پیام خراسان

آخرين مطالب

زیاده‌خواهی و سودجویی برخی افراد ‌کشنده‌تر از کروناست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - این روزها بازار شایعات در محیط مجازی و حقیقی آنقدر زیاد شده که گاهی از این شایعات بیشتر می‌ترسی. این شایعات باعث شده مردم تعداد زیادی ماسک بخرند و به همین دلیل داروخانه‌ها نیز از پس پاسخ‌دهی برنمی‌آیند.

در پی بازار داغی که کرونا در ایران راه انداخته، راهی داروخانه‌های مرکز استان شدم. داروخانه‌ای در محله سجادشهر بیرجند که به زور دربش بسته می‌شد.
همه افرادی که در داروخانه منتظر بودند، تقاضای ماسک و یا ماده ضدعفونی کننده و یا الکل بودند.
مردی که منتظر بود تا ماسک بخرد، گفت: از صبح این چندمین داروخانه است که سر می‌زنم اما هریک یا ماسک نداشتند و یا قیمت‌ها گران بود؛ ماسک های معمولی هم که فایده‌ای ندارد.
وی افزود: حال که به ماسک و ژل ضدعفونی کننده نیاز داریم بازار نمی‌تواند تقاضای ما را برطرف کند و این باعث ایجاد هرج و مرج می‌شود.
به داروخانه دیگری سر می‌زنم، داروخانه‌ای در خیابان طالقانی بیرجند اینجا هم وضع همانطور است، از ماسک‌هایی که پیدا نمی‌شوند و تا صف‌های طولانی تقاضای مایع ضدعفونی‌کننده پوست.
داروخانه آن قدر شلوغ است که جایی برای ایستادن پیدا نمی‌شود، دلهره حرف چشم‌های همه مشتریان است، حرفی که لازم نبود بیان شود، از چهره‌هایشان همه چیز نمایان بود.
مردم ترسیده‌اند و شاید همین ترس بسیار کشنده‌تر از کرونا باشد، ترسی که باعث ایجاد اضطراب در افراد می‌شود تا جایی که حتی مایل نیستند از خانه‌هایشان بیرون بروند.
زندگی با ترس و دلهره درست همان چیزی است که برای مختل شدن زندگی واقعی لازم است، دلهره‌ای که توان زندگی کردن شیرین را از آدمی می‌گیرد و به او اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد.
در مطب‌ها نیز بیمارها گوش تا گوش نشسته‌اند تا ببینند علائمی که شبیه به کرونا در بدشان است، واقعی است یا خیر؟ به گفته پزشکان خیلی‌ها از ترس و اضطراب به وجود آمده در جامعه به خود القا می‌کنند که هر تب و سرفه‌ای نشانه کروناست و تقاضای آزمایش دارند، اما جامعه پزشکی تنها موارد مشکوک را برای ادامه درمان ارجاع می‌دهد.
فضای مجازی نیز همچون همیشه بر موضوعات جامعه یکه تازی می‌کند، یکی از در خانه ماندنش به دلیل ترس از کرونا می‌نویسد و دیگری به شایعات وجود بیمار در بیمارستان با ویژگی‌های این بیماری صرفا با یک عکس اطلاع می‌دهد.
فرشید عابدی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: بیماری کرونا، مردان را بیش از بانوان درگیر می‌کند.
وی اظهار کرد: برطبق بررسی‌ها، میانگین سن افرادی که گرفتار کرونا ویروس شده‌اند 49 سال است.
وی با بیان اینکه این ویروس در افراد زیر 14 سال مشاهده نشده، افزود: برای پیشگیری از این بیماری، افراد باید مواد پروتئینی را پیش از مصرف، خوب بپزند.
معاون آموزشی و خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به علائم این بیماری، تصریح کرد: برخی افراد که به این ویروس مبتلا می‌شوند، بدون علامت هستند و در برخی دارای علامات خفیف، برخی علامات شدید و در برخی به صورت نارسایی‌های حاد تنفسی بروز می‌یابد.
عابدی با بیان اینکه 98 درصد افراد در ابتدای این بیماری تب می‌کنند، اظهار کرد: این تب بیش از 38 درجه است.
وی یادآور شد: سرفه، درد عضلات، سردرد، خلط خونی، خلط همراه با تنگی نفس و تنفس تند از علائم این بیماری است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند بیان کرد: اینگونه نیست که هر فردی به این بیماری مبتلا شود، مرگش حتمی باشد و همانطور که می‌بینیم از بین آمار اعلامی چین، آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری کمتر از سه درصد است.
جلال احمدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند نیز اظهار کرد: آمادگی‌هایی در مورد شیوع احتمالی بیماری در استان و پیشگیری و آموزش به مردم کسب شده است.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل آموزش است و محتویات آموزشی در این خصوص آماده شده که به زودی از طریق رسانه‌های معتبر منتشر خواهد شد، یادآور شد: بخش ویژه ایزوله را در بیمارستان بیرجند پیش‌بینی کرده‌ایم تا این بیماری در صورت بروز در استان، شیوع فراگیر نداتشته باشد.
کامبیز مهدی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه تاکنون ویروس کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است، گفت: در مرز ماهیرود سربیشه، یک تیم دیده‌ور سلامت با اولویت بیماری کرونا مستقر شده است.
وی اظهار کرد: این بیماری نسبت به اپیدمی‌های مشابه مانند سارس، شیوع بالایی دارد.
وی افزود: تاکنون 11 هزار و 953 نفر مبتلا به این بیماری در 23 کشور دنیا شناسایی شده‌اند که بیشتر در چین ساکن هستند که باعث مرگ 259 نفر تاکنون شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی در استان دیده نشده است، تصریح کرد: شستن دست‌ها با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه از موارد پیشگیری است.
مهدی‌زاده با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه، اظهار کرد: عدم حضور در مراکز و مکان‌های عمومی زمانی که مشکوک به این بیماری در آن فضا هستیم و پختن کامل مواد غذایی به خصوص پروتئین‌ها از موارد پیشگیری است.
وی بیان کرد: علی رغم تصور هیچ گونه نگرانی در مصرف شیر وجود ندارد، اما باید شیر قبل از مصرف در دمای 100 درجه سانتیگراد جوشانده و سپس مصرف شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در 31 نقطه کشور که امکان ورود اتباع خارجی وجود دارد پایگاه مراقبت تشکیل شده است، افزود: افرادی که علائم تنفسی و تب داشته باشند، مشمول این مراقبت‌ها هستند.
مهدی‌زاده بیان کرد: در استان افراد تبعه چینی زندگی می‌کنند که در حال کار در شهرستان‌های خوسف و طبس هستند که 36 مورد از این افراد شناسایی شده و طی هفته گذشته اسکرین و غربال شدند که مشکلی نداشتند.
وی با بیان اینکه از طریق یک رابط تست سلامتی این افراد به طور مداوم و روزانه گرفته می‌شود، اظهار کرد: تاکنون هیچ واکسن یا داروی مختص درمان ویروس کرونا تولید نشده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور اساتید دانشگاه در این خصوص، تصریح کرد: تمهیدات قرنطینه‌ای لازم اندیشیده شده و مکانی برای بستری مبتلایان احتمالی نیز پیش بینی شده است.
مهدی‌زاده یادآور شد: محتوای آموزشی رسانه‌ای به منظور اطلاع‌رسانی و اگاه‌سازی تهیه شده و به محض تایید نهادهای مربوطه از طریق رسانه‌های رسمی به سمع و نظر مردم خواهد رسید.
آنچه این روزها بیشتر از کروئنا دردسرساز شده، وجود شایعات، ایجاد ترس در دل مردم و احتکار و گران‌فروشی و سوء استفاده از این شرایط و سودجویی عده‌ای از افراد از ترس مردم است.
کرونا شاید به ما فهماند که تنها یک بیماری واگیردار و خطرناک نیست که انسان‌ها را می‌کشد بلکه زیاده‌خواهی و سودجویی برخی افراد بسیار کشنده‌تر است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ‌های زیرکوه زیر آب

رواناب‌هایی که به‌نفع افغانستان از کشور خارج می‌شوند!

افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس

حال و هوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

کشف بیش از 7 تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

فیلم| فریاد‌های این زن به خاطر 400 هزار تومان، مشهد را لرزاند

اتصال جاده گردشگری گلمکان به گلبهار

شناسایی 100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور

1200 شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی

سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه

مسدود شدن برخی از محورهای خراسان جنوبی در اثر سیلاب

شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور

اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور

عملیات تخلیه سیلاب در شهرستان زیرکوه ادامه دارد

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم