پیام خراسان

آخرين مطالب

تلاش عشایر خراسان رضوی نماد تحقق اقتصاد مقاومتی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- تلاش عشایر خراسان رضوی در عرصه‌های مختلف با افزایش تولیدات، کسب رتبه‌ها و موفقیت‌های متعدد، نماد تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.

فعالیت عشایر در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارای سابقه تاریخی است و این قشر سختکوش این روزها به رغم کاهش جمعیتشان در عرصه اقتصاد مقاومتی حضور پر قدرت و بی مثال دارند.
گرچه هم اکنون 1.5 درصد از کل جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند اما آنان تولید 25 درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود 40 درصد صنایع دستی و 28 درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.
ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پابرجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.
در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با 2 کشور، از اهمیت و نقش فراوان برخوردارند.
عشایر این استان در قالب 35 طایفه با دارا بودن 990 هزار راس دام و تولید سالانه 17 هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی دارند.
تولید 6 درصد گوشت قرمز کشور
معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل امور عشایری خراسان رضوی نیز به اهمیت و نقش عشایر در تولید و تامین گوشت مصرفی کشور اشاره کرد و گفت: 6 درصد از کل گوشت قرمز مصرفی ایران توسط عشایر این استان تولید می‌شود.
محمدحسین جعفری افزود: گرچه عشایر جمعیت اندکی دارند اما در حوزه تولید گوشت قرمز نقش بزرگ و تعیین کننده ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز از طریق نگهداری و پرورش 995 هزار واحد دامی توسط عشایر خراسان رضوی تولید می‌شود که امسال جمعیت دام عشایر استان افزایش چشمگیر داشته است.
وی تولید سالانه گوشت قرمز توسط عشایر کشور را 200 هزار تن اعلام کرد و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران هر نفر از جمعیت عشایر گوشت مصرفی 16 نفر را در ایران تولید می‌کند.
جعفری جمعیت عشایر خراسان رضوی را 2 درصد جمعیت روستایی این استان اعلام کرد و افزود: خراسان رضوی هفت هزار خانواده عشایری با جمعیت 35 هزار نفر دارد که 6 دهم درصد از کل جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری استان را تشکیل می‌دهد.
افزایش تعداد دام عشایر
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با اشاره به افزایش تعداد دام عشایر این استان در سال گذشته و امسال گفت: این اقدام با اجرای طرح پرواربندی در این استان محقق شده که حاکی از تلاش و همکاری عشایر این استان است.
محمد نبوی فرد افزود: تعداد دام عشایر این استان از 995 هزار راس در سال گذشته به یک میلیون و 200 هزار راس در حال حاضر افزایش یافته که علت آن اجرای طرح پرواربندی دام سبک، اصلاح و مدیریت تغذیه و سایر حمایت‌ها از جمعیت عشایری استان بوده است.
وی ادامه داد: طرح اصلاح و مدیریت تغذیه دام سبک در راستای افزایش تولید گوشت قرمز و سودآوری و اثربخشی سرمایه‌گذاری در این زمینه اجرا می‌شود.
وی پرواربندی را به معنای چاق کردن گوسفند و کسب حداکثر اضافه وزن یا تولید لاشه برای تامین گوشت دانست و گفت: پرواربندی دربرگیرنده مزایای فراوان شامل جلوگیری از کشتار دام پیش از رسیدن به وزن مطلوب و حفظ مراتع با جلوگیری از فشار چرای دام بر مرتع یا کاهش این فشار است.
نبوی فرد افزود: پارسال با اجرای این طرح 426 هزار و 803 راس دام با کنسانتره تولیدی در تنها کارگاه تولید استان خراسان رضوی تغذیه و پروار شدند.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت دام عشایر استان از ابتدای امسال تاکنون 25 هزار تن کنسانتره و همین میزان جو به عنوان خوراک دام بین عشایر استان توزیع شده که تا پایان سال در مجموع به 60 هزار تن خواهد رسید.
وی گفت: این میزان توزیع خوراک دام بین عشایر استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 30 درصد افزایش دارد.
درآمد عشایر خراسان رضوی 2 برابر عشایر کشور
نبوی‌ فرد با بیان اینکه میانگین سرانه درآمد ماهیانه عشایر در خراسان رضوی 21 میلیون ریال معادل حدود 2 برابر درآمد ماهانه عشایر در کشور است افزود: این افزایش درآمد ناشی از حمایت ها، پرداخت تسهیلات و اجرای طرح پرواربندی دام سبک در این استان است.
وی ادامه داد: در پایان برنامه ششم توسعه، درآمد ماهیانه عشایر در کشور باید به 22 میلیون ریال برسد و استان خراسان رضوی در نخستین سال‌های اجرای برنامه ششم موفق به تحقق این مهم شده و همین امر از یکجانشینی عشایر این استان و مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کرده است.
تحصیل 100 درصد دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 100 درصد دانش‌آموزان عشایر این استان زیرپوشش آموزش و پروش قرار دارند و در تمام مناطق عشایرنشین استان امکان تحصیل برای دانش‌آموزان فراهم شده است.
ابوالحسن حقیقی افزود: هیچ دانش‌آموز عشایر بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی نداریم و امکان تحصیل برای همه آنان فراهم است مگر آنکه دانش‌آموز به دلایل خاص از جمله ازدواج تحصیل نکند.
وی ادامه داد: 168 هزار دانش‌آموز عشایر در کشور مشغول تحصیل هستند که هفت هزار و 192 نفر و معادل بیش از چهار درصد آنان در استان خراسان رضوی می‌باشند.
وی گفت: در حال حاضر چهار مدرسه عشایری به صورت تک دانش‌آموزی و 79 مدرسه عشایری با 10 دانش‌آموز در این استان دایر است و در مجموع 227 آموزشگاه ویژه دانش‌آموزان عشایر در خراسان رضوی فعالیت دارد.
حقیقی افزود: در حال حاضر 45 درصد دانش‌آموزان عشایر استان دختر و 55 درصد پسر هستند و شمار معلمان آنان نیز 512 نفر است.
وی ادامه داد: 23 شهرستان و منطقه خراسان رضوی دارای مدارس عشایری هستند و 2 مدرسه شبانه روزی عشایری نیز در این استان فعالیت دارد.
کسب رتبه نخست کشور در هویت‌گذاری دام
معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل امور عشایری خراسان رضوی با اشاره به کسب رتبه نخست کشور در اجرای طرح هویت‌گذاری دام سبک توسط عشایر این استان گفت: از ابتدای مهرماه و همزمان با آغاز طرح هویت‌گذاری دام سبک در کشور تا پنجم بهمن ماه 103 هزار و 801 راس دام سبک عشایر استان هویت‌گذاری شده است.
جعفری با بیان اینکه 50 درصد کل دام هویت‌گذاری شده استان خراسان رضوی در بخش عشایر بوده است افزود: در این استان طی این مدت 207 هزار و 600 راس دام سبک هویت‌گذاری و دارای پلاک 15 رقمی شده‌اند.
وی ادامه داد: در این مدت 114 هزار و 718 راس دام سبک عشایر خراسان رضوی بیمه شده‌اند که از این نظر نیز این استان رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.
وی گفت: طرح هویت‌گذاری دام سبک در کشور از اول مهر ماه آغاز و مهلت اجرای آن تا پایان سال جاری است و در این راستا در سال جدید و همزمان با فصل بهار هیچ دامی بدون برخورداری از پلاک هویت 15 رقمی اجازه تردد در چراگاه‌ها را ندارد.
جعفری افزود: پلاک‌های مخصوص به صورت 15 رقمی کدگذاری شده‌اند که به شناسایی نژاد دام، جنس دام، منطقه جغرافیایی نگهداری دام و سایر اطلاعات مورد نیاز کمک می‌کند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/208365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد