پیام خراسان

آخرين مطالب

جوان‌گرایی در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - انتخاب نمایندگان جوان در چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی با رای مردم یکی از وجوه بارز و متمایز انتخابات دوم اسفند و حاوی پیام‌هایی است که توجه به آنها در ادامه مسیر جوان‌گرایی راهگشا خواهد بود.

گفتمان جوان‌گرایی با آغاز گام دوم انقلاب و بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه، گسترش یافته است و انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند امسال نیز فرصتی یافت تا همراه با این گفتمان شود.
جوانانی که با چهره‌ها و ایده‌های نو برای اداره کشور در بخش‌های مختلف انگیزه و برنامه دارند، از فرصت به وجود آمده در انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده کردند و با ارایه شعارها و برنامه‌هایشان برای ورود به خانه ملت رای حداکثری جمعیت حوزه‌های انتخابیه خود را به دست آورند.
مقام معظم رهبری 29 بهمن امسال در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی درباره حضور جوانان و افراد با تجربه در مجلس گفتند: مجلس باید یک ترکیب متناسبی از جوانان و افراد مجرب، دانا و راه بلد باشد. جوان‌گرایی یک ضرورت قطعی برای کشور است و کُنشگر اصلی و پیشران حرکت رو به جلو جوانان هستند اما تکیه بر جوانان به معنای چشم پوشی از افراد با تجربه نیست.
از مجموع 127 داوطلب ثبت‌نامی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی 86 داوطلب زیر 50 سال و 41 داوطلب بالای 50 سال سن داشتند.
بنابر اعلام رسمی نتایج شمارش آرا از سوی ستاد انتخابات کشور در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه حجت الاسلام مجید نصیرایی متولد 1361 با کسب 37 هزار و 334 رای از مجموع 84 هزار و 74 رأی ماخوذه به عنوان منتخب مردم این چهار شهرستان به مجلس یازدهم راه یافت.
«سلمان اسحاقی» متولد 1361 نیز با کسب 21 هزار و 934 رای از مجموع 75 هزار و 744 رای ماخوذه در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه نماینده منتخب مردم این دو شهرستان شد.
حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه نیز «مصطفی نخعی» متولد 1360 با کسب 17 هزار و 341 رای از مجموع 52 هزار و 153 رای ماخوذه بیشترین آرای این حوزه را از آن خود کرد و نماینده منتخب مردم این دو شهرستان مرزی در خراسان جنوبی شد.
همچنین از مجموع 155 هزار و 505 رای ماخوذه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف «حسین خسروی اسفزار» متولد سال 1341 با 72 هزار و 872 رای بیشترین آرا را کسب کرد و به عنوان نماینده منتخب مردم این حوزه انتخابیه انتخاب شد.
جوان‌گرایی به معنای جوان فکر کردن است
یک بانوی جوان دانشجو در بیرجند با بیان اینکه نامزد منتخب خود را از بین افراد جوان برگزیده است گفت: انتخابات یک تصمیم مهم است و برای مجلس نیز باید افرادی انتخاب شوند که ایده‌های جدید داشته باشند.
ریحانه علی‌نژاد افزود: بین همکلاسی‌هایم می‌دیدم برخی افراد ظاهر نامزدها را ملاک انتخاب داشتند اما من تلاش کردم تا به یک شناخت نسبی برسم و فردی را انتخاب کنم که بتواند تاثیر خوبی برای استان داشته باشد.
وی با اشاره به هدایت‌های اساتید دانشگاه برای یک انتخاب درست گفت: در این مدت همواره با برخی از استادان خود درخصوص اهمیت انتخابات بحث می‌کردیم و به دنبال انتخاب فردی بودم که مرد عمل باشد.
این دانشجو جوان‌گرایی را در انتخاب خود یک ملاک دیگر ذکر کرد و افزود: قطعا جوان‌ها قدرت ریسک پذیری بیشتر دارند و اگر خلاقیت هم داشته باشند بهتر مسؤولیت قبول می‌کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با انتخاب درست بتواند نقشی در سرنوشت کشور داشته باشد.
یک فعال رسانه‌ای نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تحلیل‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد یکی از تفاوت‌های این دوره انتخابات مجلس، شعار جوان‌گرایی است و اقبال جوانان متخصص برای ورود به بهارستان در این دوره از انتخابات افزایش قابل‌توجهی داشت.
زینب رمضانی افزود: اگرچه تجربه همیشه کارساز است اما قطعاً نیروی جوان در مجلس با برنامه‌هایی که در زمان تبلیغات ارایه کردند فرصت خواهند داشت تا بر موضوع جوان‌گرایی صحه بگذارند.
وی با بیان اینکه جوان‌گرایی به معنای جوان فکر کردن است اظهار داشت: اکنون که نمایندگان چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی عمدتا از قشر جوان هستند امید می‌رود در این دوره شاهد ارتقای بیشتر استان در سطوح مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آبادانی و پیشرفت باشیم.
جوانان عناصر تحول‌خواه هستند
استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرجند نیز جوان‌گرایی را در یک مزیت در مجلس یازدهم دانست و گفت: جوان‌گرایی در مدیریت یک ضرورت است به دلیل اینکه جوانان عناصر تحول‌خواه هستند و منطبق با معیارهای جهانی می‌توانند تغییرات اساسی در مدیریت یک مجموعه ایجاد کنند.
دکتر حسین فرزانه پور افزود: از این جهت در همه مسایل سیاسی تاکید بر جوان‌گرایی می‌شود و در حوزه سیاست و کشورداری و حکمرانی نیز روز به روز معیارهای جدید و دانش‌های روزآمد را شاهد هستیم که جوانان بهتر می‌توانند به این معیارها مسلح شوند و از دانش روز استفاده کنند.
وی با اشاره به اهمیت قانونگذاری و شناخت کارکردهای قانون اظهار داشت: نمایندگان جوان آگاهی بهتری در این زمینه خواهند داشت و از این جهت جوان‌گرایی یک امر ضروری است.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تاکید بیانیه گام دوم انقلاب بر جوان‌گرایی را یادآور شد و گفت: در بیانیه گام دوم همانطور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند جوان‌گرایی به معنای کنار زدن پیران و شخصیت‌های با تجربه نیست و جوانان برای موفقیت باید از تجربه شخصیت‌های سیاسی و حقوقی گذشته استفاده کنند.
وی افزود: تئوری گردش نخبگان در جامعه شناسی سیاسی مطرح می‌کند که هر مجموعه‌ای برای پویایی باید به گردش نخبگان اهمیت دهد.
فرزانه پور گفت: به نظر می‌رسد منظور رهبر معظم انقلاب از جوان‌گرایی در گام دوم انقلاب نیز تحرک در بدنه مدیریتی کشور و گردش نخبگانی است تا شاهد حرکت رو به جلو باشیم.
تجربه گذشتگان هم استفاده شود
وی اظهار داشت: با ورود نمایندگان جوان به مجلس این مسئله می‌تواند محقق شود اما از تجربه‌های گذشتگان نیز باید استفاده کرد.
این استاد علوم سیاسی با اشاره به شرایط خاص خراسان جنوبی و نقش نمایندگان جوان در بحث توسعه استان گفت: این نمایندگان برای وصول توسعه و ساختارهای موردنیاز جامعه باید آگاهی داشته باشند و که در این زمینه نیروهای جوان قدرت ریسک پذیری بیشتری دارند.
وی اظهار داشت: توانایی و قدرت کار بیشتر از جوانان مورد انتظار است زیرا نیروی جوان می‌تواند وقت بیشتری برای مطالعه، سر زدن به اقصی نقاط حوزه انتخابیه و جمع‌آوری مطالبات داشته باشد.
وی دانش تخصصی، قدرت ریسک پذیری و توانایی انجام کارهای سخت با روحیه انقلابی را از جمله مواردی عنوان کرد که انتظار می‌رود با ورود نمایندگان جوان به مجلس شاهد آن باشیم.
فرزانه پور بیان کرد: البته به طور مطلق به ورود نیروی جوان اعتقاد ندارم و 2 فاکتور تجربه و تحول‌خواهی با هم می‌تواند کارساز باشد اما با توجه به وضعیت فعلی بدنه مدیریت کشور که برخی مسوولان راحت، مناصب را رها نمی‌کنند جوان‌گرایی در مجلس می‌تواند نقطه عطفی باشد تا شاهد تحولات خوبی در آینده باشیم.
استان مرزی خراسان جنوبی 11 شهرستان و چهار حوزه انتخابیه دارد که از 70 نامزد تایید صلاحیت شده در مدت یک هفته تبلیغات نامزدها، 30 نفر انصراف دادند و در روز رای‌گیری 40 نامزد با هم رقابت کردند.
حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف با 14 نفر بیشترین تعداد نامزد را داشت.
خراسان جنوبی چهار کرسی در مجلس یازدهم دارد و هر چهار منتخب مردم این استان اولین بار به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.
برچسب‌ها
مقام معظم رهبری مجلس یازدهم خراسان جنوبی انتخابات مجلس شورای اسلامی جوانگرایی گام دوم انقلاب
پروندهٔ خبری
انتخابات مجلس در خراسان جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است