پیام خراسان

آخرين مطالب

انتخابات فرصتی برای تحول سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شماری از شرکت‌کنندگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حضور در عرصه انتخابات را فرصتی برای تحول و راهی برای ورود ایده‌های جدید به عرصه مدیریت کشور می‌دانند.

جمعی از شرکت‌کنندگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در کلانشهر مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت حضور در انتخابات به منظور کوتاه کردن زبان و دست دشمنان تاکید کردند.
آنان انتخابات را عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن اقتدار ملی، توان برنامه‌ریزی ، نماد دموکراسی، احترام به حقوق سیاسی مردم و فرصتی برای ایجاد تحول مطلوب دانستند.
انتخاب افراد باتجربه، دارای عملکرد مثبت، شجاع و توانا، اصلح، تحصیل‌کرده و دارای برنامه برای حل مشکلات و مسائل موجود کشور از مهمترین شاخص‌های انتخاب از سوی رای دهندگان مطرح شد.
در این میان حضور افراد سالمند با همراهی فرزندان یا نوه‌هایشان و نیز به کمک عصا یا با ولیچر از صحنه‌های قابل توجه در پای صندوقهای رای است. حضور رای اولی‌ها نیز که نخستین تجربه حضور و مشارکت خود در عرصه‌های سیاسی را در دوم اسفند 1398 رقم می‌زنند نیز با شور و شوق فراوان همراه است.
زن سالخورده‌ای که با کندی و به کمک عصا خود را به پای صندوق رسانده است به خبرنگار ایرنا گفت: در طول عمر 85 ساله خود در بیش از 10 انتخابات شرکت کرده‌ام و در هیچ دوره‌ای نگران از چیزی نبوده ام.
طاهره صنعتی افزود: تا وقتی زنده باشم و انتخابات در کشور برگزار شود به هر سختی که باشد خواهم آمد زیرا شرکت در انتخابات را حق خود می‌دانم و اجازه نمی‌دهم هیچ احدی از این حق من سوء استفاده کند.
وی ادامه داد: افراد منتخب خود را با پرس و جو از نوه‌ها و فرزندان انتخاب کرده‌ام و به امید خدا شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود.
یکی دیگر از زنان سالمند شرکت کننده که در شعبه 1044 مسجد چهارده معصوم (ع) مشهد حاضر شده است نیز گفت: 78 سال سن دارم و برای ترغیب و تشویق فرزندانم برای شرکت در این دوره از انتخابات به رغم بیماری سختی که دارم به پای صندوق آمده‌ام.
اعظم وزیریان افزود: شرکت در انتخابات را حق قانونی و وظیفه شرعی خود می‌دانم و به هیچ وجه حاضر به گذشتن از این حق نیستم.
وی با بیان اینکه دشمن باید بداند که هر ایرانی خود را در سرنوشت کشورش مسوول می‌داند، ادامه داد: حضور امروز مردم در پای صندوق‌های رای نمادی از پشتیبانی مردم از کشور است و باید در این مسیر هر چه بیشتر از گذشته حضور پررنگ داشته باشیم.
رقیه خاتون نیز زن 88 ساله‌ای که با کمک صندلی چرخدار به شعبه اخذ رای مراجعه کرده است، انتخابات را فرصتی برای تعیین سرنوشت دانست و گفت: درست است که مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد و مردم به شدت تحت فشار اقتصادی هستند اما تحریم انتخابات فرصت فشار بیشتر را برای دشمن فراهم نموده و دشمنان را جری‌تر می‌کند.
وی افزود: گرچه امسال تبلیغات نامزدها همانند سال‌های گذشته پررونق و خیابانی نبود اما با تحقیق از زنان محله و آشنایان، افراد دارای شرایط و توانمندی را انتخاب کردم.
یعقوب اسلامی نیز هنگام دادن رای در شعبه شماره 468 منطقه 6 مشهد گفت: اصلی ترین دلیل حضورم در انتخابات، حمایت از رهبری است.
وی افزود: حضور مردم در انتخابات سبب می شود ،توطئه های دشمنان خنثی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی افزایش یابد.
وی با انتقاد از برخی نمایندگان قبلی در مجلس شورای اسلامی، رسیدگی نکردن به مناطق محروم در مشهد را یکی از ناراحتی های مردم این منطقه دانست و گفت: امیدواریم در دور کنونی، افرادی شایسته و خدمتگزار به مردم انتخاب شوند.
فرایند رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح جمعه دوم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در چهار هزار و 23 شعبه اخذ رای 12 حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد.
هزار و 612 شعبه از این تعداد در روستاهای خراسان رضوی برپا شده‌است.
براساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی هم‌اینک 75 هزار نیروی اجرایی در این استان دست‌اندرکار اجرای امور انتخابات هستند. در این چارچوب برای هر شعبه اخذ رای پنج نفر نیروی اجرایی مشغول کار هستند.
همچنین شمار عوامل اجرایی در هزار و 500 شعبه اخذ رای خراسان رضوی برای پاسخگویی به مراجعه احتمالی بیش از حد معمول رای‌دهندگان تا هفت نفر در نظر گرفته شده است.
چهار میلیون و 503 هزار و 610 نفر از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی در انتخابات امروز واجد شرایط رای دادن هستند.
دو میلیون و 260 هزار و 482 نفر از این تعداد شهروند خراسانی را زنان و 2 میلیون و 243 هزار و 128 نفر آنها را مردان تشکیل می‌دهند.
رای‌اولی‌های خراسان رضوی نیز 254 هزار و 198 نفر هستند که امروز برای نخستین بار با حضور در پای صندوق‌های رای‌گیری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت می‌کنند.
آخرین آمار تعداد نامزدهای باقیمانده در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی 479 نفر یعنی27 رقیب برای هر صندلی سبز خانه ملت از این استان است.
امروز همچنین انتخابات میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پنج نامزد در خراسان رضوی در جریان است.
حسن جعفری معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته اخیر، میزان مشارکت شهروندان خراسانی را در انتخابات امروز بین 52 تا 56 درصد پیش‌بینی و تاکید کرد: انتظار می‌رود این عدد افزایش یابد.
18 نفر از مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.
"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان 12 حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.
حوزه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستان‌های فیروزه و نیشابور با 2 نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با 2 نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستان‌های فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستان‌های سرخس و فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستان‌های بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستان‌های رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستان‌های تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستان‌های بینالود (طرقبه‌-شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی 12 حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.
برچسب‌ها
مشهد وزارت کشور انتخابات مجلس شورای اسلامی
پروندهٔ خبری
گام ششم، روز انتخابات انتخابات مجلس در خراسان رضوی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/211839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد