پیام خراسان

آخرين مطالب

خطرناک‌تر از کرونا برای همه مردم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - روانشناسان معتقدند که جو روانی ایجاد شده ناشی از کرونا به مراتب خطرناک‌تر از ویروس آن است و توصیه آنها توجه به بهداشت روان در مقابله با کرونا است.

این روزها شیوع ویروس کرونا که از کشور چین شروع شد و به سرعت در حال گسترش در همه نقاط دنیا است و آماری که روزانه از تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از این بیماری در ایران اعلام می‌شود چنان وحشت و اضطرابی را در میان مردم بوجود آورده که سلامت روح و روان آنان را به خطر انداخته این درحالی است که همه اقدامات و تدابیر لازم با هدف پیشگیری و کاهش خطر ناشی از کرونا در شهرهای مختلف کشور بکار گرفته شده است.
استرس و ترس ناشی از بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا می‌تواند به سرعت در جامعه شیوع پیدا کند و به حالت اپیدمی برسد که این موضوع بر ضعف ایمنی بدن اثرگذار است و می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها کند درحالی که یک بیماری را می‌توان با همراهی و هم‌افزایی مردم و مسوولان مهار کرد.
یک روانشناس در خراسان جنوبی با اشاره به ترس به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا گفت: قوی‌ترین راه مراقبت از بدن تفکرات قوی باورهای مثبت و مدیریت دنیای درونی ما است.
حسین امینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب‌های روانی و جسمی ناشی از بیماری کرونا تاکید کرد و افزود: بسیاری از رویدادهای زندگی می‌تواند بر سلامت و بهزیستی انسان تاثیر گذارد که برخی از این رویدادها را می‌توان کنترل کرد اما عده‌ای نیز قادر به کنترل چنین رویدادهایی نیستند.
وی ادامه داد: با مدیریت صحیح و اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم ضمن حفظ شایستگی امید و کارآمدی خودمان با تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن و کاهش استرس و نگرانی‌های ناشی از آن زمینه کاهش آسیب را فراهم کنیم.
مدیر مرکز مشاوره امین درباره مهمترین راهکارهای کاهش استرس و نگرانی با توجه به شروع بیماری کرونا نیز گفت: احساس غم و استرس، نگرانی در هنگام هر نوع بحران در حد منطقه و متعادل امر طبیعی است ولی اگر این استرس و نگرانی‌ها تشدید و افراطی شود خود زمینه آسیب‌های جدی و فراتر از بیماری را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
از دیدگاه این روانشناس استرس و تنش پدیده‌ای است که می‌تواند تقریباً تمامی فعالیت‌های عصبی و غدد درون‌ریز را تحت تاثیر قرار دهد به گونه‌ای که تمام تغییرات ناشی از استرس می‌تواند تعادل و پایداری بدن را به هم زده و منجر به نابسامانی‌های در سیستم ایمنی بدن شود.
امینی با بیان اینکه استرس منجر به افزایش ترشح هورمون ها در بدن می‌شود افزود: این هورمون‌ها نقش مهمی در کاهش پاسخ ایمنی و دفاعی و تضعیف آن در بدن دارند لذا مدیریت صحیح استرس به عنوان یکی از اصول خود مراقبتی نقش بسیار موثری در حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن برای محافظت در مقابل بیماری‌ها دارد.
وی با اشاره به راهکارهایی برای مدیریت استرس و نگرانی‌ها در شرایط فعلی اظهار داشت: مردم باید به دنبال اطلاعات صحیح و موثق که در زمینه آگاه‌سازی و رعایت احتیاط‌های لازم برای پیشگیری منطقی کمک می‌کند باشند.
این مدرس دانشگاه با یادآوری این نکته که بیماری کرونا از نظر ابتلا، میزان و شدت تلفات خطرناک‌تر از آنفلوانزا نیست بیان کرد: تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را با توجه به سرعت انتشار آن جدی گرفت.
وی افزود: تجزیه و تحلیل اتفاق‌ها با چشم انداز وسیع‌تر و عمیق‌تر باید مد نظر باشد به طور مثال با بررسی اینکه چند درصد جامعه دچار بیماری کرونا می‌شوند و از این تعداد چند درصد قابل درمان نیستند؟ متوجه می شویم که آمار و احتمال آنقدر پایین است تا بتوانیم بر نگرانی‌های خود غلبه کنیم.
امینی همچنین توصیه کرد: مردم باید نگرانی و فشار روانی خود را با کاهش زمان دنبال کردن اخبار از رسانه های مختلف در خصوص بیماری که سبب ترس و وحشت در آنها شده مدیریت کنند.
وی با تاکید بر اینکه قوی‌ترین راه مراقبت از بدن تفکرات قوی، باورهای مثبت و مدیریت دنیای درونی است گفت: از پیگیری اخبار و اطلاعات بیماری کرونا در فضای مجازی که معمولا غیر واقعی، ضد نقیض، حدس و گمان ، غیررسمی و تنش زا است به طور جدی باید پرهیز کرد.
مشاور خانواده و ازدواج، گذراندن وقت با خانواده و تقویت رفتارهای صمیمی و عاطفی را در کنار افزایش فعالیت‌های آرام‌بخش در طول روز برای کاهش استرس موثر دانست و افزود: ورزش و پیاده روی در مکان‌های باز ، مناسب و استراحت کافی در دوری از موقعیت‌ها و افراد استرس‌زا و منفی‌نگری و جمع‌های پرتنش نیز موثر است.
وی با اشاره به لزوم پذیرش اینکه همه چیز در کنترل ما نیست یادآور شد: تمرکز و مدیریت در چیزهایی که در کنترل انسان است و داشتن یک زندگی عادی از راه های مدیریت استرس در شرایط فعلی محسوب می‌شود.
امینی همچنین توصیه کرد؛ از صحبت نکردن در خصوص اخبار بد و تنش زای بیماری کرونا در حضور کودکان با توجه به حساسیت آن‌ها و آثار مخربی که در روحیه و آینده آنان ایجاد می کند پرهیز شود.
وی ضمن تاکید بر تصمیم نگرفتن در شرایط بحرانی و متغیر گفت: از دارو بدون تجویز پزشک نیز نباید استفاده کرد.
مدیر مرکز مشاوره امین ابراز امیداواری کرد در کنار رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا، با توکل به خدا و رفتارهای آرام بخش متناسب با شخصیت و باورهای خودمان از جو روانی ایجاد شده در جامعه عبور کنیم.
وی همچنین تلاوت قرآن، دعا، شعرخوانی و موسیقی آرامش بخش را مبارزه با سختی‌ها و فشارها از جمله شرایط فعلی جامعه موثر دانست.
شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تاکنون 78 هزار و 866 نفر به این ویروس مبتلا شده و 2 هزار و 592 نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته بر اساس آخرین آمار، تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران را 12 و تعداد مبتلایان را 64 نفر اعلام کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم روز گذشته گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد ابتلا و یا مشکوک به کرونا در استان خراسان جنوبی مشاهده نشده، اما این به معنی ایمن بودن در مقابل این ویروس نیست.
محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: افرادی که دچار علائمی شبیه بیماری آنفلوآنزا هستند حتی‌الامکان سعی کنند به منظور جلوگیری از ابتلای سایرین و هم به منظور بهبود سریع‌تر، از منزل خارج نشوند.
این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد اما قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند.
شستن مداوم دست‌ها با مایع دستشویی یا ضدعفونی کننده یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا خراسان جنوبی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد