پیام خراسان

آخرين مطالب

برندها چگونه رنگ‌های خود را انتخاب می‌کنند؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان -  افراد در محیط‌های مختلف تحت تأثیر رنگ‌های متفاوت قرار می‌گیرند. بحث درباره رنگ‌ها و نحوه واکنش افراد در برابر آنها به دلیل متغیرهای زیادی از جمله ترجیح شخصی، موارد محیطی، فرهنگ، جنسیت و دیگر عوامل، بسیار پیچیده است.

محققان به دلیل اینکه رنگ‌ها بر درک و رفتار افراد تأثیر دارند، تحقیقاتی در مورد تأثیر رنگ در بازاریابی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که رنگ‌ها می‌توانند در درک مصرف‌کنندگان و احتمال خرید یک محصول نقش داشته باشند.
به عنوان مثال، رنگ یک برند می‌تواند در نگاه فرد به محصول یا رضایت و تجربه وی از محصول تأثیر متفاوتی داشته باشد و افراد تمایل دارند رنگ‌های خاص را با برندها خاص مرتبط کنند.
تحقیق انجام شده در سال 2006 نشان داد که رنگ‌ها می‌توانند برند یک محصول باشند.
محققان اظهار کردند: ارزش بصری و احساس به برند، در شناخت برند تأثیر دارد و باعث دوام آن می‌شود.
رنگ‌ها شاخصی در شناسایی محصولات هستند و بر خلق و خوی، احساسات و بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر دارند. برای مثال استفاده از رنگ زرد در فست‌فودها مشتریان را جلب کرده و اشتهای آنان را افزایش می‌دهد.
محققان اظهار کردند: رنگ قرمز از جمله رنگ‌هایی است که موجب جذابیت می‌شود، برای مثال فردی که قرمز پوشیده است، نسبت به فردی که لباس سبز یا آبی دارد، جذاب‌تر به نظر می‌رسد.
رنگ قرمز برای برخی از مراسم، جعبه‌ شکلات و پوشش هدیه‌ها نیز انتخاب می‌شود و افراد رنگ قرمز را به عنوان رنگ شور و اشتیاق می‌دانند.
رنگ چگونه بر برندسازی تأثیر می‌گذارد؟
آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چه انگیزه‌ای در ساخت یک برند یا لوگو وجود دارد؟ یکی از مهمترین عواملی که شرکت‌ها و بازاریابان هنگام تصمیم‌گیری در مورد طراحی برند خود در نظر می گیرند، رنگ است.
رنگ ابزاری قدرتمند در طراحی نام و نشانه تجاری یک شرکت است و بر موفقیت برند تأثیر بسزایی دارد.
رنگ‌ها این توانایی را دارند که بر احساسات مشتری و درک مشتری نسبت به یک محصول یا برند تأثیر داشته باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که 73 درصد از تصمیمات خرید با رنگ و زیبایی‌شناسی مرتبط است.
رنگ‌ها براساس جنس، سن، شخصیت، درآمد و عوامل مختلف دیگر متفاوت است، بنابراین شرکت‌ها یک رنگ را برای تأثیرگذاری بر بازار هدف خود انتخاب می‌کنند.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رفتار خرید و جذابیت نسبت به محصول یا برند تجاری بستگی به عناصر بصری دارد.
استفاده از رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، سبز و نارنجی برای برندها با اهداف خاصی انجام می‌شود، به عنوان مثال، برندهای مواد غذایی تمایل دارند از رنگ‌های روشن مانند قرمز یا زرد استفاده کنند تا اشتهای افراد تحریک شود.
در این تحقیق، 93 درصد از مصرف‌کنندگان اعلام کردند که در هنگام خرید به ظاهر و رنگ محصول بیش از سایر عوامل توجه می‌کنند و 85 درصد هم اعلام کردند که رنگ، عامل اصلی خرید آنهاست.
محققان اظهار کردند: رنگ‌ها، ارزش برند را نشان می‌دهند. استفاده از رنگ مناسب می‌تواند منجر به موفقیت 80 درصدی یک برند شود.
مصرف کنندگان ظرف 90 ثانیه درباره محصولات قضاوت می‌کنند و بین 60 تا 90 درصد از این قضاوت‌ها بر اساس رنگ‌هاست.
نقش رنگ‌ها در برندها
استفاده صحیح از رنگ برای ایجاد یک تصویر مثبت در بین مصرف کنندگان بسیار مهم است. رنگ‌ها بسته به فرهنگ، موقعیت و صنعت معنای مختلفی دارند.
رنگ سفید و نقره‌ای در برندهایی مانند اپل (Apple) و تسلا (Tesla) ، جلوه‌ای مدرن به محصولات می‌بخشد.
فانتا، دومین برند قدیمی شرکت کوکاکولا و یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای جهانی است. با گذشت زمان، این لوگو، چندین بار تغییر کرده، اما استفاده از حروف آبی در زمینه نارنجی ثابت بوده است.
آبی
رنگ آبی، یکی از محبوب‌ترین رنگ‌هاست که می‌تواند عواطف را برانگیخته کند.این رنگ بیانگر ثبات، اعتماد، ایمنی، هماهنگی و صلح است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از برندهای محبوب از جمله مؤسسات مالی، شبکه‌های اجتماعی، برندهای محصولات مراقبت بهداشتی و غول‌های فناوری است. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از شرکت‌های معروف از جمله فیس‌بوک( شبکه اجتماعی)، اورال بی(نام تجاری مسواک و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان)، ویزا(شرکت چندملیتی خدمات مالی امریکایی که دفتر مرکزی آن در فوسترسیتی، کالیفرنیا و ایالات متحده امریکاست)، اچ‌پی (هیولت پاکارد یا به اختصار اچ‌پی، شرکت امریکایی چندملیتی فناوری اطلاعات است)، پی‌پل( شرکت امریکایی که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی فعالیت دارد) و دل (شرکت امریکایی سازنده رایانه) از این رنگ برای برند خود استفاده کردند.
سبز
سبز اغلب با طبیعت، رونق، رشد، باروری و سلامتی مرتبط است. این رنگ توسط برندهایی مانند جان دیر(John Deere) شرکت صنایع سنگین امریکایی هول فودز (Whole Foods) فروشگاه زنجیره‌ای خرده فروشی و عمده فروشی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.
قرمز
رنگ قرمز که معمولا برای عشق، انرژی، قدرت و تحریک استفاده می‌شود، از محبوب‌ترین رنگ‌ها در بین برندهاست و برندهای معروف در صنایع بهداشتی، خرده فروشی و موادغذایی مانند کوکاکولا(Coca-Cola)، یوتیوب، کانن(Canon) ،شرکت نرم افزاری ژاپنی تارگت(Target) ، شرکت نرم افزاری امریکایی اوراکل(Oracle) و سی‌ان‌ان از آن استفاده می‌کنند.
نارنجی
نارنجی با جوانی، سرزندگی، انرژی، ماجراجویی، برون‌گرایی و خلاقیت همراه است. برندهای معروف که از این رنگ برای محصولات خود استفاده کردند، فانتا(Fanta) شرکت پوشاک آمریکایی تیمبرلند، شبکه تلویزیونی نیکلودئون(Nickelodeon)و آمازون(Amazon) است.
زرد
رنگ زرد یکی از شادترین رنگ‌هاست و احساس شادی، دوستی، خوش‌بینی و خوش‌بختی را بر می‌انگیزد. استفاده از این رنگ در اپلیکیشن‌ها (Snapchat)، شبکه نشنال جئوگرافیک(National Geographic) و مک دونالد(بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان) مشاهده می‌شود.
بنفش
رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی است که معمولا با لوکس‌بودن، منحصربه فردی، کیفیت بالا و اصالت همراه است. این رنگ در بین مارک‌های مختلفی همچون پیام رسان وایبر(Viber) استفاده شده است.
نقش جنسیت در انتخاب رنگ
انتخاب رنگ بر اساس جنسیت متفاوت است و جامعه نیز تا حد زیادی بر ترجیح رنگ تأثیر دارد. بیشتر اوقات آبی به طور کلی برای پسران و صورتی برای دختران انتخاب می‌شود.
البته افراد باید با توجه به اینکه بیشتر مشتریان از چه جنسی هستند، اولویت رنگ را در نظر بگیرند.
مطالعات نشان می دهد که مغز ما تصاویر را 60 هزار بار سریع‌تر از متن ساده پردازش می‌کند و 90 درصد از اطلاعات ارسال‌شده به مغز بصری است، بنابراین رنگ روشی عالی برای جلب توجه و انتقال معنی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/204550/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار