پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

مهارتی کردن دروس کلید پیشرفت است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر آموزش‌ها را به سمت مهارت‌آموزی پیش ببریم با سرعت بیشتری پیشرفت خواهیم کرد.

حسین خنیفر، امروز 6 بهمن در ششمین دوره کشوری بالندگی و دانش‌افزایی سرپرستان شبانه‌روزی‌سراهای دانشجویی که در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر ما واژه مالک اشتر دوران را به شهید حاج قاسم سلیمانی نسبت می‌دهیم، به این خاطر است که این شهید یک خدایی نامکرر بود. سنگربان چهار دهه مرزهای داخلی و خارجی‌مان، سردار مرگ آگاه، سرداری که بی‌قرار شهادت بود.
وی افزود: سردار سلیمانی شهیدی بود که با سه افق باز، روشن و دور کار می‌کرد. پنج ویژگی مهم در زندگی این شهید بسیار زیباست. از ساحت شخصیت این شهید، پنج ویژگی که مخرب هستند بدور بوده است. برای مثال او اهل غیبت نبود، اجازه تخریب افراد دیگر را نمی‌داد، نه بددل بود و نه مغرور، بدقول نبود و ویژگی پنجم که جزء آفت‌های مدیریت است، او به دنبال جاه‌طلبی نبود. پنج ویژگی ممتاز ایشان هم، لبخند، آرامش، تفکر و دور اندیشی، ساده‌زیستی و شهید آماده شهادت و مرگ آگاه است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به درس‌های اخلاقی که می‌توان از شهید سلیمانی آموخت، بیان کرد: هر انسانی در هر جایگاهی، اگر کار خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند نقش منجی یک جامعه را ایفا کند. در ژاپن این فرهنگ جا افتاده است و در فرهنگ این جامعه چیزی به نام تنبیه یا توبیخ وجود ندارد و افراد خودشان، خودشان را توبیخ می‌کنند. در چنین شرایطی در ایران، به این دلیل که روده‌هایمان به معده نفت وصل است، خلاقیت را کلاً تعطیل کرده‌ایم. البته خیلی از افرادی که در کار تعلیم و تربیت هستند اینطور نیستند.
خنیفر افزود: مشکل اساسی که در کار دانشگاه‌ها و نظام مهارت وجود دارد عدم مهارت است. ما در مهارت ضعیف هستیم، اگر درس‌ها را به سمت مهارت‌آموزی پیش ببریم می‌توانیم با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم. زندگی شهید سلیمانی به ما یاد داد که گاهی حتی یک نفر هم می‌تواند منجی یک ملت باشد. تعریف عملی مدیریت یعنی کار در محدودیت‌ها، که ما این تعریف را از این شهید آموختیم.
تندی و گستاخی جوانان ناشی از روح پاک آنان است
وی تشریح کرد: جوان تند و گستاخ است که همه این‌ها از روح پاک آنان نشأت می‌گیرد. اگر گاهی می‌بینید که ادبیات افراد تند می‌شود به خاطر صداقت آن‌هاست و این تندی گفتار را نباید به پای شرارت و ناپاکی آن‌ها گذاشت. کارفرهنگی، معلمی و آموزشی، هم برکت دنیا و هم برکت آخرت را دارد. همه نظریات مدیریتی بیان می‌کنند که کلید پیشرفت یک کشور تنها منابع انسانی آنست. اما منابع انسانی، شایسته ‌سالاری و آموزش کلید واژه‌های رشد و توسعه هزاره سوم است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه «کشور ما از نظر منابع انسانی کیفی، کار آفرینی، خودکفایی و سبک زندگی رشد کرده است، اما این‌ها کافی نیست»، خاطر نشان کرد: این موارد جزء مؤلفه‌های توسعه هستند نه خود توسعه. ما جزء کشورهای دسته سوم هستیم که احتمال می‌دهم اگر مشکلات سیاسی و اقتصادی‌مان کمی کمتر شود بتوانیم به دسته دوم وارد شویم. اگر بخواهیم به پیشرفت خود ادامه دهیم پایگاه و جایگاه آن آموزش است. روده همه ما به معده نفت وصل است و نفت به جای مردم ایران فکر می‌کند. ما حداقل تا 10 سال دیگر باید این ارتباط را قطع کنیم.
وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا مشکلات را به گردن هم بیاندازیم، مقصر پیدا کردن راحت است، اما باید به دنبال قصور خود باشیم و تلاش کنیم تا فرد مؤثری باشیم. بحث‌هایی که در رابطه با شرح وظایف شما آمده است، همکاری و هماهنگی با سایر معاونان جهت افزایش کیفیت بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد. خیلی از ما و دانشجویان با قوانین سراداری آشنا نیستیم و ریشه برخی از مشکلات از همین است.
خنیفر با اشاره به برخی از مسئولیت‌های سرپرستان سراهای دانشگاهی، اظهار کرد: حضور سرپرست در خوابگاه تا استقرار سرپرست بعدی، اهتمام در بوجود آمدن محیط آموزشی و پرورشی، رعایت حسن خلق، خیلی مهم است که حتی تذکرات ما به دانشجویان در چارچوب اخلاقیات باشند. نظارت در خصوص سکوت و آرامش و همه این موارد را می‌توان به مرور به دانشجویان آموزش داد، خیلی از این دانشجویان در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که در دنیای مجازی زندگی می‌کنند. ما باید به این دانشجویان بفهمانیم که همه ما باید طبق قوانین و مقررات زندگی کنیم. توجیه درست و منطقی خیلی از مشکلات را حل می‌کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به نکات لازم برای یک سرادار موفق، بیان کرد: پاسخگویی نسبت به نیازها و پرسش‌های دانشجویان خیلی مهم است. شنود مؤثر یکی دیگر از این عوامل است، اجازه دهید دانشجو تخلیه شود و حرف خود را بزند. حضور میان دانشجویان خیلی مهم است و موجب ایجاد صمیمیت میان دانشجو و کارکنان می‌شود. گاهی اوقات ساده‌ترین مسائل را برخی از دانشجویان نیازدارند تا برای آن‌ها توجیه شود. آراستگی، نظارت مداوم، ایده شکاری، مدیریت قدم زدن، یادداشت موارد مهم و... جزء عوامل مهم و با اهمیت در سراداری است. سرا، محلی برای آموزش مهارت زندگی، سبک زندگی، محل پختگی یا انحراف، کارورزی زندگی، گرامیدن تحمل و رفتارها، تعامل دانشجویان، محل اوج و شکل‌دهنده روان معلمان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/204493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403