پیام خراسان

آخرين مطالب

محلول ضدعفونی‌کننده دست مناسب چه ویژگی‌ دارد؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی به دلیل وجود بیماری‌های فراگیر در بسیاری فصول سال و انتقال مواد بیماری‌زا از طریق گردوغبار تماس با میکروب‌ها و ویروس‌ها اجتناب‌ناپذیر است و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده دست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ضروری است. با توجه به شیوع مکرر آنفلوانزاهای مختلف همراه داشتن ماده ضدعفونی‌کننده دست، به احتیاط لازم تبدیل‌شده است.

به گزارش مدیکال دیلی، انتخاب ضدعفونی‌کننده مؤثر، بسیار اهمیت دارد و به عقیده پزشکان امریکایی بهترین مواد ضدعفونی‌کننده دست، مواد حاوی الکل هستند.
ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل مانند اتیل الکل یا ایزوپروپیل الکل یکی از بهترین نمونه‌ها هستند. به عقیده پزشکان، مواد ضدعفونی‌کننده دست باید حاوی 60 درصد یا بیشتر از این ترکیبات باشند تا در مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها کارایی داشته باشند و بهترین آنها مواد حاوی 70درصد الکل است.
در این مواد برای جلوگیری از خشک شدن پوست، مرطوب کننده‌ها یا آب‌رسان‌ها افزوده شدند. البته دیگر دلیل افزودن مرطوب‌کننده‌ها این است که آب به مواد ضدعفونی‌کننده کمک می‌کند تا راحت‌تر به پوست نفوذ کنند.
مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی یا مصنوعی؟
مواد طبیعی مانند آویشن، اسطوخودوس و پرتقال تلخ دارای اثرات ضد میکروبی هستند، اما هنوز هیچ تحقیقی در مورد کارایی این مواد در از بین بردن میکروب‌ها انجام‌نشده است. دیوید پولاک ، بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های MD آمریکا اظهار کرد: سازمان غذا و داروی امریکا FDA میزان عوامل ضد باکتری طبیعی اضافه‌شده به چندین محصول را بررسی کرده، اما هیچ نظریه‌ای در اثربخشی مواد طبیعی ارائه نداده است.
وی گفت: "این محصولات ممکن است فواید زیادی داشته باشند، اما هیچ تحقیقی جز شواهد برگرفته از فرهنگ‌عامه در این مورد ارائه نشده است و پیشنهاد می‌کنم که افراد محقق در این زمینه بازاریابی بهتری داشته باشند و اگر فرمول پایه برای تولید محصول دارند، آن را ارائه کنند. "


پیام خراسان


اقدامات احتیاطی
خواندن برچسب ضدعفونی‌کننده دست برای شناسایی مواد شیمیایی مضر مهم است. اما این مواد شیمیایی مضر در زیر برچسب‌هایی با عنوان "رایحه" مخفی می‌شوند تا مصرف‌کننده را فریب دهند. یکی از مواد شیمیایی مضر فتالات است که اختلال در غدد درون‌ریز ایجاد می‌کنند و در صورت استفاده طولانی‌مدت موجب کاهش تعداد اسپرم‌ها و ناباروری می‌شوند. تریکلوسان یکی دیگر از مواد مضر است که توسط سازمان غذا و داروی امریکا FDA تحت بررسی قرارگرفته است. این ماده موجب اختلال در هورمون‌ها شده و با مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مرتبط است.
با توجه به اطلاعات ذکرشده در زمان خرید مواد ضدعفونی‌کننده دست دقت بیشتری داشته باشید.
توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می‌گوید: استفاده از صابون و آب مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن دستان از همه میکروب‌ها و گردوغبار است، اما در شرایطی که آب و صابون در دسترس نباشد، ضدعفونی‌کننده دست می‌تواند مفید باشد، مشروط بر اینکه 60 درصد آن را الکل تشکیل دهد.
این مرکز معتقد است، درحالی‌که ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل می‌توانند از رشد برخی از میکروب‌های موجود در دست جلوگیری کنند اما این محصولات قادر نیستند دست‌ها را از همه میکروب‌ها پاک کنند.
این مرکز خاطر نشان کرد: میکروب‌های خاصی مانند کریپتوزپوریدیوم( Cryptosporidium) ، نوروویروس (norovirus) و کلستریدیوم دیفیسیل (Clostridium difficile) با صابون و آب به‌راحتی از بین می‌روند.


پیام خراسان


مواد ضدعفونی دست در مقابله با کروناویروس
برخلاف تصور عامه از کروناویروس، باید گفته شود، این ویروس یکی دیگر از اشکال مشابه ویروس‌ها ازجمله سندرم تنفسی خاورمیانه مرس (MERS) و سندرم تنفسی حاد سارس (SARS) است. علت ترسناک بودن این ویروس، جدید بودن آن است.
به گفته دکتر دیوید هاتچکین پزشک مراقبت‌های ویژه کلینیک اورگان امریکا، کروناویروس فرد را به سرماخوردگی مبتلا کرده و سپس منجر به ذات‌الریه و در برخی موارد موجب مرگ بیمار می‌شود.
اگرچه گزارش‌های منتشرشده از ووهان، چین نشان می‌دهد که ویروس در افراد با شرایط خاص مانند افراد مبتلا به دیابت، افراد دارای فشار خون بالا و امثال آن خطرناک است اما این گزارش‌ها بدان معنی نیست که دیگر افراد از ابتلا به این ویروس مصون هستند.
پزشکان توصیه می‌کنند رعایت نکات بهداشتی بهترین روش در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
دستان خود را مرتب بشویید
دکتر هاتچکین گفت: "مهم‌ترین کاری که می‌توانید در فصل سرما و آنفلوانزا انجام دهید، شستشوی مکرر دست‌هاست.دست‌های خود را زیاد بشویید زیرا دستان شما منبع آلودگی محسوب می‌شوند.
ماسک همیشه کمک‌کننده نیست
دکتر هاتچکین پیشنهاد کرد که به‌جای خرید ماسک پول خود را پس‌انداز کنید، مگر در مواردی که استفاده از ماسک ضروری باشد مانند هنگام پرواز. البته استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی بسته نیز ضروری است زیرا ویروس‌ها در مناطق بسته فعالیت مؤثرتری نسبت به مکان‌های هوایی دارند.
وی در ادامه افزود: ماسک‌ها پس از 15 تا 30 دقیقه از هوای تنفس فرد اشباع می‌شوند درنتیجه ماسک خیس شده و دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.


پیام خراسان


دستمال مرطوب در مقابله با کرونا مؤثر است؟
در روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌شود اسپری‌ها و دستمال های مرطوب‌کننده مانند محصولات برند لیسول( Lysol) و کلوروکس( Clorox )می‌توانند به مبارزه با شیوع کروناویروس جدید کمک کنند، به همین دلیل شرکت کلوروکس در بیانیه‌ای گفت: برخی از محصولات آنها می‌توانند در برابر ویروس‌های مشابه با 2019-nCoV کارایی داشته باشند. البته این محصولات شامل دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده همه‌منظوره با سفیدکننده هستند. بااین‌حال ، نماینده‌ این شرکت خاطرنشان کرد که مواد ضدعفونی‌کننده فقط روی سطوح سخت و غیر متخلخل کارایی دارند.
شرکت لیسول نیز در بیانیه‌ای اظهار کرد: برخی از محصولات آن مانند اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و چندمنظوره ضدعفونی‌کننده در برابر ویروس روی سطوح سخت و غیر انعطاف‌پذیر مؤثر هستند.
بااین‌حال ، این مهم است که بدانید که هر دو شرکت به‌طور مستقیم اظهار نکردند که محصولات آنها می‌توانند کرونا ویروس را از بین ببرند. این ویروس جدید است و این محصولات مطابق با نمونه ویروس‌های پیشین تولیدشده‌اند.
برای کاهش خطر ابتلا به ویروس، مقامات بهداشتی فدرال توصیه می‌کنند که دست‌ها را به‌طور مرتب با آب و صابون بشویید و افراد از لمس چشم، بینی یا دهان با دست‌های آلوده خودداری کنند و با افراد بیمار نیز تماس نزدیک نداشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/209393/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی

اعزام نخستین گروه حجاج عمره از 3 استان جنوبی کشور

«هر سه‌شنبه‌ یک مدرسه»؛ طرحی برای افزایش سرانه آموزشی

64 نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند

محاسبه هزینه حمل بار بین المللی

43 روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند

رئیس تبلیغات اسلامی جغتای معرفی شد

ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد

13 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

42 سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقود الاثر مشهدی پایان یافت

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

کارگران موتور پیشران اقتصاد جامعه هستند

شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است

امسال برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه ریزی شده است

برخورد 3 دستگاه خودرو حادثه آفرید

(تصاویر) استقبال پرشور از جواد عزتی و الناز حبیبی در مشهد

سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و 21 مصدوم برجا گذاشت

شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

واژگونی پژو پارس در مه‌ولات با 2 کشته و مصدوم

42 سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقودالاثر مشهدی پایان یافت

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت

اجتماع مردمی حمایت از طرح «نور» در مشهد

«شیروان» قهرمان مسابقات کشتی باچوخه کشوری شد

شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

مشارکت 31 استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

نماینده خراسان شمالی در رقابت‌های امیدهای کشور مشخص شد

اجتماع عظیم مردم متدین مشهد مقدس در حمایت از طرح «نور»

سردار رادان در مشهد: توطئه برهنگی برنامه نفوذ دشمن برای استحاله و براندازی است

اجتماع مردم مشهد در حمایت از طرح «نور»

رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار در اصفهان

تمهدیدات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری پرندگان اتخاذ شود

آماده باش هلال‌احمر در پی هشدار سازمان هواشناسی

موضوع ناترازی بانک‌های خراسان شمالی در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در گناباد

رئال مادرید و کسب 4 تساوی پیاپی برای اولین‌ بار در لیگ قهرمانان اروپا

45 واحد آموزشی در بردسکن بازسازی و احداث شد

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

جنجال جدید طلافروشان

آغاز نخستین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی فوتبال هفت نفره از پانزدهم اردیبهشت

آیت‌الله علم‌الهدی: وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد