پیام خراسان

آخرين مطالب

با پیگیری‌ معتمدیان؛

سد نشاط مردم بیرجند برداشته شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی منطقه نمونه گردشگری بنددره بیرجند یکی از مهم‌ترین بندهای تاریخی و وسیع‌ترین بندهای کوهستانی این شهر به شمار می‌آید که در سال 1294 هـ . ق به فرمان امیر شوکت‌الملک احداث شد و اکنون پس از سال‌ها توجه مردم را جلب کرده است.

قدمت این اثر تفریحی و تاریخی به اواخر عصر زندیه و اوایل عصر قاجاریه می‌رسد. این سد همانند شیاهای واقع در کوه، در بهترین موقعیت مکانی دره پایین روی طبقات رسوبی سطح رودخانه ساخته شده است. در ساخت بند دره از آجر، سنگ و ملات آهک و ساروج استفاده شده و نمای بیرونی آن از آجر تشکیل شده است.
به گزارش ایسنا، دیوار این بند از سطح دره دارای ارتفاع نزدیک به 15 متر طول و 35 متر عرض بوده که بین 3 تا 5 متر متغیر است. برای استحکام بیشتر دیواره سد، پشت بند بزرگی ساخته شده و در مرکز دیواره، محفظه‌ای چاه مانند وجود دارد که در هر 100 سانتی متر ارتفاع به سمت بند دریچه ای جهت راه یافتن به داخل بند قرار دارد.
این سد در 5 کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و به علت آن که آب بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این نام شهرت یافته است. کوهستانی بودن منطقه موجب شده که بند دره همواره مورد توجه و استقبال کوهنوردان قرار گرفته و چشمه آبی که از دل کوه می‌جوشد نیز توجه گردشگران و حتی مردم شهر را به خود جلب کرده است. بند دره در سال 1381 از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 4816 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
این سد پس از سال‌ها مورد توجه مسئولان قرار گرفته و قرار است تبدیل به تفرجگاهی شود تا مردم به راحتی بتوانند از این مکان تفریحی لذت ببرند.
الگوی جدید مدیریتی که به پول متکی نیست
محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت توسعه فضاهای رفاهی و تفریحی در سطح استان و شهر بیرجند اظهار کرد: تفرجگاه بنددره دارای ظرفیت مطلوبی برای توسعه گردشگری و مورد اقبال شهروندان و گردشگران است، اما این محل کاستی‌هایی در بخش زیرساخت‌ها از جمله راه دسترسی، روشنایی و معابر دارد، در همین راستا و به منظور توسعه خدمات و فضاهای رفاهی تفرجگاه بنددره فعالیت‌ها و کلیات برنامه‌های اجرایی برای توسعه زیرساخت‌های آن نیازمند کار کارشناسی است؛ لذا از تکرار و دوباره کاری اقدامات فعلی خودداری شود.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر هماهنگی بین دستگاه‌ها و تسریع در اقدامات، افزود: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که با مدیریت زمان و تعامل تلاش کنند فاز اول توسعه زیرساخت‌های تفرجگاه بنددره در ایام نوروز به بهره‌برداری برسد.
معتمدیان گفت: با استفاده از ظرفیت‌های طبیعی اطراف بیرجند، تفرجگاه «بنددره» با الگوی جدید مدیریتی که زیاد متکی به پول نیست و بسیج امکانات استان به زودی ساخته می‌شود.
وی با بیان اینکه این تفرجگاه با نگاه جدید ساخته می‌شود و می‌تواند مورد استفاده همه مردم شهر قرار گیرد، اظهار کرد: فضای تفریحی و رفاهی مناسب برای نشاط مردم از دغدغه‌های مدیران استان است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با بهسازی و توسعه زیرساخت‌ها در بند دره، شاهد تحول در حوزه گردشگری استان و شهر بیرجند خواهیم بود، افزود: بهسازی زیرساخت‌ها در شرایط موجود و توجه به این منطقه گردشگری، سال‌هاست از مطالبات به حق مردم است.
معتمدیان بیان کرد: در حال حاضر تلاش بر این است که زیرساخت‌های لازم و امکانات تفریحی مناسب در شأن مردم در این مکان فراهم شود.
وی تصریح کرد: مردم، علاقه‌مند به استفاده از این جاذبه طبیعی هستند، اما امکانات و زیرساخت‌های در حد صفر، این امکان را فراهم نمی‌کند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت توزیع نیروی برق، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت آب و فاضلاب و سایر ادارات مرتبط هر کدام وظیفه‌ای در این حوزه به عهده گرفته‌اند.
معتمدیان با بیان اینکه با همت مدیران و تلاش شبانه روزی دستگاه‌ها فاز اول کار تا عید نوروز به اتمام خواهد رسید، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود شرایط موجود در ترغیب سرمایه گذاران برای حضور و سرمایه‌گذاری مؤثر خواهد بود.
وی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز اجرای طرح توسعه زیرساخت‌های بند دره تامین و در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد تا هر کدام بتوانند وظیفه خود را در این طرح عملیاتی کنند.


پیام خراسان


کم لطفی دستگاه‌های متولی باعث اوضاع کنونی بنددره شد
محمدعلی جاوید، شهردار بیرجند با بیان اینکه با آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه زیرساخت‌ها، بنددره دوباره به آغوش بیرجند برگشت، گفت: انتظار داریم این فعالیت تداوم یابد تا بتوانیم در مدت زمان کوتاهی در این منطقه به مردم خدمات‌رسانی کنیم.
وی اظهار کرد: باغ‌های ایرانی براساس سنتی احداث می‌شدند و طبق بررسی‌های به عمل آمده، بنددره از جمله باغ‌های مطبق است.
وی با بیان اینکه شرایط جوی و کم لطفی دستگاه‌های متولی باعث ایجاد وضعیت کنونی بنددره شده است، افزود: رسیدگی به این منطقه و ساماندهی آن جزء مطالبات عمومی شهروندان بوده است.
شهردار بیرجند بیان کرد: انگیزه در مدیران برای ساماندهی وضعیت بنددره وجود داشت، اما با تدبیر و درایت استاندار این انگیزه رشد یافت و امروز روز ماندگاری در تاریخ بیرجند خواهد بود.
جاوید ادامه داد: قرار است براساس تقسیم بندی کارها، شرکت توزیع برق در مدت زمان کوتاهی روشنایی مسیر جاده و فضاهای اطراف را تامین کرده و اداره کل راهداری نیز از کمربندی پیامبر اعظم(ص) آن بخشی که امکان دارد دوبانده و تعریض کند.
شهردار بیرجند با بیان اینکه میراث فرهنگی نیز وظیفه نصب آلاچیق و تامین خدمات رفاهی را برعهده خواهد داشت، افزود: شهرداری بیرجند نیز نسبت به تهیه طرح این مجموعه اقدام و در راستای احداث عملیات عمرانی اقدام خواهد کرد.
جاوید اظهار کرد: نگاه ما بر این است که فضای بکر و طبیعی این منطقه حفظ شده و با کاشت گونه‌های گیاهی متناسب با آب و هوا این منطقه را ارتقا دهیم.
وی از مردم، سمن‌ها و دستگاه‌ها خواست تا در اقدامات آینده در کنار شهرداری باشند تا این فضا که شناساسنامه شهر است، ساماندهی شود، یادآور شد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بنددره در بلندمدت به اکوپارک تبدیل شود.
امید است با توجه مسئولان به حوزه‌های نشاط و سرگرمی مردم، این فاکتور مهم در زندگی اجتماعی در استان تزریق شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/209888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی