پیام خراسان

آخرين مطالب

شمال؛ نزدیک‌ تر شد اما گران‌ تر! اجتماعي

شمال؛ نزدیک‌ تر شد اما گران‌ تر!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - پس از مدت‌ها وعده و وعید مسئولان درباره افتتاح آزادراه تهران-شمال، قطعه یکم این پروژه به مرحله اجرایی رسید. این پروژه به صورت آزمایشی روز گذشته و امروز به مدت دوساعت از 12 تا 14 برای عبور و مرور مردم با هدف بررسی موارد و موضوعات مختلف آزادراه تا بهره‌برداری رسمی افتتاح شد
عوارض آزادراه تهران شمال چقدر است؟
مردم سال‌هاست برای افتتاح این پروژه عمرانی ‌انتظار کشیده‌اند، چراکه هنوز این پروژه به افتتاح رسمی نرسیده، با حجم بالای مسافران در ابتدای بزرگراه آزادگان روبه‌رو شدیم که درصدد بودند از این فرصت چندساعته به نحو احسن استفاده کنند.
پیشنهاد بنیاد شناورشدن نرخ عوارض آزادراه است
خواجه‌دلویی؛ معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان به شناور بودن نرخ عوارض در این آزادراه در روزهای مختلف اشاره و تاکید کرد: «تاکنون تقریبا نزدیک چهارهزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و اگر امروز بخواهد ساخته شود، نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. پیشنهاد ما برای عوارض این آزادراه، یک دامنه قیمتی است تا نرخ عوارض به صورت شناور در ساعت و روزهای پیک‌ترافیکی تغییر کند و عوارض ساعت و روزهای عادی پایین‌تر باشد. در این صورت به همه فشار نمی‌آید و تعادلی در عبور و مرورها ایجاد می‌شود. ما پیشنهاد خود را به دولت ارائه کرده‌ایم اما نرخ نهایی عوارض از سوی دولت تعیین می‌شود و فکر می‌کنم آن را تا 10روز آینده که افتتاح رسمی این آزادراه است، نهایی و اعلام کنند.»
فرمول عجیب و طنزگونه محاسبه عوارض آزادراه تهران- شمال
شاید پربحث‌ترین موضوع در افتتاح آزادراه تهران -شمال، تصمیم‌گیری درباره نرخ عوارض آن باشد. اگرچه برخی رسانه‌ها از نرخ 40 یا50هزارتومانی عوارض آزادراه تهران - شمال سخن می‌گویند، اما معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان از اعلام نرخ عوارض پیشنهادی بنیاد به دولت خودداری کرد و در پاسخ به سوال «فرهیختگان» که آیا می‌توان گران‌ترین عوارض را مربوط به به آزادراه تهران - شمال دانست، گفت: «بازگشت 40درصد از سرمایه‌گذاری بنیاد از محل عوارض و 60درصد از محل اراضی دولتی است. یکی از گزینه‌های دولت این است که مدت‌زمان سرمایه‌گذاری بنیاد از این پروژه را به جای 10ساله، 15سال تعیین کند تا نرخ عوارض کاهش پیدا کند و بنیاد هم نظر مخالفی در این مساله ندارد. عدد را من نمی‌توانم بگویم اما در پاسخ به سوال شما که آیا نرخ عوارض این مسیر می‌تواند به زیر 20هزار تومان برسد، باید بگویم کوتاه شدن این مسیر 12 لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین دارد که خود همین عدد به نرخ امروز رقمی معادل 35 تا 36هزار تومان می‌شود. منتهی این رقم را دولت باید با توجه به میزان سال بهره‌برداری تعیین کند که مبانی محاسبات‌شان را درآورده‌اند، منتظر هستیم تا نتیجه نهایی را در این زمینه اعلام کنند.»
با توجه به این اظهارات چند نکته عجیب و قابل‌تامل به ذهن می‌رسد؛ نکته اول اینکه اصل استدلال دریافت عوارض چند ده‌هزار تومانی زیر سوال است، اینکه چون صرفه‌جویی بنزین صورت می‌گیرد و مردم پول کمتری برای بنزین هزینه می‌کنند باید آن را این‌طور و در قالب عوارض از آنها دریافت کرد؟ نکته دوم اینکه براساس اطلاعات این آزادراه مسیر حدود 120 کیلومتری را به نصف آن تقلیل می‌دهد و مسافت را نصف می‌کند، یعنی حدود 60 کیلومتر. با توجه به نرم مصرف بنزین ماشین‌های ایرانی، چیزی حدود 10 لیتر مصرف بنزین برای پیمایش حدود 100 کیلومتر لازم است. بنابراین این مسافت حدود 60 کیلومتری به 6 لیتر بنزین نیاز دارد که هزینه آن هم حتی با بنزین سه‌هزار تومانی به 18هزار تومان می‌رسد نه بیش از 30هزار تومان، نکته آخر هم اینکه چرا مبنای محاسبه بنزین سه‌هزار تومانی است و بنزین 1500 تومانی مورد‌نظر قرار نگرفته است؟
حالا اما سوای همه اینها این اقدام ناشیانه در تعیین نرخ‌عوارض سنگین برای عبور و مرور از این آزادراه، اصل افتتاح آن و معرفی آن به‌عنوان یک دستاورد ملی را به چالش می‌کشد و مردم را از استفاده از این آزادراه دور نگه می‌دارد، چراکه بعد از سنگینی هزینه بنزین، این هزینه سنگین عوارض هم فشار جدی به اقتصاد و معیشت خانواده‌هایی که قصد سفر به شمال کشور از این مسیر دارند، وارد می‌کند.
کوتاهی 67 کیلومتری در آزادراه تهران- شمال
سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال هم در این رابطه گفت: «از سال 75 تا 94 تنها نزدیک به 18 درصد کار جلو رفت و باقی کار این پروژه از سال 94 تاکنون تکمیل شد. مدت‌زمان چهارونیم ساله طولانی محسوب نمی‌شود. بحث‌های تامین مالی، قراردادهای خارجی و بحث‌های محیط‌زیستی نیز در تاخیر ایجاد‌شده در این زمینه تاثیر داشت. در قطعه یک آزادراه تهران-شمال چینی‌ها حضور داشتند که تامین مالی پروژه با ایراداتی روبه‌رو بود تا اینکه قسمت‌های محدودی از پروژه انجام شد. از انتهای سال 93 تصمیم گرفته شد این پروژه به دست پیمانکاران ایرانی به روش مناقصه انجام شود که تابستان سال 94 این مناقصات به سرانجام رسید و شرکت‌ها کار خود را آغاز کردند. پروژه اکنون 98 درصد پیشرفت دارد و در قطعه‌های دیگر هم شرکت‌ها درحال انجام تعهدات خود هستند.
اگر تامین مالی مناسب صورت گیرد، نیمی از پروژه که لاین تهران به سمت شمال است، تا سال 1400 به اتمام می‌رسد و کل طرح ظرف چهار سال آینده قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود. آزادراه تهران-شمال 121متر طول دارد که قطعه یک این آزادراه مسیر تهران، کرج و چالوس را به میزان 67 کیلومتر کوتاه می‌کند و استراتژیک‌ترین منطقه این آزادراه محسوب می‌شود. با بهره‌برداری این پروژه با 86میلیون لیتر مصرف سوخت در سال و کاهش زمان سفر نسبت به مسیر فعلی روبه‌رو خواهیم شد.»
منبع: روزنامه فرهیختگان


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پلیس تهران به دنبال زنی مرموز به نام «رخ»!

جزئیات شهادت دو مرزبان در شرق کشور

از کرونا نترسیم اما مراقب باشیم

کمبود 210 مدرسه استثنایی در کشور

شهر مشهد از تبلیغات انتخاباتی پاکسازی شد

اولین فرد مبتلا به کرونا در اسرائیل گزارش شد

اقدامات شهرداری تهران برای پیشگیری از کرونا

22.5 متر مربع؛ سرانه فضای آموزشی استاندارد دانش‌آموزان استثنایی/کمبود 210 مدرسه

کیفیت هوای مشهد قابل قبول است

مدیران برنامه‌ریزی از تغییرات اقلیمی آگاهی ندارند

نتایج قطعی شمارش آرا در سربیشه و نهبندان اعلام شد

نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه فریمان اعلام شد

تعطیلی مدارس بر عهده فرمانداران است

پایان رای‌گیری در تمامی شعب اخذ رای خراسان‌رضوی/آغاز شمارش آرا

شمارش آرا در 12 حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد

پایان رای‌گیری در تمامی شعب اخذ رأی خراسان رضوی/ آغاز شمارش آرا

انتخابات در شهرهای مشهد و تربت‌جام تا ساعت 24 تمدید شد

مهلت انتخابات در خراسان جنوبی پایان یافت

مدارس خراسان شمالی روز شنبه تعطیل است

تمدید رأی‌گیری در مشهد و تربت جام تا ساعت 24

پایان رای گیری در خراسان جنوبی/مشارکت 66درصدی مردم

توزیع 195 هزار تعرفه در شعب رای گیری بیرجند/شمارش آرا آغاز شد

تمدید انتخابات مجلس تا ساعت 20

وضعیت تعطیلی مدارس تهران در روز شنبه

اتوبوس‌ها و قطار شهری مشهد ضد عفونی می‌شود

شمار قربانیان کرونا در چین به 2233 تن رسید

موردی از کرونا در خراسان رضوی گزارش نشده است

کانون آلودگی کرونا در داخل کشور است؟

پس از رای دادن انگشت خود را ضدعفونی کنید

آخرین آمار ابتلا به کرونا از زبان وزیر بهداشت

هنوز تصمیمی درباره تعطیلی مدارس مشهد گرفته نشده است

بسیج تمام امکانات برای تبدیل شدن بنددره به منطقه گردشگری و تفریحی

مهارت قلم‌زنی طبس در فهرست ملی میراث معنوی کشور ثبت شد

انقلاب اسلامی فقه را در دل علوم پزشکی قرار داد

حتی یک مورد مشکوک به کرونا هم نداشته‌ایم/ تشخیص کرونا در تهران انجام می‌شود

آمادگی 14 پایگاه اسکان فرهنگیان با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در خراسان جنوبی

تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در خراسان‌شمالی مشاهده نشده است

استفاده از لوازم‌آرایشی در دوران بارداری عاملی در ابتلا به اوتیسم

بارش باران و برف در خراسان رضوی/ احتمال آب‌گرفتگی در مناطق غربی

مدارس مشهد شنبه تعطیل است

ضرورت تسهیل ورود بخش خصوصی خراسان جنوبی به اکتشاف معادن

ربیعی: وضعیت کرونا دقیق اطلاع رسانی می‌ شود

تازه‌ ترین اطلاعات درباره شیوع کرونا در قم

کمتر از یک چهارم بیماران مرگ مغزی اهداء عضو دارند

آیا قم به خاطر کرونا قرنطینه می‌ شود؟

نجات مرد میان‌سال از عمق 100 متری چاه در حومه مشهد

فوت 2 مبتلا به کرونا در قم

افراد مبتلا به کرونا در قم قرنطینه شدند

280 مقاله به دبیرخانه کنفرانس مهندسی معدن ایران رسید

وجود 420 دشت ممنوعه در کشور