رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی مطرح کرد؛
ضرورت تولید محتوای آموزشی فردمحور برای دانشآموزان استثنایی
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: تولید محتوای آموزشی فردمحور برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ضروری است.
سید جواد حسینی امروز، 23 بهمنماه در افتتاح نخستین پایگاه آموزش مجازی دانشآموزان استثنایی کشور در مشهد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است. از سال1370 تا کنون 17.5 برابر تعداد دانشآموزان استثنایی افزایش یافته است .
وی با بیان اینکه بیش از 153 هزار دانشآموز عادی و استثنایی در کشور مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: این دانشآموزان هفت گروه را تحت پوشش قرار میدهند که از این میان طیف اوتیسم 2660، اختلالات هیجانی رفتاری 134 ، آسیب دیده بینایی 6720، آسیب دیده شنوایی 15هزار و 422، معلولین جسمی حرکتی 8386 ،کم توان ذهنی 5985 و چند معلولیتی 7966 دانشآموز و دانشآموزان دارای مشکلات ویژه در آموزش که بیش از 50 هزار دانشآموز هستند، طبقهبندی میشوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: طرح پایگاه آموزش مجازی برای دانشآموزان جسمیحرکتی و چند معلولیتی راهاندازی شده که برنامه آموزش و پرورش را از نظام برنامهریزی مدرسهمحور به سمت نظام برنامهریزی کلاسمحور و به سمت نظام برنامهریزی فردمحور هدایت میکند.
وی افزود: این برنامه متناسب با پتانسیل هر فرد است که برنامه درسی فردمحور با پذیرش اصل تفاوتهای فردی و نگاه داراییمحور به هر فرد منجر به تحقق استعدادهای بالقوه آن شخص خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه نگاه به 16هزار و 353 دانشآموز معلول جسمیحرکتی یا چند معلولیتی باید نگاهی فردی و با توجه به نیازهای آنان باشد، گفت: نیاز آنان نیازهای حرکتی است که البته در کنار آن باید به توانایی ارتباطی، حالات هیجانی و ظرفیت ذهنی هم توجه شود که اگر به محدودیتهای این دانشآموزان با نگاه داراییمحور توجه نشود، عزت نفس، ارتباطات اجتماعی و رفتارهای هیجانی مثبت آنان را به شدت آسیب خواهد زد .
حسینی مناسبسازیهای شهری، مناسب سازیهای وسایل نقلیه و فضاهای آموزشی مناسب را به عنوان چند مؤلفه جدی در آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: اگر این مؤلفهها لحاظ نشود، کاهش افت تحصیلی، کاهش ارتباط اجتماعی و ترک تحصیل و تبدیل شدن به انسانهایی غیر مولد نتیجه آن خواهد بود که برای رفع این نقیصه طرحی را کلید زدیم که آموزش و پرورش خراسان در آن پیشرو است و به صورت کشوری اجرا خواهد شد.
وی افزود: آموزشهای منزلمحور، بیمارستانمحور و موسسهمحور با رویکرد آموزش برنامه فردی برای برخی از دانشآموزان به صورت جدی باید دنبال شود. این برنامههای آموزشمحور ، بیمارستانمحور و منزلمحور برای دانشآموزانی است که امکان تحرک بدنی ندارند و آموزش بالینی در منزل، موسسه و یا بیمارستان به شکل حضوری انجام شود. همچنین میتوانیم آموزش یادگیری الکترونیکی یا آموزش مجازی را هم به صورت افلاین و هم آنلاین در اختیار دانشآموزان قرار دهیم .
206 دانشآموز در سطح کشور به هیچ عنوان امکان تحرک ندارند
معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه 206 دانشآموز در سطح کشور به هیچ عنوان امکان تحرک ندارند اما ذهن و هوش آنها عادی است، بیان کرد: در درجه اول روی این عزیزان هدف گذاری خواهیم کرد و در درجه بعد همه دانشآموزان میتوانند از این فضا استفاده نمایند .
حسینی از تولید و یا قابل استفاده بودن 12 هزار محتوا در آموزش و پرورش کشور برای دانشآموزان خبر داد و افزود: نیاز است این محتواها برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با رویکرد فردمحور نیز تولید شود .
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در دوره دوم ابتدایی هفت استان از جمله خراسان رضوی، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، لرستان و بوشهر شروع خواهد شد که علاوه بر سرانه معمول هر دانشآموز، 6 میلیون و 500 هزار تومان سرانه مازاد اختصاص داده شده است. همچنین یک مدرسه نیز به عنوان مدرسه پشتیبان در نظر گرفته و اجرای طرح از 27 بهمن ماه به صورت کشوری آغاز خواهد شد .
وی عنوان کرد: در دهه مبارک فجر 39 پروژه با اعتبار 650 میلیارد ریال در حوزه آموزش و پرورش استثنایی کشور کلنگ زنی یا افتتاح شد. همچنین 123هزار کلاس درس در کشور به صورت هوشمند و یا الکترونیکی برگزار میشود و 78هزار مدرسه در سطح کشور به شبکه ملی ارتباطات متصل است.
حسینی ادامه داد: در تفاهم نامه با وزارت ارتباطات مقرر شد مدارس مناطق حاشیه شهرها و همچنین شهرهای زیر 20هزار نفر و همه روستاها به شبکه ملی ارتباطات متصل شوند تا آموزش و پرورش به سمت استفاده از ظرفیت الکترونیک و دیجیتالی و فضای مجازی پیش رود.
در استفاده از فناوری های نوین در آموزش و پرورش باید تحول بنیادین صورت بگیرد
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: درآموزش و پرورش باید یک تحول بنیادین در استفاده از فضای مجازی و دیجیتال و فناوری های نوین در آموزش صورت گیرد که این موضوع عدالت، اطلاع رسانی شفاف، جامعیت، دقت، سرعت و هزینهها را در آموزش و پرورش عوض خواهد کرد.
حسینی با بیان اینکه ما در دوره توسعهیافتگی قرار گرفتهایم، افزود: باید بپذیریم که این ظرفیت ویژه باید مورد استفاده قرار گیرد و ما تا به امروز به نحو احسن از این ظرفیت استفاده نکردهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش، بزرگترین مشکل آموزش و پرورش را مشکل نیروی انسانی دانست و ادامه داد: تا سال 1402 سونامی بازنشستگی ادامه پیدا خواهد کرد و جایگزینهای نیروی انسانی با میزان خروجی همخوانی ندارد، بهطوری که500 هزار نیرو از سیستم خارج خواهد شد و نهایتا 100 هزار نیرو جایگزین خواهد شد .
وی با اشاره بهاینکه ما به جای تربیت معلم، تامین معلم انجام دادهایم و فرق زیادی بین این دو است، بیان کرد: اگر از ظرفیت دنیای مجازی و دیجیتالی استفاده نماییم بسیاری از هزینهها کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین یک تحول بنیادین باید در حجم کتب درسی و ساعات درسی صورت گیرد .
حسینی افزود: امروز باید بپذیریم مدارس دولتی ما که بیش از 90 درصد مدارس را تشکیل میدهد نسبت به مدارس خاص که بیش از 10 درصد مدارساند در یک بی عدالتی آموزشی قرار گرفتهاند، دنیای مجازی میتواند این شکاف بیعدالتی را به راحتی پر نماید، لذا باید با یک تحول بنیادین به سمت آن حرکت کنیم.
قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه از نظر قدرت استدلال، هوش و خلاقیت از دانش آموزان عادی بالاتر هستند و توانمندی این را دارند که به مدارج علمی بالاتر برسند .
وی افزود:اگر فرصت در اختیار دانش آموزان معلول جسمی حرکتی قرار گیرد قطعا انسانهای موفقی خواهند شد و یکی از برنامه های فرصت سازی، آموزش مجازی است. باید از طریق آموزش مجازی به دل خانواده رفت و با اختیار قرار دادن زمان بیشتر، دانش آموز میتواند بهتر از شرایط استفاده نماید و این فرصت سازی منجر به توانمندسازی دانش آموزان با نیاز ویژه به یک انسان فعال و کارآمد خواهد شد.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹:۲۹
-
۳۰ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/209445/