پیام خراسان

آخرين مطالب

مشهد در آماده‌باش مقابله با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- این روزها که ویروس کرونا به نگرانی عمومی تبدیل شده و همه نهادها و سازمان‌های کشور برای مقابله با شیوع این ویروس بسیج شده‌اند، دستگاه‌های مختلف اجرایی در کلانشهر زائرپذیر مشهد نیز در راستای مقابله با این بیماری تمهیدات لازم را اندیشیده‌ و در آماده‌باش هستند.

شیوع ویروس جدید کرونا دسامبر 2019 از استان هوبی و شهر ووهان چین آغاز شد و بر اساس گفته‌های مقامات بهداشتی این کشور تاکنون 2 هزار و 340 نفر در پی ابتلا به این ویروس در چین جان باخته‌اند و تعداد کل افراد مبتلا شده به ویروس کرونا در استان هوبی از 64 هزار نفر فراتر رفته است.
این ویروس به تدریج در سایر نقاط دنیا نیز شیوع پیدا کرد و در روزهای اخیر نیز به ایران رسید، بر اساس آخرین گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به 43 نفر و تعداد افراد فوت شده به هشت نفر رسیده است.
استان‌های تهران، قم، گیلان و مرکزی از جمله استان‌هایی است که تاکنون ابتلا به ویروس کرونا در آنها گزارش شده است.
در استان خراسان رضوی و کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد تاکنون هیچ مورد ابتلا به کرونا گزاش نشده اما همه دستگاه‌های اجرایی و بهداشتی برای مقابله با این ویروس در آماده‌باش هستند و تمهیدات لازم اندیشیده شده‌ و مردم به رعایت توصیه‌های بهداشتی فراخوانده شده‌اند.
بی‌توجهی به شایعات
براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهروندان بدون نگرانی از ویروس کرونا باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
دکتر محمدحسین بحرینی گفت: تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کلانشهر مشهد گزارش نشده و با اقدامات پیشگیرانه و تهیه تجهیزات پزشکی از انتشار آن در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی جلوگیری می‌شود.
وی افزود: هم اینک بیمارستان‌های امام رضا (ع)، قائم (عج) و همچنین بیمارستان‌های کودکان "اکبر" و "شیخ" در مشهد برای درمان بیماران احتمالی مبتلا به کرونا به طور اختصاصی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بیشتر انرژی و وقت حوزه درمان خراسان رضوی صرف مقابله با شایعات می‌شود که از مردم می‌خواهیم به آنها توجه نکنند.
بحرینی گفت: هم‌اکنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تمام سطوح اعم از پیشگیری، درمان و پشتیبانی با خرید وسایل و تجهیزات پزشکی برای کنترل بیماری کرونا آماده است.
وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی افزود: دست ندادن و روبوسی نکردن، ضدعفونی کردن دست‌ها، پرهیز از حضور در اماکن عمومی در صورت امکان، توجه ویژه به سالمندان، کودکان و بیماران از توصیه‌های مهم بهداشتی برای پیشگیری و مبارزه با کروناست همچنین مسافران خارجی ورودی به خراسان رضوی در پایگاه‌های مراقبت مرزی دوغارون در تایباد، باجگیران در قوچان، لطف آباد در درگز، سرخس و فرودگاه مشهد به طور مستمر از نظر احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا غربالگری می‌شوند.
آماده‌باش شهرداری مشهد
رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آماده‌باش و تلاش مجموعه مدیریت شهری در کنار سایر دستگاه‌های دست‌اندرکار برای تامین سلامت و آرامش شهروندان و مقابله با ویروس کرونا خبر داد.
محمدرضا حیدری گفت: در این راستا ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی قطارشهری و اتوبوسرانی آغاز شده و اقدامات لازم در بوستان‌ها و محیط‌های عمومی کلانشهر مشهد برای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام و در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: از تمام شهروندان درخواست می‌شود با رعایت بهداشت فردی و جمعی، مراقبت‌های شخصی و همچنین پرهیز از هیجان‌زدگی نهادهای دست‌اندرکار را در پیشگیری از شیوع این بیماری یاری کنند.
اقدامات پیشگیرانه در سطح بین‌المللی
رییس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد نیز گفت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور چین، اقدامات پیشگیرانه به صورت سطح بندی ملی و محلی، با توجه به پیشرفت بیماری انجام شده و بر این اساس جلسات هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اقدامات مورد نیاز برگزار شده است.
وحید اکلملی با بیان اینکه شهرداری مشهد در امر پیشگیری اقدامات لازم را انجام داده‌ است افزود: اقدامات پیشگیرانه در شهرداری شروع شده و تمام اقدامات لازم در حال انجام است.
وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی توسط شهروندان ادامه داد: ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و قطارشهری و ناوگان تاکسیرانی در یک و گاهی 2 و چند نوبت در روز انجام می‌شود و برای ناوگان تاکسیرانی و حمل بار درون شهری نیز دستورالعمل لازم در زمینه استریل این ناوگان ابلاغ شده است.
وی گفت: استریل و نظافت تمام اماکن عمومی شهرداری نظیر گرمخانه‌ها و بوستان‌ها نیز به صورت مرتب انجام می‌شود.
اکلملی افزود: به منظور افزایش آگاهی شهروندان از این ویروس، آموزش‌های شهروندی در سطح وسیع انجام شده و راه‌های پیشگیری، نکات و آموزش های لازم از طریق اکران های شهر و شبکه های اجتماعی درحال انجام است.
وی ادامه داد: راهکارها و توصیه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا در ناوگان اتوبوسرانی نصب و کلیپ های آموزشی از طریق تلویزیون‌های واگن‌های خط یک و دو قطار شهری مشهد برای اطلاع شهروندان پخش می‌شود.
وی گفت: 14 پایگاه بحران شهرداری و نیروهای "دوام ثامن" شهرداری مشهد نیز در حال آماده‌باش هستند تا در صورت اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی، برای کمک‌رسانی وارد عمل شوند.
رییس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد افزود: در پایانه‌های مسافربری شهرداری نیز تمام ورودی‌ها کنترل شده و فضاهایی که افراد با آنها در تماس هستند نیز ضدعفونی می‌شود.
وی از شهروندان خواست تمام اخبار مربوط به بیماری کرونا را از مراجع رسمی دریافت کنند و به شایعات توجه نکنند.
وی ادامه داد: حفظ آرامش روانی جامعه اولویت و ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اقدامات ضدعفونی در فرودگاه و قطار
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انجام اقدامات استریل و ضدعفونی در فردوگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد خبر داد و گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین، به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، پایگاه بهداشت در فرودگاه مشهد مستقر شده و مسافران ورودی معاینه و بررسی می‌شوند.
محمود امانی افزود: اتوبوس و خودروهای سرویس دهنده پروازهای خارجی نیز تفکیک شده و سالن مسافران پروازهای ورودی خارجی بعد هر پرواز استریل می‌شود و اغلب شرکت‌های هواپیمایی نیز پس از هر پرواز هواپیمای خود را ضدعفونی می‌کنند.
وی ادامه داد: تمام کارکنان فرودگاه مشهد نیز آموزش‌های لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا را فراگرفته و امکانات بهداشتی مورد نیاز هم در فرودگاه فراهم شده‌ است.
وی گفت: فرودگاه سبزوار نیز در آمادگی کامل به‌سر می‌برد.
مدیر کل راه آهن خراسان نیز گفت: بعد از هر سفر، سالن قطار، داخل کوپه ها و بویژه دستگیره ها و مکان‌هایی که در معرض تماس دست مسافران قرار دارند با مواد ضد عفونی کننده گندزدایی می شود.
مصطفی نصیری ورگ به تداوم استفاده از روبالشی یکبار مصرف و ملحفه های شسته شده در قطارها اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه مسافران در ایستگاه های بین راهی و مبدا و مقصد از نظر سلامت و ابتلا به علائم بیماری مورد پایش قرار می‌گیرند، در داخل قطارها نیز مسافرانی که علائم خاصی داشته باشند توسط مهمانداران در یک کوپه خالی میزبانی شده و به محض رسیدن به ایستگاه بین راهی یا مقصد، عوامل اورژانس و پزشکی محلی در جریان قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در خصوص مقابله با کرونا و پیشگیری از انتشار این ویروس دوره‌های آموزشی برای مهمانداران و مسوولان قطارها برگزار شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عوامل اورژانس و پزشکی در ایستگاه راه آهن مشهد مستقر هستند گفت: تا این لحظه دستورالعمل خاصی برای پایش سلامت یا بررسی مسافران قطار شهرهایی نظیر قم و گیلان دریافت نشده و تغییری در برنامه این قطارها صورت نگرفته است.
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: در حال حاضر شمار ایستگاه‌های اداره کل راه آهن خراسان 23 ایستگاه است و روزانه 88 رام قطار مسافربری این استان در مسیر 31 شهر و مرکز استان حرکت می‌کند.
علاوه بر آن مدارس و دانشگاه‌های استان نیز با تصمیم ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا پایان هفته جاری تعطیل شده‌ است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت