پیام خراسان

آخرين مطالب

در جلسه بررسی نقشه گیاهان دارویی مطرح شد؛

از ضعف فرآوری گیاهان دارویی تا لزوم ایجاد بانک ژن گیاهی در خراسان جنوبی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی مجری طرح نقشه گیاهان دارویی خراسان جنوبی با تاکید بر ثبت دخایر ژنیتکی و ایجاد بانک ژن گیاهی، گفت: نقاط ضعف کلی استان در حوزه گیاهان دارویی، سنتی بودن کشت و داشت، پایین بودن عملکرد، خشک کردن غیراصولی محصولات، کم بودن تجهیزات آزمایشگاهی، خام‌فروشی، عدم فرآوری و مشکلات برندسازی و بازاریابی است که باید برطرف شود.

خراسان جنوبی دارای تنوع گیاهان دارویی بسیار بالایی است و پتانسیل اقتصادی شایان توجهی در این بخش وجود دارد. بر اساس آمارها درآمد استان خراسان جنوبی در سال گذشته از کاشت گیاهان دارویی بیش از 2 هزار میلیارد تومان بوده و مواد موثره موجود در گیاهانی چون "زعفران"، "زرشک" و "عناب" بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است، اما به دلیل نبود دانش و امکانات کافی از این پتانسیل اقتصادی استفاده نمی‌شود؛ از این رو از سوی محققان دانشگاه بیرجند این طرح بر مبنای براساس افق 10 ساله تهیه، طراحی و اجرایی شد.
با توجه به افزایش حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن، افزایش سهم طب سنتی در سیستم سلامت کشور در نقاط مختلف، پیشینه غنی ایران در طب سنتی و همچنین مستعد بودن استان خراسان جنوبی، احیا و توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانی با استفاده از تمام منابع ملی، در این استان ضروری است. بر این اساس محققان دانشگاه بیرجند بر اساس برنامه ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اقدام به تهیه نقشه گیاهان دارویی این استان کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، با توجه به مصوبه "سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی کشور" در جلسه 735 مورخ 25 تیرماه سال 1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهت تحقق اهداف و سیاست‌های راهبردی این سند مهم در برش منطقه‌ای و استانی، طرح پژوهشی با عنوان "تهیه، طراحی و اجرای نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی استان خراسان جنوبی" توسط ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از طریق بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اجرایی شد.
هدف از اجرای این طرح، مطالعه، طراحی، اجرا و سیاست‌گذاری در مسیر تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی است. از این رو نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی می‌تواند به عنوان نقشه فنی و اجرایی تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در استان خراسان جنوبی تلقی شود.
محمدحسین امینی فرد، مجری طرح نقشه گیاهان دارویی استان و عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند، یکشنبه شب 6 بهمن، در جلسه بررسی نقشه گیاهان دارویی استان، اظهار کرد: خراسان جنوبی شرقی‌ترین استان و سومین استان پهناور ایران بوده که اقلیم خشک و بیابانی دارد.
وی با اشاره به وجود حدودا 150 هزار هکتار اراضی زیر کشت زراعی و باغی در استان، تصریح کرد: 94 درصد از مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه خراسان جنوبی مقام اول زرشک و زعفران را در کشور دارد، افزود: بسیاری از محصولات تولید شده در استان مانند گل نرگس، زعفران، زرشک و عناب منحصر به فرد است و این محصولات از نظر اقتصادی محصولات ارزشمندی هستند.
امینی فرد با اشاره به اینکه 1300 گونه گیاهی در این استان وجود دارد که 10 درصد از تنوع کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: خراسان جنوبی جزء پنج استان برتر در فرآیند تولید گیاهان دارویی است.
وی با بیان اینکه از 150 هزار هکتار سطح زیر کشت 50 هزار هکتار مربوط به گیاهان دارویی است، اظهار کرد: اکنون این گیاهان، باتوجه به متوسط میانگین قیمت‌گذاری حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد عاید استان می‌کند که طبق نقشه راهی که دیده شده باید در سال‌های آتی درآمد حاصله افزایش یابد.
مجری طرح نقشه گیاهان دارویی استان با اشاره به ضعف‌های اساسی برای کاشت و فرآوری گیاهان دارویی در استان، افزود: در این حوزه طبق بررسی‌های علمی که انجام گرفته، با متوسط عملکرد ایده‌آل خود فاصله داریم.
امینی فرد با اشاره به وضعیت فرآوری گیاهان دارویی، تصریح کرد: در مورد محصول زعفران 19 مجتمع فرآوری و بسته‌بندی در استان فعال هستند و در مورد زرشک 10 مجتمع کنسانتره فعال است که 15 درصد آن فرآوری می‌شود.
وی با اشاره به وجود یک مجتمع فرآوری زرشک با یک درصد فرآوری این محصول تولیدی، اظهار کرد: میران فرآوری در مورد گل نرگس و آنغوزه در استان صفر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: هیچ داروی گیاهی مورد تایید وزارت بهداشت حاصل از گیاهان دارویی در استان تولید نمی‌شود و این ضعف اصلی است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه باید با کمک تمام دستگاه‌های اجرایی تلاش کنیم تا نقشه راه گیاهان دارویی اجرایی شود، افزود: در این نقشه راه برنامه عملیاتی در چند بخش زیرساخت و تولید، آموزش، پژوهش، تحقیقات، بازار و اقتصاد و ترویج و فرهنگ‌سازی تدوین شده است.
وی با اشاره به پیشنهادات برای اجرایی کردن موارد این نقشه راه، تصریح کرد: اگر بخواهیم قدم اساسی در این حوزه برداریم، باید ستاد گیاهان دارویی قوی تشکیل شود که تمام تصمیمات در آن اخذ شده و قدرت اجرایی داشته باشد.
مجری طرح نقشه گیاهان دارویی استان با بیان اینکه این ستاد نیز باید چند کمیته داشته باشد تا دستگاه‌ها براساس وظایف خود در آن‌ها عضو شوند، اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین وظایف ستاد این است که دستورالعمل‌ها را تهیه و متناظر با این ستاد در هر شهرستان یک ستاد تشکیل شود.
امینی فرد با تاکید بر ثبت دخایر ژنیتکی و ایجاد بانک ژن گیاهی، ادامه داد: در حوزه زیرساخت، تدوین استانداردها، برنامه کامل کشت و ساماندهی تولیدکنندگان و بهره وران گیاهان دارویی دنبال می‌شود و استانداردهای مزرعه و بذر و نهال را باید مشخص کنیم.
وی با تاکید بر توسعه کشت، افزایش سطح زیر کشت آبی و دیم، افرایش بهره‌وری تولید و کیفیت، تصریح کرد: باید ارزش تولید ناخالص داخلی گیاهان دارویی استان را افرایش دهیم.
مجری طرح نقشه گیاهان دارویی استان با بیان اینکه لازم است سازمان تعاون روستایی باتوجه به وظایف خود، تعاونی‌ها را تحت پوشش قرار داده و آن‌ها را با روش‌های مختلف از جمله خرید تضمینی حمایت کند، یادآور شد: افزایش سطح زیر کشت دیده شده در این نقشه راه، بر اساس مبنای علمی است و همه موارد براساس یافته‌های علمی و متناسب با اقلیم استان تدوین شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/204549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود