پیام خراسان

آخرين مطالب

نگرانی کشاورزان شیروان از نبود بارش‌های موثر پاییزه سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- نبود بارش‌های موثر باران و برف در سال زراعی جاری موجب نگرانی کشاورزان شهرستان شیروان شده، که به همین علت بیشتر زمین‌های دیم و آبی این خطه خشکه‌کاری شده است.

شماری از کشاورزان شیروانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: خشکه کاری غلات که در سطح گسترده ای از زمین های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری انجام شده دارای علف های هرز است که در صورت نبود بارندگی موثر موجب غلبه این علف ها بر سطح سبز این محصولات می شود.
یکی از کشاورزان شیروانی گفت: سرما و یخبندان آن بخش از سطح سبز غلات که در حالت پنجه زنی قرار نگرفته است خسارت زده است.
عباس رحیمی افزود: تاخیر در کشت و خشکه کاری باعث شده تا محصولات سبز شده در مرحله پنجه زنی قرار نگیرند و به علت ضعف ساقه، گیاه در برابر سرما آسیب پذیر شده است.
یک کشاورز دیگر شیروانی گفت: علاوه بر نبود بارش های موثر، سرما، یخبندان و همچنین خشکسالی موجب وارد شدن خسارت به سطح سبز غلات شده است.
رجب مراد نژاد اظهار داشت: علیرغم خسارت های فراوانی که در فصول مختلف سال به حوزه کشاورزی وارد می شود غرامت ها هم به موقع پرداخت نمی شود و این مشکل را دوچندان کرده است.
یکی دیگر از کشاورزان شیروان گفت: 12 سال است که غلات کشت می کنم و در صورتیکه بارش های پاییزه موثر و به موقع در فصل خود صورت نگیرد کشاورز متحمل ضرر و زیان بسیاری می شود که هم اکنون باید منتظر روزهای پایان سال باشیم تا بارش موثر رخ بدهد.
کشاورزان شیروان از نبود بارش های موثر از ابتدای سال زراعی آبی تاکنون نگران کشت های انجام شده غلات بوده و معتقدند راندمان تولید گندم و جو در سال آینده کاهش خواهد داشت
مجتبی براتی افزود: نبود بارش های موثر در فصل پاییز فقط به کشاورزانی که غلات کشت می کنند خسارت وراد می کند و این وضعیت به طور قطع موجب کاهش تولید محصول گندم و جود در سال آینده خواهد شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کاهش 50 درصدی بارندگی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال و نبود بارش موثر باران در این بازه زمانی موجب شد تا بیشتر کشاورزان شهرستان محصول جو را به صورت خشکه‌کاری کشت کردند.
محمد نقی کاظمیان اظهار داشت: هم اینک سطح سبز جوآبی سه هزار و 300 هکتار و جو دیم 2 هزار هکتار است که مرحله رشد آن در این شهرستان مناسب نیست.
وی گفت: کشاورزان بهتر بود به خاطر تاخیر بارندگی های سال جاری کشت خود را زودتر به صورت خشکه کاری انجام می دادند و سطح سبز زودتر انجام می شد تا قبل از وقوع یخبندان سطح سبز در مرحله پنجه زنی قرار می گرفت.
کاظمیان افزود: تاریخ کشت باید پایان مهرماه باشد که قبل از وقوع یخبندان گیاه مقاوم و به رشد خود ادامه دهد و در صورتیکه تا پایان مهرماه بارندگی نداشته باشیم باید از دستگاه کشت کار مستقیم استفاده کرد که از سویی به رشد گیاه کمک می کند و از سویی هزینه های کشاورزی را برای سوخت به حداقل می رساند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه رعایت تاریخ کشت و استانداردها بیشترین تاثیر را در عملکرد دارند گفت: توصیه می شود که کشاورزان در دیم زارهای استان از دستگاه عمیق کار برای کشت استفاده کنند.
کاظمیان با اشاره به اینکه در خشکه کاری با اولین بارندگی محصول دیم سبز می شود افزود: همچنین فاصله مرحله رشدی گندم جلوتر است و خسارت سرما کم تر، گندم زودتر به مرحله ساقه افکن می رود و هنگام برداشت عملکرد اقتصادی بهتری خواهد داشت.
وی در خصوص دغدغه کشاورزان شیروان در خصوص نبود بارش های موثر گفت: بارش های فروردین و اردیبهشت ماه هم نتیجه خوبی برای کشاورزان خواهد داشت زیراکه محصولات دیم به مرحله چهاربرگی خواهند رسید که در مرحله رشدی خود نیاز به بارندگی های بیشتر دارند.
وی گفت: کشاورزانی که به موقع اقدام به کشت خشکه کاری کرده اند و گیاه به مرحله پنجه زنی رسیده نگران کاهش راندمان تولید نباشند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزانی که به موقع اقدام به خشکه کاری کرده اند و گیاه به مرحله پنجه زنی رسیده نباید نگران کاهش راندمان تولید محصولات خود در سال آینده باشند.
وی عنوان کرد: کشت زودهنگام به نفع کشاورز است ولی به کشاورزانی که به موقع کشت را انجام نداده اند توصیه می شود از کشت انتظاری حبوبات با ارقام جدید و یا کشت گیاهان علوفه ای داشته باشند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ارقام جو دیم کشت شده در این شهرستان را شامل سهند، بهمن، ریحان 03، آبیدر و انصار عنوان کرد و گفت: برای جو آبی و دیم در مجموع کل 332 تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
در سال زراعی جاری، سطح ابلاغی جو آبی چهار هزار و 400 هکتار و جو دیم 6 هزار و 250 هکتار بود که چهار هزار و 280 هکتار جو آبی و پنج هزار و 750 هکتار جو دیم در شیروان کشت شد.
امسال 16 هزار و 200 هکتار از کشتزارهای شهرستان زیر کشت پاییزه گندم رفته که 5 هزار و 500 هکتار آن آبی است و از این سطح 2 هزار و 50 هکتار زیر پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است.
10 هزار و 700 هکتار از گندمزارهای شهرستان دیم است.
به گفته وی این شهرستان قطب تولید جو در خراسان شمالی است به طوریکه 20 درصد سطح زیر کشت جو آبی و 35 درصد جو دیم استان مربوط به این شهرستان است.
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال زراعی جدید تا چهارم بهمن ماه، شیروان، 38 میلی متر بارندگی داشته است.
مهدی کمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته، میزان بارندگی شیروان، 76.3 میلی متر بوده که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 50 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: همچنین میزان بارندگی امسال شیروان نسبت به دوره آماری بلند مدت، 64.3 میلی متر بوده که 41 درصد کاهش داشته است.
کمالی افزود: از نظر دما، میانگین دمای شیروان از ابتدای سال زراعی جاری تا چهارم بهمن ماه، 7 درجه بوده که میانگین دمایی مدت مشابه سال قبل، 7.6 درجه بوده، همچنین میانگین بلند مدت 6.1 درجه بوده که هشت دهم افزایش دما داشته ایم.
شهرستان 157 هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.
این شهرستان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که 12 هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی گندم بارش برف بارش باران خراسان شمالی شیروان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/204727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم