پیام خراسان

آخرين مطالب

تکاپو برای جلوگیری از ورود میهمان ناخوانده سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - ویروس کرونا از هفته گذشته تاکنون مردم ایران از جمله استان خراسان جنوبی را نگران کرده و دستگاه‌ها را برای مقابله با شیوع بیشتر آن به تکاپو انداخته است طوری که همه در حالت آماده‌باش برای جلوگیری از ورود میهمان ناخوانده هستند.

اخبار مبتلایان به کرونا در ایران که روزانه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، موجب شده تا اقدامات پیشگیرانه مردم و مسوولان استان برای مقابله با شیوع این بیماری تشدید شود.
شب گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: حسب دستور استاندار فقط برای افزایش ضریب اقدامات پیشگیرانه در زمینه شیوع ویروس کرونا، تمامی مدارس و دانشگاه‌های استان تا پایان هفته تعطیل است.
این موضوع سبب شد مسوولان استان مکان‌های عمومی از قبیل مدارس، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، مسابقات ورزشی، تورهای تفریحی و گردشگری، سینماها و در مجموع آنچه سبب جمعیت مردمی می‌شود را به مدت چند روز تعطیل کنند.
ابتدا پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه بیرجند نشست اضطراری تشکیل داد که اعضای هیات رئیسه دانشگاه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ابتدا به تمامی دانشگاهیان برای حفظ آرامش و توجه نکردن به شایعات و توصیه‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کردند.
در این نشست مقرر شد، دانشگاهیان به محض مشاهده هرگونه علائم ناشی از سرماخوردگی، آنفلوانزا و مانند آن بدون هیچگونه نگرانی به مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مراجعه کنند.
برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارها، اردوهای دانشجویی، جشنواره‌های ورزشی و فرهنگی، مسابقات درون و برون دانشگاهی، استخر و سالن‌های بدنسازی دانشگاه‌ها ممنوع شد.
همچنین به دنبال هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی در خراسان جنوبی به دلیل پیشگیری از انتشار این ویروس تعطیل شد.
در حالی که پزشکان، پیشگیری را موثرترین روش مقابله با این ویروس می‌دانند اما برای جلوگیری از ورود این ویروس باید کنترل‌هایی نیز در دستور کار قرار گیرد.
بنا به تصمیم کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بهزیستی و به منظور آمادگی و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، تمامی مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی در سراسر استان تا پایان این هفته تعطیل اعلام شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز از لغو تمامی اردوها، همایش‌ها و جلسات دانش‌آموزی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: توصیه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در قالب فایل‌های آموزشی به مدارس ارسال شده و در اختیار معلمان، اولیا و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
محمدعلی واقعی در جمع معاونان این اداره کل ضمن تاکید بر حفظ آمادگی مدارس برای مقابله با کرونا افزود: دستورالعمل‌های متنوعی برای آگاهی دانش‌آموزان، والدین و معلمان تدارک دیده شده که در اختیار آنها قرار گرفته است.
وی گفت: آموزش‌های لازم درباره مقابله و پیشگیری با این بیماری در قالب پیامک، دستورالعمل و ارسال کیت‌های آموزشی به مدیران، معلمان و دانش‌آموزان ارائه شده و می‌شود.
وی با اشاره به ضدعفونی کامل مدارس شعب اخذ رای پس از اتمام رای‌گیری در سوم اسفند ماه سال جاری تصریح کرد: فعالیت‌های آموزش و پرورش در خراسان جنوبی بر بحث آموزش متمرکز است و تاکنون نشست‌های متعددی از طریق ویدیو کنفرانس و چهره به چهره با معاونان اداره کل، مدیران آموزش و پرورش در شهرستان‌ها در راستای توان‌افزایی مدیران مدارس استان داشته‌ایم.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون مورد مشکوکی در مدارس استان ملاحظه نشده است گفت: نصب پوسترهای آموزشی و اطلاع‌رسانی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا در مدارس با هدف افزایش آگاهی دانش‌آموزان و معلمان، تاکید بر رعایت موازین بهداشتی در مدارس، شست و شوی دست‌ها با آب و صابون و شارژ صابون مایع در مدارس از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش خراسان جنوبی به شمار می‌رود.
وی بر سلامت بوفه، کلاس‌ها و سرویس‌های بهداشتی مدارس تاکید کرد و افزود: به همین منظور ستادی در اداره کل آموزش و پرورش استان تشکیل شده و به اقتضای شرایط تصمیمات لازم اخذ و به مدیران مدارس، دانش‌آموزان و اولیای آنها اطلاع رسانی می‌شود.
همچنین در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز سمینارها، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و سایر تعطیل یا کنسل شده است.
دیدار تیم‌های زغال سنگ طبس و خیبر اراک که قرار بود امروز دوشنبه ساعت 16 برگزار شود، به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو و به زمان دیگری موکول شد.
همچنین تا اطلاع ثانوی برای گزارش تردد کارمندان دستگاه‌های اداری از جمله خبرگزاری ایرنا، شیوه ثبت اثرانگشت حذف و روش سنتی در دستور کار ادارات قرار گرفت.
برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و اجتماعات تنها با هماهنگی پدافند غیرعامل زیستی در استان امکان‌پذیر است و اگر همایشی ضروری نیست باید برگزاری آن حذف شده و یا به تعویق بیفتد.
دبیرخانه اولین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه و عکس« کویر و زندگی» نیز اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت: نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، مراسم اختتامیه این جشنواره در اواخر فروردین ماه 1399 برگزار خواهد شد.
مسابقات قهرمانی پرس سینه خراسان جنوبی که قرار بود 14 و 15 اسفندماه در طبس برگزار شود نیز به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا لغو شد.
مسابقات کبدی قهرمانی استان خراسان جنوبی که قرار بود با حضور مربی تیم ملی 9 اسفندماه در طبس برگزار شود نیز لغوشد.
کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش در معادن زغالسنگ نیز در راستای مسوولیت اجتماعی خود مبنی بر کمک به کنترل سرایت ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت خانواده بزرگ کارشناسان و متخصصان معادن زغالسنگ در سراسر کشور پیرامون مسائل مرتبط با شیوع این ویروس و لزوم توجه به رعایت ایمنی و سلامت شرکت کنندگان، برگزاری این کنفرانس را در روز دوشنبه 12 اسفند لغو و به زمان دیگری موکول کرد.
همچنین بازدید علمی اعضای سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی از طبس که قرار بود روزهای 15 تا 18 اسفند برگزار شود لغو شد.
مسابقات کیوکوشین کاراته شرق کشور به میزبانی شهرستان طبس، دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی و علمی و کاربردی سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز تا اطلاع ثانوی کنسل یا تعطیل شده است.
ویروس کرونا از دی ماه گذشته تاکنون بیش از 2 هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند، ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-19» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون 75 هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان 2 هزار و 233 تن را گرفته است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم روز دوشنبه گفت: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به 12 و تعداد مبتلایان به 64 نفر رسید.
کرونا همان آنفلوآنزای معمولی است و حداقل 50 سال است که این ویروس در دانشگاه‌های علوم پزشکی شناخته شده و چند سال قبل نیز با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.
البته استان‌های مرزی، در مرحله پیشگیری شرایط حساس‌تری دارند که مسوولان بهداشتی و درمانی استان از شروع کنترل‌هایی برای جلوگیری از ورود این ویروس از مبادی مرزی استان خبر داده‌اند.
به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر کشف ابتلا به ویروس کرونا در قم، اراک، گیلان و تهران در فضای مجازی و محافل، شایعاتی مبنی بر ورود کرونا به استان خراسان جنوبی هم منتشر شد.
ویدئویی برای تکذیب این شایعه در فضای مجازی استان منتشر شد که در آن یک جوان با ماسک بر یک تخت بیمارستانی دیده می‌شود و یک پزشک متخصص، مشکل او را عفونت ریوی اعلام و تاکید می‌کند که حتی مشکوک به کرونا نیست.
دکتر جلال احمدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم که در این تصویر حضور دارد و می‌گوید: این فرد در حال درمان است و مشکوک به کرونا نیست اما گویا به همین دلیل شایعاتی درباره ابتلای او منتشر شده است. دکتر احمدی در این ویدئو نظر بینندگان را به این نکته جلب کرد که بدون هیچگونه پوشش ایمنی، مثل ماسک و سایر در اتاق این بیمار حاضر شده تا به مردم اطمینان بدهد این فرد به کرونا ویروس مبتلا نیست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم روز گذشته گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد ابتلا و یا مشکوک به کرونا در استان مشاهده نشده، اما این به معنی ایمن بودن در مقابل این ویروس نیست.
محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: افرادی که دچار علائمی شبیه بیماری آنفلوآنزا هستند حتی‌الامکان سعی کنند به منظور جلوگیری از ابتلای سایرین و هم به منظور بهبود سریع‌تر، از منزل خارج نشوند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا خراسان جنوبی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول