پیام خراسان

آخرين مطالب

روستاییان کاشمر به مقاوم‌سازی منازل مسکونی کم توجه هستند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- در منطقه کاشمر و ترشیز با توجه به قرار گرفتن بر روی گسل درونه، بیم روی دادن زلزله همواره نقاط روستایی را تهدید می‌کند و نزدیک به 70 درصد بناهای مسکونی در روستاهای این منطقه در صورت بروز حوادث، فرسوده‌اند و به‌رغم اجرای طرح‌هایی به‌منظور نوسازی و مقاوم‌سازی منازل مسکونی، اما روستاییان کمتر از این طرح‌ها استقبال کرده‌اند.

مشکلات مالی، افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی، پایین بودن میزان تسهیلات بانکی و بوروکراسی اداری، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا روستاییان کمتر موضوع مقاوم‌سازی منازل مسکونی خود را در اولویت قرار دهند حال آن‌که با توجه به آسیب پذیر بودن منطقه در برابر حوادث طبیعی، باید نوسازی منازل مسکونی روستایی سرعت بیشتری بگیرد.
یک فرد ساکن در یکی از روستاهای بخش مرکزی که جهت احداث منزل مسکونی مقاوم اقدام کرده است گفت: برای طی مسیر قانونی جهت ساخت مسکن در روستا باید پروانه ساختمانی دریافت می‌کردم که این اقدام به‌سختی انجام شد.
مجید صابری افزود: با راهنمایی دهیار روستا، به ساخت‌ و ساز جدید ترغیب شدم ولی از انجام روند اداری خسته شده‌ام زیرا برای درخواست تسهیلات و پروانه، از دهیاری روستا باید شروع کرد که در صورت حضور دهیار باید فرم‌های مختلفی تکمیل و امضا شود.
وی اظهار داشت: اگر فقط امور اداری مربوط به دهیار باشد قابل‌تحمل است اما باید از هفت‌خوان رستم بگذری زیرا در مرحله بعدی فرم‌های مربوطه باید توسط سه نفر از اعضای شورای روستا امضا شود که این کار هم چندین روز زمان می‌برد.
صابری عنوان کرد: اگر پرونده مربوطه در روستا به‌خوبی تکمیل شود مدارک به بخشداری ارسال می‌شود که رسیدگی به پرونده در بخشداری هم بسیار زمان‌بر است زیرا یک نفر کارشناس در بخش مرکزی، باید جوابگوی متقاضیان 25 روستا باشد.
بخشدار مرکزی کاشمر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است نوسازی منازل مسکونی روستایی نیازمند فرهنگ‌سازی است.
سعید چیتی با ابراز خرسندی از این‌که هم‌اکنون بیش از 90 درصد افراد در روستاها برای انجام ساخت‌ و ساز پروانه دریافت می‌کنند گفت: بدین ترتیب حداقل استانداردها در ساخت‌ و سازهای جدید در روستاها رعایت می‌شود و مهندس ناظر بر ساخت‌ و ساز روستاییانی که تسهیلات مقاوم‌سازی دریافت می‌کنند نظارت کامل دارد.
وی با اشاره به برخی تغییر قوانین و این که صدور پروانه ساختمان‌ در روستاها، مثل گذشته در اختیار دهیاری‌ها نیست افزود: روند اداری استعلامات به دلیل طی مراحلی از جمله بازدید کارشناس دهیاری و بنیاد مسکن برای رعایت استانداردها و ارسال به استانداری و اخذ تأییدیه، طولانی است.
وی ادامه داد: معمولاً در شهرها، شهرداری‌ها به دلیل داشتن نیروی بیشتر کار صدور پروانه ساختمانی را سریع‌تر انجام می‌دهند.
به گفته او عقب‌نشینی‌ها در روستاها به‌راحتی انجام نمی‌گیرد و در ساخت‌ و ساز جدید باید کف و بر معابر رعایت شود و هر سال‌ این کار راحت‌تر صورت می‌گیرد و اگر ساخت‌ و سازها مهندسی و با رعایت آیین‌نامه باشد کمک‌های بلاعوض هم پرداخت می‌شود.
بخشدار مرکزی کاشمر با بیان این‌که برای جلوگیری از تخلفات ساخت‌ و ساز روستاها، کمیسیون ماده 99 فعال‌ شده است که با همکاری دهیاری‌ها کاملاً پیگیری می‌شود تصریح کرد: روستاها نیاز به توسعه دارند که رعایت معابر طبق استانداردها لازم است هم‌چنین در معابر فرعی که نیاز به آسفالت دارند عقب‌نشینی توسط مالکان، به‌عنوان آورده مالک برای آسفالت در نظر گرفته می‌شود.
رییس بنیاد مسکن شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد نیز اعلام کرد: وظیفه ذاتی بنیاد مسکن ترویج و توزیع وام‌های نوسازی و بهسازی مسکن روستایی است که امسال با توجه به این‌که تسهیلات از 250 به 400 میلیون ریال افزایش‌یافته شرایط بهتری برای مردم مهیا شده است.
محمود واحدیان با بیان این‌که پارسال تناسبی بین وام و هزینه ساخت‌ و ساز نبود و متقاضیان کمتری برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی مراجعه کردند افزود: بافت‌های فرسوده روستایی علی‌الخصوص در کوه‌سرخ بسیار است و با توجه به مسافت زیاد و فصل سرما در آن منطقه به مجموعه کوه‌سرخ توجه خاصی شده است.
رئیس بنیاد مسکن با بیان این‌که امسال برای کاشمر و خلیل‌آباد 570 فقره وام 400 میلیون ریالی پیش‌بینی‌شده است اضافه کرد: تاکنون از این تعداد، 350 فقره به بانک معرفی‌ و 150 نفر موفق به تنظیم قرارداد بانکی شده‌اند.
واحدیان تأمین ضمانت بانکی را از مشکلات روستائیان در مسیر اخذ تسهیلات مسکن روستایی عنوان کرد و افزود: گرچه ضمانت زنجیره‌ای باید موردقبول بانک‌ها باشد ولی برخی از بانک‌ها به دلیل بخش‌نامه‌های دفتر مرکزی خود، از این کار امتناع می‌کنند که باعث تأخیر در دریافت تسهیلات روستایی شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به مخاطرات فراوانی که در سطح شهرستان هست و وجود بافت‌های فرسوده در روستاها باید همه در زمینه بازسازی روستاها کمک کنند و برای متقاضیانی که نتوانند واحد مسکونی خود را تکمیل کنند از محل حساب 100 امام 40 تا 80 میلیون ریال متناسب با نیاز ساختمان، کمک بلاعوض اعطا می‌شود.
رییس بنیاد مسکن شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد گفت: در شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد از ابتدای شروع طرح در سال 84 تعداد 9 هزار و 200 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی ‌شده‌اند اما متأسفانه در خلیل‌آباد حدود 30 درصد و در کاشمر حدود 27 درصد از خانه‌های مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند.
واحدیان افزود: سیاست کلی اجرای طرح هادی و نوسازی مسکن روستایی بر این است که روستاها بی‌ضابطه گسترش پیدا نکند و بافت‌های قدیمی هم بازنگری شود که در بافت‌های قدیمی روستا، امکانات زیرساختی نیاز است ولی در بافت‌های جدید به تأمین زیرساخت‌ها نیاز است که هزینه‌های بسیاری برای دولت دارد.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به روستاییان در چهار مرحله برابر با پیشرفت فیزیکی به متقاضی پرداخت می‌شود لذا سعی کرده‌ایم متقاضیانی که مشکلات مالی دارند در همان ابتدا مقداری از وام آنها آزاد شود تا کارشان را آغاز کنند.
رییس بنیاد مسکن شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد گفت: برای توسعه روستاها محدودیتی قایل نشده‌ایم و هدف اصلی را بازسازی بافت فرسوده گذاشته‌ایم از این‌ رو مالکان به‌صورت تجمیعی می‌توانند درخواست خود را به کمیسیون ارسال کنند تا برابر ضوابط دستور توسعه روستا اخذ شود.
مرکز شهرستان 195 هزار نفری کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. این شهرستان مرکب از دو بخش مرکزی و کوهسرخ و دارای 63 روستا است و 61 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
برچسب‌ها
کاشمر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد

امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به 4 شهرستان گرفتار در سیلاب

یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت

2 جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

4 شهرستان خراسان جنوبی، گرفتار سیلاب

پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس

بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

شن‌هایی که همچنان چِشم استکبار را می‌سوزاند

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس

21 اردیبهشت برگزاری دومین دور انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

ناگفته‌هایی از غرق شدن کشتی تایتانیک

اعزام 255 زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی

جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود

اعزام زائران حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی

دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز تکمیل شود

کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد پلمب شد