پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کتاب هاریسون، اصلی‌ترین مرجع بیماری‌های داخلی برای پزشکان عمومی است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کتاب طب هاریسون یکی از کتاب‌های مرجع طب رایج به حساب می‌آید و عمدتاً در زمینه بیماری‌های داخلی بحث می‌کند.

دکتر مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتاب طب داخلی هاریسون یکی از کتاب‌های مرجع طب رایج به حساب می‌آید و عمدتاً در زمینه بیماری‌های داخلی بحث می‌کند بدین معنا که حوزه تخصصی این کتاب، بیماری‌های داخلی است و به این دلیل، با نام اصول طب داخلی هاریسون مطرح است.
وی با بیان اینکه «کتاب هاریسون به حوزه‌هایی مانند جراحی، بیماری‌های اطفال و زنان کمتر پرداخته است»، اظهار کرد: در واقع منابع اصلی کتاب، طب رایج است که به وسیله جمعی از نویسندگان به رشته تحریر درآمده و تنها یک فرد خاص نیست که آن را نوشته باشد. این کتاب دارای فصل‌های متعددی مانند بیماری‌های اعصاب، دستگاه گوارش، مفاصل و بیماری‌های دیگر است که هر کدام از فصول به وسیله جمعی از نویسندگان طراحی شده است.
رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: غالب محتوای کتاب برگرفته از تجارب مطالعات متعددی است که در سطح دنیا انجام شده است. این مطالب به صورت خلاصه و چکیده در کتاب «هاریسون» وجود دارد و از ویرایش‌های متعددی برخوردار است و متناسب با تغییراتی که در عالم پزشکی به وجود می‌آید، حادث می‌شود. در واقع محتوای این کتاب‌ها در فصول مختلف با هم تفاوت دارد و گاهی اوقات ممکن است در بخش بیماری‌های عفونی، تغذیه یا اورژانس‌ها اطلاعات جدیدی حاصل ‌شود که طبیعتاً تغییرات در آن بخش‌ها بیشتر خواهد شد.
«هاریسون» با رویکردهای تجربی به امورپزشکی می‌پردازد
وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر کتاب هاریسون، اصلی‌ترین مرجع بیماری‌های داخلی برای پزشکان عمومی است»، بیان کرد: «هاریسون»، کتابی است که با رویکردهای تجربی به امور می‌پردازد و براساس آن، پارادایم فکری طب رایج است. اصراری ندارم هر آنچه که در کتاب آمده تماماً وحی منظر و لا یتغیر است، نه. اگر نتایج تحیقات نشان دهد که بعضی از مطالب اشتباه بوده، معمولاً نسخه‌های بعدی اصلاح می‌شود.
یوسفی عنوان کرد: اتفاقاتی که در این اواخر رخ داد را نمی‌دانم باید چطور ارزیابی کرد که اشکال و ایراد کتاب چیست. اما علم طب یک دانش تجربی و تجربه بشریِ در حال تکامل است. این کتاب مانند همه کتاب‌های پزشکی دیگر در حال تکمیل شدن است و هر چهار سال یک ویرایش از کتاب منتشر می‌شود که آخرین ویرایش آن مربوط به سال 2018 است.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب یک منبع بین‌المللی پزشکی در تمام دنیا است و همه دانشجویان پزشکی این کتاب را می‌خوانند و در سطح دنیا تحقیقات پزشکی انجام می‌شود که وقتی این تحقیقات مستند و تا حدی اطمینان بخش است، در قالب کتاب مرجع منتشر می‌شود. در دنیا هر سیستم پزشکی می‌تواند این کتاب‌ها را به عنوان منابع انتخاب کند و وزارت بهداشت هم مانند خیلی از کشورهای دنیا این کتاب را به عنوان یک مرجع پزشکی داخلی معرفی کرده و اکنون در دانشکده‌ها تدریس می‌شود.
آتش زدن کتاب «هاریسون» حرکتی ناشیانه و جاهلانه بود
رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آتش زدن کتاب هاریسون اضافه کرد: این حرکت به قدری سخیف و پست بود که ارزش اظهارنظر کردن در مورد شخص و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، را ندارد چراکه این شخصیت نشان داده که چقدر آنارشیستی، سطحی و عوام‌گرایی است. همچنین در حوزه علمیه هم از آن، یک فرد بی‌سواد یاد می‌شود و واکنش‌های حوزه را هم در این چند روز گذشته شاهد بوده‌ایم.
وی اظهار کرد: باید گفت که این فرد اصلاً متوجه نیست که این کتاب در مورد چه مطالبی نوشته شده و استنباط من این است که ایشان سواد خواندن هم ندارد چه برسد به اینکه بخواهد این کتاب را بفهمد. وقتی کتابی را نمی‌فهمی و آتش‌ می‌زنی در واقع سخاوت و جهالت فرد را می‌رساند و مانند این است که یک نفر نداند قرآن چه پیامی دارد و تنها از روی تعصب که چون کتاب مسلمانان است، چنین حرکتی را بزند.
یوسفی با بیان اینکه «آتش زدن کتاب «هاریسون»، حرکت ناشیانه و جاهانه‌ای بود»، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود همه داروهای شیمیایی بیهوده است؛ از آن موضع‌گیری‌های قرون وسطایی جاهلانه‌ای است که شاید 5 تا 6 قرن از این رفتارها گذشته و ظاهراً این افراد در همان قرون مانده‌اند و نتوانستند خود را به روز کنند. هیچ فرد عاقل، انجمن و ارگانی وجود ندارد که در این مدت از این حرکت، حمایت کرده باشد. حتی کشورهای دیگر از این حرکت، به عنوان حرکتی بیهوده که با استفاده از آن کشور، شیعه و روحانیت را در سطح دنیا تحقیر می‌کند یاد می‌کنند.
وی بیان کرد: گاهی اوقات در کشور افراد مدعی العمومی هستند که حرکت‌های ساده‌تری اتفاق می‌افتد و واکنش‌های صریحی نشان می‌دهند و توجیه آن‌ها هم این است که این حرکت برای عموم جامعه و کشور مضر بوده و اگر در هفته‌های اخیر رسانه‌های دنیا را رصد کنیم، آسیب‌هایی که به وجهه کشور و بهانه‌هایی که به دست بدخواهان داده شد به اندازه کافی می‌تواند مدعی العموم را اقناع کند که از خود واکنش نشان دهند.
رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: من تصور می‌کنم بیشتر از اینکه دانشگاه‌ها و اطباء در این مورد صحبت کنند، باید حوزه‌های علمیه پیگیر این موضوع باشند چراکه اگر این اقدام، باب شود جمع کردن آن سخت می‌شود و از آن طرف کشورهای دیگر به خود حق می‌دهند که کتاب‌های مقدس ما را آتش بزنند. افرادی که مسئولیت دارند باید به وظیفه خود عمل کنند و این وظیفه بیشتر بر دوش حوزه علمیه است زیرا فردی منتسب به حوزه و ملقب به القاب حوزوی باید تکلیف خود را مشخص کند که این فرد فعال در حوزه، این حرکت را قبول دارد یا ندارد.
یوسفی عنوان کرد: همانگونه که اگر پزشکی تخلف می‌کند، سازمان نظام پزشکی مکلف به رسیدگی است. حوزه علمیه هم مکلف است که به این موضوع رسیدگی کند. اگر فردی کتاب علمی حوزوی را آتش بزند آیا سیستم ساکت می‌ماند. نباید این موضوع فراموش شود چراکه برای مردم دوگانگی به وجود می‌آید و یقیناً مردم برداشت خوبی از دوگانه رفتار کردن حوزه نخواهند داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/208500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است