پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه فردوسی تشریح کرد

نکاتی برای پیشگیری از دردهای اسکلتی و عضلانی علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استادیار و مدیرگروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی گفت: دردهای اسکلتی و عضلانی حتی در میان جوانان 20 ساله هم مشاهده می‌‍شود و این مساله یک فاجعه و نشان‌دهنده فعالیت خیلی پایین جوانان ماست.

ناهید خوش‌رفتار ظهر امروز، 19 بهمن‌ ماه، در نشستی با عنوان پیشگیری از دردهای اسکلتی عضلانی که در سالن شورای دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: ما خیلی از کارهای روزمره خود را به صورت اشتباه انجام می‌دهیم؛ بنابراین از آنجایی که بحث ما بیشتر در زمینه پیشگیری از دردهای اسکلتی و عضلانی است، ما باید بدانیم که کارهایمان را به چه نحوی انجام دهیم تا از این دردها پیشگیری کنیم. با افزایش سن و حدودا از 30 سالگی به بعد قدرت عضلات کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر فرد فعالیت بدنی زیادی نداشته باشد و حرکات اشتباهی هم انجام دهد، قطعا دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد.
وی بیان کرد: در هنگام انجام فعالیت‌های ایستاده مانند آشپزی یا ظرف شستن با قرار دادن یک چهارپایه کوچک زیر یکی از پاها به نحوی که یک پا بالاتر از دیگری قرار بگیرد و قوس کمر را صاف کند، فشار کمتری به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. افزایش قوس کمر می‌تواند به دیسک‌ها فشار وارد کند و فشار به دیسک‌ها موجب کمردرد می‌شود.
استادیار و مدیرگروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: علت این دردها که در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود، این است که ما خیلی از فعالیت‌های خود را اشتباه انجام می‌دهیم؛ برای مثال در هنگام مطالعه فعالیت‌هایی مانند لم دادن، نبود فاصله میان تکیه‌گاه و کمر و افتاده بودن سر اشتباه است. هنگام بستن بند کفش نیز نباید از کمر خم شد و بهتر است که پا را بر روی یک بلندی گذاشته و یا نشسته بند کفش را گره زد. هنگام رانندگی نیز باید پشتی صندلی به صورت مناسب باشد؛ بدن کاملا در داخل پشتی قرار بگیرد؛ فرد نباید خیلی به عقب و یا به جلو خم شود و زاویه پا نباید خیلی باز یا خیلی بسته باشد. البته برخی مسائل قابل تغییر توسط ما نیست؛ برای مثال برخی از اتومبیل‌های ما به صورت استاندارد تولید نمی‌شود. مورد دیگری که در رانندگی بسیار آسیب‌زاست، دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای غیراستاندارد است.
وی ادامه داد: برخی از کودکان در هنگام مطالعه عادت دارند که به صورت درازکش مطالعه کنند. این عادت خیلی اشتباه است زیرا در این حالت قوس کمر و فشار وارده بر مهره‌ها افزایش می‎یابد. برخی از تغییرات مانند قوس کف پا و یا پرانتزی شدن پای کودکان تا سن مشخصی موردی برای نگرانی ندارد اما زمانی که این مشکلات شدت پیدا می‌کند، در اینجا باید والدین به دنبال راه حلی برای رفع این مساله باشند. مطالعه به صورت درازکشیده باعث می‌شود که قوس کمر تشدید ‌شود. اگر مطالعه در این حالت تبدیل به یک عادت شود و به صورت متوالی ادامه پیدا کند، امری اشتباه است. مطالعه به صورت نشستن روی دو زانو یا با ارتفاع خیلی کم یا خیلی زیاد میز نیز اشتباه است. صندلی فرد باید به اندازه‌ای باشد که ران کاملا روی آن و زانوی فرد در سطحی بالاتر از نشیمن‌گاه قرار بگیرد.
خوش‌رفتار گفت: بهتر است که از یک سطح شیب‌دار برای نگه‌داری کتاب استفاده شود تا فرد سر خود را به صورت طولانی مدت به سمت پایین نگه ندارد. وقتی ما سر خود را خم می‌کنیم، فشار خیلی زیادی به گردن وارد می‌شود. در وضعیت عادی که زاویه سر صفر درجه است، وزنی که به مهره وارد می‌شود، 5/5 کیلوگرم است و در بدترین وضعیت با زاویه 60 درجه وزن متحمل شده توسط مهره‌ها 27/300 کیلوگرم است. هنگام کار با کامپیوتر وضعیت مناسب این است که باید صندلی تا حد امکان به میز نزدیک شود؛ بدن و سر تا حد امکان صاف و ران کاملا بر روی صندلی باشد. ارتفاع میز نمی‌تواند برای همه افراد یکسان باشد و متناسب با قد فرد متفاوت است. اگر پای فرد بر روی زمین قرار نگیرد، توصیه می‌شود از زیرپایی استفاده شود تا ساق پا عمود بر ران و کف پا عمود بر ساق پا باشد. دست نیز باید تا ساعد بر روی میز قرار گیرد و اگر دست آزاد باشد و تکیه‌گاهی برای حمایت نداشته باشد، ممکن است دچار گرفتگی عضلانی در کتف شود.
نشستن اشتباه کودکان در حالت W نباید کم‌اهمیت شمرد
وی افزود: زمانی که با صفحه کلید کار می‌کنیم دست‌های ما باید تا بخشی از ساعد بر روی میز و به صورت صاف بر روی صفحه کلید قرار بگیرد؛ مچ ما باید صاف باشد و فقط انگشت‌ها خم شوند. بنابراین ما خیلی راحت با استفاده از پد یا بالشتک خیلی کوچک در زیر دست و یا انجام حرکات کششی در حین کار می‌توانیم از آسیب جلوگیری کنیم. یکی از مشکلاتی که کودکان دارند و باید حتما مورد پیگیری قرار بگیرد، نوع نشستن به صورت W است. نشستن این مدلی باعث می‌شود که به مرور زمان ران و زانو به داخل بچرخد. البته گاهی اوقات پزشکان فرض می‌کنند که این عارضه ساختاری است و باید کودک عمل شود؛ در حالی که اگر این عارضه ناشی از نشستن اشتباه کودک باشد، با برخی از ورزش‌ها مرفتع می‌شود. شنای قورباغه‌ای در سنین کم و بین کودکان هم باعث ایجاد این عارضه می‌شود.
استادیار و مدیرگروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: اگر فرد قصد نشستن بر روی زمین دارد، باید نشیمن‌گاه شیبی را ایجاد کند تا لگن به سمت عقب برود و حمایت شود. اگر این حمایت کم باشد، فرد دچار قوز در پشت می‌شود. بدن مانند یک زنجیره است و هر قسمت از آن دچار مشکل شود، باعث آسیب رسیدن به دیگر نقاط بدن می‌شود. برای حمل وسایل نباید هیچگاه از کمر خم شده و وسیله‌ای را برداریم. برای این منظور لازم است تا جایی که امکان دارد کامل بنشینیم، بدن را پایین بیاوریم، وزنه را به بدن نزدیک کنیم و سپس وزنه را بلند کنیم و در هنگام حمل هم آن را نزدیک خود نگهداریم. هنگامی که ما وسیله‌ای مانند کیف یا سبد خرید را حمل می‌کنیم، باید آن را به صورت دوطرفه یا با جابه‌جایی در بین دو طرف بدن حمل کنیم. حمل کردن وسایل سنگین به صورت مداوم در یک طرف از بدن اشتباه است و کیف باید تا حد امکان سبک یا به صورت بندی باشد تا به صورت کج استفاده شود.
خوش‌رفتار افزود: همچنین زمانی که کودکی را می‌خواهیم بغل و حمل کنیم، نباید از کمر خم شویم و باید بنشینیم، کودک را به خود نزدیک کنیم و سپس آن را حمل کنیم. در آغوش گرفتن کودک با هر دو دست هم برای کودک مفید است و آن را در وضعیت مناسب‌تری قرار می‌دهد و هم برای فردی که کودک را حمل می‌کند نیز مفید واقع می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/208586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی در بیرجند و خوسف

تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید