پیام خراسان

آخرين مطالب

یک روانشناس بالینی پاسخ داد؛

مادر خوب چه کسی است؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک روان‌شناس بالینی با اشاره به اینکه «باید تعریف ما از مادر خوب تغییر کند»، گفت: مادر خوب کسی است که ابتدا نیازهای خود را تأمین کند و سپس به نیازهای دیگر اعضاء خانواده برسد.

فروزان پاسالار، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همیشه حضور خانم‌ها در اجتماع چالش‌های زیادی به همراه داشته که بیشتر این چالش‌ها از جانب خانم‌ها ایجاد می‌شود و با باورهایی که به ذهن خانم‌ها داده‌ شده مرتبط است. تغییر این چالش‌ها معمولا کار آسانی نیست.
وی افزود: در گذشته تقسیم وظایف به صورتی بود که مردان مسؤولیت بیرون از خانه را برعهده داشتند و خانم‌ها به امور منزل و فرزندان رسیدگی می‌کردند. این تقسیم نقش‌ها پذیرفته شده بود و در مقابل هم دو طرف مسئول بودند. دختران حق مدرسه رفتن نداشتند و فقط پسران ادامه تحصیل می‌دادند. زیرا اعتقاد بر این بود که دختران باید در خانه باشند و نیازی به سواد داشتن ندارند.
این روان‌شناس بالینی بیان کرد: با گذشت زمان زنان در مقابل این تقسیم‌بندی ایستادگی کردند و این مبارزه را با درس خواندن و ادامه تحصیل آغاز کردند. سپس خواستند که به عنوان یک زن در جامعه نقشی را ایفا کنند. آنان در نقشی که ایفا کردند در بسیاری از مواقع بهتر از مردان هستند. زنان ثابت کردند که می‌توانند در تحصیل برابر آقایان باشند.
پاسالار عنوان کرد: در اﻏﻠﺐ ﻣﻮارد زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ ﺑﻪ ﻃﻮر همزمان دارای ﺳﻪ ﻧﻘﺶ ﻫﻤﺴﺮی، ﻣﺎدری و ﺷﻐﻠﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. در ﻣﻮرد ﻧﺤﻮه ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻴﺎن اﻳﻦ اﻧﺘﻈﺎرات و ﻧﻘش‌هایﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ، ﻧﻈﺮات ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ وﺟﻮد دارد. ما از گذشتگان خود پذیرفته‌ایم که همسر خوب کسی است که امور مربوط به منزل را به نحواحسن انجام دهد. از ابتدا این تعریف را به ما یاد دادند، مادرخوب مادری است که مراقب فرزندش باشد و از لحاظ زمانی برای او کم نگذارد.
این روان‌شناس بالینی ادامه داد: همیشه این افکار ذهن خانم‌های ما را درگیرمی‌کند که آیا من در قبال نقش‌های خود کوتاهی کرده‌ام؟ من به عنوان زن، نقش اجتماعی خود را انجام می‌دهم و این مرا اقناع می‌کند، اما از طرف دیگر دغدغه‌های دیگر من را بالابرده است.
وی گفت: زنان ما می‌خواهند که بیرون از خانه کار کنند و در کنار آن همکاری همسر و فرزند خود را خواهان هستند و وظایف منزل را تقسیم کنند، اما خانم‌ها زمانی که بحث درآمد می‌شود می‌گویند پول خودم است. این یک ایراد محسوب می‌شود، زیرا اگر قرار به تساوی باشد، همه چیز باید مساوی باشد. زنی که قصد دارد در بیرون ازخانه به فعالیت مشغول باشد باید در ابتدا با همسر خود قرار بگذارد تا در تمام کارها با یکدیگر همکاری داشته باشند و در تربیت فرزند هم کارها به مساوات تقسیم شود. این کار بهتر است پیش از ازدواج در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مطرح شود تا در زندگی خود دچار اخلال نشوند و کارها به خوبی پیش رود.
پاسالار خاطرنشان کرد: آیا مادرخوب مادری‌ست که فرزند هر لحظه خواست در اختیار او باشد؟ یا تمام و کمال برای او خدمات ارائه دهد؟ آیا کمیت می‌تواند مادر خوب را تعریف کند؟ یا کیفیت نیز مهم است. مادر خوب کسی است که ابتدا نیازهای خود را تأمین کند و سپس به نیازهای دیگر اعضاء خانواده برسد. باید تعریف ما از مادر خوب تغییر کند و این امر فرهنگسازی شود که همیشه ماندن در کنار فرزند و برآورده کردن تمام نیازهای فرزند دلیل بر فرزندپروری به بهترین روش نیست. پدر و مادر خوب باید وارد جامعه شوند و در کلاس‌های فرزندپروری شرکت کنند. کلاس‌های فرزندپروری مختص مادران نیست، اما همین شرکت کردن در کلاس‌ها نیز آینده کودک را طور دیگری رقم خواهد زد.
این روان‌شناس بالینی افزود: زن شاغل به فرزند دختر خود این پیام را می‌رساند که من کمبود ندارم و در عین حالی که در کنار شما بوده‌ام به نقش اجتماعی خود نیز رسیده‌ام،‌ من الگوی زنی توانمند هستم. همچنین به فرزند پسر خود آموزش می‌دهد که نقش مادر تنها سرویس دادن در منزل نیست. مادر او علاوه بر تأمین نیازهای خود می‌تواند گوش شنونده خوبی برای فرزندش باشد. ما به عنوان زن باید تعریف‌های همسر و مادر خوب بودن را تصحیح کنیم.
نباید در محیط خانواده نقش‌ها را جنسیتی کرد
وی تاکید کرد: نزدیک بودن به فرزند، نزدیک بودن به جامعه است. یک زن رشد یافته می‌تواند همسر موفق‌تری باشد. همچنین نباید در محیط خانواده نقش‌ها را جنسیتی کرد. کارهایی مثل ظرف شستن و جمع‌کردن سفره را به دخترها و خرید منزل را به پسرها واگذار کرد هیچ تفاوتی میان کارهای خانه نیست و سطح کارها باهم یکی هستند. سطح‌بندی کارها یا ارزش دادن به آن‌ها کار درستی نیست و پدری که مدیر یک مجموعه هست هم می‌تواند در خانه، کنار همسر و فرزندانش به کارهای خانه بپردازد.
پاسالار تصریح کرد: در جامعه مدرن حقوق و تکالیف زنان و مردان دستخوش تغییرات شده است . زنان با ﻣﺸﻜﻞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺪاﺧﻞ ﻧﻘﺶﻫﺎی خود روبه‌رو هستند. عده‌ای از زنان همان زنان سنتی و بخشی مدرن‌ هستند، اﻟﺒﺘﻪ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﻣﻨﻜﺮ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺨﺸﻲ از اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼت ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺎص دوران ﮔﺬار اﺳﺖ. زﻧﺪﮔﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮانِ در ﺷﺮاﻳﻂ ﮔﺬار، ﻣﻨﺸﺄ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ اﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ از ﺗﻌﺎرضﻫﺎ و اﺧﺘﻼلﻫﺎﺳﺖ. اﮔﺮ ﻓﺮد احساس رضایت از ﻧﻘﺶﻫﺎی ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺪون اﺣﺴﺎس ﻓﺸﺎر و ﺗﻨﺶ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻧﻘﺶﻫﺎی ﺧﻮد را ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺸﺪ.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/210261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود