پیام خراسان

آخرين مطالب

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد:

اسکان دانشجومعلمان باید به صورت صددرصدی باشد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: دولت و وزارت آموزش و پرورش باید به موضوع اسکان صددرصدی دانشجومعلمان رسیدگی کنند.

پرویز انصاری‌راد امروز 6 بهمن، در ششمین دوره کشوری بالندگی و دانش افزایی سرپرستان شبانه روزی سراهای دانشجویی که در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اهمیت زیادی دارد و نظام، دولت و مسئولان بایستی توجه ویژه‌ای به داشته باشند. اگر سرمایه گذاری در این دانشگاه اتفاق بیفتد هزینه نیست بلکه می‌تواند پاسخگوی بسیاری از اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت باشد و ما باید کشور را به سمتی ببریم که نگاهی ویژه به این دانشگاه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه تربیت محور است، حضور اساتید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و هدف ما از تشکیل این دوره آشنایی و مرور همکاران و سرپرستان شبانه‌روزی با وظایفشان است. در رابطه با فعالیت‌هایی که سرپرستان در سراهای دانشجویی دارند، تعداد دانشجویان پیوسته ما بیش از 67 هزار دانشجو است و در آینده، با ورود مهارت‌آموزان این آمار به بیش از 80 هزار دانشجو خواهد رسید. هرچقدر آمار دانشجویی ما بیشتر شود اهمیت کار سرپرستان بیشتر می‌شود و باید مساعدت با دانشجویان بیشتر شود. از این تعداد دانشجوی پیوسته، بیش از 54 درصد پسران، 46 درصد دختران و بیش از 70درصد این دانشجویان در سراهای دانشجویی اسکان دارند.
سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد تصریح کرد: آمار نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. در سال گذشته 23 درصد ترددی داشتیم و این آمار امسال به 30 درصد رسیده است. ما یک دانشگاه زیست‌مدار هستیم و دانشجویان ما باید زندگی دانشجویی را تجربه کنند. بایستی دولت و وزارت آموزش و پرورش به این موضوع برسند که دانشجویان ما باتوجه به تعهد خدمتی که دارند باید به صورت صد در صد اسکان داده شوند. ما معتقدیم که تربیت دانشجویان در سراهای دانشجویی رخ می‌دهد و اگر از آن غفلت کنیم در تربیت معلمان ما کوتاهی شده است.
انصاری راد تشریح کرد: سرپرستان شبانه روزی به عنوان مدیر مراکز ماهستند. برای اینکه مدیریت به خوبی انجام شود بایستی نسبت به یکسری مسائل توجه و دقت باشد. سرپرستان شبانه‌روزی نیازمند یک اقتدار، اعتماد به نفس و آرامش هستند و برای کسب این موارد باید به یکسری ویژگی‌هایی برسند. آن‌ها باید به عنوان مدیران راهبردی ما در سراهای دانشجویی از این موضوع غفلت نکنند و نسبت به کسب علم و دانش تلاش وافری داشته باشند.
وی ادامه داد: سرپرستان شبانه روزی به عنوان یک الگوی عملی که دانشجویان با آن‌ها روبرو هستند باید موضوع مدیریتی خود را در رفتار و اعمال خود بکار بگیرند. الگوی مدیریتی را باید دانشجویان یادبگیرند و بخش عظیمی از آموزش‌های دانشجویان از این مسیر است. هماهنگی مهم‌ترین عاملی است که باید در دانشگاه ما دیده شود یعنی سرپرستان ما باید با تمام عوامل دیگر بنشینند و با خرد جمعی تصمیم بگیرند تا یک کار را به اجرا در بیاوردند و دانشجو باید این را ببیند.
سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی بخش دیگری از شایستگی یک مدیر است که باید سرپرستان آن را انجام دهند. گام به گام و به وسیله بهترین راهکارها اجرا شود. اگر در هر ماه یک رفتار اجتماعی و زیست جمعی در دانشجویان نهادینه شود پیشرفت زیادی خواهیم کرد. در بررسی مسائل دیگر مانند مشکلات سلف سرویس‌ها، متوجه می‌شویم که دانشجویان نسبت به اسراف نکردن بی‌توجه هستند و این موارد باید برای سرپرست‌ها مهم باشد. نشست‌های دانشجویی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، به مدیران مراکز تاکید شود که با دانشجویان نشست برگزار کنند و به صورت اقناعی و با آگاهی با دانشجو مواجه شوند.
سه مولفه اعتماد، اشتیاق و افتخار باید محورهای تربیت معلم باشد
رمضان نیری، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: یکی از پژوهش‌هایی که چندسال قبل در رابطه با کارکنان عاشق انجام گرفت، بررسی عواملی بود که موجب وابستگی افراد به کار خودشان می‌شد.
وی افزود: در نتیجه این پژوهش 12 اصل که به افراد کمک می‌کند تا در کارخود اشتیاق داشته باشند مورد بررسی قرار گرفت. عصاره‌ این 12 اصل به تولید سه کلید واژه منجر شد که اگر این سه در محیط‌های کاری، اجرایی و زندگی ما جاری باشد باعث می‌شود افراد با اشتیاق کار کنند. اولین کلید واژه اعتماد است به این معنا که در یک محیط چقدر اعتماد وجود دارد، دانشجویان ما چقدر می‌توانند به اساتید و همکاران ما اعتماد کند و اینکه چقدر احساس می‌کنند مورد اعتماد هستند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: اعتماد خود مولفه دیگری را به نام افتخار ایجاد می‌کند. اینکه فرد به چه میزانی از بودن در یک جامعه، جایگاه و موقعیت احساس افتخار می‌کند. سومین کلید واژه تحت عنوان لذت یا اشتیاق است از این جهت که فرد در یک محیط چقدر لذت می‌برد. این شعار زیبایی که مطرح شده "سرای دانشجویی، دانشگاهی پنهان" واقعا حقیقت دارد. بخش عمده‌ای از فرآیند تربیت معلم در همین سراها و با نقش‌آفرینی سرپرستان انجام می‌شود.
نیری تصریح کرد: سه مولفه اعتماد، اشتیاق و افتخار باید به عنوان محورهایی مهم در تربیت معلم مد نظر قرار گیرد. باید بررسی کنیم تا ببینیم دانشجویان چقدر به ما اعتماد دارند و چقدر مورد اعتماد هستند. به چه میزانی از بودن در این محیط لذت می‌برند و چقدر نسبت به داشتن ارتباط با ما مشتاق هستند. در هریک از موارد بالا اگر متوجه شدید ضعفی وجود دارد مطمئن باشید که مشکلاتی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: زیرساخت تمام مولفه‌ها آن کیفیت رابطه‌ای است که وجود دارد و من معتقدم که سرپرستان شبانه روزی، شرح وظیفه‌ بسیار مفصلی دارند و در نقش‌های مدیریتی، مشاوره‌ای، فرهنگی و تربیتی و در حوزه‌های مختلف می‌توانند آن را نشان دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/204536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی