستورالعمل های اجرایی برای تکمیل اجرای این مصوبه را ارایه دهد.
وی ادامه داد: همچنین به جاست که سازمان اداری و استخدامی به تمامی دستگاه‌های اجرایی تاکید کند که موسسات منحل شده یا در فرآیند انحلال در مورد پرونده‌های دانشجویان همکاری لازم را با وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی – کاربردی انجام دهند.
لاریجانی اضافه کرد: دعاوی و شکایات مربوط به نیروی انسانی و اموال مراکز منحل شده، ارتباط حقوقی و سازمانی با وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی – کاربردی ندارد و به دستگاه های اجرایی ذیربط مربوط می شود.
به گزارش ایرنا در این همایش مقرر شد کمیته ای متشکل از صاحب نظران حقوقی دانشگاه‌ها و نهادهای نظارتی و اداری به میزبانی دانشگاه جامع علمی – کاربردی تشکیل شود تا در راستای حل مسایل دانشگاه‌ها و اجرای مقررات و آمارهای قضایی اهتمام ورزد.
در این همایش بر اجرای مقررات و اهتمام به اجرای آرای قضایی و اداری، هم افزایی میان مدیران دانشگاه‌ها و دستگاه‌های نظارتی تاکید شد تا دانشگاه ها بتوانند با دغدغه کمتری نسبت به بسط و توسعه علم و دانش و تربیت نسل جوان اقدام کنند.
برچسب‌ها
وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان امور اداری و استخدامی کشور مشهد دیوان عدالت اداری دانشگاه جامع علمی کاربردی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/203819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت