پیام خراسان

آخرين مطالب

تغییرات تازه و عجیب کتب درسی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی گفت: به شورای عالی پیشنهاد داده‌ایم که زبان عربی و چینی به عنوان زبان‌های بین‌المللی به این سبد اضافه شود والبته به معنای اجبار دانش‌آموزان و تمهید روش اجرای آن نخواهد بود
اضافه شدن زبان عربی و چینی به عنوان زبان‌ های بین‌ المللی
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در نشست خبری:
* به تازگی مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر مکلف کردن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر گنجاندن توطئه‌ها و جنایات آمریکا نسبت به ملت ما در کتاب‌های درسی داشت که توسط رئیس جمهور محترم به این دو وزارتخانه ابلاغ و توسط وزیر محترم آموزش و پرورش به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ابلاغ شد. البته قبل از آن هم به این توطئه‌ها در کتاب‌های درسی پرداخته شده بود، ولی این مصوبه دولت محترم برای ما وظیفه‌ی بیشتری ایجاب می‌کند تا سرفصل‌های گویا، جامع و متقنی در این زمینه را به کتاب‌هایمان اضافه کنیم.
* (درباره جزئیات گنجاندن این سرفصل‌ها): اگر بخواهیم از نظر تاریخی به 10 عنوان از عناوین مهم جنایات آمریکا علیه کشور خودمان بپردازیم، شاید اولین آن خیانت به دکتر مصدق در سال 1331 است که در آن آمریکا‌یی ها به وعده‌های خود عمل نکردند. جنایات 25 ساله آمریکا از سال 1332 تا 1357 در مقابله با انقلاب اسلامی و حرکت مردم ما و پولی که هزاران مستشار آمریکایی از ما می گرفتند ولی منافع آمریکا را تامین می کردند. دولت آمریکا باعث تاخیر حداقل نیم قرن( 50 سال) پیشرفت ما در تمدن، تاریخ، فرهنگ و .. داشت که توطئه ای نابخشودنی است. توطئه حمایت از شاه که به خاطر همین حمایت ها پیروزی انقلاب اسلامی به تاخیر افتاد، توطئه تفرقه بین مسلمانان که همچنان به انواع و اقسام مختلف استمرار دارد، تفرقه بین شیعه و سنی، تفرقه بین حوزه و دانشگاه، تفرقه بین روشنفکران و مردم، تفرقه بین دولت و ملت و ایجاد گرایش سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی و جنایت آمریکا برای حمایت همه جانبه از صدام حسین و حمایت از حمله عراق به کشور ما که اگر این حمایت آمریکا نبود، قطعا این جنایت رخ نمی‌داد.
* (در خصوص برخی تغییرات در محتوای کتاب‌های درسی): کتاب درسی مثل کتاب عادی نیست که مولف در آن همه ی نقش ها را داشته باشد. نویسنده کتاب هر شخصیتی هم که باشد، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی براساس مطالعاتی که انجام می شود و نظرسنجی که صورت می پذیرد، ممکن است اصلاحاتی را انجام دهد و به اطلاع مولف هم می رساند و اکثر اصلاحات هم با موافقت خود مولف انجام می شود و آنجا هم که با نظر مولف نباشد به خاطر آنکه حق معنوی آن اثر بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و ما باید پاسخگو باشیم؛ این تغییرات را انجام می دهیم.
* (با تاکید بر اینکه شاخص های دانش آموزان ما در اسناد تحولی آمده است): خوشبختانه دانش آموزان، نوجوانان و جوانان ما تا حد بسیار خوبی به این شاخص ها نزدیک شده اند و امروزه دانش آموز، نوجوانان و جوانان ما پرسشگر، اهل مطالبه، اهل طراحی، اهل تفکر، اهل نقد، اهل خلاقیت، مومن، انقلابی و اهل جهاد فی سیل الله است و این موارد قابل توجه است که یک نمود مهم آن را در حضور چشمگیر جوانان ما درهمین ترور ناجوانمردانه آمریکا نسبت به سردار شهید سلیمانی دیدیم. اما اینکه آموزش و پرورش در این جهت چقدر به وظایف خودش عمل می کند من هم نقدهایی دارم. تصور من این است که دانش آموزان، جوانان و نوجوانان ما آن چنان که باید در بستر تربیت مدرسه‌ای در حد مطلوب این ویژگی ها دست پیدا نمی کنند. خود من هم به برنامه درسی و کتاب‌های درسی انتقاد دارم که باید در جای خودش با دید کارشناسانه به آن پرداخت.
* یکی از علل و عوامل بازآرایی تشکیلات سازمانی این بود که زمینه مشارکت دیگران در تولید مواد و رسانه آموزشی و بسته های یادگیری را ایجاد کنیم و در مهرماه 99 حداقل چند مورد از طرح واره های بسته های یادگیری که می تواند توسط دیگران تولید شود را رونمایی کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم که کار بسیار ظریفی است و فناوری نرم کارشناسی نیاز دارد.
* (در خصوص کتابهای غیردرسی): سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان را با مطالعه و مانوس بودن با کتابهای غیر درسی تشویق می نماید و استفاده از مجلات رشد را در همین راستا میداند. اینکه ما بتوانیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی دانش آموزان را از طریق مطالعه کتاب های غیردرسی انجام دهیم در برخی دروس ممکن است؛ مثل مطالعات اجتماعی، ادبیات فارسی و کتاب های دینی مااین کار را انجام می دهیم و امیدوارم همکاران ما هم بتوانند این کار را دنبال کنند.
* (با تاکید بر اینکه بحث حذفیات تعبیر درستی نیست و باید گفت تغییرات و اصلاحات): در خصوص مواردی که مطرح کردید کارشناسان محترم ما که آن زمان در سازمان حضور داشتند پاسخ دادند، نمی توانم پاسخ دهم چون من آن زمان در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نبودم. در مورد آینده کتابهای ادبیات فارسی هم باید نشستی با مسئولان حوزه تربیت و یادگیری ادبیات فارسی ما داشته باشید و قطعا در این مورد توضیحات کارشناسانه خواهند داشت.
*به شورای عالی پیشنهاد داده‌ایم که زبان عربی و چینی به عنوان زبان‌های بین‌المللی به این سبد اضافه شود والبته به معنای اجبار دانش‌آموزان و تمهید روش اجرای آن نخواهد بود .
* باید راه‌های جدیدی برای تقویت زبان خارجی دانش آموزان پیدا کنیم وامیدواریم تنوع بخشی در زبان خارجی دانش آموزان داشته باشیم.
*(با اشاره به برخی حذفیات درکتاب‌های ریاضی): دانش آموزان باید دردانشگاه انتگرال بخوانند قرار نیست تمام مباحث رادر مدارس یاد بگیرند چراکه باید بتوانند به توانمندی اخلاقی و فکری برسند.
منبع: asriran.com

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/208647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم