پیام خراسان

آخرين مطالب

کبیری تشریح کرد: مزیت‌های شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در قالب ثبت شرکت تعاونی وزارت رفاه

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر حمایت از شکل گیری استارت آپ ها در قالب «شرکت تعاونی» جزئیات حمایت از ایده های استارت آپی در قالب ثبت شرکت های تعاونی را تشریح کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقل از خبرگزاری مهر، "محمد کبیری" در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع اقتصاد تعاونی، با اشاره به جایگاه بخش تعاون اظهار داشت: در فرمایشات رهبر انقلاب هم به وضوح به مزیت های بخش تعاون برای اقتصاد کلان کشور اشاره کردند .
وی با تاکید بر اینکه بخش تعاون یکی از بهترین بسترهای ممکن برای جذب سرمایه های خرد مردمی به منظور ایجاد اشتغال منطقه ای با منابع مردمی است و دولت تنها باید تسهیل گری و بستری سازی کند، افزود: در قانون اساسی در کنار بخش دولتی و خصوصی، به اقتصاد بخش تعاونی هم اشاره شده و اقتصاد کشور را به سه رکن دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم بندی کرده است .
کبیری با بیان اینکه توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی موجب شده تا بخش تعاون برکات زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: به صورت کلی می توان گفتم در دهه شصت بخش تعاون خدمات قابل توجهی را به مردم و حاکمیت در نظام توزیع داشته و توانسته قیمت تمام شده را برای مصرف کننده نهایی به شدت کاهش دهد، اما هر چه جلوتر آمدیم در عین حال که بخش هایی در حوزه تعاون قوی تر شده اما بخش هایی هم مغفول مانده است .
وی افزود: در دولت تدبیر و امید سعی شده حمایت های ویژه ای در این بخش صورت گیرد. اعم از اینکه بودجه شکل گیری و توانمندسازی بخش تعاون که در گذشته وجود نداشت طی سه سال گذشته ایجاد شده و نسبت آن از سال گذشته نسبت به امسال 12 برابر افزایش یافته اما حقیقتاً بخش تعاون بیش از این به حمایت نیاز دارد. لذا کاری که در بخش تعاون باید انجام دهیم که هم جامعه و هم دولت و حاکمیت بتوانند از ظرفیت های این بخش به خوبی استفاده کنند احیای اعتماد عمومی به توانمندی ها و ظرفیت های بخش تعاون است که در این زمینه برای اینکه این بخش را ممکن کنیم دو رویکرد توسعه شفافیت و دیگری توسعه نوآوری در بخش تعاون بوده است .
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه توسعه شفافیت هدف ما این است که اعضای تعاونی ها نظارت مستمر بر فعالیت های بخش داشته باشند، گفت: نظام تعاونی در حوزه تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالت دارد که در حوزه تولیدی توانمندی های فعالی داریم، در حوزه توزیعی نیز خدمات خوبی درحوزه تعاون در بخش های مسکن، مصرف و اعتبار ارائه شده اما نوع نظارت اعضای تعاونی ها بعضاً دچار اخلال شده است که در دو سال گذشته با رویکرد نوینی که در پیش گرفتیم این امکان را فراهم کردیم که مردم آسوده خاطر سرمایه های خرد خود را در این تعاونی ها سرمایه گذاری کنند و به صورت مستمر بر آن نظارت کنند .
کبیری گفت: دومین رویکرد ما در حوزه توسعه نوآوری در بخش تعاون است تا از این طریق ظرفیت های خوب حوزه تعاون از گذشته به روز رسانی شود .
وی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه ورود استارت آپ ها و شکل گیری آنها در قالب شرکت های تعاونی گفت: در همین راستا این نیاز را احساس کردیم که بخش تعاون به دلیل بسترهای قانونی این ظرفیت را دارد. روح تعاون روح حاکم بر استارت آپ ها است که چند جوان با رأی برابر بر اساس یک ایده مشترک با سرمایه های خرد خود یک فعالیتی را آغاز می کنند .
وی افزود: ما برای اینکه جوانان با انگیزه و خلاق را وارد عرصه تعاون کنیم چند اقدام مختلف انجام دادیم. یکی از این اقدامات ایجاد مرکز نوآوری و توسعه بخش تعاون است که ما به دنبال این هستیم تا مراکز استان هایی که جغرافیای کسب و کار این مناطق اجازه تشکیل چنین مجموعه ای را می دهند، بخش غیردولتی لکوموتیو توسعه این مجموعه ها شود و این جوانان تحصیل کرده، با انگیزه و دارای ایده مورد حمایت قرار گیرند تا ضمن حمایت از طرح های نوآورانه، منجر به افزایش بهره وری در تعاونی های سنتی موجود شود .
کبیری ادامه داد: در همین زمینه به صورت مشترک با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در گام نخست مرکزنوآوری بخش تعاون در سه استان رونمایی شد و در گام دوم نیز 8 استان دیگر راه اندازی می شود. در این مراکز نوآوری، صندوق های خطرپذیر را برای حمایت از جوانان به کار خواهیم گرفت که برای اولین بار در بخش تعاون با مشارکت بخش غیردولتی و دولتی در قالب تشکیل صندوق های تعاونی ریسک پذیر شکل می گیرد .
وی افزود: علاوه بر این اخیرا تفاهم نامه ای با وزارت ورزش و جوانان برای حمایت از تعاونی های جوانان امضا کردیم. تعاونی هایی که حداقل 50 درصد تعدادی اعضای آنها بین 18 تا 35 سال باشند تعاونی های جوانان محسوب می شوند که پرداخت تسهیلات با نرخ سود ترجیحی و صدور ضمانت نامه تا سقف 500 میلیون تومان برای این نوع تعاونی ها در نظر گرفته شده است .
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقدام جدید دیگر هم تأمین مالی خرد تضمین شده است. به این معنا که استارت اپ هایی که به صورت شرکت تعاونی فعالیت می کنند طرح های خود را می توانند به صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون ارائه دهند که اگر طرح آنها اقتصادی باشد اجازه داده می شود که طرح خود را به سایت این صندوق ارائه دهند و سرمایه های مردمی را جذب کنند که ما برای اولین بار اصل سرمایه های مردمی که مستقیماً در طرح های این جوانان سرمایه گذاری کنند تضمین می شود و ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد .
وی با بیان اینکه دچار یک فقر نسبی فرهنگ مشارکت پذیری هستیم، گفت: طبیعتاً باید مزیت ایجاد کنیم تا جوانان ما ترغیب شوند تا در قالب و کالبد تعاونی طرح خود را ارائه دهند .
کبیری با اشاره به ویژگی ثبت شرکت در قالب تعاونی نسبت به شرکت خصوصی گفت: اینکه چه دلیلی دارد جوانان شرکت خود را در قالب تعاونی ثبت کنند، قانون مزیت های مختلفی در این زمینه پیش بینی کرد که اصلی ترین آن تخفیف 25 درصدی از مالیات بر درآمد برای شرکت های تعاونی است .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/208950/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش 10 ساعته برای نجات طبیعت‌گردان گرفتار در ارتفاعات چشمه‌شارک

آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شناسایی و پلمپ یک واحد طب سنتی غیرمجاز در سرایان

نجات جان بیمار از سوی تکاوران یگان تکاوری 123 هنگ مرزی گزیک

هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید

15 مجلد مجموعه آثار بقیع رونمایی شد

مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: بقیع باید بازسازی شود

آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان

آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

برگزاری نشست همدلی نیرو‌های مسلح در مشهد

شناسایی 650 فقره انشعاب غیرمجاز آب در طرقبه شاندیز

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی

(ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ

دمای هوا در خراسان رضوی افزایش می‌یابد

اختصاص 50 میلیارد ریال به بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد

استاندار خراسان‌شمالی: راه‌و‌شهرسازی پیگیر جذب اعتبار جاده بجنورد - جنگل باشد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

انتصاب رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی به معاون اولی قوه قضاییه

ماجرای بیست‌وسومین دستگیری یک دزد توسط پلیس مشهد!

2 واحد صنفی در طبس پلمب شد

باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود

7 نفر از سیلاب رودخانه‌های خراسان جنوبی نجات یافتند

افزایش 63 درصدی سهم شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از مالیات

هوشمندسازی بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی

پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی

پایگاه هوانیروز مشهد 75 عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد

انتصاب رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به معاون اولی قوه قضاییه

برگزاری جلسه کمیته هماهنگی مرز در سرخس

کمبود آب شرب 3 روستای تایباد برطرف شد

ساخت مجتمع اداری کوهسرخ 45 درصد پیش رفته است

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خراسان جنوبی در جایگاه چهارم طرح «مسطورا»

گرفتار شدن پراید در سیلاب رودخانه خروشان دره آهنگران

تنفس هوای پاک در 6 منطقه مشهد

مادر شهید علی محمدی مقدم آسمانی شد

پرداخت 644 میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی

زیرسازی و آسفالت راه 17 روستای خوسف

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

مهارت آموزی 4 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه آتشکده نهبندان با 43 میلی متر

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

مستمری والدین شهدا به 150 میلیون ریال در سال جاری رسیده است

کارگاه طراحی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار می‌شود

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

ترافیک در ورودی و خروجی‌های مشهد نیمه سنگین است

مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد

هوای 6 منطقه مشهد در وضعیت پاک است