پیام خراسان

آخرين مطالب

بسته شدن چتر فعالیت‌های اجتماعی در مبارزه با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- پویایی جامعه و فعالیت‌های اجتماعی همواره مورد توجه بوده‌ و هست اما طی دو هفته اخیر در پی ورود ویروس کرونا، برای مبارزه با آن فعالیت‌های اجتماع محور محدود و حتی تعطیل شده‌ است.

طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا عصر چهاردهم اسفند 2 هزار و 922 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 92 نفر از این تعداد جان باخته‌اند و این ویروس 30 استان را در کشور درگیر کرده‌ است.
قطعی‌ترین راه برای مبارزه با این ویروس رعایت بهداشت فردی، همکاری مردم و کاهش اجتماعات است و همواره بر کاهش ترددها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و کاهش اجتماعات و فعالیت‌های عمومی تاکید می‌شود.
از این رو این روزها، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر خلوت شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل خود کاهش یافته‌ است، دیگر از جنب و جوش و شلوغی بازار عید نوروز خبری نیست و بسیاری از اماکن عمومی، باشگاه‌های ورزشی، مدارس و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.
خراسان رضوی و پایتخت معنوی کشور نیز از نقاط درگیر با ویروس کروناست و طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت تاکنون36 نفر در این استان به این ویروس مبتلا شده‌اند و به گفته استاندار خراسان رضوی، وضعیت این استان قرمز است لذا تمامی اجتماعات لغو و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌ است.
تعطیلی فراگیر مراکز عمومی و آموزشی
بر اساس ابلاغ "ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در خراسان رضوی" هم‌ اینک تمامی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مدارس، سینماها، سالن‌های مجالس عمومی، ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، برنامه‌های فرهنگی و هنری و همایش‌های غیرضروری به منظور پیشگیری از شیوع بیماری همه‌گیر تعطیل و متوقف شده‌اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: وضعیت کنونی استان در مورد بیماری کرونا به "سطح قرمز" رسیده لذا آحاد مردم در جای‌ جای استان باید با اقدامات جدی پیشگیرانه برای مقابله با این شرایط همراهی لازم را داشته باشند.
علیرضا رزم‌حسینی افزود: مردم باید وجود این ویروس را در جامعه جدی گرفته و از حضور در مراسم و تجمع‌ها پرهیز کنند.
وی ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان، متخصصان و پزشکان، پیشگیری، مقدمه جلوگیری از بروز هرگونه بیماری است لذا در استان براساس سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و ابلاغیه‌هایی که صادر شده است تمامی اجتماعات، همایش‌ها و برگزاری مراسم نماز در اداره ها لغو و تمامی مدارس و دانشگاه ها تعطیل است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در برابر حفظ جان مردم مسوول هستیم لذا وظیفه داریم تمهیدات لازم را فراهم نماییم تا مردم کمتر آسیب ببینند، همه ائمه جماعات باید در عمل به اقدامات پیشگیرانه پیشگام باشند و سعی شود تا جایی که امکان دارد کمتر برنامه و مراسم‌ برپا شود.
روزهای پرخطری پیش رو داریم
رزم حسینی گفت: ظرف چند روز اخیر روند شیوع عامل بیماری کرونا در مشهد شتاب گرفته بنابراین از مردم تقاضا داریم تا حد ممکن در منزل بمانند و ضمن رعایت بهداشت، پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.
وی افزود: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد هفته‌های جاری و آتی روزهای پرخطری هستند، امیدواریم با کمک مردم در رعایت تمام موازین بهداشتی در همه سطوح جامعه و نیز به صورت فردی از وضعیت قرمز کنونی عبور نموده و به شرایط عادی بازگردیم.
استاندار خراسان رضوی همچنین مرخصی تمامی مدیران دستگاه های اجرایی را به منظور برنامه‌ریزی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو کرده‌ است.
عدم برگزاری نماز جمعه و مراسم مذهبی در اماکن متبرکه
مراسم نماز جمعه هفته گذشته در برخی استان‌های کشور از جمله خراسان رضوی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و این هفته نیز طبق اعلام شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا نماز جمعه شانزدهم اسفند ماه در تمامی مراکز استان‌های کشور تعطیل است و برگزار نمی‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز گفت: به منظور اقدام پیشگیرانه از شیوع کرونا به همه بقاع متبرکه امامزادگان استان ابلاغ شده است از برپایی اجتماعات و مراسم مذهبی در این اماکن اجتناب کنند.
حجت‌الاسلام جمالی ایزدی افزود: طبق این ابلاغیه لزومی به بستن فضاهای باز غیر مسقف مانند صحن‌ها و فضای پیرامونی بقاع متبرکه امامزادگان نیست و این ابلاغیه‌ها بر اساس مصوبات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان رضوی و پروتکل‌های پیش بینی شده این اداره کل، تنظیم و به بقاع متبرکه امامزادگان استان ارسال شده است.
وی ادامه داد: هم اینک فضای باز و غیرمسقف همه بقاع متبرکه امامزادگان در استان برای تردد زائران باز است اما در این ایام، اجتماعات مذهبی در این بقاع انجام نمی‌گیرد تا شرایط به حالت عادی باز گردد.
تعطیلی و رکود در برخی اصناف
شیوع ویروس کرونا و این شرایط اجتناب‌ناپذیر که سبب کاهش رفت و آمدهای مردم و مراودات عمومی شده خودبه‌خود بر کاهش فعالیت‌های بازار، اصناف و امور تجاری تاثیر گذاشته است.
رییس اتاق اصناف مشهد نیز با اشاره به تعطیلی روز بازارها و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تا اطلاع ثانوی، افزود: در روزهای پایانی سال برخلاف سالهای گذشته اصناف مشهد عید ندارند و بازار این کلانشهر تحت تاثیر اقدامات پیشگیرانه از شیوع احتمالی بیماری همه‌گیر فوق‌العاده خلوت شده است.
محمود بنانژاد گفت: سایه وضعیت ناشی از پدیده کرونا در چنین ایامی آنچنان بر بازار مشهد سنگین شده که وضعیت فعالیتهای اصناف را دچار رکود و کساد شدید کرده است.
وی ادامه داد: اعلام تعطیلی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالای بهاره نیز که سبب شکل‌گیری اجتماعات پر رفت و آمد می‌شوند مزید بر علت شده زیرا فرصت کسب درآمد را از اصنافی که به فعالیت تجاری در چنین بازارهای نمایشگاهی امید بسته بودند گرفته است.
وی افزود: همچنین از سوی مراجع مسوول به تالارهای پذیرایی و رستورانهای فعال در شهر مشهد نیز توصیه شده است در صورت انصراف سفارش‌دهندگان از رزرو و سفارشهای قبلی، با هرگونه درخواست مشتریان مبنی بر لغو قراردادهای پیشین موافقت کنند.
رییس انجمن صنفی آرایشگاه‌های زنانه مشهد نیز گفت: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا برخی از آرایشگاه‌های زنانه در مشهد به صورت داوطلبانه تعطیل کردند.
طاهره کاهانی افزود: هیچ اجباری از سوی این انجمن مبنی بر تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه صورت نگرفته و آنها به رعایت موارد بهداشتی طبق شیوه‌نامه مرکز بهداشت توصیه شده‌اند.
وی ادامه داد: با اینکه اوج درآمد آرایشگاه‌های زنانه در روزهای پایانی سال است و این صنوف هزینه‌های ثابتی دارند که باید پرداخت کنند با این حال به منظور پیشگیری از شیوع کرونا کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.
لغو تورهای گردشگری
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز از افزایش لغو تورهای گردشگری طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: مراجعه زیاد مردم برای لغو تورهای گردشگری و رزرو واحدهای اقامتی، پاسخگویی دفاتر خدمات مسافرتی را با مشکل مواجه کرده است.
مجید فرقانی افزود: با توجه به شرایط خاص پیش آمده و شیوع بیماری کرونا، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با حجم زیاد مراجعه مردم برای لغو سفر و اقامت خود مواجه شده‌اند.
وی ادامه داد: در شرایطی که شاهد لغو درصد قابل توجهی از تورها و سفرها هستیم بازگرداندن وجوه مربوطه به مردم نیز با مشکلاتی همراه است و مبالغ دریافتی بابت هزینه تور و رزرو به شرکتهای مختلف پروازی، خدمات و نیز هتل‌ها پرداخت شده است و بازگشت این مبالغ، زمان‌بر است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: جای هیچ نگرانی نیست و از مردم می‌خواهیم صبور باشند و در لغو تور و سفر خود عجله نکنند زیرا با توجه به اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، استرداد وجوه به صورت کامل و بدون کسر جریمه انجام می‌شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به کاهش درصد اقامت در واحدهای اقامتی این استان، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، ضرورت رعایت اصول بهداشتی و کاهش سفر و حضور در مکان‌های جدید، درصد اقامت در واحدهای اقامتی این استان به شدت کاهش یافته است.
یوسف بیدخوری افزود: در این راستا تکمیل ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی در این استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمانپذیر کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اجرای دستورالعمل بهداشتی و ضدعفونی کردن تاسیسات گردشگری ادامه داد: اقدامات لازم در این زمینه به طور کامل در حال اجراست و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
بیدخوری با بیان اینکه خراسان رضوی با یک هزار و 700 واحد تاسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد، گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل در باره لغو تورهای گردشگری و رزرو واحدهای اقامتی، استرداد وجوه مربوطه به صورت کامل انجام می‌شود.
تغییر در روند فعالیت ادارات و بانک‌ها
به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا طی هفته اخیر تغییراتی نیز در ساعت کاری و همچنین نوبت کاری کارکنان ادارات و بانک‌ها در استان صورت گرفت.
شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی نیز چهاردهم اسفند ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل شیوع کرونا، ساعت کاری بانک‌های عضو این شورا در هفته آینده هز ساعت هشت و 30 تا 12 و 30 دقیقه خواهد بود.
بر اساس این گزارش ساعت کاری بانک ها به مدت یک هفته دیگر از 17 تا 22 اسفند کاهش یافت، در هفته جاری نیز ساعت کاری این بانک ها از ساعت هشت و 30 تا 12 و 30 دقیقه تعیین شده بود.
البته حجم بالای مراجعات به بانکها در شرایط فعلی از دغدغه‌های دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی است.
به گفته حسن مونسان، سامانه‌های الکترونیکی به صورت شبانه‌روزی در اختیار مشتریان قرار دارد و تمام عملیات بانکی در این سامانه‌ها قابل اجراست لذا به منظور حفظ سلامت شهروندان، از مراجعه حضوری در بانک‌ها خودداری شود، اما با این وجود باز هم تعداد مراجعان بسیار زیاد است.
همچنین طبق مصوبه هفته جاری ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی، به مدیران دستگاه‌های اجرایی به جز مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اجازه داده شد سقف کاری 50 درصد از کارمندان خود را با اولویت افراد بالای 55 سال و یا دارای بیماری زمینه‌ای دیابت، قلبی، سرطان و نقص ایمنی و افرادی با علائم سرماخوردگی، پس از تایید مراکز پزشکی کاهش دهند.
کاهش حمل و نقل عمومی
با کاهش ترددها در سطح شهر و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، میزان استفاده از ناوگان حمل نقل عمومی نیز در 2 هفته اخیر کاهش داشته است، بنا به اعلام مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد میزان تردد روزانه با قطار شهری در این شهر طی 2هفته اخیر حدود 50 درصد کاهش یافته است.
وحید مبین مقدم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها طی روزهای اخیر شاهد روند کاهشی استفاده مسافران از قطار شهری مشهد به ویژه در خطوط یک و دو هستیم.
وی افزود: 26 بهمن ماه امسال 240 هزار نفر توسط خطوط یک و دو قطارشهری مشهد جابه‌جا شدند اما این تعداد هم‌ اینک به حدود 110 تا 120 هزار نفر کاهش یافته‌ است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد ادامه داد: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ناوگان و ایستگاه‌های قطارشهری به صورت مرتب ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.
درخواست شهردار مشهد برای تعطیلی شهر
شهردار مشهد نیز طی نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی خواستار تعطیلی شهر مشهد شد.
محمد رضا کلایی در این نامه از علیرضا رزم‌ حسینی خواسته است: با توجه به لزوم عملیات گسترده ضدعفونی در روزهای آتی به ویژه در محل‌های تجمع مسقف و فضای باز و صیانت بیش از پیش از شهروندان پیشنهاد می‌شود روزهای پنجشنبه 15 و شنبه 17 اسفند در شهر مشهد تعطیل عمومی اعلام شود.
وی در این نامه آورده است: برای جلوگیری از ورود مسافران در ایام نوروز، اماکن موقت که هر سال با محوریت شهرداری مشهد برای استقرار موقت زائرین در ایام نوروز در نظر گرفته می‌شود، برای نوروز 1399 از چرخه خدمت رسانی خارج و این موضوع به اطلاع عموم هموطنان برسد.
شهردار مشهد همچنین در این نامه از آمادگی شهرداری مشهد برای ضد عفونی گسترده مساجد و حسینیه‌های شهر مشهد خبر داد.
مسوول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در شرایط کنونی به منظور حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا برگزاری هرگونه همایش، مراسم جشن و عزاداری و اجتماع مردمی خلاف اصول بهداشتی و سلامت مردم است و این دانشگاه تحت هیچ شرایطی آن را تایید نمی‌کند.
دکتر حمید رضا رحیمی با بیان اینکه حفظ و ارتقای سلامت مردم اولویت نخست مسوولان سیاسی و مذهبی است، افزود: بر اساس نظرات علمی و بهداشتی حضور در محل‌های تجمع و مکان های پرتردد زمینه انتقال ویروس را افزایش می‌دهد به همین منظور تا اطلاع ثانوی مردم باید از شرکت در این گونه برنامه‌ها خودداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های روش‌های پیشگیری از ویروس کووید-19 و برگزار نشدن نشست‌ها، مراسم‌ و تجمع ها به تمامی سازمان‌ها و ادارات استان ابلاغ شده است، اظهار داشت: تمامی علمای صاحب نظر و برجسته حوزه علمیه نیز در شرایط حاضر در این زمینه به نظرات کارشناسان بهداشتی و پزشکان استناد می‌کنند.
بنا به اعلام دانشگاه علم پزشکی مشهد، استان خراسان رضوی از نظر شیوع و انتقال ویروس کرونا یک هفته نسبت به میانگین کشوری تاخیر داشته است لذا پیک شیوع این بیماری در استان از روز شنبه هفته آینده شروع می‌شود لذا شهروندان باید این موضوع را جدی گرفته و همراهی لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری را داشته‌ باشند.
ادارات خراسان رضوی تعطیل شدند
براساس مصوبه ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، ادارات و دستگاه‌های اجرایی خراسان‌ رضوی به استثنای مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی، بهداشتی و امدادی روزهای پنجشنبه 15 و شنبه 17 اسفند ماه تعطیل خواهند بود.
ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، در راستای اقدامات پیشگیرانه به منظور حفظ سلامت کارمندان و کاهش ترددهای درون شهری، ادارات و دستگاه‌های اجرایی این استان به استثنای مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی، بهداشتی و امدادی را روزهای پنجشنبه 15 و شنبه 17 اسفندماه تعطیل اعلام کرد.
در این راستا به هم‌استانی‌ها توصیه شده است از ترددهای غیرضروری در سطح شهر و مسافرت خودداری و برای حفظ سلامتی خود در منزل استراحت کنند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/214210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است