پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

افزایش 51 درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: خرید تضمینی گندم در استان 51 درصد افزایش یافته است.

محمدرضا اورانی در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های این سازمان در سال جاری اظهار کرد: یکی از وظایف ما در حوزه بخش کشاورزی ورود و توسعه تکنولوژی و ماشین‌آلات است.
وی ادامه داد: اهمیت توسعه مکانیزاسیون یعنی ماشین‌آلات، ادوات و دنباله بندهای کشاورزی در سه چیز است؛ کاهش سختی و صعوبت کار، کاهش هزینه تولید یعنی وقتی که هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند درآمد بیشتری را نصیب تولیدکننده می‌کند و کاهش قیمت تمام شده یعنی محصولی که وارد بازار خارجی و داخلی می‌شود رقابت پذیرتر می‌شود. بنابراین راه توسعه بخش کشاورزی و استفاده حداکثری از منابع و نهاده‌های تولید با رعایت حفظ آن برای نسل‌های آتی از مسیر توسعه ماشین‌آلات و تکنولوژی در بخش کشاورزی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در کل کشور تعداد تراکتورها و کمباین‌های فعال در بخش کشاورزی حدود 100 هزار دستگاه بود، امروز بالغ بر 300 هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباین در زیر بخش‌های زراعی، باغی، دامی و طیور فعالیت می‌کنند.
اورانی افزود: از ابتدای سال 93 تا پایان سال 97 ما در استان 400 میلیارد تومان در حوزه ماشین‌آلات، ادوات و دنباله‌بندهای کشاورزی سرمایه‌گذاری داشتیم که 320 هزار میلیارد تومان آن تسهیلات ارزان قیمت بوده و 80 هزار میلیارد تومان آن هم سهم آورده مردم بوده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اضافه کرد: برای سال 98، 123 میلیارد و 400 میلیون تومان به ما اعتبار ابلاغ شده و ما متقاضیان را با مبلغی بالغ بر 191 میلیارد و 987 میلیون تومان به شعبات بانک عامل که بانک کشاورزی است، معرفی کردیم از این مبلغ 92 میلیارد و 134 میلیون تومان در شعبات بانک‌های کشاورزی مصوب شده و 87 میلیارد و 527 میلیون تومان پرداخت شده است.
صادرات تخم‌مرغ استان به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و عمان
اورانی در خصوص تولید تخم‌مرغ در استان و کشور بیان کرد: زمانی‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، تولید تخم‌مرغ در کشور 160 هزار تن بوده است، امروز فقط در استان خراسان رضوی 142 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و در کل کشور یک میلیون و 240 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و استان خراسان رضوی با داشتن 11.4 درصد از تولید تخم‌مرغ کشور رتبه دوم کشور را در اختیار دارد. در سال جاری بالغ بر 12 هزار تن تخم‌مرغ از واحدهای تولیدی استان توسط اتحادیه مرغ‌تخم‌گذار استان به کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و عمان صادر شده است.
وی در زمینه گوشت مرغ خاطر نشان کرد: در بحث گوشت مرغ، ما در سال جاری افزایش بسیاری خوبی را در جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ‌داری استان داریم کل تولید ما در این حوزه 156 هزار و 60 تن است، ضمن اینکه تولید مازاد مرغ استان ما به استان تهران می‌رود، ما در سال جاری شروع به خرید و ذخیره سازی برای ایام شب عید و ماه مبارک رمضان کردیم و با تولید بسیار خوبی که در استان وجود دارد، قیمت گوشت مرغ در استان زیر قیمت مصوب تنظیم بازار است. لازم به ذکر است که در سال 57 تولید گوشت مرغ کشور 260 هزار تن بوده و اکنون در کشور نزدیک به دو میلیون تن است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در سال 1357 تولید گوشت قرمز کشور 355 هزار تن بوده و سهم استان زیر 15 هزار تن بوده است. امروز تولید گوشت در کشور به 800 هزار تن رسیده و سهم استان حدود 76 هزار تن است. با توجه به پرواربندی بسیار خوبی که در واحدهای دامداری سبک و سنگین استان انجام شده در ستاد تنظیم بازار استان مصوب شده است که پس از اخذ مجوز ستاد تنظیم بازار کشور ما از دام پروری استان برای ایام عید و ماه مبارک رمضان خریداری بکنیم.
رتبه سوم استان در تولید شیر
اورانی با اشاره به سهم قابل توجه استان در تولید شیر کشور، گفت: ما در استان حدود یک میلیون و 50 هزار تن تولید شیر داریم و در مجموع کشور حدود 10 میلیون و 200 هزار تن تولید شیر وجود دارد که سهم استان حدود 9.6 درصد است و در رتبه سوم قرار داریم. در این حوزه هم برنامه خوبی را با تشکل‌ها داریم تا بتوانیم از ضرر و زیان به تولیدکنندگان جلوگیری کنیم.
وی عنوان کرد: در بحث نهاده‌های دامی مانند سبوس، ذرت و کنجاله سویا حدود 175 هزار تن توزیع داشتیم و امسال تا کنون بالغ بر 450 هزار تن نهاده توزیع کردیم و در زمینه تامین نهاده مورد نیاز دام استان با توجه به ذخیره‌سازی که در انبارهای استان انجام شده و هماهنگی‌هایی که در سطح وزارت‌خانه انجام شده است ما این نوید را به دامداران و مرغداران استان می‌دهیم که در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: کل تولید شیلات و آبزی پروری کشور در سال 57، 39 هزار تن بوده و امروز این مقدار به 884 هزار تن رسیده است و سهم خراسان رضوی قبل از انقلاب صفر ولی امروز نزدیک به 13 هزار تن انواع ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی در استان تولید می‌شود و با توجه به منابع آبی بسیار متعددی که وجود دارد رشد بسیار خوبی در این حوزه قابل پیش‌بینی است.
اورانی بیان کرد: در بحث پرورش کرم ابریشم یا نوغان‌داری در سال 97 در استان پنج هزار جعبه میان پرورش‌دهندگان ابریشم، پیله ابریشم توزیع شده است و در سال 98 حدود 10 هزار و 80 جعبه توزیع شده است و این روند با قوت ادامه پیدا می‌کند.
وی در خصوص عسل و زنبور عسل عنوان کرد: در سال 97، دو هزار و 80 تن تولید عسل در استان داشتیم و در سال 98 به سه هزار و 334 تن رسیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در بحث پلاک‌دار کردن ماشین‌آلات کشاورزی و پلاک‌گذاری دام سبک و سنگین اقدامات خوبی در بخش کشاورزی در استان در حال انجام است.
افزایش 51 درصدی خرید تضمینی گندم در استان
اورانی با اشاره به افزایش خرید تضمینی گندم خاطر نشان کرد: در سال 97، 320 هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم و در سال 98 این مقدار به 502 و نیم هزار تن خرید تضمینی گندم رسیده است. خرید تضمینی ما حدود 51 درصد و تولید گندم ما حدود 36 درصد در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در سال 98 بالغ بر 427 هزار تن تولید جو داشتیم که نسبت به سال 97 حدود 43 درصد افزایش داشتیم.
وی بیان کرد: در خصوص پنبه حدود 16 درصد و در بحث دانه‌های روغنی حدود 27 درصد افزایش تولید داشتیم یعنی بالغ بر 11 هزار 713 تن تولید دانه کلزا داشتیم. سطح کشت کلزا به حدود دو برابر نسبت به سال زراعی قبل افزایش پیدا کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص پرداخت تسهیلات تصریح کرد: از محل مانده اشتغال پایدار، تبصره 18، سیستم‌های نوین آبیاری، خط اعتباری مکانیزاسیون و کمک‌های فنی اعتباری بالغ بر 289 میلیارد و 263 میلیون تومان تسهیلات پرداختی داشتیم و در پایان سال این عدد حتما به بیش از 300 میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.
توسعه کشت گلخانه‌ای از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است
اورانی بیان کرد: در سال 1397 بالغ بر 380 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان داشتیم و در سال جاری با توجه به هدف‌گذاری که به میزان 245 هکتار داشتیم اکنون حدود 130 هکتار گلخانه در حال ساخت است و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی خاطر نشان کرد: توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار حدود 520 هکتار اقدام داشتیم و در افزایش تولیدات باغی حدود چهار درصد رشد داشتیم و در تولید گیاهان دارویی در سال 97، 13 هزار و 811 تن تولید داشتیم که در سال 98 به 25 هزار و 953 تن افزایش پیدا کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بیان ‌کرد: بالغ بر 31 برنامه روز مزرعه برای اصلاح رفتار کشاورزان و تولیدکنندگان در محصولاتی که از مزیت برخوردار بوده مانند گردو و آلو داشتیم.
اورانی عنوان کرد: 29 سایت الگویی را در شهرستان‌های استان داشتیم و 40 صندوق اعتبارات خرد ویژه زنان روستایی با بیش 1000 نفر عضو داشتیم.
وی گفت: در این 10 ماه، شش هزار و 315 هکتار سطح اجرا شده سامانه‌های نوین آبیاری است و 10 هزار و 800 هکتار در دست اجرا داریم و از نظر انتقال آب لوله و کانال‌های بتنی، مرمت قنوات و احداث استخرهای ذخیره آب هم با توجه به اعتباراتی که تخصیص داده شده اقدامات بسیار خوبی را در سطح استان در حال اجرا داریم.
استان خراسان رضوی کمترین سل زدگی گندم را داشته است
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص حفظ نباتات تصریح کرد: ما در سال زراعی 97 و 98 با سل غلات در سطح 68 هزار و 382 هکتار مبارزه داشتیم و نتیجه آن این بوده است که ما کمترین سل زدگی را در گندم داشتیم.
حاجی مجتهدی معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص خسارت وارد آمده در نتیجه سیل و جبران خسارت توسط دولت ادامه داد: آخرین میزان خسارتی که اعلام شده بیش از 1600 میلیارد تومان است ولی مبلغی که ما قابلیت پرداخت آن را داریم و با توجه به پیگیری‌های که از وزارت کشور و دولت انجام شد مبلغی را فقط بابت خسارات سیل فروردین ماه به استان‌ها اعلام شده و سهم ما از این مبلغ 117 میلیارد تومان است و از این مبلغ 58 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.
تنها 40 میلیارد و 590 میلیون از خسارات کشاورزان استان پرداخت می‌شود
معاون برنامه‌ریزی سازمان مهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: تا کنون 10 هزار و 243 پرونده تشکیل شده و سیکل آن بسیار خاص بوده و از طریق نرم‌افزار 《سجاد》 وزارت کشور انجام می‌شود و قابلیت دسترسی فقط با اجازه وزارت کشور است. میزان خسارتی که در فروردین ماه براثر سیل ایجاد شده 602 میلیارد تومان است. از تعداد پرونده‌هایی که تشکیل شده با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده که به ما امکان پرداخت 40 میلیارد و 590 میلیون تومان از خسارات را می‌دهد، حدود 9863 پرونده که 7552 نفر از آن بهره‌مند می‌شوند، رسیدگی شده است.
حاجی‌مجتهدی در خصوص بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات عنوان کرد: بیشترین میزان معرفی به تعداد 4556 پرونده به مبلغ 25 میلیارد تومان به بانک کشاورزی معرفی شده است و مابقی به بانک‌هایی مانند ملی، صادرات و سپه معرفی شده‌اند که تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان تعلق گرفته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/206507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد