پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی تشریح کرد

کارآزمایی بالینی در کشورهای توسعه یافته چگونه انجام می‌شود؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته دعوت از مردم برای شرکت در کارآزمایی بالینی می‌تواند به صورت اطلاعیه عمومی در سطح شهر باشد.

غلامرضا اسماعیلی جاوید در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کارآزمایی‌های بالینی بر مبنای محصولات سلولی، اظهار کرد: هر نوع مداخله‌ای که بخواهیم اثر آن را روی انسان بررسی کنیم، کارآزمایی بالینی محسوب می‌شود که یک ضرورت برای بشریت است. برای توسعه فناوری، شناسایی داروهای جدید، مبارزه با بیماری، تولید واکسن و ارزیابی اثربخشی آن‌ها مجبور هستیم در قسمتی که هنوز سؤوال برای ما وجود دارد، این کار را روی انسان با یک‌سری شرایط و اصول اخلاقی و انسانی انجام دهیم.
وی افزود: در دنیای امروز انجام کارآزمایی بالینی یک صنعت بوده که با اصول اساسی در حال انجام است. در کشور ما انجام کارآزمایی بالینی از دیرباز به شکل‌های مختلف حتی به صورت شخصی در مطب‌ها صورت می‌گرفت. در سال‌های گذشته با ورود وزارت بهداشت، جامعه سیاست‌گذاران این موضوع را ساختارمند کرده، ضوابط و آیین‌نامه‎هایی تعیین کردند که افراد، شرکت‌ها و محققان بر پایه آن می‌توانند کارآزمایی بالینی را انجام دهند. کارآزمایی بالینی باید به این سمت پیش رود که نفع آن به کل جامعه برسد.
کارآزمایی بالینی در کشورهای توسعه یافته چگونه انجام می‌شود؟
اسماعیلی جاوید بیان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته دعوت از مردم برای شرکت در کارآزمایی بالینی می‌تواند اطلاعیه عمومی در سطح شهر باشد. کارآزمایی بالینی از نگاه مجموعه‌های توسعه یافته این نیست که مورد آزمون هستیم، بلکه در آن بیماران به شدت تحت نظر و مراقبت دقیق هستند، تمام جوانب احتیاط در نظر گرفته شده و در کنار حضورشان در کارآزمایی بالینی خدماتی نیز به آنها داده می‌شود. این تعادل بین منفعت و خیر بیماران موجب شده که افراد در کشورهای توسعه‌یافته با رغبت بسیار بالایی در کارآزمایی بالینی شرکت کنند. این اتفاق در کشور ما نیز در حال وقوع است.
مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ما هیچ وقت در کارآزمایی بالینی تاس نمی‌اندازیم، عنوان کرد: در کارآزمایی بالینی مطالعه‌ای را وارد می‌کنیم که شواهد و قرائن آن در مطالعات قبلی نشان داده که می‌تواند درصد زیادی به بیمار کمک کند و بیمار این شانس را دارد که کارآزمایی بالینی برای او فایده داشته باشد؛ بنابراین برای اینکه آن را مستند کنیم، نیازمند به کارآزمایی بالینی هستیم. بیان و توجیه بیماران در کشورهایی مانند ایران که تازه پا گرفته، سخت است زیرا متخصصان کارآزمایی بالینی که واقعا بتوانند بیمار را مجاب و فواید کار را گوشزد کنند، تقریبا کم است.
وی در خصوص فواید کارآزمایی بالینی، گفت: فواید کارآزمایی بالینی برای بیماران این است که آنان می‌توانند از مزایای درمان‌های همراه با شرایط ویژه استفاده کنند که بر اساس کارآزمایی بالینی متفاوت است. در برخی موارد به قدری شواهد قوی بوده که ممکن است آن مداخله را رایگان کنیم. کمیته اخلاق اجازه نمی‌دهد روند درمان را رایگان کنیم زیرا این پاداش بیش از حد موجب می‌شود که افراد به خاطر این پاداش در کارآزمایی بالینی شرکت کنند.
اسماعیلی جاوید ادامه داد: باید این درک را برای بیماران ایجاد کنیم که حضور در کارآزمایی بالینی می‌تواند درصدی به حل مشکلات بیماران کمک کند. در کنار آن نظارت و ارزیابی دقیقی بر بیماران صورت می‌گیرد. توجه بیشتر این بیماران نسبت به بیماران با درمان روتین یک نکته مهم است. در کارآزمایی بالینی افراد حتما باید داوطلب باشند.
مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی، خاطرنشان کرد: اگر بیمار متوجه شود که بدون رضایت در کارآزمایی بالینی شرکت کرده، تخلف است. انجام کارآزمایی بالینی بدون اطلاع به بیمار و اخذ مجوزهای لازم تخلف پژوهشی محسوب می‌شود. یکی از کارهای کمیته‌های اخلاق رسیدگی به این تخلفات است که بتواند تاحدی اجرای کارآزمایی بالینی را ساماندهی کرده و اعتماد خوبی در سطح جامعه ایجاد کند.
وی اضافه کرد: به این دلیل که در گذشته هنوز سازوکارها تدوین نشده بود، بسیاری از پزشکان بدون رعایت مسائل اخلاق در حوزه پژوهش اقدام به انجام کارهایی می‌کردند، اما الزامات لازم کارآزمایی بالینی مانند داوطلب بودن را انجام نمی‌دادند که یک شرط اساسی است. هر زمان بیمار احساس کند و اطمینان داشته باشد که نمی‎خواهد همکاری کند، این موضوع نباید تاثیری بر روند درمان و سطح نگرش پزشک به بیمارش داشته باشد. اگر بیمار این اطمینان را داشته باشد، استقبال خواهد کرد. اجرای کارآزمایی بالینی استاندارد کمک می‌کند که شرکت‌های حوزه سلامت راحت‌تر این کار را انجام دهند و بیماران از شرکت در کارآزمایی بالینی احساس بهتری داشته باشند.
اسماعیلی جاوید در خصوص سلول درمانی، تصریح کرد: سلول درمانی موضوع جدید و بحث قرن 21 است. در بسیاری از نقاط دنیا تعداد محدودی مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شده و به مرحله اخذ مجوز از سوی سازمان‌های نظارتی در کشورهای مختلف رسیده، استفاده از سلول در ایران نیز بسیار محدود است که مطالعات یا در مرحله مطالعات پیش‌بالینی و یا کارآزمایی بالینی قرار دارند. دو یا سه محصول سلولی هست که از وزارت بهداشت مجوز گرفته است. به این دلیل که بسیاری از بیماران صعب العلاج به دنبال درمان‌ها و یافته‌های جدید هستند، عطش استفاده از این روش در بین مردم بسیار زیاد است.
مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی افزود: باید با استفاده از فرآیندهایی که وزارت بهداشت یا پژوهشکده‌ها طراحی می‌کنند، اثربخشی و ایمنی روش‌های استفاده از سلول را ارزیابی کرده و بعد از تایید، آن‌ها را توسط سازمان‌های نظارتی عرضه می‌کنیم که اکنون بسیار محدود است. دو یا سه محصول در وزارت بهداشت در این زمینه به تایید رسیده است.
وی ادامه داد: در ایران به شدت گروه‌های پژوهشی در حال بحث در استفاده از سلول هستند، این بحث‌ها کاملا جدید بوده. سلول درمانی بسیار پرهزینه است.
شرکت‌ها برای کارآزمایی بالینی باید کد کمیته اخلاق را کسب کنند
اسماعیلی جاوید بیان کرد: وزارت بهداشت در آخرین بخشنامه خود ابلاغ کرده، هر کارآزمایی بالینی که بخواهد توسط شرکت‌ها انجام شود، باید حتما کد کمیته اخلاق را کسب کند. کد کمیته اخلاق متشکل از متخصصان و نماینده مردم هستند که تایید می‌کنند این کارآزمایی بالینی خطری برای بیمار نداشته باشد و باید در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی ثبت شود.
مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی، خاطرنشان کرد: تمام کارآزمایی‌های بالینی که فناوری و داروی جدیدی را در بازار عرضه می‌کنند، باید کد داشته باشند، در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود. این کد اطمینان خاطر است و افراد می‌توانند در صورت مشکل به کمیته اخلاقی که مصوبه صادر کرده مراجعه کنند. به مردم نیز اطلاع داده می‌شود که کدام کمیته اخلاق مسؤول نظارت طرح بوده و آن کمیته به فرد معرفی می‌شود تا اگر آن فرد شکایتی داشت، به آن کمیته مراجعه و پیگیری کند.
وی در خصوص مشوق‌های لازم برای داوطلبان کارآزمایی بالینی، گفت: کارآزمایی بالینی یک بحث فرهنگی نیز دارد. شرکت در آن در نهایت به سلامت جامعه می‌‎انجامد. کارآزمایی بالینی تلاش گروهی دانشمندان و محققانی بوده که با هدف خدمت به مردم به این مرحله رسیده است. تلاش ما این است که بتوانیم سطح سلامت و خدمت به بیمار را افزایش دهیم.
اسماعیلی جاوید با بیان اینکه عملا زمانی بیماران به مرحله کارآزمایی بالینی می‌رسند که از درمان‌های رایج رضایت کافی نداشته باشند، عنوان کرد: این افراد در کارآزمایی بالینی شرکت کرده و این شانس را به خود می‌دهند که در کنار محققان به عنوان همکار محقق و تیم تحقیقاتی شرکت و تلاش شبانه‌روزی کنند و فرایند کارهای بالینی و نتایج آن را به سایر مردم جامعه خود برسانند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/206032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی