پیام خراسان

آخرين مطالب

رای‌هایی که منتظر عمل و اقدام هستند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تربت‌حیدریه- گامها یکی پس از دیگری برداشته شد تا به دوم اسفند 1398 "روز انتخابات" رسید و امروز ملت ایران از همه طیفهای جنسیتی، سن و سال، قومی، دینی، مذهبی و طبقاتی جمع شدند تا کار را پای صندوقهای رای انتخابات مجلس یازدهم تمام کنند و چه شایسته و جانانه آن را به منزل رساندند.

بر این اساس امروز جمعه دوم اسفند ماه سال 1398 ملت ایران، برای واپسین بار در چهاردهمین قرن خورشیدی که کمتر از یک ماه دیگر آخرین سال آن را آغاز می‌کنیم، مشارکتی گسترده را در یک رویداد مهم سیاسی در برابر چشمان دوستان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح جهان قرار دادند تا با قاطعیت هرچه تمامتر نشان دهند با وجود همه فشارهای استکبار، مشکلات و کمبودها همچنان به حاکمیت همه جانبه نظام اسلامی پایبندند.
یکی از صحنه‌های گواه این امر، حضور پرشور مردم تربت‌حیدریه در خطه جنوب غربی خراسان رضوی است. آنجا که در محل هیات ابوالفضلی این شهر در بین صفوف به هم فشرده رای‌دهندگان، فاطمه حسنی شهروند جوان رای‌اولی تربتی هنگام خروج از شعبه اخذ رای توجهم را جلب کرد زیرا داشت از نخستین مهر شرکت در انتخابات که بر شناسنامه‌اش خورده بود عکس می‌گرفت.
این دختر جوان در پاسخ به کنجکاوی خبرنگار ایرنا گفت: قصد دارم تصویر مهر آبی رنگ انتخابات مجلس یازدهم بر شناسنامه‌ام را در فضای مجازی منتشر کرده تا شادمانی و افتخار آن را با همه به اشتراک بگذارم.
وی افزود: این مسرت بخاطر حس واقعی مشارکت در سرنوشت سیاسی اجتماعی و جستجویی چند ماهه برای یافتن نامزد اصلح است اما پس از این کار را تمام شده نمی‌دانم.
شهروند جوان تربتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص انتظاراتش از نماینده مجلس‌، ادامه داد: گمان دارم سنتی نادرست بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی باب شده و آن وعده آب، لوله‌کشی، گاز، و برق و خلاصه توسعه عمرانی می‌باشد که البته برای هر شهر و روستایی لازم است.
وی گفت: اما شان یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران انقلابی بسیار فراتر از اینها است زیرا او باید در کار قانونگذاری ضمن آنکه به موضوعات نگاه توامان منطقه‌ای و ملی دارد، در کمیسیونهای تخصصی مجلس با ماموریتهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و حتی هنری مرتبط با نسل جوان و آینده‌ساز کشور نیز حضوری فعال و تاثیرگذار داشته باشد.
اما در مقابل نگاه از یک جوان رای‌اولی، یکی از شهروندان سالخورده تربتی به خبرنگار ایرنا گفت: از نماینده برگزیده‌ام در مجلس شورای اسلامی انتظار دارم پس از پیروی در انتخابات نگاهی جدی و عملگرا به توسعه روستاهای این خطه داشته باشد.
غلامرضا بنی‎اسدی افزود: یک روستایی هستم و به علت اینکه امکانات رفاهی در آنجا بسیار محدود بود به شهر مهاجرت کرده و امیدوارم نماینده منتخبم به روستاها بیش از شهرها توجه داشته باشد.
در ادامه سرکشی به شهبه‌های اخذ رای سراغ صندوقی رفتم که در مسجد جامع تربت‌حیدریه برپا شده است.
آنجا جوانی را در حالی که مشغول کاری با تلفن همراهش بود دیدمو به محض اینکه متوجه من و شغلم شد گفت که یکی از شبکه‌های خبری فارسی زبان ماهواره‌ای را رصد می‌کند.
حسن محمدی دیپلمه بیکاری که فعلا در خانه و با حمایت پدر گذران عمر می‌کند گفت: می‌خواهم فیلمی را از حضور پرشور مردم در پای صندوقهای اخذ رای به اشتراک بگذارم تا خارج‌نشینان هم ببینند مردم کشور عزیم چه مشتاقانه و پرامید در انتخابات شرکت کرده‌اند.
انگیزه‌اش را از مشارکت در انتخابات پرسیدم و او پاسخ داد: همگان به امید زنده‌اند و من هم به امید روزهای بهتر، با کنکاش و مطالعه کافی به نماینده مورد نظرم رای داده‌ام تا باری از مشکلات مردم بردارد و ایران را بیش از پیش را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد.
مادری که به همراه فرزند خردسالش در انتخابات شرکت کرده بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از نامزد محبوبم توقع دارم پس از ورود به مجلس شورای اسلامی برای کارآفرینی و اشتغال جوانان تلاش موثر و ثمربخش داشته باشد.
خدیجه ربیعی تربت‌حیدریه شهری ثروتمند توصیف و بیان کرد: با این وجود در ادوار گذشته این ثروت‌ به سرمایه تبدیل نشده زیرا بسیاری از مردم پولهایشان را به سمت دلالی سوق داده‌اند. به همین خاطر از نماینده آینده شهرم در مجلس شورای اسلامی توقع دارم دارم زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه اشتغال فراهم آورد.
امروز همه آمدند، از زن و مرد جوان، میانسال تا سالخورده و نوجوانانی که برای نخستین بار طعم مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور را چشیدند. حضوری شکوهمند در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که بیانگر اعتماد به نظام و رهبری و امید به توسعه بیش از پیش ایران اسلامی است.
اما این حضور باشکوه مردم در پای صندوقهای رای توقعات و انتظارتی بحق و مستمر را در فردای پس از انتخابات در پی دارد که باید در دستور کار نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
جمعیت 343 هزار و 740 نفر حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه یک نماینده در خانه ملت دارند. از این جمعیت 230 هزار و 880 نفر معادل 63 درصد آنها حایز شرایط رای دادن در انتخابات امروز بودند. 14 هزار و 780 نفر آنها را نیز جوانان رای‌اولی تشکیل می‌دهند.
فرایند رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح جمعه دوم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در چهار هزار و 23 شعبه اخذ رای 12 حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد. هزار و 612 شعبه از این تعداد در روستاهای خراسان رضوی برپا شده‌است.
براساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی هم‌اینک 75 هزار نیروی اجرایی در این استان دست‌اندرکار اجرای امور انتخابات هستند. در این چارچوب برای هر شعبه اخذ رای پنج نفر نیروی اجرایی مشغول کار هستند.
همچنین شمار عوامل اجرایی در هزار و 500 شعبه اخذ رای خراسان رضوی برای پاسخگویی به مراجعه احتمالی بیش از حد معمول رای‌دهندگان تا هفت نفر در نظر گرفته شده است.
چهار میلیون و 503 هزار و 610 نفر از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی در انتخابات امروز واجد شرایط رای دادن هستند. دو میلیون و 260 هزار و 482 نفر از این تعداد شهروند خراسانی را زنان و 2 میلیون و 243 هزار و 128 نفر آنها را مردان تشکیل می‌دهند.
رای‌اولیهای خراسان رضوی نیز 254 هزار و 198 نفر هستند که امروز برای نخستین بار با حضور در پای صندوق‌های رای‌گیری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت می‌کنند.
آخرین آمار تعداد نامزدهای باقیمانده در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی 479 نفر یعنی27 رقیب برای هر صندلی سبز خانه ملت از این استان است.
امروز همچنین انتخابات میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پنج نامزد در خراسان رضوی در جریان است.
حسن جعفری معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته اخیر، میزان مشارکت شهروندان خراسانی را در انتخابات امروز بین 52 تا 56 درصد پیش‌بینی و تاکید کرد: انتظار می‌رود این عدد افزایش یابد.
18 نفر از مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.
"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان 12 حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.
حوزه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستان‌های فیروزه و نیشابور با 2 نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با 2 نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستان‌های فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستان‌های سرخس و فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستان‌های بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستان‌های رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستان‌های تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستان‌های بینالود (طرقبه‌-شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی 12 حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت‌حیدریه در 150 کیلومتری مشهد واقع است.
برچسب‌ها
زاوه مشارکت انتخاباتی تربت حیدریه مجلس یازدهم مه ولات انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی مجلس خبرگان رهبری
پروندهٔ خبری
گام ششم، روز انتخابات انتخابات مجلس در خراسان رضوی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/211938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند