پیام خراسان

آخرين مطالب

برترین‌های تئاتر مشهد در سال 98 /1/ فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سید جواد اشکذری بهترین‌های تئاتر مشهد در زمینه نمایش، کارگردانی، نمایشنامه و بازیگران مرد و زن در سال 98 را تشریح کرد.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص بهترین نمایش سال 98 مشهد، اظهار کرد: بدون شک بهترین تئاتر از بین تئاترهایی که من در سال 98 دیده‌ام، نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» به کارگردانی حسین اکبرپور بوده‌است؛ به نظر من این‌ نمایش، در کارنامه حسین اکبرپور و تئاتر مشهد کاری رو به جلو و رو به پیشرفت است.
وی ادامه داد: در این نمایش سبک زندگی و ارتباط بین اعضاء خانواده که یکی از بحث‌های مهم اجتماعی است، نمایش داده می‌شود؛ همچنین این نمایش، کاری کاملا مدرن است؛ به علاوه کارگردانی و متن بسیار خوبی دارد و بازیگران آن در یک چارچوب مناسب ایفای نقش می‌کنند.
اشکذری افزود: به نظر من بهترین تئاترها در بخش کارگردانی، نمایش «اتاق ورونیکا» و «ما داریم از این خونه می‌ریم» هستند؛ که کارگردان هر دوی آن‌ها حسین اکبرپور است. از نظر من اکبرپور در شرایط مناسبی متن‌ها را کار می‌کند به طوری که بعد از چند تجربه متفاوت در موضوعات مختلف، طراحی صحنه، طراحی اجرا و عناصر، بسیار با متن مطابقت دارد.
رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیان کرد: هارمونی به شدت قوی بین عناصر وجود دارد که ارتباط مستقیم با ساختار دراماتیک دارد و این ارتباط اتمسفر خوبی برای تماشاگر ایجاد می‌کند. اکبرپور توانسته‌ با مخاطب خاص و مخاطب عام خود که خیلی تئاتر نمی‌بینند و به دنبال هجویات و طنز هستند؛ ارتباط برقرار کرده و بر اندیشه‌های آنان تاثیر مثبت ‌بگذارد. همه‌ این‌ها نتیجه، انتخاب درست رویکرد اجتماعی او در کارگردانی است به طوری که رویکرد اجتماعی متن در اجرا نیز مشاهده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه متن نمایش‌ها، می‌توان تئاترهای «رومولوس»، «بازجویی‌ها»، «افسانه ماردوش»، «ما داریم از این خونه می‌ریم» و «آدیداس» را جزء بهترین‌ها نام برد. هر کدام از این نمایش‌ها در سبک و سیاق مربوط به خود قوی، نافذ و درجه یک عمل کرده‌است و هر کدام در نگاه خود از نظر ساختار دراماتیک موفق بوده‌است به طوری که مقایسه آن‌ها سخت است.
این پیشکسوت تئاتر تشریح کرد: منوچهر اکبرلو سال‌های زیادی است که نمایش‌نامه می‌نویسد؛ او در «افسانه ماردوش» نگاه جذاب و پرکنشی به داستان شاهنامه دارد و در واقع یک افسانه به‌روز شده را بیان می‌کند که بسیار جذاب بود.
اشکذری گفت: علی حاتمی‌نژاد نویسنده نمایش «بازجویی‌ها»، نگاه تحلیلی بسیار خوبی به ارتباط آدم‌ها دارد؛ این متن بسیار به‌روز نوشته شده‌است و به نوعی مخاطبان، خود را در سبک زندگی چهار خانواده‌ای که در نمایش کنار هم هستند، خواهند دید. در نمایش «رومولوس»، نوشته فواد زیدانلو نگاهی انتقادی- سیاسی- اجتماعی وجود دارد که مفاهیم آن به‌روز شده ولی در جامعه‌ای در زمان پادشاهان روم قدیم اتفاق می‌افتد و در حوزه طنز متنی بسیار موفق دارد.
وی تصریح کرد: در متن نمایش «آدیداس» نوشته مهدی ضیاءچمنی، یک نگاه مدرن و یا حتی پست‌مدرن به ارتباط آدم‎‌های دو نسل وجود دارد؛ این ارتباط به نظر من جذاب بوده و با وجود این‌که نمایش ساده‌ای است، مفهوم پیچیده‌ای را بیان می‌کند؛ همچنین متن نمایش « ما داریم از این خونه می‌ریم»، نوشته بهزاد آقاجانی متن بسیار خوبی دارد.
رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اضافه کرد: برای بهترین بازیگران مرد در تئاتر سال 98 می‌توان جلال کریم‌زاده در نمایش «افسانه ماردوش»، محمد جهان‌پا در نمایش «آدیداس»، مسعود میرنیک‌زاد برای نمایش «جام آلبالو» و علی‌رضا روان‌دل برای «بازجویی‌ها» را عنوان کرد.
اشکذری عنوان کرد: جلال کریم‌زاده از عهده‌ یک کاراکتر فانتزی در فضای افسانه‌ای به خوبی برآمده‌است و محمد جهان‌پا کاملا توانسته نقشی را که نماینده نسل مقابل جوانان است، را با سکوت‌های به‌جا و نگاه‌های از بالا به پایین خود به تصویر بکشد.
رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه نقش مسعود میر‎‌نیک‌زاد در «جام آلبالو» با سایر نقش‌های او متفاوت است و این نقش خود را نیز به خوبی اجرا کرده‌است؛ نشان داده که انعطاف‌پذیری بالایی در ارائه نقش و کاراکتر دارد.
وی ادامه داد: به نظرمن بهترین بازیگران زن در بین تئاترهایی که آن‌ها را تماشا کرده‌ام؛ ندا محمدی در نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم»، منیره آلاداغی در نمایش «اتاق ورونیکا»، میترا بابایی برای نمایش «عشق جلاد» و زینب مشعل‌دار برای نمایش «ویترین» و «عمارت سعادت‌آباد» هستند.
این پیشکسوت تئاتر مشهد بیان کرد: ندا محمدی بسیار در المان‌های روان‌کاوانه‌ زن در نمایش «ما داریم از این خون می‌ریم» کار می‌کند و توانسته نقش را به خوبی بازی کند؛ میترا بابایی بازی حسی بسیار قوی‌ای دارد و در ملودرام‌های عاشقانه نقش دخترانی که زخم‌خورده عشق هستند را به خوبی اجرا می‌کند.
اشکذری خاطرنشان کرد: زینب مشعل‌دار نیز همیشه خوب بازی کرده و بسیار بر طنز مسلط است و قدرت بداهه‌گویی بالایی دارد؛ بدون شک یکی از بهترین‌های مشهد است. منیره آلاداغی نیز بازیگر حسی بسیار خوبی است که همیشه نقش خود را به خوبی اجرا می‌کند؛ آلاداغی بازیگری گزیده‌کار است به طوری که کم بازی می‌کند اما همان را به خوبی بازی می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/215659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی