پیام خراسان

آخرين مطالب

/چند مقاله/

بررسی عوامل مؤثر بر اختلال یادگیری در کودکان علمي

بررسی عوامل مؤثر بر اختلال یادگیری در کودکان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی اختلال یادگیری به معنی اختلال در یک یا چند فرآیند پایه روان‌شناختی است که درک و فهم یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری را در بر می‌گیرد.

والدین، مربیان و پژوهشگران از همان اوایل دوره‌ پیش دبستانی شاهد سردرگمی برخی از دانش آموزان در مهارت‌های خواندن و نوشتن هستند که به عنوان تکلیف به آنها داده می‌شود. اختلال یادگیری به معنی اختلال در یک یا چند فرآیند پایه روان‌شناختی است که درک و فهم یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری را در بر می‌گیرد. اختلال یادگیری با پیشرفت ضعیف در مهارت‌های تحصیلی بر اساس سن، تحصیلات و هوش همراه است و بخش عمده‌ای از دانش آموزان با اختلال یادگیری، از نظر تحصیلی عقب‌تر از دانش آموزان هم سن خود هستند. محققان در پژوهشی با عنوان «نکته‌های کابردی برای آموزش دانش‌آموزان با اختلال یادگیری» به این موضوع پرداخته‌اند.
در این پژوهش‌ها که توسط سیده سمیه جلیل آبکنار و محمد عاشوری، انجام شده، آمده است: «با شناخت دانش آموزان دارای اختلال یادگیری وانجام اقدامات مناسب برای کمک به این دانش آموزان می‌توان از بروز مشکلات تحصیلی متعدد پیشگیری نمود. در آموزش دانش‌آموزان با اختلال یادگیری، نیاز است از روش‌های آموزشی مناسبی استفاده شود اگر روش تدریس مناسبی مورد استفاده قرار گیرد و کودک نتواند چیزی را یاد بگیرد، می توان گفت این کودک دچار اشکال در یادگیری است. کودکانی که محرومیت‌های محیطی دارند در خطر اختلال یادگیری قرار دارند و گمان می‌رود زیربنای عملکرد این کودکان می‌تواند یک رشته تجربیات محیطی باشد و محور اصلی این ناتوانی‌ها، نارسایی‌های توجه است. دست کم برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با محرک‌های نامربوط حواسشان پرت می‌شود و قادر نیستند توجه خود را به محرک اصلی معطوف کنند».
بر اساس این پژوهش: «انتظار عمده از کودکان سنین مدرسه این است که آنان دانش‌آموزانی درس خوان و موفق باشند. درجه موفقیت تحصیلی به نوبه خود توسط مدرسه‌ای که کودک در آن درس می‌خواند و با توجه به انتظارات و احتیاجات مدرسه و محیط زندگی تعریف و ارزشیابی می‌شود. یادگیری نوعی مفهوم فرضی است و به فعالیت‌هایی دلالت می‌کند که آن را فقط از طریق مشاهده تغییراتی که به دنبال رویدادهایی به نام کارآموزی، تدریس یا تجربه در نحوه عمل یا کارکرد فرد بروز می‌کند می‌توان استنباط نمود».
کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به اختلال خواندن قرار دارند
نویسندگان این مقاله می گویند: «اختلال خواندن به طور قابل ملاحظه در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستلزم خواندن است مشکل ایجاد می‌کند. کودکان مبتلا به اختلالات خواندن غالباً سابقه اختلال تکلم زبان و هجی کردن دارند. اختلال در خواندن با نقص توانایی برای شناخت واژه‌ها، خواندن کند و نادرست، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حسی قابل ملاحظه مشخص است. این اختلال موجب پیشرفت پایین‌تر از حد مورد انتظار کودک در خواندن باتوجه به سن، آموزش و هوش او می‌شود. زمینه خانوادگی ممکن است نقشی در به‌وجود آمدن اختلال خواندن در کودک داشته باشد و غالباً این اختلال به همراه اختلال در بیان نوشتاری، ریاضیات یا اختلالات ارتباطی همراه است. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به اختلال خواندن قرار دارند. تشخیص اختلال یادگیری در سال‌های قبل از ورود به مدرسه کار دشواری است و در بیشتر موارد شروع اختلال یادگیری در فاصله زمانی پیش از دبستان تا کلاس دوم مشخص می‌شود».
نارسی شدید، کودکان را در خطر ابتلا به اختلالات خواندن در مقایسه با کودکان رسیده و دارای وزن طبیعی قرار می‌دهد
در این مقاله آمده است: «مطالعات در زمینه علوم اعصاب شناختی و روانشناسی اعصاب نشان می‌دهند که فرآیند رمزبندی و حافظه کاری ممکن است در مقایسه با توجه و حافظه دراز مدت زمینه‌های ضعف بیشتری در کودکان مبتلا به اختلالات خواندن فراهم کند. وزن بسیار پایین در هنگام تولد و نارسی شدید، کودکان را در خطر ابتلا به اختلالات خواندن و سایر اختلالات یادگیری، در مقایسه با کودکان رسیده و دارای وزن طبیعی، قرار می‌دهد. خواندن مستلزم داشتن مغزی تکامل یافته و به قدر کافی سالم است تا بتواند اطلاعات ورودی را از سیستم‌های پردازش مختلف ادغام کرده و محرک‌های مزاحم را به زمینه ذهن براند».
محققان دریافته‌اند: «در کودکان مبتلا به فلج مغزی، مصروع، کودکان دچار سوءتغذیه و کودکان دارای نارسی در هنگام تولد که هوش طبیعی دارند میزان بروز اختلال خواندن بالاتر است. کودکان مبتلا از نظر تمرکز دچار مشکل می‌شوند و میزان توجه باریک‌تری دارند. خصوصیت عمده اختلال در خواندن عملکرد آشکارا ضعیف در مهارت‌های خواندن است که پائین‌تر از ظرفیت هوشی فرد است. سایر خصوصیات ویژه مشتمل بر مسائلی مربوط به فراخوانی و به خاطر آوردن، ردیف کردن حروف چاپی و کلمات، پردازش دستورالعمل‌های پیچیده دستوری، استنتاج و استنباط است».
بر اساس این پژوهش: «کودکان مبتلا به اختلال خواندن در زمان قرائت اشتباهات متعدد انجام می‌دهند که این اشتباهات با حذف، افزودن یا دگرگون ساختن کلمات ظاهر می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال در خواندن در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند به خصوص حروفی که فقط از نظر جهت‌یابی فضایی و طول خطوط باهم تفاوت دارند. سرعت قرائت آنها کم یا با حداقل فهم همراه است. اکثر این کودکان توانایی متناسب با سن برای رونویسی از متون مکتوب را دارند اما تقریباً همه آنان در هجی کردن ضعیف هستند. گاهی این کودکان حروفی را که باید خوانده شود پس و پیش می‌خوانند، که علت آن عدم تثبیت کامل حرکات تعقیبی چشم به راست است».
در این کتاب روانشناسی آمده است: «مشکلات خواندن ممکن است در درجه اول ناشی از اختلال کلی در عملکرد هوشی باشد که در عقب‌ماندگی ذهنی دیده می‌شود و می‌توان آن را با یک آزمون میزان شده هوش ارزیابی نمود. ضعف مهارت‌های خواندن به علت بی‌کفایتی آموزشی را می‌توان با تحقیق در مورد پیشرفت سایر محصلان کلاس به کمک یک آزمون میزان شده خواندن مشخص نمود. مسائل مربوط به اختلال خواندن غالباً با سایر اختلالات هیجانی و رفتاری به‌خصوص اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه و افسردگی کودکان و نوجوانان همراه می‌گردد. حتی بدون کمک خصوصی بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال خواندن ممکن است اطلاعات کمی در مورد زبان چاپی در دو سال اول دبستان بدست آورند. در سال‌های آخر کلاس اول برخی از آنها خواندن چند کلمه را آموزش می‌بینند، اما اگر کمک خصوصی فراهم نشود این کودکان از نظر خواندن دچار ناتوانی باقی خواهند ماند. اگر آموزش کمکی به موقع شروع شده باشد، گاهی می‌توان این اختلال را اواخر سال اول یا دوم دبستان قطع کرد. اکثر کودکانی که به تطابق نسبی دست یافته‌اند از خانواده‌هایی برآمدند که از نظر اجتماعی-اقتصادی در وضع مساعدی قرار داشته‌اند».
بر اساس این پژوهش: «برای درمان این اختلال روشی توصیه می‌شود که در آن به صورت سیستماتیک چندین حس بکار گرفته می‌شود. فلسفه این روش و روش‌های مشابه این است که مشکلات کودکان در کار با حروف و سیلاب‌ها پایه ناتوانی آنها در خواندن است. بنابراین اگر طرز کار با حروف به آنان یاد داده شود، خواندن را نیز یاد خواهند گرفت. ضمیمه کردن آموزش مهارت‌های اجتماعی به عنوان یک جزء برنامه درمانی برای کودکان مبتلا به اختلالات خواندن حائز اهمیت است».
توصیه‌های لازم برای والدین در این مقاله به شرح ذیل آمده است:
به وسیله‌ متخصص از سلامتی چشم و گوش کودک مطمئن شوید. در منزل کتاب یا روزنامه بخوانید و سعی کنید فرزندتان علاقه شما را در خواندن ببیند. مطالب درسی را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید. منابع:
*آبکنار، سیده سمیه جلیل و عاشوری، محمد. (1392). «نکته‌های کابردی برای آموزش دانش‌آموزان با اختلال یادگیری». شماره3. صص 31 - 35.
*کاپلان و سادوک. مترجم پورافکاری، نصرت الله. (1376). «خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی». جلدسوم. صص 350-360.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مردم فهیم استان با "ماندن در خانه" رویدادی تاریخی را رقم زدند

خنده، شادی و امید مهمترین راه‌های ارتقاء سیستم ایمنی بدن

استاندار خراسان جنوبی: رفتار مردم مسوولانه بود

کاهش تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی

پیام قدردانی استاندار خراسان‌رضوی از مردم به‌خاطر همراهی در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

ادامه محدودیت‌ها با تمدید طرح فاصله گذاری اجتماعی

قدردانی شهردار و رئیس شورای شهر مشهد از مردم

قدردانی استاندار خراسان جنوبی از رفتار مسئولانه مردم در روز طبیعت

روز طبیعت بدون تخلف در خراسان شمالی

13 فروردین در چهاردیواری خانه‌ها

پیام تسلیت وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، در پی درگذشت پدر شهیدان محمدحسین و داود فهمیده

شهر خلوت مشهد در روز طبیعت امسال

هدایت 6 هزار و 112 دستگاه خودرو در مسیرهای خراسان جنوبی

70 درصد مرغ‌ تولیدی خراسان شمالی قابل ذخیره‌سازی نیست

تاجداری 13 فروردین در خانه‌ها

مشارکت مطلوب مردم در فاصله‌گذاری اجتماعی روز طبیعت

140 خودرو در خلیل‎آباد اعمال قانون شد

نزاع مسلحانه در سبزوار یک کشته داشت

تولید روزانه 25 هزار ماسک توسط تولید کنندگان خراسان جنوبی

آمار مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به 295 نفر رسید

پنج واحد صنفی متخلف خراسان جنوبی پلمب شد/کاهش 67 درصدی مصرف سوخت

روز طبیعت نمادی از انسجام کیشوندان در مبارزه با ویروس کرونا

کرونا بهانه‌ای برای دوستی با طبیعت

محدودیت‌ها در خراسان جنوبی ادامه دارد

97 درصد مشاغل غیرضروری در خراسان جنوبی تعطیل شده اند

3 متخلف زیست محیطی در شیروان دستگیر شدند

154 واحد تولیدی خراسان شمالی فعالیت خود را تعطیل کردند

توزیع بسته‌های بهداشتی برای بیماران خاص در خراسان رضوی

کاهش ورود مسافر نوروزی به مشهد

فرهنگ تعامل با طبیعت از کودکی آغاز می‌شود

همکاری بخش خصوصی برای مقابله با کرونا کم نظیر است

سامانه خودارزیابی روانشناختی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

شهردار مشهد از شهروندان این شهر قدردانی کرد

یک میلیون مسافر در مبادی ورودی خراسان رضوی تب‌سنجی شدند

قدردان همراهی مردم سبزوار در روز طبیعت هستیم

سفرهای درون شهری مشهد 95 درصد کاهش یافت

سلامی به امام رئوف (ع) در دومین روز زیارتی سال 99

قدردانی رییس شورای اسلامی مشهد از شهروندان مسوولیت‌پذیر

132 خودرو در جاده‌های خراسان رضوی روز طبیعت اعمال قانون شد

روز خلوت مشهد در روز طبیعت امسال

دانشگاه فردوسی تا 20 فروردین ماه تعطیل است

قدردانی از کادر درمانی با ماندن در خانه

نیشابور؛ نگین فیروزه‌ای ایران

ممانعت از ورود 667 خودرو به شهرهای خراسان جنوبی

مشارکت 75 درصدی اسفراینی‌ها در غربالگری کرونا

52 واحد صنفی در خوشاب مهر و موم شد

10 واحد صنفی متخلف در تایباد مهر و موم شد

کاهش 70 درصدی تردد در ورودی و خروجی‌های خراسان جنوبی

بازدید هوایی استاندار خراسان رضوی از محورهای مهم شهر مشهد همزمان با روز طبیعت

خراسان شمالی در روز طبیعت گل کاشت