رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
یک «نوتیکر» باکیفیت در مدارس نداریم
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نوتیکر (برجستهنگار هوشمند همراه)، گفت: این وسیله دنیای جدیدی برای این افراد ایجاد میکند، اما یک نمونه با کیفیت آن را در مدارس نداریم.
سید جواد حسینی امروز، 23 بهمنماه در مراسم افتتاح فضای آموزشی تحرک و جهتیابی گروه آسیبدیده بینایی که در آموزشگاه امام علی(ع) مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: ما سه نظریه را مبنای برنامهریزی در آموزشوپرورش افراد با نیاز ویژه قرار دادهایم.
وی با بیان اینکه «یکی از نظریههایی که مبنای ما برای دانشآموزان با نیاز ویژه، نظریه توسعه انسان است»، افزود: از گذشته مبنای توسعه تکنولوژی، سرمایه و منابعزیرزمینی بود اما امروزه نظریه توسعه انسان میگوید محور اصلی توسعه، انسانها هستند. این به معنای این است که یا انسانها توسعه میآفرینند و یا انسانها هستند که باید از فواید توسعه بهرهمند شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: این مسأله همه انسانها را شامل میشود، حتی کسانی که ما به آنها انسان با نیاز ویژه میگوییم. این افراد زمانی که توانمند شوند از توسعه بهرهمند خواهند شد. این افراد باید در نظام آموزشوپرورش توانمند شوند.
حسینی با اشاره به اینکه «نظریه دیگر نگاه داراییمحور به انسانهاست»، ادامه داد: این نظریه در مقابل نظریه دیگر به نام کمبود، شکلگرفته است. در این نظریه گفته میشود اگر فرد کمبودی دارد جبران شود تا به زندگی برگردد. اگر کسی دزدی میکند، کمبودی دارد. ما باید نگاه حمایتی به افراد بیبضاعت، داشته باشیم.
وی با بیان اینکه «بالاتر از نظریه کمبود، نظریه داراییمحور است»، خاطرنشان کرد: این نظریه میگوید همه آدمها در کنار نقصها و چالشهایی که دارند، داراییهایی نیز دارند. ما درنظام تعلیم و تربیت باید این داراییها را ببینیم و از قوه به فعل در بیاوریم. به عبارتی دیگر منابع انسانی را تبدیل به سرمایه انسانی کنیم. وقتی نظام تعلیم و تربیت انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم، این فرد در توسعه نقشآفرین خواهد بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه «همه آدمها چیزی برای داشتن دارند»، تاکید کرد: اگر ما در نظام تعلیم و تربیت داشتههای انسان را ببینیم، بهمرور میتوانیم نداشتههای آنها را به حاشیه برانیم. افراد با نیازهای ویژه داراییهای بیشماری دارند. سال گذشته بیش از 270 نفر از دانشآموزان استثنایی در رقابت با دانشآموزان عادی گوی رقابت را ربودند و در حال حاضر در دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند.
حسینی با بیان اینکه «سومین نظریه امتداد است»، اظهار کرد: این نظریه میگوید توسعه و پیشرفت، امتداد حواس و ارگانیسم انسانهاست. نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و امتداد حواس داشته و نداشته دانشآموزان استثنایی باشد. مناسبسازی برای دانشآموزان استثنایی به عنوان یک سیاستگذاری و بسته تحولی باید رشد پیدا کند. در این بسته سیاستگذاری، در کنار زبان اشاره و نهضت سوادآموزی، ما نهضت توانافزایی را کلید زدیم.
وی با اشاره به اینکه «این نهضت هفته گذشته در شهر فردوس کلید خورد»، بیان کرد: باید تمام تجهیزات، وسایل و محیط دانشآموزان استثنایی مناسب شود. برای این امر باید شناسایی کنیم تا حس کمداشته و نداشته دانشآموز را با تکنولوژی تامین کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: نوتیکر (برجستهنگار هوشمند همراه) -وسیلهای برای کسانی است که نمیبینند-، دنیای جدیدی برای این افراد ایجاد میکند. از این وسیله یک نمونه با کیفیت در مدارس نداریم. این وسیله 23 میلیون تومان قیمت دارد. ما باید حواس نداشته افراد استثنایی را با تکنولوژی جبران کنیم. تمام تجهیزات آموزشی و توانبخشی افراد استثنایی تامین خواهد شد. اگر ما نتوانیم این وسایل را تامین کنیم، ماندن ما در آموزش وپرورش استثنایی معنا ندارد. این وسایلهای آموزشی به 50 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد که این مبلغ از ردیف مسئولیتهای اجتماعی خیرین و سازمانها تامین خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه « 15 هزار و 422 دانشآموز آسیبدیده بینایی در کشور داریم»، گفت: 9901 دانشآموز آسیبدیده بینایی در مدارس عادی و 5521 دانشآموز دیگر در مدارس استثنایی تحصیل میکنند. 2700 نفر از بهترین معلمان استثنایی ما، نابینا و ناشنوا هستند. 1500 نفر از این معلمان، جزء نابینایان هستند.
وی ادامه داد: از اقداماتی که ما برای دانشآموزان استثنایی نابینا در آموزشوپرورش استثنایی در دستور کار داریم، چاپ کتب بریل برای این افراد است. در چاپ کتب تاکنون 14 کتاب درشت خط و 120 کتاب مناسبسازی شده به خط بریل، درشتنما و زبان اشاره را تدوین و به چاپ رساندهایم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: راهنمای محتوا، ویژه معلمان نابینا به تدوین و چاپ رساندیم. رشتههای تحصیلی این دانشآموزان را به سمتی میبریم که بیشتر با استعداد آنها، مطابقت داشته باشد. اخیرا رشتههای موسیقی، کامپیوتر و چوب را برای دانشآموزان استثنایی گذاشتهایم. ما به تجهیزات و وسایل آموزشی با نهضت توانافزایی توجه کردهایم. تهیه راهنمای خط بریل فارسی ، تهیه لوحافزارها، تهیه نرم افزار اندروید و... از جمله فعالیتهایی است که برای اولینبار در آموزشو پرورش استثنایی انجام دادهایم که برای استمرار آنها تلاش خواهیم کرد.
حسینی با اشاره به اینکه «سازمان تحول آفرین توسعه، مدرسه است و واحد اصلی مبتنی بر توسعه کلاس درس است»، بیان کرد: ما معتقدیم براساس نظریه امتداد باید آموزشوپرورش استثنایی برنامهریزی کند تا امکانات و فضاهای آموزشی تقویت و جانشین حس داشته و نداشته دانشآموزان استثنایی شود.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹:۲۸
-
۳۳ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/209443/