پیام خراسان

آخرين مطالب

برگزار کننده فستیوال دانشجویی «هر دانشجو یک ایده»:

باید بدانیم در دانشگاه، طبیب تربیت می‌کنیم یا حکیم علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی برگزار کننده فستیوال دانشجویی «هر دانشجو یک ایده»، گفت: طبیب جسم مردم را درمان می‌کند اما یک حکیم در روان و جسم مردم جست‌وجو می‌کند و بعد برای بیمار تجویز می‌کند.

حجت شادمان زهرودی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با برنامه‌ها و اهداف برگزاری این ماراتن دانشجویی اظهار کرد: در ترم اول که قصد داشتم وارد رشته پزشکی شوم سوالی برای من ایجاد شد که چه کسی یک پزشک خوب است، معیارهای یک پزشک خوب چیست و اینکه ما چطور می‌خواهیم یک پزشک خوب باشیم. به دنبال این پرسش‌ها، یک تیم ایده‌پردازی دورهم جمع شدیم که شامل 32 عضو هیأت علمی از 10دانشگاه برتر کشور و تحت نظارت دانشگاه آکسفورد انگلستان بودند.
وی افزود: در این دوره کمیته‌ تحقیقات دانشجویی دانشگاه اجازه استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه را به ما داد و توانستیم با همکاری این کمیته مسابقات را برگزار کنیم. دوره‌ قبلی این ماراتن به صورت استانی و در اردیبهشت سال97 برگزار شد اما این دوره به صورت کشوری است. 57 نفر از بهترین دانشجویان پزشکی با اشتیاق زیاد از شهرهایی مانند مشهد به عنوان میزبان، بوشهر، کردستان، یزد، کاشان، گناباد، بیرجند و... وارد مسابقات ما شده‌اند.
این ایده پرداز و برگزار کننده مسابقات ماراتن دانشجویی خاطرنشان کرد: سومین روز از شروع برگزاری مسابقات ما است که در روزهای گذشته این مسابقات دو روز در دانشکده پزشکی و یک روز هم در بیمارستان برگزار شد. این طرح قابل اجرا برای تمام رشته‌ها است و دانشجویان رشته‌های پزشکی باید ببینند که طبق معیارهای جهانی چقدر در مسیر یک پزشک خوب بودن قرار دارند و به صورت کلی مسیر یک پزشک خوب شدن چیست و طبق این معیارها به اجرا و برگزاری مسابقات بپردازند.
شادمان زهرودی تشریح کرد: هدف این فستیوال نشان دادن و سپردن برخی وظایف به دانشجویان در دانشگاه باتوجه به فکرهای نو بود که مفیدتر واقع شود. صفرتا صد این فستیوال از ایده تا مرحله اجرا به عهده دانشجویان بوده و این مسابقه‌ استراتژی‌ها است. همه دانشجویانی که در این فستیوال شرکت کرده‌اند ایده‌های جذاب و نویی دارند، شرط باقی ماندن در این مسابقات هم داشتن ایده‌هایی جالب است. شعار «هر دانشجو یک ایده»‌ بیانگر این است که دانشجویان ما در کشورمان ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارند و به هرکدام از این افراد اگر اجازه ارائه ایده داده شود، به داشتن یک موقعیت موفقیت آمیز منجر می‌شود.
زمان و قدرت تفکر، مهم‌ترین هزینه‌های پرداخت‌شده در این فستیوال است
وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح هفت ماه زمان گذاشته شده و ایده‌پردازی آن هم از ترم یک ورود به دانشگاه انجام شده است. از جمله هزینه‌های مهمی که ما برای اجرایی شدن این طرح گذاشته‌ایم می‌توان به زمان و قدرت تفکر اشاره کرد. کمیته معاونت دانشجویی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد پشتیبانی خوبی از ما داشته‌اند اما در برخی موقعیت‌ها حتی خود دانشجویان هم طرح را پشتیبانی مالی کرده‌اند. بهترین دستاورد ما در این فستیوال میزان رشد فوق‌العاده دانشجویان از دوره‌ قبل تا این دوره است که به وضوح قابل رویت است. عملکرد در مسابقات، پیشرفت تحصیلی و تغییر دیدگاه دانشجویان نسبت به رشته دانشگاهی، شغل آینده خود و آنچه که در این مسیر برایشان اتفاق خواهد افتاد تغییر کرده است.
این ایده پرداز و برگزار کننده مسابقات ماراتن دانشجویی تأکید کرد: یکی از دلایلی که باعث اجرای این نوع مسابقات شده است، این است که ما بدانیم طبیب تربیت می‌کنیم یاحکیم. تمام مسابقات ما بر اساس این هدف است که طبیب تربیت شود، اما یک غرفه خیلی مهم داریم که در آن دانشجویی که در کل مسابقات متوجه شود طبیب بودن یعنی چه نشان می‌دهیم که آیا یک حکیم هم هست یاخیر. طبیب جسم مردم را درمان می‌کند اما یک حکیم در روان و جسم مردم جست‌وجو می‌کند و درد مردم را می‌فهمد و بعد برای بیمار تجویز می‌کند.
جامعه به طبیب نیاز دارد یا حکیم؟
وی افزود: ما خیلی علاقه‌مند به این مسئله بودیم که حتی معیارهای جهانی را زیر سوال ببریم که آیا تربیت یک طبیب کافی است یا نیاز واقعی یک جامعه حکیم است. این مسئله شامل بیشترین دغدغه ما در این دوره از فستیوال می‌شود و دانشجویان ما به عنوان افرادی که در آینده به صورت جدی قرار است وارد حوزه بالینی شوند درحال حاضر توانایی مناسب برای حکیم بودن را دارند یا خیر فقط طب را آموزش دیده‌اند.
شادمان خاطرنشان کرد: در مسابقات به دنبال این هستیم که دانشجویان از نظر توانایی‌های علمی، بالینی و پژوهشی به عنوان یک پزشک در چه جایگاهی قرار می‌گیرند. از جمله غرفه‌های موجود در این ماراتن می‌توان از غرفه مهارت‌های پزشکی که مهارت‌های مورد نیاز پزشک در موقعیت‌های ضروری را می‌سنجد، غرفه هلال‌ احمر که اهمیت بالایی دارد و یک پزشک حداقل باید بداند که اگر خفگی پیش آمد چگونه آن را سریعاً مدیریت کند و خون‌سردی خود را حفظ کند می‌توان نام برد و در غرفه آناتومی نیز دانشجویان به صورت عملی تمام اطلاعات خود را از ترم یک پزشکی تا ترم چهارده به چالش می‌کشند.
وی ادامه داد: در غرفه طبیب دانشجویان بر یک مورد پزشکی متمرکز می‌شوند و بعد از پایان دوره‌ این غرفه می‌توان با اطمینان خاطر گفت که این دانشجویان حداقل در یک کیس پزشکی به صورت کامل مسلط هستند. در غرفه بعد که حکیم نام دارد دانشجویان بر روی همان کیس متمرکز شده و در غرفه طبیب تلاش می‌کنند به درک بیشتری از حالت‌های جسمی و روانی بیمار برسند. غرفه بخیه و مدیریت راه‌های هوایی نیز یکی از فعالیت‌های ضروری ما است و جزو آزمون‌های تئوری به حساب می‌آید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/208940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد